Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Cerwin Vega AT-80

47 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 October 2007 - 16:14

ischi
  • ischi
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Tjena!

Kom över ett par Cerwin Vega AT-80 högtalare med bytande diskanter och mellanregister till Dynaudio (Disk: D-28/2 Mellan: D-76). Ganska nöjd ;)

Dessa kör jag med en surroundförstärkare som ska lämna 120W på kanalerna.

Nu till själva saken, när jag vrider upp så börjar baselementet "hoppa" väldigt mycket fram och tillbaka, långa hopp och korta i detta samtidigt (?). Så undrar hur mycket jag kan höja? När detta inträffar när jag tycker dem hoppar som fan så är det klart det är hyffsat högt, men absolut inte party-högt. Kan tillägga att kanten på baselementen är väldigt mjuk, förra ägaren har haft dem sen han köpte dem och smort dem med någon silikon som skulle vara bra.

Så, vågar jag höja mer? Något tecken jag ska "leta" efter i ljudet eller dyl när det börjar säga stopp etc?

Tacksam för svar :(

Postad 13 October 2007 - 16:25

Rian
  • Rian
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0
Du lär höra när bas-elementen bottnar, det blir liksom ett kraftigt "plapp" ;)

Postad 13 October 2007 - 21:37

mattek
  • mattek
  • Veteran

• 1627 inlägg
  • 0
om högtalarna är friska så lär du kunna poppa duktigt högt innan högtalarna säger ifrån

Postad 13 October 2007 - 21:38

ischi
  • ischi
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Okej ;)
Men.. Vad skulle jag då ha för nytta av en större (bättre, mer watt) förstärkare om jag "maxar" högtalarna redan med denna förstärkaren? (Detta är mina första riktiga högtalare så är ganska ny i hifivärlden :()

Postad 14 October 2007 - 12:27

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

Okej 
Men.. Vad skulle jag då ha för nytta av en större (bättre, mer watt) förstärkare om jag "maxar" högtalarna redan med denna förstärkaren? (Detta är mina första riktiga högtalare så är ganska ny i hifivärlden )

Vad har du för förstärkare nu då? Det kan faktiskt vara så att problemet beror på att den nuvarande är för klen. Dvs: billig förstärkare är ofta lika med överspecat watt-antal och har ofta dåligt med ström/effekt.
Detta leder till att den helt enkelt inte har tillräckligt bra kontroll på elementen.

Postad 14 October 2007 - 14:37

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0

Tjena!

Kom över ett par Cerwin Vega AT-80 högtalare med bytande diskanter och mellanregister till Dynaudio (Disk: D-28/2 Mellan: D-76). Ganska nöjd ;)

Dessa kör jag med en surroundförstärkare som ska lämna 120W på kanalerna.

Nu till själva saken, när jag vrider upp så börjar baselementet "hoppa" väldigt mycket fram och tillbaka, långa hopp och korta i detta samtidigt (?). Så undrar hur mycket jag kan höja? När detta inträffar när jag tycker dem hoppar som fan så är det klart det är hyffsat högt, men absolut inte party-högt. Kan tillägga att kanten på baselementen är väldigt mjuk, förra ägaren har haft dem sen han köpte dem och smort dem med någon silikon som skulle vara bra.

Så, vågar jag höja mer? Något tecken jag ska "leta" efter i ljudet eller dyl när det börjar säga stopp etc?

Tacksam för svar :(

<{POST_SNAPBACK}>

Du behöver en kraftigare förstärkare helt klart.

Vad har du för surroundförstärkare nu?

Postad 15 October 2007 - 10:58

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Okej :)
Men.. Vad skulle jag då ha för nytta av en större (bättre, mer watt) förstärkare om jag "maxar" högtalarna redan med denna förstärkaren? (Detta är mina första riktiga högtalare så är ganska ny i hifivärlden :P)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag är övertygad att det inte är högtalarna som gör att det börjar låta illa, utan förstärkaren som inte längre kan hantera högtalaren.

Postad 15 October 2007 - 15:36

ischi
  • ischi
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Okej,

Var t.o.m klenare än vad jag fått för mig innan, måste kollat fel någonstans.
Men det är en Sony str-de345, ganska "svårt" att hitta kanoninfo om den.

Men vad hade ni gjort om ni var mig med inte allt för mycket pengar? Letat något slutsteg? (Sitter dubbla "ingångar" där man kan koppla sladdarna där bak och han jag köpte dem av snacka om att man kunde köra ett slutsteg där. Hur mycket kraft behöver jag till? Några rekomenderationer på slutsteg eller förstärkare till?

Mvh Fredrik

Postad 15 October 2007 - 15:48

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Om jag inte hade alltförmycketpengar och ville ha något mer att driva mina Cv med hade jag sökt efter ett beg slutsteg från ex Nad.

Ett bevis på kontroll är när du spelar sjukt högt och elementen knappt rör sig, det är kontroll dock beror detta på högtalare oxå.

