Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Klä in kylskåpet!

45 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 October 2007 - 16:15

Rainbow Brite
  • Rainbow Brite
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Ok jag har fått en lite tokig ide att klä in mitt kylskåp med dekorationsfilm/vinylfilm/plastfilm eller vad det nu heter. Tråkigt med vit kyl och frys. Eftersom att jag bara hyr min lägenhet så vill jag inte kosta på nya vitvaror.

Jag är ute efter svart blank(ej träimitation) eller borstad aluminium med en bredd på minst 70cm.
Har dock inte lyckats hitta någon som säljer med den bredden.(vill inte skarva) Någon som har tips, kontakter?

Eftersom att jag sökt förgäves i veckor efter detta så undrar jag om det vore möjligt att använda mörk solfilm/toningsfilm? Vad tror ni? =)

Kanske någon annan som provat något liknande?

Tack på förhand!

Postad 02 October 2007 - 17:17

Dum-Dan
  • Dum-Dan
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
Vet att jag sett något företag som gör en förstoring på en bild du vill ha som du sedan klär in hela skåpet med. Tror priset var 800kr/st.
Minns dock ej vars jag såg det, kommer jag på det kan jag skriva det...

Har ej sett dekorationfilm som är svart eller aluminum, mest vita/träfärgade/mönstrade...lycka till.

Postad 02 October 2007 - 17:20

Matte75
  • Matte75
  • Lärjunge

• 426 inlägg
  • 0
Jag har också haft dessa tankar om att sätta plastfilm på kylen.

Hittade denna sida när jag googlade lite:

http://www.snyggkyl.se/

Finns väl företag som sätter en sorts plastfilm på bilar tex taxi och annan reklam på firmabilar. Såg en Volvo V70 förra veckan som var "klädd" i plastfilm. Såg mycket bra och proffsigt ut. Borde väl gå att sätta sånt på en kyl också?

Matte.

http://inspirationsdesign.blogg.se/

Postad 02 October 2007 - 18:53

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

Jag har också haft dessa tankar om att sätta plastfilm på kylen.

Hittade denna sida när jag googlade lite:

http://www.snyggkyl.se/

Finns väl företag som sätter en sorts plastfilm på bilar tex taxi och annan reklam på firmabilar. Såg en Volvo V70 förra veckan som var "klädd" i plastfilm. Såg mycket bra och proffsigt ut. Borde väl gå att sätta sånt på en kyl också?

Matte.

<{POST_SNAPBACK}>

Många reklam och skylt firmor sysslar med sånt finns e här i v-rås som jag känner till dom har klätt in bilar och sånt med film .
Så en kyl och frys är ju inga större svårigheter att fixa till .

Postad 02 October 2007 - 21:44

Rainbow Brite
  • Rainbow Brite
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Den där snygg frys sidan har jag sett. Dom har dock inget helsvart. Sen nästan 1000 rikstaler hade jag väl inte tänkt mig ;)

Jag får ta och försöka höra mig för på fler reklamfirmor.

Om någon tar sig an och provar detta så hojta till så man får se resultatet i sådana fall.
Tror det blir skit coolt ;)

Postad 03 October 2007 - 07:26

Dum-Dan
  • Dum-Dan
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
Hittade hemsidan till den plastfilm jag bruka anväda på möbler och där fanns även enfärgade med både svart och silver...som jag förstod det när jag snabbläste så fanns de i högglas på svart iaf?!

Du kan ju ladda ner katalogen och läsa själv...dessa bruka säljas på färgaffärer och typ beijer. ;)

Lycka till nu ich sen vill vi ju ha bilder när du bestämt dig!;)

http://www.alkor-dec...lebe_uni_e.html

Postad 03 October 2007 - 11:55

Rainbow Brite
  • Rainbow Brite
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Självklart kommer det bilder när jag fixat till detta :angry:....om de blir bra haha... :(

Jag har nu fått svar ifrån Kreatima. Dom hade borstad aluminium i storleken 67,5x2,20m. 398:-
Plus postens avgifter 50:- och frakt 99:-

Vad tror ni? Borstad alu eller helsvart? Nu kan jag inte bestämma mig. :(

[EDIT] Jag beställde i alu. Ska bli spännande!! Återkommer med bilder.

