Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Onkyo 605 firmwareuppgradering

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 October 2007 - 21:44

Zebra
  • Zebra
  • Lärjunge

• 434 inlägg
  • 0
En del tidiga Onkyo 605:or har en firmware som inte klarar av att spela upp Dolby Truehd-spår på rätt sätt.

eu.onkyo.com kan du se om din onkyo har den gamla firmwaren eller den nya. Om man har den gamla råds man att kontakta sin närmaste serviceplats för uppgradering eller sin butik där man köpte den. Det är jobbigt att börja koppla loss den och skicka iväg så därför erbjuder Onkyo i Hong kong, i England och i Schweiz att man kan få en cd-skiva med uppdateringen eller få filerna hemskickade för att själv uppdatera firmwaren.

Jag uppdaterade firmwaren på min tyskköpta Onkyo 605 just för att så småningom kunna spela Dolby true hd-spår med min ps3-a (när firmware som fixar det dyker upp) och det gick bra. Dock så försvinner alla dina inställningar och du måste köra setupen igen.

För den modige (dumdristige?) finns instruktioner om hur man uppdaterar firmwaren på avsforums sidor från Onkyo.uk. PÅ ett tyskt forum, (se post 10 0ktober kl 11:25) hittade jag sedan firmwareuppgraderingen som man fått från Onkyo.uk. Brände den som en cd-audio med en gammal technics cd-spelare och spelade upp den för Onkyon och vips så var firmwaren uppgraderad.

Observera dock att för många, många så verkar det inte fungera med den egna uppdateringen. Jag testade först med min dvd-spelare och det fungerade inte, jag miste alla mina inställningar, blev tvungen att resetta hela skiten. Ej heller fungerar det att göra uppdateringen med en ps3-a, xbox 360 utan det verkar säkrast med en hederlig stand-alone cd-spelare.

Onkyo TX-SR605 Firmware Update

September 20 2007: It has recently come to Onkyo’s attention that there is a minor error in Firmware on a limited number of the first batch of TX-SR605’s
This Firmware error does not impede the working or performance of the unit in any way but, in the future, may cause a playback issue for some owners.
Because of the Firmware error a small number of units may have difficulty decoding Dolby True HD Bitstreams correctly. There is currently no source hardware on the market capable of generating a Dolby True HD Bitstream for the TX-SR605 to decode but there will be in the near future.
For those owners who have no intention of using HD-DVD or Blue-Ray this issue will be irrelevant but owners who are keen to enjoy the new HD audio formats (when suitable source hardware arrives) will need to apply a simple Firmware update to their receivers.
No other models in the 2007 Onkyo range are affected and all TX-SR605s currently with UK retailers have already been updated.
TX-SR605 owners who wish to establish whether their receiver needs a Firmware update should go to www.onkyo.co.uk where they’ll find a serial number checker.

HOW TO UPDATE THE TX-SR605
The Firmware update only takes 16 seconds to do and is carried out using a disc (which we will supply) and a CD player equipped with a digital optical output. There are three different ways of implementing the update:-

A] If you own a suitable CD player we can ship out a CD with instructions to you, so that you can update the receiver yourself (remember… it only takes 16 seconds). Alternatively it can be sent via email (please email [email protected] with ‘605 update disc’ in the subject line) and burnt/finalised as an audio CD on a CD-R disc.

Here’s what you do…
1) Connect the CD-Player’s optical digital output to Optical Input 1 of the TX-SR605
2) Select «CD» at the receiver and change the input to Optical 1 by pushing the button marked « Digital Input »
3) Switch the receiver into ‘Firmware writing’ mode:
a) •Push «Standby » key while holding «Display » key
B) •Push «Tone +»key several times until you see « DSPSR605:XXXXX »
c) •Now push « CD ». In the display you will see the message: S/PDIF UPDATE
4) Now start the CD Player. After 15 sec the display will change to WRITING. If the display does not show WRITING, play the CD again.