// Sat

Postad 15 October 2007 - 16:24

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Okej,

Var t.o.m klenare än vad jag fått för mig innan, måste kollat fel någonstans.
Men det är en Sony str-de345, ganska "svårt" att hitta kanoninfo om den.

Men vad hade ni gjort om ni var mig med inte allt för mycket pengar? Letat något slutsteg? (Sitter dubbla "ingångar" där man kan koppla sladdarna där bak och han jag köpte dem av snacka om att man kunde köra ett slutsteg där. Hur mycket kraft behöver jag till? Några rekomenderationer på slutsteg eller förstärkare till?

Mvh Fredrik

<{POST_SNAPBACK}>

Tyvärr är 345 riktigt klen. Den har heller inte någon pre-out vad jag vet, varför det är lite svårt med slutsteg.
Har för mig att Fyndbörsen har något prosonsteg för högnivå, men är osäker.

Annars är det fyndläge på http://www.blocket.s...5449.htm?ca=2_s . Kan du tänka dig lit eäldre 2 -kanalare åxå? Budget?

Postad 15 October 2007 - 16:48

ischi
  • ischi
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Okej, tråkigt att höra men sånt får man ta :)

Kan absolut tänka mig någon äldre 2-kanalare, utnyttjar ändå inte surroundet och kommer nog inte göra det på något år heller så prioriterar helt klart ett stereoljud.

Några speciella modeller jag ska kika efter? Vad bör dem minst leverera? :P

Postad 15 October 2007 - 17:29

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Ja Sonyreceivern är ju på tok för klen helt enkelt, tyvärr. :P

Men leta begagnat då får du mest för pengarna. Du kan kolla efter tvåkanalsförstärkare såsom H/K 670/675 eller varför inte någon kraftig NAD? :)

Kanske detta kan vara något?
http://www.blocket.s...733.htm?ca=18_s

Redigerat av AlexanderE, 15 October 2007 - 17:34.

Postad 15 October 2007 - 22:44

ischi
  • ischi
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Frågan är nu då om jag skulle försöka kränga iväg min förstärkare sen efter det räknar jag med att jag har runt 2000kr att lägga på en "ny" (gamla är kanske värd en 500ing?) förstärkare, 2 kanalig givetvis eller om jag ska vänta ännu längre så jag kan kränga på ännu mer?

Andra frågan är då, om jag ska vänta längre för att få ihop mer pengar, kan jag spela med den jag har nu eller kommer jag rent ut sagt förstöra högtalarna?

Mvh Fredrik

Postad 15 October 2007 - 22:53

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0
Om du är försiktig med volymen så förstör du inget .

Postad 16 October 2007 - 14:57

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Okej, tråkigt att höra men sånt får man ta ;)

Kan absolut tänka mig någon äldre 2-kanalare, utnyttjar ändå inte surroundet och kommer nog inte göra det på något år heller så prioriterar helt klart ett stereoljud.

Några speciella modeller jag ska kika efter? Vad bör dem minst leverera? :)

<{POST_SNAPBACK}>

Det exemplet jag nämner ovan från blocket är sjukt prisvärt. :)

Nämnda H/K 670 för ca 1500:- (max 2000:-) är väl åxå ett juste köp.

Annars finns det ju en del som har 10-20 år på nacken som är sjukt prisvärt.... om du kan tänka dig så gamla saker?

Postad 16 October 2007 - 15:01

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Kanske detta kan vara något?
http://www.blocket.s...733.htm?ca=18_s

<{POST_SNAPBACK}>

Räcker kraftmässigt, men 216 ska ligga kring 2'5 (inte mer, har sett dem för under 2') och försteget borde ligga kring 500:-.

Annars kan du lika gärna hålla utkik efter NAD 319 (motsvarande kraft och väl så bra försteg i integrerad stärk) som ska ligga på omkring 2'5, max 3' eller kanske en NAD 370 som man kan hitta kring 3'5.

Postad 16 October 2007 - 16:17

ischi
  • ischi
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Okej, har lite att gå på nu iaf ;)

Hifisnubben: Gamla saker hade jag absolut inget emot, hellre kraft än stil på prylarna. Hur mycket bör uteffekten vara för att det ska låta bra? ;) (Ex, den jag sitter på nu har ju 100W, men tex HKs har 80W, men ändå är det bättre ös i den, så vad bör jag kika på?)

Postad 16 October 2007 - 18:47

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Du kan aldrig titta på en effekt utan att veta hur den är mätt. Gamla NAD 312 som exempel var specad till 2x25 watt och den rockar ifrån din gamla Sony oavsett om den är specad till 2x100 watt eller 2x500 watt. ;)

Alltså - titta inte på vad det anges för effekt. (Vikten säger i så fall väl så mycket ... så länge det inte är digitalt.) Det ger i bästa fall en hint, men oftast inte ens det.

Postad 17 October 2007 - 15:32

ischi
  • ischi
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Okej!

