Creative Xtreme Music till Recievern
44 svar till detta ämne
Postad 18 October 2007 - 09:06
mabbe
-
mabbe
-
Användare
-
-
174 inlägg
Tjena alla Har suttit med min fina optiska toslink kopplat till min Yamaha-reciever (Yamaha RX-V659) från interna ljudkortet och tyckt det fungerat rätt bra. Fick för mig att jag skulle lägga ner lite mer pengar på ett Creative X-FI Xtreme Music, eftersom jag kollar mycket film och lyssnar mycket på musik. Tänkte att ett internt ljudkort alltid måste vara bättre än det integrerade ljudkortet på moderkortet. Ja, så jag tog tjuren vid hornen och kollade runt lite. Jämförde Xtreme music och Gamer och fick höra av någon att det var exakt samma kort, men att Music hade midi-port och lite annat utseende. Så, nu sitter jag här med min 5m optiska toslink-kabel, en toslink->3.5mm adapter från kjell&co och mitt Creative Xtreme Music och försöker få optisk ut, vilket tydligen inte går. Jag har alltså lurat mig själv.. Jävligt korkat då det är första gången på många år jag gör ett "impulsköp".. Klart det blir helt fel då  Hoppas att få hjälp från er här nu. Hur ska jag göra för att koppla mitt ljudkort till min förstärkare? Ska jag lämna tillbaka kortet (~100kr retur-frakt) eller ska jag lägga pengar på kablar? Jag har förstått att om jag vill köra optisk (alltså använda befintlig toslink-kabel), måste jag lägga ytterligare ~200kr på en creative modul ( Creative SB X-Fi Digital I/O Modul). Vad rekommenderar ni att man ska köra? Jag vill ha bästa möjliga ljud, om det så är via digital utgång -> modul -> optisk till förstärkaren eller om det är direktkablar till förstärkaren kan kvitta. Det jag behöver är tips och rekommendationer. Jag är tämligen färsk på allt sånt här med ljud, så behöver en schysst förklaring. Gärna en länk till något. Jag har förresten försökt förstå FAQ, men jag tyckte inte att mitt problem förklarades.. Tack på förhand grabbar. Hoppas någon kan undvara några minuter för att hjälpa en vilsen själ
Redigerat av mabbe, 18 October 2007 - 09:09.
Postad 18 October 2007 - 09:20
hugeman
-
hugeman
-
Forumräv
-
-
985 inlägg
Inte svaret på din fråga, men jag tror inte gamer och music är samma kort. Fick i alla fall den uppfattningen när jag kollade på komplett (vet, inte bästa källan) så har faktiskt gamer bättre specifikationer.
Postad 18 October 2007 - 09:29
mabbe
-
mabbe
-
Användare
-
-
174 inlägg
Hugeman: Exakt.. Music och Gamer är tydligen inte samma kort. Jag fick det berättat för mig. Att de hade samma egenskaper osv, men att Music låg inne midi-port och lite annorlunda utseende (Gamer är low profile och har färgade kontakter mot Musics guldplätterade). Så, jag tog det kortet jag trodde var bäst (Music var ändå dyrare), men tji fick jag. Så, nu sitter man här med grejor för en massa hundralappar och får inte ut ett knyst ur datorn.
Postad 18 October 2007 - 10:16
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
FWIW så tror jag inte du kommer kunna få någon kvalitetsskillnad öht. Du körde ju digitalt hela vägen även innan. Om du kör analogt från ett X-Fi kommer du nog få en högre brusnivå än när du körde digitalt från det interna. I övrigt tror jag inte du kommer kunna märka några kvalitetsskillnader.
Postad 18 October 2007 - 10:47
Kurben
-
Kurben
-
Lärjunge
-
-
348 inlägg
Ja du kommer inte märka en skillnad alls inte ens mellan ditt integrerade ljudkort och ditt Creative kort eftersom du kör digitalt så har ljudkortet ingen betydelse, du använder ju bara DA omvandlarna i din förstärkare så du har ju slängt pengarna i sjön om du bara tänkt använda den digitala utgången.
