Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tips om prisvärd DAC från Hong Kong

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 October 2007 - 10:10

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

• 2049 inlägg
  • 0
Har i en tidigare sträng utlovat en lite utvärdering kring den DAC som jag fick hem från Hong Kong i början av september månad.

Denna Citypulse DA7.2xII är köpt av Eddie Wu som äger Wai Wai Valve CO i Hong Kong. Ngn trevligare och mer service minded försäljare har jag aldrig någonsin träffat på inom HiFi'ns härliga värld. Helt enkelt ett lysande bemötande, och mycket bra på att informera om "vad som gäller".
Kan därför varmt rekommendera Eddie och hans affär. :)

Jag börjar med att lägga upp lite bilder först.

Kringutrustning - i detta fall kablar

Elkabel (ej den som medföljer)
Bifogad fil  P9078359.jpg   43.36K   0 Antal nerladdningar

Coaxialkabel från Monster (här i eget utförande)
Bifogad fil  P9078365.jpg   43.13K   0 Antal nerladdningar

XLR-kablar ("privatbygge")
Bifogad fil  P9078366.jpg   42.72K   0 Antal nerladdningar

Bilder på själv produkten

Vi börjar väl med lådan
Bifogad fil  P9088368.jpg   62.42K   0 Antal nerladdningar

Öppnar vi på locket, möts vi av följande
Bifogad fil  P9088369.jpg   61.94K   0 Antal nerladdningar

Här är de saker som följer med (förutom DAC:en då förstås)
Bifogad fil  P9088370.jpg   66.19K   0 Antal nerladdningar

Själva huvudenheten (Tyvärr är det fotot/blixten från kameran som gör att det ser ut som det är märken på ovansidan. Den är i vanliga fall/"verkligheten" helt perfekt och slät)
Bifogad fil  P9088371.jpg   69.9K   0 Antal nerladdningar

Baksidan
Bifogad fil  P9088372.jpg   75.61K   0 Antal nerladdningar

Två närbilder på ovan samt framsidan i ett försök att få fram finishen.
Bifogad fil  P9088374.jpg   50.97K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  P9088381.jpg   49.66K   0 Antal nerladdningar

Tar man sig en titt på "reklamen" om Citypulse DA7.2x, kan man läsa följande:
" Often compared to the well-known Benchmark DAC1, the Citypulse 7.2x has gained an international reputation as the best-value D/A converter available. That's no surprise, given that the Citypulse 7.2x sells for less than a third of DAC1's thousand-dollar price tag, yet delivers sound that rivals and, according to many, surpasses much more expensive DACs."

Imponerande läsning, minst sagt. :D Om detta stämmer eller ej, just med jämförelsen med DAC1, har jag personligen ingen aning om eftersom jag aldrig jämfört de båda "head to head". Dock måste jag, efter ca 1 månads flitigt användande och testande, säga att denna DAC sannerligen levererar. Jag använder den främst mellan Squeezeboxen och min Primare I30 förstärkare. Det jag framför allt upplever som en förbättring mot SBoxen's interna DAC, är att det är en djupare och mer precis/tight bas som levereras med Citypulsen. Även mellanregistret har helt klart fått sig ett "uppsving". Musik känns helt enkelt mer "på/engagerad" och det är också mer focus på varje enskild del i ljudbilden. Samtidigt har den lilla trötthet som ibland kunde uppstå tidigare vid längre lyssning, nu försvunnit helt. Det har helt enkelt blivit ännu ett litet snäpp roligare att lyssna på musik med denna DAC som hjälp. Man känner att musiken är mer "där i rummet", och då denna känslan var rätt så påtaglig redan innan DAC:en gjorde sitt inträdande, så är jag glatt överraskad vad denna produkt levererar!