Har ev. fått tjing på en HK 690, kan detta vara något?
Från vilka modeller på NAD kan jag börja kolla? :)

Mvh

Postad 09 November 2007 - 00:11

ovespa
  • ovespa
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej!
Amp:en ska vara på ca 250-300w 8 ohm /kanal med Ampere styrka på ca 120-200 Ampere.
Då är du i hamn med sådana speakers.

Postad 09 November 2007 - 22:19

BlackFrancis
  • BlackFrancis
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Hej!
Amp:en ska vara på ca 250-300w 8 ohm /kanal med Ampere styrka på ca 120-200 Ampere.

Visst, men har man inte lust att lägga minst 5-6 tkr på ett begegnat slutsteg, så kan man få högtalarna i fråga att lira på ganska bra med runt 100W per kanal i 8ohm också för den delen. Effekt i överflöd är alltid trevligt men det är nog att överdriva med sådana effekter till så pass löättdrivna högtalare :) Ett Nad 216 på 2x150W som nämnts tidigare räcker gott o väl. Har hört dessa högtalare med olika Denon recievers o förstärkare med effekt runt 2x80-100 w 8 ohm och det räckte både bra o väl.

Postad 09 November 2007 - 23:53

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0

Hej!

Visst, men har man inte lust att lägga minst 5-6 tkr på ett begegnat slutsteg, så kan man få högtalarna i fråga att lira på ganska bra med runt 100W per kanal i 8ohm också för den delen. Effekt i överflöd är alltid trevligt men det är nog att överdriva med sådana effekter till så pass löättdrivna högtalare :) Ett Nad 216 på 2x150W som nämnts tidigare räcker gott o väl. Har hört dessa högtalare med olika Denon recievers o förstärkare med effekt runt 2x80-100 w 8 ohm och det räckte både bra o väl.

Du klarar dig bra på 100-150w/kanal. Man kan aldrig få för mycket effekt, men du kommer långt med 150w.

Lämnar inte NAD 216 "bara" 2x125w i 8 ohm?

Se bara till att steget kan lämna ordenglit med ström...

/Johan

Postad 11 November 2007 - 00:00

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Hej!

Hmm...
120 A x 8 Ohm = 960 Volt
960 volt x 120 A = 115 200 Watt

Jag tyckte du sa att "Amp:en ska vara på 250-300w"???

Ohms Lag

Redigerat av Unregistered959, 11 November 2007 - 00:01.

Postad 11 November 2007 - 10:40

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

Hej!

Hmm...
120 A x 8 Ohm = 960 Volt
960 volt x 120 A = 115 200 Watt

Jag tyckte du sa att "Amp:en ska vara på 250-300w"???

Ohms Lag

Han kanske hade tänkt att anordna concert :lol:
Det är väl en tiotummare som ska hållas koll på och som dessutom lär ha hög känslighet. skulle tro det räcker med 50 watt per kanal faktiskt bara det finns ordentligt med ström. Om man kollar tillbaka var 50 watt en väldigt hög siffra på 70- talet för hemmabruk, inte sant?

Postad 11 November 2007 - 18:22

Unregistered2e3a526b
  • Unregistered2e3a526b
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0
Har ett par at-80 undanstoppade i garderoben på övervåningen undrar om man skulle testa dem mot min XTZ-stärkare.

Postad 11 November 2007 - 21:59

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0

Han kanske hade tänkt att anordna concert :lol:
Det är väl en tiotummare som ska hållas koll på och som dessutom lär ha hög känslighet. skulle tro det räcker med 50 watt per kanal faktiskt bara det finns ordentligt med ström. Om man kollar tillbaka var 50 watt en väldigt hög siffra på 70- talet för hemmabruk, inte sant?

Det sitter en 12:a i dem...

AT-100: 15" (AT-15: 15" USA utgåvan)
AT-80: 12"
AT-40: 10"
AT-12: 12" sub/satelit

/Johan

Postad 12 November 2007 - 19:59

ischi
  • ischi
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Okej, tänkte först ev starta en ny tråd men här var det liv! :)

Hur är det med en NAD 317? 2x80W

Annars är frågan om man ska fiska efter en 319 och lägga till en tusing eller något.
Problemet är väl bara att dem verkar mer eller mindre inte finnas begagnade.
Finns en på hela blocket. :D

Postad 13 November 2007 - 09:44

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
319 är ganska rejält mycket bättre än 317. 319 är i princip en integrerad stärk med 216-slutsteg, dvs samma storlek som tex 370 eller dagens 372.

Postad 13 November 2007 - 16:22

ischi
  • ischi
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Okej, blir väl att satsa på en sån istället :P

Har kommit upp ett objekt från min gudfar.
Han har en gammal Sony STR-V6. Snackades om som ett monster på dess tid. Ev. något?

Postad 14 November 2007 - 15:26

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Han kanske hade tänkt att anordna concert

50w...
...hmm...

Ordentligt med ström? 2,5 ampere är vad som behövs för att kunna mata ut 50watt över en 8 ohms högtalare :blink: ...

Är jag taskig nu :lol: ???