NOTE: The vast majority of CD players with optical output will work fine but some players modify the data held on the disc so may not work correctly. In that case please try another CD player. If that’s not possible please use Update options B] or C].

5) When writing is finished «Clear »will come up at the display and the receiver will automatically switch to Standby mode.
6) Check the device to establish if it is outputting sound. Select either a digital or analogue input signal in combination with a DSP mode.
You can confirm that the DSP Firmware version has changed by:-
1. Pushing «Standby » key while holding «Display » key
2. Push «Tone +» key several times until you see « DSPSR605:XXXXX ». It should now read « 07727A ». Push « Standby » to leave this mode
3. Note – if the Firmware version number is not displayed and you see « ?????? » on the display you will first need to reset the receiver by pressing « VCR/DVR » + «Standby »
B] If you can’t or don’t wish to update the receiver yourself you can contact the dealer that you purchased it from and let them carry out the update for you (you will have to take it in to the store).
C] Onkyo will collect it from a pre-arranged address, update the Firmware for you and then return it to you. Bear in mind that because the receiver will have to be shipped to and from Onkyo you may be without use of your receiver for a period of time.

I suspect that most TX-SR605 owners on the forums will take option A] because of the speed of implementation and ease of installation but the choice is theirs.

Unfortunately owners who have purchased their products outside of the UK will have to contact their overseas supplier to make arrangements.
ONKYO UK

Redigerat av Zebra, 12 October 2007 - 22:00.

Postad 12 October 2007 - 22:57

Unregistereda7f4213c
  • Unregistereda7f4213c
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Kan du få HD ljud från PS3:an?

Postad 13 October 2007 - 01:10

SigmatiC
  • SigmatiC
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
nej man kan inte få ut Dolby True HD o DTS-HD på en PS3.. så du har nog fått detta lite om bakfoten tror jag..

Postad 13 October 2007 - 07:34

Unregistered0e3a6535
  • Unregistered0e3a6535
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0
Då måste man fixa en cd-spelare och prova.

Postad 13 October 2007 - 10:13

Zebra
  • Zebra
  • Lärjunge

• 434 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, det går inte, inte ännu i varjefall, men det talas om att det kan komma en firmware som fixar det inom ganska kort tid. I en artikel på highdefdigest om Samsungs BDP-1400 som klarar av att skicka ut oförvanskad DTS-HD står det att läsa att en firmwareuppdatering som klarar av att skicka ut dts-hd från ps3 kanske kommer i år.

Just nu så dekodas hd-spåren i ps3:an och skickas ut som multichannel pcm till förstärkaren istället för att skicka ut hd-spåren oförvanskade till en förstärkare som kan ta emot såna signaler som onkyos nya serie.

Postad 13 October 2007 - 14:40

SigmatiC
  • SigmatiC
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, det går inte, inte ännu i varjefall, men det talas om att det kan komma en firmware som fixar det inom ganska kort tid. I en artikel på highdefdigest om Samsungs BDP-1400 som klarar av att skicka ut oförvanskad DTS-HD står det att läsa att en firmwareuppdatering som klarar av att skicka ut dts-hd från ps3 kanske kommer i år.

Just nu så dekodas hd-spåren i ps3:an och skickas ut som multichannel pcm till förstärkaren istället för att skicka ut hd-spåren oförvanskade till en förstärkare som kan ta emot såna signaler som onkyos nya serie.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja en firmwareuppdatering med en spelare som redan hade DTS-HD som inte funkade så bra.
Rätta mig om jag har fel men DTS-HD o Dolby True HD sköts av hårdvara o inte av mjukvara..
O artikeln sa inget om PS3.
Det enda jag har hört om PS3:an är att den nya 40GB's modellen som kommer senare i år ska ha stöd för DTS HD o Dolby True HD.. men sen ska man inte tro på allt man läser..