Har jag utfört ngt blindtest mot DAC:en i SBoxen? Nej, dock har jag kopplat RCA från SBoxen direkt till förstärkaren, och sedan Coaxialt från SBoxen till DAC:en och sedan balanserat till förstärkaren. På så vis kan jag med ett knapptryck ändra från att testa uppspelning direkt via SBoxen samt gå via DAC:en (givetvs under tiden då samma ljudspår spelas upp från SBoxen).
När jag testat detta har jag märkt de skillnader jag nämner ^ovan^ (givetvis även när jag inte håller på och "kopplar/väljer" input-kanal fram och tillbaka). Om detta sedan är "placebo" eller inte, får var och en tro vad den vill om. Jag vet vad jag upplever och hör, och det är det som är viktigast för mig! :)

Så är jag nöjd med denna produkt/inköpet? Ja, absolut. Om priset ska vara med och vara en av punkterna som avgör om ett HiFi-inköp är lyckat eller ej, så är denna DAC helt klart ett utav de allra bästa inköp jag gjort genom åren. Att man kan få ut så pass mycket ljudbild av en så pass billig produkt, visar bara än en gång att dyrast långt ifrån alltid är bäst...

Innan jag bestämde mig om det skulle bli ett inköp eller ej, läste jag mycket i denna tråd på Head-Fi. Visst, det är ett forum främst för "hörlursfantaster". Dock står det mycket tänkvärt samt många tips i just denna tråd om Citypulsen.

Här kan man även läsa om ett test gjord på "föregångaren" (Zhalou DAC) samt Benchmark DAC-1 och LaVry DA-10. Kanske inte ska dra allt för stora växlar kring just exakt detta test, men det är ändå väldigt intressant läsning. Det som dock är viktigt att komma ihåg här, är att Zhalou DAC inte är samma märke som Citypulse. Varför jag dock tycker det är intressant att länka till just detta test, är för att Eddie Wu som säljer båda dessa enheter, håller Citypulsen högre än nämnda Zhalou DAC.

Så här skrev han när jag frågade vilken han själv föredrog:
Hi !
Zhaolu DAC D-3.0 is not the same grade with D-7.2x from Citypulse for sure.
D-3 is using cs-4398 votage type D to A chips and runs with OPA.
D-7.2x is using current type of D to A chips pcm-1796 and specialy it use
transistor at Analog part and runs at class A surrent.
So sound in Citypulse D-7.2x is much better than Zhaolu D-3.0.
It is very very HIFI indeed.

Sen får man givetvis själv ta ställning till vad allt detta "betyder", och om det kan vara ngn idé att införskaffa en extern DAC till t.e.x Squeezeboxen. Personligen ångrar jag dock inte mitt köp en endaste hundradel... :P

Slutpriset på den enheten som jag tog hem från Hong Kong, landade på US$403. Då hade jag bett Eddie göra två uppgraderingar, och dessa kostade $20 samt $40 extra. Frakten från Hong Kong (om man inte kan hämta den på plats som jag fick hjälp med) går på $US61 (Speedy Post).

mvh
multimedia

Redigerat av Unregistered52a88696, 05 October 2007 - 10:48.

Postad 05 October 2007 - 11:46

Breakpoint
  • Breakpoint
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Intressant, Jag blev själv intresserad av en DAc efter att ha läst recensionen av Lavrys DAc i H&M för en tid sen. Den fick ju smärre sagt lysande omdömen både som försteg och DAc till Cd-spelare av bättre snitt. Självklart kommer jag använda den först o främst till min Squeezebox men även kanske till Cd:n om skillnaden blir märkbart bättre. (har en Primare CD21).
Har du provat att koppla den till en Cd-spelare?

Mvh

Postad 05 October 2007 - 12:04

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

• 2049 inlägg
  • 0
Nej, har den dock kopplad till min Samsung DVD. Har endast testat ett fåtal skivor, och tycker därför det vore orättvist att skriva ngt om hur jag upplever ljudbilden när det är DVD'n står som "första enhet i ledet" och inte Squeezeboxen.