De slutsteg som brukar vara duktiga på att hålla fladdrande högtalar-koner i styr, brukar vara väldigt stabila. En ström-mätning KAN antyda att steg är stabilt men behöver inte nödvändigtvis göra det, eftersom man kan nästan mäta lite hur som helst för att få fram det resultat man vill visa.

Den där effektkuben tycker jag är ett ganska bra redskap för att se hur stabilt ett steg är. Ju mer platt och kubliknande mätningen är desto stabilare är steget. Detta är förvisso en generalisering också, men den är ganska välgrundad med tanke på hur kubmätningar brukar gå till...

När det gäller att hålla kontroll på högtalarkoner för att få rent ljud, så tror jag att det "The Man" sa har en poäng iallafall...
Hellre ett steg på 50watt som dubblar vid varje halvering av impedansen (50w i 8ohm, 100 w i 4ohm, 200w vid 2ohm alltså), istället för ett steg som har en kubmätning som liknar en störtloppsbacke.

Vill man ha mycket ljud ur en högtalare, så behöver man mycket effekt ifrån sitt slutsteg. Det spelar inte så stor roll hur en kubmätning ser ut, men vill man samtidigt ha bra ljud och kanske rädda högtalarna från att knäckas så behöver man stabila förstärkare, gärna i kombination med hög uteffekt, men inte på bekostnad av den höga uteffekten...

Postad 14 November 2007 - 15:38

ischi
  • ischi
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Han kanske hade tänkt att anordna concert

50w...
...hmm...

Ordentligt med ström? 2,5 ampere är vad som behövs för att kunna mata ut 50watt över en 8 ohms högtalare :lol: ...

Är jag taskig nu B) ???

De slutsteg som brukar vara duktiga på att hålla fladdrande högtalar-koner i styr, brukar vara väldigt stabila. En ström-mätning KAN antyda att steg är stabilt men behöver inte nödvändigtvis göra det, eftersom man kan nästan mäta lite hur som helst för att få fram det resultat man vill visa.

Den där effektkuben tycker jag är ett ganska bra redskap för att se hur stabilt ett steg är. Ju mer platt och kubliknande mätningen är desto stabilare är steget. Detta är förvisso en generalisering också, men den är ganska välgrundad med tanke på hur kubmätningar brukar gå till...

När det gäller att hålla kontroll på högtalarkoner för att få rent ljud, så tror jag att det "The Man" sa har en poäng iallafall...
Hellre ett steg på 50watt som dubblar vid varje halvering av impedansen (50w i 8ohm, 100 w i 4ohm, 200w vid 2ohm alltså), istället för ett steg som har en kubmätning som liknar en störtloppsbacke.

Vill man ha mycket ljud ur en högtalare, så behöver man mycket effekt ifrån sitt slutsteg. Det spelar inte så stor roll hur en kubmätning ser ut, men vill man samtidigt ha bra ljud och kanske rädda högtalarna från att knäckas så behöver man stabila förstärkare, gärna i kombination med hög uteffekt, men inte på bekostnad av den höga uteffekten...

Okej okej :blink:

Men tillbaka till en gammal vintage Sony STR-V6, kanske något att ha? Eller bör jag vänta och kräma på med en 319 eller liknande?

Postad 14 November 2007 - 20:03

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Köp hellre ett Pa-steg. Den där sony-förstärkaren är visserligen en ganska trevlig sak som säkerligen fixar de specade 115w hyffsat stabilt. Men jag får intrycket att du är ute efter att kunna framkalla näsblod eller åtminstone spela rejält kraftigt och då kanske ett PA-steg är avsevärt mer prisvärt för din del.

Här är ett steg tillsammans.
Ett annat ex.
Ett Nikko-steg som faktiskt ser riktigt trevligt ut.

Oavsett vilket av ovanstående du väljer så tror jag att du kommer att bli nöjd med det tryck som de klarar av att prestera.

Postad 15 November 2007 - 15:10

ischi
  • ischi
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Okej, har funderat lite nu och står faktiskt i valet och kvalet.

Alternativ 1: Billigare Nadmodell som försteg med pre-out sedan ett PA-slutsteg av modell du skickade efter. Kostnad tillsammans cirka 3000kr.

Alternativ 2: NAD C372

Kommer att kosta ungefär lika mycket. Vill spela med tryck. Näsorna behöver inte blöda, men inte långt ifrån :)

Vilket hade du tagit? Gärna en liten motivation :wub:

Tack för all hjälp jag fått hittils!

Mvh Fredrik

Postad 15 November 2007 - 17:49

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0

Tror på detta alternativet, då dom högtalare är inte jetplan att driva :wub: Med pa slutstegen kommer där vara så mycket kraft över, som ändå inte behövs :)

Och med alternativ 2, kommer du sannorlikt få bättre ljud med!

mvh

Redigerat av Cerwin vega Al-1000, 15 November 2007 - 17:50.

