Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tapetsera - Hur svårt är det?

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 October 2007 - 19:10

n1mda
  • n1mda
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Jag tänkte tapetsera om vardagsrummet. Har aldrig i hela mitt liv tapetserat innan och är lite nervös för att göra något fel. Framför allt eftersom jag har en hyresrätt, alltså måste det bli bra för annars blir det liv den dag jag ska flytta, även om det kommer dröja.

Jag hade tänkt mig Easy-Up tapeter, någon här som har erfarenhet av sådana? Verkar rätt enkelt att sätta upp dom, men det är ju inte busenkelt för det.

Någon som har några tips eller invändningar? Bör man ge sig på det? :rolleyes:

Postad 11 October 2007 - 19:18

Foilan
  • Foilan
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Jag hade tänkt mig Easy-Up tapeter, någon här som har erfarenhet av sådana? Verkar rätt enkelt att sätta upp dom, men det är ju inte busenkelt för det.

Easy up är kanonenkelt! (relativt sett då alltså) :rolleyes: Dessutom slipper man eländet med skrymmande tapetbord
Första gången jag tapetserade använde jag sådana. Snåla inte på limmet är väl ett råd som alla ger... Undvik mönsterpassning så blir det enklare, samt mindre spill.

Någon som har några tips eller invändningar? Bör man ge sig på det?

Självklart fixar du det. När det sen är klart blir man ju lite stolt över att ha gjort det själv.

Slutligen har jag bara en sak kvar, och det är den absolut viktigaste: FÖRARBETE! Fuskar du med detta, ytterst tråkiga arbete, får du äta upp det sen. Förarbete är a och o, väggen skall vara slät som en barnrumpa när man börjar tapetsera. ;) spackla och slipa ordentligt!

Lycka till!

Postad 11 October 2007 - 19:19

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2340 inlägg
  • 0
Det är inga svårigheter att tapetsera, se bara till att underlaget (väggen) är plan från början. Finns det skruvhål och liknande så spackla över dem och ta bort alla utstickande saker ifall det finns något sådant.
Förlita dig inte på att alla vinklar är räta, så se till att den första biten kommer helt rakt med hjälp av antingen en laservattenpass eller en vanlig vattenpass som du kan använda för att rita upp ett rakt sträck på väggen (uppifrån och ner) som de sen följer.

Postad 11 October 2007 - 22:37

n1mda
  • n1mda
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Tack för tipsen!

Har förstått att förarbete är A och O. Har en liten fördel och det är att tapeterna jag har nu sitter kant-i-kant och det gör ju förarbetet lite enklare. Vad jag fattat det som så borde det räcka att spackla alla skarvarna då så att det inte spricker upp där senare och sen smaska upp tapeten.

Blir mer och mer sugen och självsäker när jag läser. Kan andra så kan fan jag. :rolleyes:

Postad 12 October 2007 - 09:14

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Tapetsera inte hörn utan tapetsera från hörnen och ut. Skaffa en vass kniv så du kan skära av snygga kanter vid utanpåliggande hörn. Sen är det rätt det du säger om förarbetet. Spackla, slipa, spackla, slipa tills du är nöjd. Spackla och slipa då ytterligare två gånger ;)

Postad 12 October 2007 - 10:29

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

• 1450 inlägg
  • 0
Och se till att skaffa de verktyg du behöver.

Finns mycket matnyttigt här och här.

Postad 12 October 2007 - 10:53

Liidas
  • Liidas
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Och så börjar man alltid från fönstret.

Sen är väl allt annat sagt redan.

Lycka till

Postad 12 October 2007 - 11:23

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

• 1450 inlägg
  • 0
Sätter man med trådskarv/överlapp så är det ju viktigt. Sätter man kant-i-kant (vilket ju gäller för non-wowen) så spelar det mindre roll.

Postad 12 October 2007 - 23:09

n1mda
  • n1mda
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Tack för alla tips och råd, nu ska väl även detta gå vägen! :)
Får vänta tills efter årsskiftet dock, men då har man ju tid att läsa lite i någon bok eller så också.

Postad 12 October 2007 - 23:28

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

• 1030 inlägg
  • 0
Ett bra tips, skaffa ett lod så får du tapeterna raka =) det är väl egentligen det ända som är lite knepigt i början. Tapetserade första gången för ~9 månader sen med min sambos pappa som är ritkigt duktig på det, och efter det har jag gjort det själv 1 gång och det gick ritkigt bra =).

Som många sagt, fuska inte på förarbetet, det bästa är att inte se till att vara stressad (t.ex du måste vara klar över helgen, då kommer det skita sig) se till att ha god till på dej. Skaffa riktigt verktyg, bra tapetkniv och flera rakblad så du kan byta ut de. Se till att stryka ett jämt lager lim på tapeten om du inte köper Easy Up eller liknande.

Bra länk om tapetsering googla runt lite så kommer du hitta lite olika sidor där man får bra med tips. Finns även en del tips på boråstapeter har jag för mig.