Postad 18 October 2007 - 10:48
mabbe
-
mabbe
-
Användare
-
-
174 inlägg
FWIW så tror jag inte du kommer kunna få någon kvalitetsskillnad öht. Du körde ju digitalt hela vägen även innan. Om du kör analogt från ett X-Fi kommer du nog få en högre brusnivå än när du körde digitalt från det interna. I övrigt tror jag inte du kommer kunna märka några kvalitetsskillnader.
<{POST_SNAPBACK}>
Så du menar att det bästa vore att lämna tillbaka kortet då? Och att den optiska från mitt inbyggda ljudkort är likvärdigt med allt jag kan få ut av Creatives X-FI-kort? Om så är fallet har jag ju lätt gjort ett dundermisstag genom att köpa ett extra ljudkort. Då kan man ju fråga sig hur det fortfarande kan finnas en marknad för sådana kort, när en stor majoritet av dagens moderkort faktiskt har Optisk/digital ut från fabrik.
Postad 18 October 2007 - 10:50
mabbe
-
mabbe
-
Användare
-
-
174 inlägg
Ja du kommer inte märka en skillnad alls inte ens mellan ditt integrerade ljudkort och ditt Creative kort eftersom du kör digitalt så har ljudkortet ingen betydelse, du använder ju bara DA omvandlarna i din förstärkare så du har ju slängt pengarna i sjön om du bara tänkt använda den digitala utgången.
<{POST_SNAPBACK}>
Så, för att få användning av ljudkortet så måste jag..? Ge mig tips då för fanken Jag kan som sagt tänka mig att skita i optisk, men vad måste jag göra då?
Postad 18 October 2007 - 11:34
Kurben
-
Kurben
-
Lärjunge
-
-
348 inlägg
Den enda anledningen man har av att köpa ett bra ljudkort är när man har tänkt att använda DA omvandlarna på ljudkortet. Ibland är dessa bättre än dom som sitter i ens förstärkare.
Så om du ska utnyttja ditt ljudkort så ska du endast koppla analogt till din förstärkares analoga 5.1/7.1 ingång. Då kommer du utnyttja dom nyare (Och bättre) DA omvandlarna på ditt ljudkort. Din förstärkare kommer då endast agera som ett fem eller 7 kanalers försteg och slutsteg.
När du kopplar digitalt, antingen koaxialt eller optiskt, så kan du använda vilket skit ljudkort som helst. Ljudkvaliteten bestäms då endast av din förstärkares inbyggda DA omvandlare.
Postad 18 October 2007 - 11:37
swampus
-
swampus
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
http://www.hemmabiob...p?pgrpnr=106210 köp tre st sådanahär. Då får du bäst ljud ur ditt Creative kort. Annars om du vill använda optisk. Sälj Creative kortet och köp ett ESI juli@.
Postad 18 October 2007 - 12:30
mabbe
-
mabbe
-
Användare
-
-
174 inlägg
kurben och swampus: Skulle ni vilja påstå att jag genom att köra analogt till förstärkaren (med tre sådana kablar som swampus rekommenderade), får bättre ljud än om jag kör optiskt/digitalt? Eller är det en smaksak? Som CD och Vinyl?
Och, det finns alltså enbart de alternativen? Köpa en adapter för 3.5mm -> RCA -> koaxial-sladd -> förstärkaren, eller köra de tre analoga sladdarna?
Tack för alla svar förresten, jättesnällt.
Postad 18 October 2007 - 12:31
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
Den enda anledningen man har av att köpa ett bra ljudkort är när man har tänkt att använda DA omvandlarna på ljudkortet. <{POST_SNAPBACK}>
Det är inte riktigt sant. Är man en spelfanatiker kan man ha nytta av EAX-effekterna som vissa ljudkort (framförallt creatives) stödjer. EAX är en Creative-standard så det är framförallt dom som stödjer detta, men även en del andra. Är man inte Gamer / bryr sig inte om EAX och vill köra så brusfritt som möjligt är det bara att köra optiskt från ett integrerat imho. Sen kan det finnas massa andra anledningar till att köpa andra ljudkort, typ hur många in- och utgångar det har osv, men det är ju för typer som spelar in ljud (gör musik och sånt alltså) som sånt är intressant. Jag skulle skickat tillbaks kortet. Och jag skulle definitivt inte köpt något annat heller, varesig ljudkort eller dyra kablar. Vad är det som du inte är nöjd med med det integrerade?