Postad 17 November 2007 - 22:26

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Tror på detta alternativet, då dom högtalare är inte jetplan att driva :lol: Med pa slutstegen kommer där vara så mycket kraft över, som ändå inte behövs :)

Och med alternativ 2, kommer du sannorlikt få bättre ljud med!

mvh

Kan du få tag på ett c372 för 3.000:- så tror jag också att det är den vettigaste vägen att gå. Skapligt med pulver under huven och förhoppningsvis lite mer väl-ljudande än vad PA-steg brukar vara...

Lycka till...

Postad 18 November 2007 - 00:52

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0

...hmm...

Ordentligt med ström? 2,5 ampere är vad som behövs för att kunna mata ut 50watt över en 8 ohms högtalare :) ...

Är jag taskig nu :lol: ???

Fast nu är det ju så att ett högtalarelement inte på något sätt liknar en resistor och dessutom har fasvinklar som gör att det krävs mer ström vid vissa frekvenser. Det blir lite klurigare att räkna ut hur många Ampere förstärkaren behöver för att hålla sina 50watt i det läget.

Men för all del krasse, du får gärna ge dej i kast med det och använd gärna ohms lag.

Är jag taskig nu :wub: ???

Postad 18 November 2007 - 12:34

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Inte alls. Men om du är tillräckligt kunnig så VET du att Ohms Lag inte är något "hittepå" som man kan frångå när det passar en själv. Pumpar en förstärkare ut 120 A över en last på 8 ohm så betyder det att förstärkaren behöver klämma ur sej 960 volt, vilket i sin tur innebär att effekt-uttaget är 115200 watt. Det är INTE min personliga åsikt utan snarare en "lag". Närmare bestämt Ohms lag...

Nu funkar det så att vid en ström-mätning så lastar man ner förstärkaren och skickar en extremt kort puls (för att förstärkaren inte ska brinna). T.ex. kan man skicka en puls på 30 volt över konstlast på 0,5 Ohm och då få en resulterande ström på 60 A, men detta betyder också att man under den extremt korta pulsen plockar förstärkaren på 1800watt!

Fixar förstärkaren att leverera 60A vid en spänningspuls på 30A så fixar alltså förstärkaren under samma förhållande att leverera 1800watt. Detta med en optimalt stabil förstärkare som i verkligheten är specad till 112,5 watt. Är det någon som tycker att siffran 1800w låter trovärdig? Det finns all anledning att betvivla denna siffra och av en väldigt enkel och naturlig anledning.
Siffran saknar relevans under verkliga förhållanden.

Precis som du antyder att 2,5 A inte säger så mycket om verkliga förhållanden så gör siffran 120A inte heller detta. Faktum är att siffran 2,5A ändå ligger mycket närmare verkligheten eftersom vi tar hänsyn till en verklig högtalares nominella impedans. Vilket innebär den impedans högtalaren huvudsakligen uppvisar. Du pratar om att en högtalare inte kan jämföras med en resistor och för upp detta som en anledning att gå ifrån Ohms lag. Men det är fel! Du kan aldrig gå ifrån ohms lag, den gäller alltid, om än med vissa tillägg och komplement. Det märkliga är att det låter som du tycker en ström-mätning trots detta är intressant och vid ström-mätningar så använder man en resistans med väldigt lågt motstånd!

Det är inte riktigt konsekvent att avfärda en högtalares nominella impedans med motiveringen att en högtalare är mer komplex och sen i nästa andetag föredra en mätning m.h.a. en resistiv konstlast med ett motstånd som knappt uppgår till bråkdelen av en normal högtalares :) ...

Men för all del krasse, du får gärna ge dej i kast med det och använd gärna ohms lag.

Är jag taskig nu ???

Vill du jag ska fortsätta fördjupa mej i högtalar och förstärkar-teknologi, eller du tycker jag var taskig nu? :wub: :lol:

Redigerat av Unregistered959, 18 November 2007 - 12:36.

Postad 18 November 2007 - 12:59

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Vill du jag ska fortsätta fördjupa mej i högtalar och förstärkar-teknologi, eller du tycker jag var taskig nu? :wub: :lol:

:)

Har du funderat på att widescreen kanske menade en verklig högtalare, inte en siffra i specen?

De flesta högtalare med en nominell impedans på 8 ohm går ner till 4 ohm, och lägre än så är inte ovanligt heller.
Lägg därtill ev fasvinklingar så blir förstärkarens resistiva effekt i 8 ohm ganska ointressant.

Strömmätning kanske inte är så ointressant som du anser. Jag har iaf aldrig sett en förstärkare som ger en
fin kub och samtidigt en dålig strömmätning. Med enbart siffran "100A" kan man med andra ord utgå ifrån att
förstärkaren är stabil i låga impedanser. Sen kan man visserligen tycka att strömmätningen blir lite meningslös
ihop med en kub, om högtalarna inte råkar gå under 1 ohm (de finns, men det är knappast vanligt).

Postad 18 November 2007 - 13:18

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0
Jag menar inte att du ska frångå ohms lag, det jag menar är att det kan bli lite kämpigare för dej att specifikt säga hur många ampere det krävs för att lämna 50w om högtalaren börjar bete sig konstigt och vrida fasen osv.

