Har en 50" Plasma med en vikt på 54kg som ska väggmonteras, igen.
Väggen är av enkelgips och den sitter idag monterat på denna sedan nästan en vecka tillbaka, med 4st mollys på var sida av väggfästet. Jag monterade 5 mollys på var sida men lyckades av någon anledning dra sönder enpå var sida med skruvdragare, drog resterande för hand i stället.
Använde mig inte utan molly-verktyg utan expanderade mollyn med skruven.
Nu har jag fått lite kalla fötter och är rädd för att antingen;
1. Mollyn har blivit fel monterat så att "benen" ska vika sig åt andra hållet och komma igenom gipset
2. Att gipset blivit underminerat så att det ska ge vika pga tätt monterade mollys, ca 5cm mellan varje molly á 4st per sida.
3. Konstruktionen ger vika oavsett pga vikten.
Så jag fick en idé tidigare i veckan efter att ha sett en bild någonstans i galleriet (tror jag).
IKEA har relativt billiga bänkskivor som är 62cm breda med längderna 186cm eller 246cm, 3,8cm tjock stenmönstrad svart.
Tanken var att sätta två stycken brevid varandra, måste vara två pga att väggfästet är ca 74cm brett, och antingen från golv till tak eller så från golv och en bra bit upp på väggen.
Dessa dras sedan fast i regel som går längs taket, regel som går längs golvet samt varsin skiva i varsin regel längs väggen.
Väggfästet skrivas sedan i skivan vilket defenitivt borde hålla i och med att det är 3,8cm spånskiva att dra fast det i.
Plus med detta: (Som jag ser det)
1. Jag kan fräsa kabelkanal på baksidan, i kanten av skivorna som går mot varandra för att dölja både kablarna upp till TVn samt för den center hågtalare som ska sitta under TVn.
2. En säker montering av plasman.
3. Snyggt?
Minus:
1. Mer vikt att hålla uppe mot väggen, skivorna väger ju en hel del dom också. I och för sig så står de ju på golvet och sitter skrivade i regel.
2. Fult?
Tanken att dra väggfästet direkt i en regel känns inte bra då plasman kommer helt fel pga placeringen av reglarna samt att det bara går att dra i en regel samt att det redan finns 10 fula hål som då kommer att synas på ena sidan.
Förlåt.. tanken var att inte göra så långt inlägg
Hoppas någon orkar svara på detta, hade tänkt åka iväg till IKEA imorgon och köpa detta för att fixa under helgen.
Alla svar, tankar och åsikter är mycket välkomna!
Någon mer som kanske gjort så här?
// Patrik
Sökningen pågår
Avancerad sökning
10 bilder
640 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?