När jag köpt en skiva, lägger jag direkt in den på min externa hårddisk och spelar sedan upp den via Squeezeboxen. Därav att jag inte lyssnar på CD skivorna via DVDn.

Redigerat av Unregistered52a88696, 05 October 2007 - 12:05.

Postad 05 October 2007 - 14:50

cva
  • cva
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Hej!

Lite ot iofs, men ändå :)
Köpte en Zhaolu D2.5 Dac för ett tag sen av Eddie Wu. Kan bara säga att den är verkligen värd sina pengar. Betalade ganska precis 2000:- för dac, frakt och tull + moms. Helt klart prisvärt. Gick kanonbra att beställa från honom. Snabba svar på mail och vänligt bemötande. Dacen gav ett rejält lyft jämfört med mina förra prylar. Använder den tillsammans med min Denon 1930. Lätt mitt bästa Hifi-köp hittills!

Redigerat av cva, 05 October 2007 - 14:51.

Postad 05 October 2007 - 14:56

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Grattis till bra köp!!

Och oroa dig inte för placebo :)

Man måste vara nära nog hörselskadad för att inte höra skillnaden mellan
vad en DAC gör vs tex en DVDspelare....

Ska prova mata min DAC (Lavry) med PS3. Hoppas på bra resultat.

Redigerat av Unregistered1064, 05 October 2007 - 14:56.

Postad 05 October 2007 - 15:48

Unregistered8282627d
  • Unregistered8282627d
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Hej
multimedia är den balanserade utgången variabel?

Mvh

Postad 05 October 2007 - 20:23

Breakpoint
  • Breakpoint
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0

Man måste vara nära nog hörselskadad för att inte höra skillnaden mellan
vad en DAC gör vs tex en DVDspelare....

Ska prova mata min DAC (Lavry) med PS3. Hoppas på bra resultat.

<{POST_SNAPBACK}>

Hejsan Karla2. Vore intressant att få lite input angående LAvryn kopplad till en cd-spelare av bättre snitt. Den fick ju kanonbetyg i H&M.. Vad använder du den till i ditt fall?

mvh

Postad 05 October 2007 - 21:12

Unregistered883bce2a
  • Unregistered883bce2a
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
Finns det någon DAC med HDMI in och 5.1 ut? Vill få ut max av ljudet på min förstärkare men den saknar hdmi in och har analoga ingångar

Postad 06 October 2007 - 07:14

Gäst_Limpans_*
  • Gäst_Limpans_*
  • 0

Finns det någon DAC med HDMI in och 5.1 ut? Vill få ut max av ljudet på min förstärkare men den saknar hdmi in och har analoga ingångar

<{POST_SNAPBACK}>

Du får antingen köpa en BLU ray / HD-DVD spelare med 5.1 utgång eller en bioreceiver som tar HDMI t.ex Denon 2307. Denon kan jag rekommendera.

Externa DACar tar ej flerkanalsljud.

Annars sitter jag nöjd med en Lavry DA 10, kopplad digitalt från en Arcam CD 73 . Kör vidare balanserat till ett Thule PA 100 slutsteg.

Mycket nöjd med ljudet, en klar förbättring med att använda Lavryn som omvandlare och försteg.
Jag har jämfört med Thule försteg men Lavryn är ...bättre.

Renare och jämnare ljud, ett fånigt uttryck som att musiken låter nytvättad frestas man att använda
Det ända negativa är att lägsta nivån på volymen är för hög och att man får justera volymen manuellt ( ej fjärrkontroll) och att den ser ut som en komradio.

Nu är det annars läge att köpa från handlare som ska ha betalt i dollar i.o.m. att dollar står rekordlågt just nu. Handlar man från icke EU måste man räkna in tull ochså ( glöm ej momsen).

En fråga till Multimedia , vilka uppgraderingar gjorde du inann beställningen?
Bra med länken till en redig handlare.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.