Vi kan gå in lite mer på kubmätningar senare idag, du får gärna skriva ut dina tankar och funderingar angående just kubmätning så får vi se då om vi är på sanma spår.

Vid en kubmätning simuleras en spole en konding och en resistor på ett sätt som gör det till den mest lämpade mätningen av förstärkare som överhuvudtaget är möjlig. Man mäter i resistiv, kapacitiv och induktiv last osv.

Ageve : Det är i mångt och mycket sant det du skriver med undantaget att en förstärkare med hög strömmätning kan se ut som en illa hyvlad ost i mätningarna ändå. Ofta pga skyddskretsar som går in lite väl lätt.

Postad 19 November 2007 - 03:18

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

De flesta högtalare med en nominell impedans på 8 ohm går ner till 4 ohm, och lägre än så är inte ovanligt heller.
Lägg därtill ev fasvinklingar så blir förstärkarens resistiva effekt i 8 ohm ganska ointressant.

Nej, de flesta högtalare med en nominell impedans går inte ner till 4 ohm. Jag har för mej att det finns en generell gräns kring 5-6 ohm som de inte bör gå under om deras nominella impedans är 8 ohm. Naturligtvis så finns det undantag, men det är alldeles för vanskligt att påstå att de flesta går till 4 ohm och t.o.m. lägre. Då är de specade som 6 ohms högtalare eller 4 ohms högtalare istället...

Strömmätning kanske inte är så ointressant som du anser.

Jag anser att en ström-mätning inte är mer intressant än vilken annan effekt-spec som helst, d.v.s. ganska ointressant ur ett generellt perspektiv, eftersom specar är väldigt dåliga på att förmedla hur något låter...

... Jag har iaf aldrig sett en förstärkare som ger en
fin kub och samtidigt en dålig strömmätning. Med enbart siffran "100A" kan man med andra ord utgå ifrån att
förstärkaren är stabil i låga impedanser.

Det enda du kan utgå ifrån är att en förstärkare eventuellt kan lämna upp till 100A om man lastar ner den extremt och under en extremt kort puls.

Detta saknar dock relevans för 95% av alla högtalar-användare...
En fin kub är alls inte någon garanti för välljud. Det är egentligen inga större problem att skapa ett slutsteg som levererar en i det närmaste optimal kub om man bara parallell-kopplar tillräckligt många slut-transistorer i en för ändamålet lämplig slutstegs-konstruktion. Detta betyder som sagt fortfarande inte att man är garanterad ett bra ljud. Ju fler komponenter i en ljudkedja desto större tekniska problem för dessa med sej. En grundtanke som bl.a. har realiserats av Holfi som så långt det är möjligt har byggt slutsteg med så få effekt-transistorer som möjligt. INGEN som har lyssnat på Holfi's slutsteg skulle vilja påstå att de låter dåligt!!!

Det finns gott om PA-slutsteg som klarar av att leverera fina kuber, men "int f-n" låter de som motsvarande Hifi-steg för det (trots deras fallande kuber)...

Vad värre är den omvända logik ditt påstående antyder.

En förstärkare med en specad strömmätning på 100 A måste vara bra, därför så måste alla steg som inte hänger med i en ström-mätning vara sämre.
Nu vill jag inte påstå att detta är något du själv tror på, för detta är nämligen helt fel!

Ett steg kan mycket väl prestera extremt dåligt resultat på en ström-mätning men kan ändå vara kraftigare under "verkliga" förutsättningar än ett annat steg som t.ex. uppvisar 100A vid en ström-mätning...
Detta beror oftast på olika varianter av skydds-kretsar. Detta är dock sällan något som redovisas i samband med kubmätningar, därför så kan dessa mätningar och tillhörande ström-mätningar vara kraftigt missvisande...

Min farsas svets-aggregat kan leverera väldigt höga strömmar, men inte fasen låter det bra när man kopplar aggregatet till några högtalare....

Oavsett hur man nu vill ta ställning till kubmätningar (som jag trots allt föredrar framför en del andra metoder), så hör det till saken att Ohms lag alltid gäller.

ström står alltid i proportion till spänning och motstånd och resulterar alltid i en effekt-utveckling, liten som stor beroende på de andra två parametrarna...

Jag menar inte att du ska frångå ohms lag, det jag menar är att det kan bli lite kämpigare för dej att specifikt säga hur många ampere det krävs för att lämna 50w om högtalaren börjar bete sig konstigt och vrida fasen osv.

Allt hänger på förutsättningarna widescreen...
Om jag får mata en högtalare med en 50Hz sinusvåg så räcker det t.o.m. med en vanlig multimeter för att avgöra både hur mycket ström det "rinner" igenom högtalaren, vid vilken spänning, hur stor impedansen är och hur stor effekt-utvecklingen blir.
Med ett bättre instrument så kan man köra exakt samma mätförfarande, fast med brus istället.
Det som gör mätresultat och specar tämligen meningslösa är att varken brus eller fasta signaler eller puls-skurar på något sätt går att jämföra med spelning av musik. Det enda man kan hoppas på är att specar och mätresultat åtminstone är LITE pålitliga...