Har även klätt in mina bänk skivor i köket med träimitation. Det blev otroligt bra.
Mycket man kan göra med självhäftande vinyl!!

Redigerat av Rainbow Brite, 03 October 2007 - 14:07.

Postad 03 October 2007 - 14:02

Unregisteredc0d57035
  • Unregisteredc0d57035
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Svarta vitvaror är på ingående, allt fler och fler leverantörer tar fram sådana serier!

Postad 03 October 2007 - 14:10

Rainbow Brite
  • Rainbow Brite
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Ok, jag valde dock på att köra på aluminium till att börja med. Kaklet i köket är svart så är rädd att det blir för mörkt. Vill ju inte att det ska se ut som en krypta. :(

Blir det inge bra så river man bara bort o klistrar nytt :angry:

Postad 03 October 2007 - 17:52

Dum-Dan
  • Dum-Dan
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
Ska bli kul att se, har man fula vitvaror så är detta en billig lösning då. Jag har även klätt om väldigt mycket med ek-imitation; Fönsterbrädor, LACK-hyllor, BERTBY-skåp och tavelramar. :angry:

Kan lägga upp bilder ifall någon är intresserad?

Postad 03 October 2007 - 19:27

Matte75
  • Matte75
  • Lärjunge

• 426 inlägg
  • 0

Kan lägga upp bilder ifall någon är intresserad?

<{POST_SNAPBACK}>

Lägg upp bilderna, det är väl alltid kul att se hur resultatet blev.

Matte.

Postad 03 October 2007 - 20:12

Rainbow Brite
  • Rainbow Brite
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Jag håller med. Upp med lite bilder. <_<

Det är lätt att bli beroende av vinylplast tror jag. För är man noga så kan man få saker att bli hur snyggt som helst då det finns i så många olika färger.

Jag bytte inte kakel i köket(då jag bara hyr) utan köpte svart kakeldekor ifrån Kungsfärg. Alla som ser mitt kök tror jag har varit händig och kaklat om. Man måste gå väldigt nära för att kunna se att det bara är en dekor. Även då är det svårt att urskilja. Så jag är såld på produkten :)

Postad 11 October 2007 - 08:47

Dum-Dan
  • Dum-Dan
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
Ops! Missa att posta bilderna, de finns nu i mitt galleri! :)

Postad 16 October 2007 - 10:22

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0
Tror ni detta går att göra bra på högtalare?

Postad 16 October 2007 - 14:58

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

Tror ni detta går att göra bra på högtalare?

<{POST_SNAPBACK}>

Jo det går bra bara underarbetet är bra gjort oftast sitter det redan sånt skit på kögtalarna i allafall i dom billigare klasserna .

Postad 17 October 2007 - 16:04

Dum-Dan
  • Dum-Dan
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
Ska nog pröva det på mina högtalare när jag bestääller de, men det lär ju dröja typ ett halvår! :)

Postad 17 October 2007 - 17:20

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

Ska nog pröva det på mina högtalare när jag bestääller de, men det lär ju dröja typ ett halvår! :)

<{POST_SNAPBACK}>

Varför inte beställa rätt färg från början ?

Postad 17 October 2007 - 18:19

NosFrankSinatra
  • NosFrankSinatra
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Jag är nyfiken på resultatet för trådskaparen.. hur blev kylen och frysen? Bilder..

Postad 17 October 2007 - 20:23

Dum-Dan
  • Dum-Dan
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

Ska nog pröva det på mina högtalare när jag bestääller de, men det lär ju dröja typ ett halvår! ;)

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

För den inte finns i rätt färg förmodligen! :rolleyes: :)

Postad 17 October 2007 - 23:12

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

Ska nog pröva det på mina högtalare när jag bestääller de, men det lär ju dröja typ ett halvår! :P

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

För den inte finns i rätt färg förmodligen! :rolleyes: :wub:

<{POST_SNAPBACK}>

Jo fan det är sant man tänker inte till helt och hållet jämt *S* <_<

Postad 18 October 2007 - 08:35

surfbuss
  • surfbuss
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Har kollat på alla möjliga ställen nu, Colorama,k-rauta,olika reklamfirmor. Och ingen verkar ha Blank svart film i bredare än 61cm.