Fick omtapetserat nu i helgen, hyresvärden betalade. Tror vilken nybörjare som helst kunnat göra det bättre själv. Förarbetet är uselt, skarverna ligger så de tar upp solljuset alltså åt "fel" håll ja det är inte mkt som stämmer här. Betalade inget för det och blev ändå snyggare än vad de var förut, men de kommer ju inte sitta så länge innan dessa börjar släppa. Ska ringa fastighetsskötaren så han får se detta så han inte tror att det är vi som förstört tapeterna om 1 år :)

Postad 28 October 2007 - 18:26

muchcup
  • muchcup
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Hej!

Jag och min flickvän ska snart flytta in i vår första lägenhet. Vi hade tänkt tapetsera om hallen för att den var så sliten. Jag hade läst om Easyup-tapeter som tydligen skulle vara jättelätta och smidiga att få upp. Var på beckers nya hem och fick låna hem två rullar som var snygga och till ett bra pris (138kr rullen). Men nu när jag kom hem såg jag på ecos och boråstapeters hemsidor att just dom två modellerna inte var easyup... Ni som köpt tapeter, råkade vi bara ha otur att få med oss två vanliga tapetmodeller eller går det att få liknande easyuptapeter till samma pris eller är dom i regel dyrare? Jag har för mig att jag kollade på en annan som jag är säker på var easy up, den kostade 249 istället.

Är det mycket meck med vanliga tapeter jämfört med easy up? Tacksam för snabbt svar!

edit
Nu när jag har tänkt efter lite så är det nog skitsamma ifall tapeten kostar 138 eller 249, jag var så smart så jag hade fått för mig att det priset var per kvadratmeter, så den billigare varianten trodde jag då skulle gå på ca 5500 för 30kvm. Det kändes som att det redan var i överkant för vad man vill lägga ner på en hall i en hyresätt, men efter lite tänkande så kom jag på att det är ju ca 5 kvm på en rulle! Ganska så mycket billigare alltså, då kan man ju kosta på sig en dyrare tapet.

Redigerat av muchcup, 28 October 2007 - 19:38.

Postad 28 October 2007 - 20:14

Redbullen
  • Redbullen
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Hej på er .

Här har ni en som är helt ny på tapetsering (aldrig gjort det tidigare)
har lovat att hjälpa mitt ex nu när hon flytta ifrån mej.

Hon har också handlar easy-up och jag tror nog jag lyckas få ett bra resultat
Idag började jag med att skära/slipa ner tapetskarvarna, och efter de spackla.

Fast nu i efterhand känner jag att jag ska gå loss med rakbladet i morgon igen, speciellt i vägghörn och nere och uppe vid tak och golv

det är i lägenhet där dom säkerligen har tapetserat 10ggr utan att ta bort gammal tapet, det blir då mer radie nere vid list än skarp kant.

Så det blir att skära bort så mycket jag kan och sen spackla och få lite bättre ytor.
man var lite rätt till en början och osäker på om man skulle fixa det, men nu när man väl gett sej på arbetet så känns det faktist ganska kul, och man blev mer petig än från början.

Så i morgon ger jag mej på dom gamla tapeterna i hallen så får hon nysa i slipdammet, det är hon som ska slipa :P

Önska mej lycka till med min första tapetsering :

//Peter

Postad 28 October 2007 - 21:24

muchcup
  • muchcup
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Hej på er .

Här har ni en som är helt ny på tapetsering (aldrig gjort det tidigare)
har lovat att hjälpa mitt ex nu när hon flytta ifrån mej.

Hon har också handlar easy-up och jag tror nog jag lyckas få ett bra resultat
Idag började jag med att skära/slipa ner tapetskarvarna, och efter de spackla.

Fast nu i efterhand känner jag att jag ska gå loss med rakbladet i morgon igen, speciellt i vägghörn och nere och uppe vid tak och golv

det är i lägenhet där dom säkerligen har tapetserat 10ggr utan att ta bort gammal tapet, det blir då mer radie nere vid list än skarp kant.

Så det blir att skära bort så mycket jag kan och sen spackla och få lite bättre ytor.
man var lite rätt till en början och osäker på om man skulle fixa det, men nu när man väl gett sej på arbetet så känns det faktist ganska kul, och man blev mer petig än från början.

Så i morgon ger jag mej på dom gamla tapeterna i hallen så får hon nysa i slipdammet, det är hon som ska slipa :P

Önska mej lycka till med min första tapetsering :

//Peter

Lycka till då! Jag ska ta mig an vår hall om några veckor, vi kommer nog få support av flickvännens föräldrar men jag ska försöka göra så mycket som möjligt själv.

Postad 29 October 2007 - 00:07

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Jag gör tvärtom. Målar över den gamla fula tapeten. Men just nu blir det hallen(tapeter) och matrummet(målade väggar). Bara för att få det någorlunda dugligt tills nya möblerna anländer. Vid tillfälle, dvs, efter stambytet som kommer nästa år kommer jag nog väva om och måla om ordentligt nästan hela lägenehten, utom matrummet, men jag orkar fan inte med de fula tapeterna en sekund längre.

