Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nerköp att byta ut Dali Concept 8

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 October 2007 - 17:39

stifflerman
  • stifflerman
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0
Går i tankarna att byta ut mina Concept 8or till GLE409or lite pga av storlek och utseende... 409orna är ju lite mindre och imo mycket snyggare än Concept.

Gillar verkligen ljudet i Concept 8orna men har läst till mig att ljudet ska vara ganska likvärdigt; stram bas och öppen ljudbild men att 409orna går ännu djupare (20 Hz) än Concept (41).

Har bara lyssnat en gång på GLE 409orna i butik men dom var helt nya och oinspelade så det gav inte så mycket plus att dom inte hade "min" förstärkare där.

Vad tycker ni... hade det varit ett "nerköp" att sälja Conceptarna ocj köpa ett par GLE409?? :rolleyes:

Postad 09 October 2007 - 17:56

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

• 808 inlägg
  • 0
Kan nog tänka mig att du blir lika nöjd med 409:orna, men vet inte om du tappar lite i basen ändå kanske. Har aldrig lyssnat på Canton i och för sig, men att de skulle gå ner till 20Hz kan du knappast räkna med, 35Hz kanske.

MVH Flingan

Postad 09 October 2007 - 23:10

stifflerman
  • stifflerman
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0
Har även kollat in Klipsch RF52... hur tror du dom står sig mot Concept 8orna?

Postad 10 October 2007 - 17:24

Arsenalhifi
  • Arsenalhifi
  • Forumräv

• 567 inlägg
  • 0
Canton Gle 409,knappt någon golvare som jag lyssnat på som slår dom i den prisklassen.
Dom är helt underbara, tonårs drömen att ha dom tillsammans med en Onkyo :) .
Jag lyssnade på Canton Gle 409 och Audio pros Avanti som låg på 11.000 något sånt, kommer tyvär inte ihåg vilken model.

Dom verkligen spöar dom fast de är hälften så dyra.

Canton är mycket för pengarna så är det bara :D

Synd bara att jag inte lyssnat på Concept för dom ska tydligen vara skit bra.

Postad 30 October 2007 - 22:37

Arsenalhifi
  • Arsenalhifi
  • Forumräv

• 567 inlägg
  • 0
Nu har jag lyssnat på Concept också men jag tycker inte Dali Concepts golvare låter bättre än Cantons Gle golvare, inte bättre men lika bra ungäfer.

Postad 02 November 2007 - 18:56

Theo05
  • Theo05
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0
Generellt så kan jag bara säga (egen erfarenhet) att ska du byta högtalare så se till att göra det ordentligt! Är du intresserad av att gå upp en klass i LJUD (inte bara utseende) så kan en lyssningsrunda i prisklassen över Concept 8:orna öppna upp en mängd alternativ som kan ge dig långt mer än Canton 409:orna. Kan man spara ett par månader extra och kan slå till på just DOM högtalarna med stort H så är känslan extra bra och man blir oftast extremt nöjd. Många kan tipsa om bra högtalare här på forumet men om du skulle byta ut dina Concept 8:or så skulle jag INTE titta på Cantons 409:or i första eller andra hand, i varje fall inte om det handlar om ljudet (i första hand). Detta är bara mina tankar, smaken är olika!

Lycka till!

Postad 03 November 2007 - 00:27

stifflerman
  • stifflerman
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0
Jo där har du en poäng men tänkte att det kanske finns några prisvärda högtalare i 6-7000 kr klassen som är värdiga ersättare till Conceptarna som kanske typ GLE409orna. Har inte råd nu i det närmsta att lägga ut mer än vad jag kanske kan få för Conceptarna. (om man nu får sålt dom överhuvudtaget) Det är inte så att jag inte är nöjd med dem, det är riktigt härligt ljud i dem men ibland känner jag att jag inte får ut det där extra trycket"tjoffet" i basen + att dom e lite stora. Kan kanske bero förstärkaren (Cambridge 640a) som inte leverar fullt ut till dem.

Har även kollat in några andra potentiella ersättare:

Det är inte livsviktigt och jag kanske behåller Conceptarna ändå ett tag till men det är bara kul att höra andras åsikter om jag nu skulle få sålt dem. Jag är själv ingen expert utan har ganska nyligen fått upp intresset för hifi-prylar och sen ar jag varken tid,ork eller lust att åka runt och provlyssna alla (köpte 8orna utan att ha lyssnat alls o det är inget jag ångrat) :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.