Colorama hade i 45, kunde inte beställa hem i bredare heller.
K-rauta hade massa olika färger och mönster i 90cm bredd. Allt utom svart.

Till slut kontaktade jag en lokal firma som klär in bilar i denna sortens plast. Men han avrådde mig från att göra det på ett kylskåp då han trodde att den svarta filmen skulle bli repig och matt ganska fort. Det konstiga är dock att han klär in bilar som tåler biltvätt i samma plast? Han kunde iaf ordna 61cm bredd, 80kr metern.

Av Kreatima fick jag svaret att de bara hde i 45cm bredd, kunde heller inte beställa hem bredare ;(

Vill verkligen klä in min förbannade kyl nu! Någon annan som har nya förslag? eller bilder på ert resultat? :wub:

Postad 20 October 2007 - 18:39

Rainbow Brite
  • Rainbow Brite
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Tjena!

Nu har jag äntligen fixat detta. Före och efter bilder. Timmar av mätning och klippning ;)

Jag blev mycket nöjd!!

Det är dock ett svårthanterat material. Inte lika enkelt som vanlig vinylfilm. Det var tjockare med ett lager av aluminium folie.

Man kan inte dra av den hur många gånger som helst för som med all film är den elastisk och då tänjer man ut den.

Blev lite småbubblor o grejer men frysen blev ju bäst(som jag gjorde sist) Mycket beroende på att jag då arbetat med materialet 2 ggr på dom övriga skåpen + en betydligt behändigare arbetshöjd.

Det tar ju ett par gånger innan man får in tekniken och man kan ju inte direkt köpa flera rullar och öva. Rullen gick trots allt på strax över 500:- Så nöjd ändå. När filmen torkar efter ett par dagar (man blöter bakom) så sätter sig de mesta. Bubblor tar man enklast bort genom att sticka hål med någ och pressa ut luften. Det syns inget efter...

Postad bildPostad bildPostad bild

Vad tycks? :D

Redigerat av Rainbow Brite, 20 October 2007 - 18:41.

Postad 21 October 2007 - 08:05

surfbuss
  • surfbuss
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Riktigt j.... snyggt!! Nu måste jag verkligen få tag i film! Min kyl-frys är från tidig urtid...

:)

Postad 21 October 2007 - 10:14

Rainbow Brite
  • Rainbow Brite
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Tack Surfbuss och lycka till med ditt projekt!

Postad 26 October 2007 - 14:17

Rainbow Brite
  • Rainbow Brite
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Har du fixat din kyl än Surfbuss?? Lägg gärna upp bilder i sådana fall.

Jag har fått riktigt fina reaktioner på min!

Postad 29 October 2007 - 11:04

eTe
  • eTe
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Har du fixat din kyl än Surfbuss?? Lägg gärna upp bilder i sådana fall.

Jag har fått riktigt fina reaktioner på min!

Tycker du borde lägga upp bilder på hur ditt kakel blev också!

Postad 29 October 2007 - 11:15

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Imponerande. Brukar vara ett helsike att få till.
heja!

Postad 29 October 2007 - 20:14

Rainbow Brite
  • Rainbow Brite
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Tackar. Kan tillägga att nu har de små bubblor jag hade tidigare lagt sig helt.

Här kommer en bild på kakelvinylen. Kanske inte bästa hörnet att fota men orkade inte städa upp på diskbänken :)
Kaklet var lite snett på denna sida så ni kan se att det inte är helt rakt o fint nere i kanten. Jag har dock inte tagit fotot ifrån ögon höjd. Från ögonhöjd ser man det inte...av någon kostig annledning :lol:

Ni ser även den inklädda bänkskivan, även den men vinyl.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  kakel.jpg   176.96K   8 Antal nerladdningar

Redigerat av Rainbow Brite, 29 October 2007 - 20:19.