Men tapetsering är inte direkt svårt. Som alla redan sagt, det viktiga är förarbetet och att du är noggrann. Är det mycket under kan det vara värt att gå lös med skrapa och riva ner, annars kan det vara vettigt att bara spackla och slipa så det blir riktigt slätt.

Finns ju rätt många böcker om hur man gör saker. Har ju blivit poppis nu i "Timell-eran". Och hantverksknep i all ära, men har man tid på sig och orkar läsa på så är det långt ifrån någon rocketscience att få det bättre än vad mången stressad hanterverkare orkar med. Det hanterverkeriet jag har störst förtroende för är nog ändå snickeri, där finns det många knep att lära som inte kan läsas till.

Postad 29 October 2007 - 01:54

hanjou
  • hanjou
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
precis nästan tapetserat klart med easy up , började igår med förarbetet , och tapetserat om hallen och har lite kvar av vardagsrummet.

easy up gentemot vanliga är att du kan limma direkt på vägen och sen dra upp. går lättast om det är två som hjälps åt.
- limma , dra upp limen, mota så det är rakt, och skär av vid golvet. du kommer behöva använda borste/mjuk skrapa för att få bort luft bubblor. du kommer inte kunna få bort alla luftbubblor då de försvinner om du har tur när limmet torkar, har du väldigt mycket så kan du använda en fuktig trasa för att dra bort vissa bubblor, gör det försiktigt.

tips är att köpa start paket för verktyg då man får nästan allt man behöver, sen så köp , sandspackel om det är mycket som ska spacklas annars går det bra med fin spackel för små hål.

har du gammal tapet sen tidigare rivbort det, lättast är att använda värme pistol.

spackla gärna med stor spackel spade, sanda ordentligt så att det blir jämnt.

är inte nån expert. vet inte om mitt råd hjälper dig , men det är så jag har gjort i alla fall.

bilder kommer när jag är klar. har skola imorn, och jobb så vet inte om jag hinner göra allt imorn men senast tisdag kväll så bör det finnas bilder
mvh

Redigerat av hanjou, 29 October 2007 - 01:56.

Postad 15 October 2008 - 21:34

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1907 inlägg
  • 0
Hej
Skall man ta bort allt i hörn eller kan man låta det vara kvar?

Postad 16 October 2008 - 08:24

Unregisterede8beb553
  • Unregisterede8beb553
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0
Byta rakblad ofta fick jag göra när använde Easy up tapet. Så det bör du göra.

Postad 16 October 2008 - 18:27

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0
Verkar som alla glömt bort den urtrista o jobbiga takmålningen... Råd Snåla inte på takfärgskvaliteten!

I hörnen kan man köra med glasfiberremsor, samt låt tapeten i hörnen max gå över 2-3 cm in på nya väggen.

Tapetbord och stållinjal behövs även för EasyUp tapeter

Postad 16 October 2008 - 19:49

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
När man väl börjat kan man inte sluta, mycket bubbligt men det blir slät o fin när det torkar, inte alls svårt.

Postad 16 October 2008 - 20:00

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1408 inlägg
  • 0
Varför ska man tapetsera ifrån fönsterna?(eller var det någon skojare som ville driva med oss?)

Postad 16 October 2008 - 23:44

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Varför ska man tapetsera ifrån fönsterna?(eller var det någon skojare som ville driva med oss?)

läggs tapeten omlott så blir det fula skuggor/kontraster om man gör tvärt om, brukar stå i kapitel 2 i tapetskolan del1.

Redigerat av Rabalder, 16 October 2008 - 23:45.

Postad 22 October 2008 - 14:23

Wahlin
  • Wahlin
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Undvik mönsteranpassat så är det hur lätt som helst. Sen är det upp till var och en om man vill palta med tapetklister eller inte :blink:

Postad 15 November 2008 - 17:31

CyberT
  • CyberT
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Har nu lagt kanske lagt 1 timme på skruva loss kontakter, hyllor, luftventiler och annan bröte.

Och då blev jag lockad att ta tag i en flik och dra, och oj så lätt tapeten lossnade = jag hoppades på att hela kalaset skulle lossa lika lätt vilket det givetvis inte gjorde.

Det nämns ju ofta att ta bort skarvar osv och spackla jämt sen tapetsera över detta... Nu har jag rivit såpass klumpigt så det känns oseriöst att spackla dessa zoner. Stundvis lossar det skrämmande lätt också. Så, känns tryggast om jag fick ner allt och börja om på rätt sätt. (hållt på med detta ingrepp i 4timmar, kändes som om man gjort massor men när man blicka på helheten så var det nästan inget...)

Det ligger nog minst två tapeter varav den yttersta är struktur och som den tidigare personen har målat ovanpå...

HUR gör ska man gå till väga för snabbast få bort dessa gamla tapeter? Dra rakblads jack ooch tolla tapetlim så de fuktas och trillar? För att stå med simpel platt spackelskrapa kändes frustrerande tidskrävande...

:blush:

Redigerat av CyberT, 15 November 2008 - 17:33.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.