Postad 18 November 2007 - 19:07

n1d
  • n1d
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Mitt serienummer finns inte enligt hemsidan.
Jag har 9 siffror och 2 bokstäver lite blandat!
Har testat med och utan bokstäver.

Nån som har ett tips hur det fungerar?

Postad 19 November 2007 - 18:10

HD-Ready
  • HD-Ready
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0
Är det någon som lyckats uppdatera sin 605:a?

Jag fick tag i en wav-fil med den nya firmware-versionen och brände den till skiva (två till och med, i olika hastighet, bara för att vara på den säkra sidan). Har provat att spela upp den via optisk digital med alla mina DVD, HD DVD och Blu-ray spelare men ingenting vill fungera. Måste det verkligen vara en CD-spelare? Tycker det borde vara sak samma, bitstream som bitstream... :rolleyes:

Får se om jag kan låna en gammal CD-spelare av någon och testa.

Postad 27 March 2008 - 22:14

halvledaren
  • halvledaren
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0
För jävligt att Onkyo gjorde detta , dom visste om det när de levererades ,,fullt betalt tog dom fast dom visste att det inte skulle fungera ...
funderar på att reklamera hela maskinen ,, !!

Postad 27 March 2008 - 22:58

halvledaren
  • halvledaren
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0
hallå e det någon som lyckats ,, vill bara veta ,,

Postad 28 March 2008 - 07:58

Zebra
  • Zebra
  • Lärjunge

• 434 inlägg
  • 0
Jo, jag lyckades iallafall som sagt (se översta posten). Du kanske ska kontakta Powermill som är Onkyos "Servicepunkt".

Powermill Service AB
Florettgatan 29 C
254 67
Helsingborg
Sweden
Tel: 042-250630
Fax: 042-162910
EMail: [email protected]
Homepage: http://www.powermill.se

Postad 28 March 2008 - 17:14

halvledaren
  • halvledaren
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0
Tack det var ju bra att det fungerade för dig, Powermill då kommer den tbx ,, nästa påsk om jag har tur ,, hehe jag skall iväg till ljudkällaren igbg nästa vecka ,, mycket bra butik ,sjysta som bara den kan rekas ..men Canseda är kaxiga
dom har en säljare på Onkyo sidan

han sa att han själv undrade vad meningen var att hd ljud , och om det var nödvändigt att uppdatera detta , överhuvud taget .. ja sa jag det e ju det jag betalt för men inte har , så det kan man undra!

Det e ju bara att veta att det e helt menings löst med hd ljud på Resivers Från Onkyo allt enligt Cansedas säljares utsago ,

men det e ju så med denna historien ,, jag köpte säkert ett av det första svensk sålda ex: som fanns väntade i flera månader på denna maskin ,, i Tyskland där Europa general agenten ligger såldes maskinen flera månader innan dessa ex hade inga uppdateraingar ,, utan jag tror det blev sånt tryck på att leverera så dom hoppade , vissa mjukvarugrejor ,,
för att få iväg maskiner flera andra tillverkare hade , hdmi 1.3 på gång så det låg på så in i H .. sen jag fattat att nått inte stämmde så tog ja kontakt med Cansda som inget visste och inte heller, såg man nått på Onkyos hemsida ,, sen la de över ansvaret på konsumenten PÅ OSS !! , och kallade det en uppdatering LÖLJLIGT Onkyon levererades aldrig med rätt grejor från början bara så enkelt är det !!! ljuger , men maskiner levererades inte med det som stog att den innehåll ,, då bet jag 6.500 sek tycker hela grejen luktar skit dåligt och att general agenten inte bara tar in alla maskiner och säger FÖRLÅT o Onkyos vägnar ...

Jag köpte mina första Canton i början på 80 talet av
har minst 2 upsättningar sen när man inte är nöjd och besviken på att ens nya resiver inte har det som man köpt då e man inte mycket värd ...nästan så jag blir mer ledsen än arg ...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.