Postad 30 October 2007 - 00:25

Unregistereddc99185c
  • Unregistereddc99185c
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Jag håller med. Upp med lite bilder. :unsure:

Det är lätt att bli beroende av vinylplast tror jag. För är man noga så kan man få saker att bli hur snyggt som helst då det finns i så många olika färger.

Jag bytte inte kakel i köket(då jag bara hyr) utan köpte svart kakeldekor ifrån Kungsfärg. Alla som ser mitt kök tror jag har varit händig och kaklat om. Man måste gå väldigt nära för att kunna se att det bara är en dekor. Även då är det svårt att urskilja. Så jag är såld på produkten :wub:

Shit va najs de ser ut :D
Var köpte du materialet till kyl/frys samt "kaklet" ??

Redigerat av Unregistereddc99185c, 30 October 2007 - 00:34.

Postad 15 January 2008 - 15:36

Wiberg_D
  • Wiberg_D
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0

Tackar. Kan tillägga att nu har de små bubblor jag hade tidigare lagt sig helt.

Här kommer en bild på kakelvinylen. Kanske inte bästa hörnet att fota men orkade inte städa upp på diskbänken :)
Kaklet var lite snett på denna sida så ni kan se att det inte är helt rakt o fint nere i kanten. Jag har dock inte tagit fotot ifrån ögon höjd. Från ögonhöjd ser man det inte...av någon kostig annledning ;)

Ni ser även den inklädda bänkskivan, även den men vinyl.

precis sådär har jag tänkt att göra med kaklet ända sen jag flyttade in här där jag bor:)
jag har lite gulaktigt 60tals kakel, ush!

mycket fint! men hur gjorde du med skarvarna? skar du ut alla efter du satt dit filmen?
är mycket tacksam om du kunde skriva en mini guide:D

Postad 15 January 2008 - 23:02

Mammaspojke
  • Mammaspojke
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
några frågor: hur lätt är dett att få av sån plast och hur funkar de att sätta de på tapeter?
vill ju inte att de blir rejäla märken på tex tapeterna när man ska ta väck de eftersom jag bor i en hyreslägenhet.
nån?

Postad 16 January 2008 - 16:48

Wiberg_D
  • Wiberg_D
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0

några frågor: hur lätt är dett att få av sån plast och hur funkar de att sätta de på tapeter?
vill ju inte att de blir rejäla märken på tex tapeterna när man ska ta väck de eftersom jag bor i en hyreslägenhet.
nån?

till tapet finns det en speciell slags plast med olika mönster på, finns tex på gallerix för 300 med blommor på:)

Postad 16 January 2008 - 18:27

Mammaspojke
  • Mammaspojke
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

nån?

till tapet finns det en speciell slags plast med olika mönster på, finns tex på gallerix för 300 med blommor på:)

jaha men va inne på http://inspirationsdesign.blogg.se/ och där dem verkar använda vanliga på deras väggar o tapeter

Postad 10 February 2008 - 13:43

Rainbow Brite
  • Rainbow Brite
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Sorry såg att det fanns frågon i min tråd som tillkommit på senare tid...

Kakel vinylen är köpt ifrån Kungsfärg. Billigt som bara den. Kan beställas via deras hemsida.
Levereras i färdiga utskurna bitar så ingen utskärning behöver göras.

Vinylen till kylen köpte jag ifrån kreatima.

Postad 12 February 2008 - 20:57

Lomas
  • Lomas
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Snyggt! :rolleyes:

Postad 13 February 2008 - 08:11

Unregistered18799eb1
  • Unregistered18799eb1
  • Lärjunge

• 381 inlägg
  • 0

Sorry såg att det fanns frågon i min tråd som tillkommit på senare tid...

Kakel vinylen är köpt ifrån Kungsfärg. Billigt som bara den. Kan beställas via deras hemsida.
Levereras i färdiga utskurna bitar så ingen utskärning behöver göras.

Vinylen till kylen köpte jag ifrån kreatima.

Tack för tipset om Kungsfärg! På andra ställen kostar de ju minst 20 spänn mer per förpackning, och då innehåller de oftast bara 6 st.