Med musik så är det inte alls något konstigt med olika samverkande rytmer, toner och resonanser som av denna anledningen gör den elektriska situationen oerhört komplex. Långt mer komplex än några ström-mätningar, dynamiska kuber och specar kan antyda...

Det är just därför som det så ofta förekommer både högtalare och förstärkare som inte "mäter optimalt" men ändå låter ruskigt bra...

Postad 19 November 2007 - 15:47

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0

Allt hänger på förutsättningarna widescreen...
Om jag får mata en högtalare med en 50Hz sinusvåg så räcker det t.o.m. med en vanlig multimeter för att avgöra både hur mycket ström det "rinner" igenom högtalaren, vid vilken spänning, hur stor impedansen är och hur stor effekt-utvecklingen blir.
Med ett bättre instrument så kan man köra exakt samma mätförfarande, fast med brus istället.
Det som gör mätresultat och specar tämligen meningslösa är att varken brus eller fasta signaler eller puls-skurar på något sätt går att jämföra med spelning av musik. Det enda man kan hoppas på är att specar och mätresultat åtminstone är LITE pålitliga...

Med musik så är det inte alls något konstigt med olika samverkande rytmer, toner och resonanser som av denna anledningen gör den elektriska situationen oerhört komplex. Långt mer komplex än några ström-mätningar, dynamiska kuber och specar kan antyda...

Det är just därför som det så ofta förekommer både högtalare och förstärkare som inte "mäter optimalt" men ändå låter ruskigt bra...

Grejen med The Power Cube är ju att man vill se hurpass stabil en förstärkare är.
Vad den har för strömstyrka ger en indikation av hurpass mycket man kan dra ur förstärkaren innan det blir för hög THD och det bara under mycket korta impulser. Alltså alla förstärkare kan ge mer effekt men då med hörbar distortion.

Strömstyrka och effekt har som du säger väldigt lite med hur bra det låter att göra. Många rörförstärkare som bara leverera någon watt och ser ut som en skidbacke i mätningarna låter långt bättre än motsvarande transistor som kan hantera komplexa laster osv.

Dock så rekomenderas det sällan att man slänger på trögdrivna högtalare på just dessa, även om det i många fall visat sig fullt möjligt :) .

Men jag vill minnas att vi inte diskuterade hur bra det låter utan komplexiteten det innebär att räkna ut exakt hur många Ampere det krävs av förstärkaren att leverera 50watt när fasvinkling inträffar och impedansen sjunker (med musiksignal då förstås) .

Vill dock tillägga att om man efter lyssning som i ett grupptest mäter förstärkarna och publicerar dom så ger det en liten indikation av vad för högtalare som är lämplig att para ihop förstärkaren med.

Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 19 November 2007 - 15:50.

Postad 19 November 2007 - 18:23

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Grejen med The Power Cube är ju att man vill se hurpass stabil en förstärkare är.

Det förstår jag också och det är även i detta syfte jag själv med nöje läser effekt-kuber. Dock så har inte stabilitet överdrivet mycket att göra med hur det låter eller hur mycket det låter...

Vad den har för strömstyrka ger en indikation av hurpass mycket man kan dra ur förstärkaren innan det blir för hög THD och det bara under mycket korta impulser. Alltså alla förstärkare kan ge mer effekt men då med hörbar distortion.

Vänta nu lite....

"alla förstärkare kan ge mer effekt"...
Mer än vad då?
En strömmätning ger inte mycket till indikation på hur en förstärkares effekt-uttag står i proportion till distorsionen. Faktiskt ingen indikation alls. En ström mätning ger faktiskt inte någon indikation om något alls om man inte vet hur ström-mätningen gick till! Siffror som kommer ifrån ström-mätningar är ungefär lika relevanta som ILS watt (If Lightning Strikes), d.v.s. "kalle anka watt"...

Utan något som helst hum om hur kort puls man skickar till förstärkaren eller vid vilken last och pulsens beskaffenhet så säger siffran inte ett jota! Det är klart att vi kan sitta och gissa, men det känns inte som en pålitlig metod. En skillnad hos motståndet för en ström-mätning på 0,2 Ohm ger ordentliga variationer i resultat, med tanke på hur resistansers motstånd kan förändras med temperaturen så är ström-mätnings metoden så pass vansklig så att det enda egentliga skälet till att mätningen görs är för att det finns ett gäng människor som tror att hög strömkapacitet betyder något...

Detta är dock inte sagt för att förringa kubernas värde, eftersom dessa kuber presenteras med avsevärt mycket mer information om hur mätning har gått till...

Därför finner jag kubmätningarna intressanta. Dock inte så att jag har lust att utkämpa någon strid för någon kubmätnings, äras skull, men ändock intressanta. Siffran för ström-uttaget tycker jag som sagt är lika intressant som de där ovan-nämnda ILS watten jag nämnde. De som också brukar kallas för PMPO på dator-högtalare t.ex....

