Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skallrande ljud från bas under film

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 October 2007 - 00:14

PetterP
  • PetterP
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har införskaffat mig en Onkyo Tx 605 samt en Denon 1930 DVD som jag använder till mina Canton le 109 högtalare med motsvarande center och surround högtalare.

Har några frågor som jag skulle vara tacksam för svar på!

1, Jag tittade på första biten av Pirates of the caribbean - Dead man's chest (volym 65 av 100) och upplevde att det "skallrade" lite från baselementen på frontarna då det var mycket bas i filmen. Det jag funderar på är om det kan vara nått fel på högtalare eller reciever eller om jag kan ändra nån inställning för att bli av med detta?

Jag kör läget pure audio på recievern och har inte höjt upp varken bass eller nått annat i inställningarna. Rent spontant känns det som att både högtalare och reciever borde vara av den kalibern att de ska orka "hålla i" basarna.

2, När jag höjer volym under film eller när jag spelar xbox 360 så sprakar det lite från högtalarna, är det nått man kan ändra på eller är det vanligt att det är så?

//Petter

Postad 16 October 2007 - 01:04

Ramius
  • Ramius
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Hej!

1)
Blir det samma missljud när du har en annan volym eller ändrar basinställningen?
eller är det bara just vid volymen 65/100 och noll bas?

(Jag tycker också spontant att de borde klara det)

2)
Vad för sorts sprak är det?
Låter det som små ilskna spikar (pip-pip-pip)
eller
är det rassel-sprak ala gammal analog förstärkare (sandpapper)?

Postad 16 October 2007 - 05:35

PetterP
  • PetterP
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Hej!

1, Nej det blir samma missljud på volym 65 och uppåt och baselementen rör sig en del, men funderar på om det kan vara ett element som är trasigt. Fast det låter ju iofs bra iövrigt.

2, Det låter ungefär som om att det knäpper lite från diskanten, ett ljust högt sprak. Det låter mer åt det rivande hållet än det pipande så att säga.

Postad 16 October 2007 - 08:00

Stiss
  • Stiss
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Hej,

Kör själv Canton men då visserligen GLE403. Upplevde för ett tag sedan att basen var något förhöjd i ena högtalaren. Spelade vid något tillfälle ett spår med Pantera och denna högtalarens bas började skallra vid vissa frekvenser. Jag plockade bort elementet och såg att man hade missat att dämpa ovansidan av högtalaren. Justerade detta och problemet försvann. Säger inte att detta är problemet i ditt fall men det kan ju vara värt att kolla.

Postad 16 October 2007 - 08:22

MGW
  • MGW
  • Forumräv

• 621 inlägg
  • 0
Börja felsöka högtalarna lite dvs lyssna på dem en och en för att se om en sprakar och har mer missljud än den andra.

/Martin

Postad 16 October 2007 - 10:28

PetterP
  • PetterP
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Ja det låter som en bra idé så man kan höra om det är samma på båda högtalarna eller bara en av dem.

Angående basen, skulle jag helt enkelt kunna skaffa mig en bra sub tex: Audio Pro Sub Level 110
och låta den ta hand om de lägsta frekvenserna för att slippa problemet?

Postad 17 October 2007 - 08:23

PetterP
  • PetterP
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Funderar på en till grej ang. "sprakandet" om jag har xboxen inkopplad och höjer upp volymen rejält, utan att ha någon film eller nått annat ljud igång, så förutom sprakandet så kommer ett konstant "elektriskt" ljud som låter som nån form av störning.

Nån som har mer tips om dessa tråkiga problem?

Postad 17 October 2007 - 18:40

MGW
  • MGW
  • Forumräv

• 621 inlägg
  • 0
En del förstärkare ge lite bakgrundsljud även när det ska vara tyst dock så skulle jag nog se om förstärkaren må som den ska. Se om du kan låna hem någon eller prova stärkaren på andra högtalare för att se om problemet är kvar.

/Martin

Postad 17 October 2007 - 19:02

PetterP
  • PetterP
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Jo det skulle jag nog kunna ordna.

Det skumma är att det "elektriska" ljudet inte kommer om jag höjer upp volymen från andra källor utan bara från xbox 360n.

Postad 18 November 2007 - 10:14

PetterP
  • PetterP
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Jag som uppföljning på tråden meddela att just det inledande delen av Pirates filmen nr 2 har ett stycke som tydligen kräver extremt mycket av systemet och att det inte alls är ovanligt att det blir ett "flapp" ljud. Detta enl.
en försäljare som jag snackade lite med.

Postad 18 November 2007 - 12:01

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Är det stålgaller på dom så kan det ju vara det som låter.

Postad 18 November 2007 - 12:13

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0
Det sitter stålgaller på hela LE-Serien, dom ska inte under några som helst omständigheter sitta kvar under annat än transport.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.