Postad 14 February 2008 - 19:25

Matte75
  • Matte75
  • Lärjunge

• 426 inlägg
  • 0

nån?

jaha men va inne på http://inspirationsdesign.blogg.se/ och där dem verkar använda vanliga på deras väggar o tapeter

Det är min sambos blogg som du tittat på, och det är inga problem att ta bort "dekorplasten" från tapeterna. Vi testade innan vi satte upp alla bokstäverna.
http://inspirationsd...pe.html#comment

http://inspirationsdesign.blogg.se

Postad 14 February 2008 - 19:49

tobben-e
  • tobben-e
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Snyggt... Att man aldrig tänkt på att använda dekorationsplasten till "Väggpyssel"!

Postad 18 February 2008 - 14:34

Rainbow Brite
  • Rainbow Brite
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Det är lätt att bli beroende av dekorplast. :blink:

Så mycket skoj man kan göra. Är man noga så blir det riktigt snyggt.

Postad 18 February 2008 - 15:35

Simz
  • Simz
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0
Efter att ha läst igenom denna tråd så är jag riktigt sugen på göra o mhos mig.
Detta är ju rena drömen för oss som har hyreslägenhet.
:blink:
/Simz

Postad 18 February 2008 - 20:58

Matte75
  • Matte75
  • Lärjunge

• 426 inlägg
  • 0

Efter att ha läst igenom denna tråd så är jag riktigt sugen på göra o mhos mig.
Detta är ju rena drömen för oss som har hyreslägenhet.
:)
/Simz

Det är bara att sätta igång :) Givetvis måste du lägga upp bilder här sen.

//Matte

Postad 18 February 2008 - 23:36

Unregisteredaa36c725
  • Unregisteredaa36c725
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Wow, vilken effekt man kan skapa enkelt och relativt billigt. Dessutom är det återställbart. Kollade lite på plastfilmerna Alkor Deco hade, finns det fler tillverkare man bör titta på? Finns det någon tillverkare som har varningstejp (svart/gul snedställt) som plastfilm? Ska klä om mitt skrivbord i en oortodox design tänkte jag.

Postad 25 February 2008 - 22:15

Unregisteredd88122a8
  • Unregisteredd88122a8
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Verkar kul det här med kakeldekor speciellt när man bor i en hyresrätt.. Hur hårt fast sitter kakeldekoren och tål dom vattenstänk å sånt så dom inte lossnar när man diskar ifall det skulle stänka?

Dom som bor i hus eller bostadsrätt kanske är mer intresserade av detta?
http://www.fotokakel.se

Postad 26 February 2008 - 17:38

Dum-Dan
  • Dum-Dan
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
Kan berätta att jag köpte kakeldekor från www.kungsfarg.se för de var billigast och hade många mönster om man vill ha något speciellt.
Jag har 70-tals grönt kakel så jag tog vanligt vitt jag, ruggigt enkelt så länge man använder en skrapa när man fäster de.
Sitter fast ordentligt men lätt att ta lös om du vill, bara att använda en kniv i hörnet på den...

Klädde även i kakellisten med ekfilm! ;)
Den var brunröd-/körsbärsfärgad innan...

Postad 02 March 2008 - 20:56

lutti
  • lutti
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0
Hur är det med att sätta sånt här på målat (typ köksluckor)? Lossnar färgen under om man tar bort filmen?

Verkar kul det här med kakeldekor speciellt när man bor i en hyresrätt.. Hur hårt fast sitter kakeldekoren och tål dom vattenstänk å sånt så dom inte lossnar när man diskar ifall det skulle stänka?

Dom som bor i hus eller bostadsrätt kanske är mer intresserade av detta?
http://www.fotokakel.se

Har lagt i ett badrum - inga problem. Iofs inte vid direktkontakt med vatten men de pallar fukten lugnt i allafall.

Postad 06 February 2010 - 22:50

N3rox
  • N3rox
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Tänkt klä in mitt skrivbord i någon plast? Vad bör man tänka på? Det är skrivbordet Galant från IKEA? Vill kunna ta av det när jag vill. Sedan Tänkte även klä in min kyl, men är det samma typ av plastfilm eller är det olika typer?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.