Jag tycker faktiskt att du är inne på något väldigt vettigt som avslutning på ditt inlägg.

Lyssna först och bekräfta lyssnings-upplevelsen med mätningar. Det är i dessa sammanhang mätningar faktiskt kan ha ett verkligt värde. Om två högtalare som har snarlika egenskaper (t.ex. kraft och dynamisk förmåga) och dessa högtalare samtidigt uppvisar snarlika parametrar så kan man kalla det för en kvalificerad gissning om man med denna informationen tillsammans med annan gissar på att en 3:dje högtalare med ungefär samma uppmätta parametrar, låter snarlikt.

Samma sak med förstärkare.

Lyssna först och mät sedan, därefter krävs det oftast en rejäl funderare på om mätresultatet på något sätt visar varför förstärkaren låter som den gör eller om mätresultatet inte lyckas visa varför förstärkaren låter som den gör. Enbart detta tvivel borde vara skäl nog för att vara lite försiktig med gissningar baserade på mätvärden...

Postad 19 November 2007 - 18:37

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0

Det förstår jag också och det är även i detta syfte jag själv med nöje läser effekt-kuber. Dock så har inte stabilitet överdrivet mycket att göra med hur det låter eller hur mycket det låter...

Vänta nu lite....

"alla förstärkare kan ge mer effekt"...
Mer än vad då?
En strömmätning ger inte mycket till indikation på hur en förstärkares effekt-uttag står i proportion till distorsionen. Faktiskt ingen indikation alls. En ström mätning ger faktiskt inte någon indikation om något alls om man inte vet hur ström-mätningen gick till! Siffror som kommer ifrån ström-mätningar är ungefär lika relevanta som ILS watt (If Lightning Strikes), d.v.s. "kalle anka watt"...

Utan något som helst hum om hur kort puls man skickar till förstärkaren eller vid vilken last och pulsens beskaffenhet så säger siffran inte ett jota! Det är klart att vi kan sitta och gissa, men det känns inte som en pålitlig metod. En skillnad hos motståndet för en ström-mätning på 0,2 Ohm ger ordentliga variationer i resultat, med tanke på hur resistansers motstånd kan förändras med temperaturen så är ström-mätnings metoden så pass vansklig så att det enda egentliga skälet till att mätningen görs är för att det finns ett gäng människor som tror att hög strömkapacitet betyder något...

Alltså mätningarna görs med gränsen 1% THD som standard enligt Audiograph, jag vet att HiFi & Musik har satt gränsen ännu lägre.

Alla mätvärden som överstiger satt gräns på THD visas inte i grafen när mätningen är genomförd.

Postad 19 November 2007 - 23:14

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0
Är inte detta lite OT!!!! :rolleyes:

/Johan

Postad 20 November 2007 - 01:48

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Nä, det tycker jag nog inte.

Frågan löd:

Cerwin Vega AT-80, Hur mycket kan jag patta?

Och för att kunna veta hur mycket man kan "patta", så behöver man förstå lite om förstärkar-teknologi och en hel del om vad "effekt" verkligen kan innebära...

Det är ju liksom inte bara högtalarna som kan "knäckas" utan en hel del annat också (för att inte nämna grannars nerver)...

Inget personligt menat, men jag känner en viss frustration när jag bemöts av människor som hela tiden vill ha enkla svar. Framförallt så blir jag frustrerad när man med en blick blir oduglig-förklarad när man så snällt man kan försöker säga, att det inte finns några enkla svar. Alla förenklade svar på lite komplexa frågor är dåliga svar (rent generellt alltså)...
Förvisso så går inte heller ett mer komplext svar in om mottagaren inte är nämnvärt intresserad, men eftersom detta är ett hembio-forum så räknar jag kallt med att de flesta är intresserade iallafall...

Redigerat av Unregistered959, 21 November 2007 - 02:05.

Postad 20 November 2007 - 01:54

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0

Förvisso så går inte heller ett mer komplext svar in om mottagaren inte är nämnvärt intresserad, men eftersom detta är ett hembio-forum så räknar jag kallt med att de flesta är intresserade iallafall...

Annars hade aldrig denna tråd varit så välläst som den är (862 visningar)

Kul med lite avvikelser från standard-bladdret typ -"Dynavoice är det bra grejor?"

Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 20 November 2007 - 01:54.

Postad 21 November 2007 - 23:15

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Kul med lite avvikelser från standard-bladdret typ -"Dynavoice är det bra grejor?"

Det är kul med Hifi och hembio-prylar ;) ...

Det som är lite lustigt i sammanhanget är att ju mer man lär sej desto roligare blir det, samtidigt som man inser hur lite man egentligen fattar :P ;) :) ...

Enklaste vore att INTE fördjupa sej och helt enkelt hålla sej på nivån "Dynavoice är det bra grejer".
Enklare, men jag personligen tycker inte det är lika kul :blink: ...

Postad 22 November 2007 - 00:25

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0
Samma här, internet är en underbar gåva.

Fast som du säger.... va inte allt lite enklare när man inte förstod ;) .

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.