Postad 18 October 2007 - 13:49
mabbe
-
mabbe
-
Användare
-
-
174 inlägg
Den enda anledningen man har av att köpa ett bra ljudkort är när man har tänkt att använda DA omvandlarna på ljudkortet. <{POST_SNAPBACK}>
Det är inte riktigt sant. Är man en spelfanatiker kan man ha nytta av EAX-effekterna som vissa ljudkort (framförallt creatives) stödjer. EAX är en Creative-standard så det är framförallt dom som stödjer detta, men även en del andra.
Är man inte Gamer / bryr sig inte om EAX och vill köra så brusfritt som möjligt är det bara att köra optiskt från ett integrerat imho.
Sen kan det finnas massa andra anledningar till att köpa andra ljudkort, typ hur många in- och utgångar det har osv, men det är ju för typer som spelar in ljud (gör musik och sånt alltså) som sånt är intressant.
Jag skulle skickat tillbaks kortet. Och jag skulle definitivt inte köpt något annat heller, varesig ljudkort eller dyra kablar.
Vad är det som du inte är nöjd med med det integrerade?
<{POST_SNAPBACK}>
Tack för det svaret. Kanske blir att skicka tillbaka kortet då. Kostade 100kr att lära sig det här  Egentligen tyckte jag inte att det var något fel på ljudet innan, utan jag fick mest för mig att det skulle bli bättre med ett "riktigt" ljudkort. Så.. det var ju ganska dumt av mig att inte ta reda på det innan. Spelar gör jag inte speciellt mycket heller. Blir lite CS:Source.. kan väl alltså inte direkt kalla mig en spelfanatiker
Postad 18 October 2007 - 14:03
swampus
-
swampus
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
D/A på ljudkortet är bättre än i förstärkaren, därför är det bättre om du låter ljudkortet koda och sedan skickar ut det analogt till förstärkaren, med tre sådana sladdar som jag rekommenderade. Då behöver du inte oroa dig om framtida format heller (dolby digital True HD etc.) Då typ PowerDVD kan koda dem, sen skickar du bara ut den färdiga signalen som förstärkaren bara förstärker. Skitbra!
Postad 18 October 2007 - 14:37
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
D/A på ljudkortet är bättre än i förstärkaren, därför är det bättre om du låter ljudkortet koda och sedan skickar ut det analogt till förstärkaren, med tre sådana sladdar som jag rekommenderade. Då behöver du inte oroa dig om framtida format heller (dolby digital True HD etc.) Då typ PowerDVD kan koda dem, sen skickar du bara ut den färdiga signalen som förstärkaren bara förstärker. Skitbra!
<{POST_SNAPBACK}>
Jag håller med, mer lr mindre idiotiskt i mina ögon att köpa ett X-Fi sen köra SPDIF ut... Analogt är det som gäller, iaf för mig som inte har någon värstingreceiver.
Postad 18 October 2007 - 14:38
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
X-Fi är inte direkt värsting-kort när det kommer till "fidelitet".
Postad 18 October 2007 - 15:00
swampus
-
swampus
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Nej, ett ESI eller Auzentech hade nog varit bättre. Men jämfört med den inbyggda D/A'n i förstärkaren är Creative kortet ett klart lyft!
Postad 18 October 2007 - 15:08
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
Nej, ett ESI eller Auzentech hade nog varit bättre. Men jämfört med den inbyggda D/A'n i förstärkaren är Creative kortet ett klart lyft!
<{POST_SNAPBACK}>
Någon länk till specifikationer på de två olika D/A-omvandlarna? De flesta omvandlarna idag är såpass bra att de inte går jämföra i lyssningstester. Men stärkaren kanske är gammal? Alltså jag har ingen koll
Redigerat av Unregisteredc6f44378, 18 October 2007 - 15:09.
Postad 18 October 2007 - 15:18
swampus
-
swampus
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Min Pioneer vsx-1015 lät mkt bättre när jag matade den analogt från ljudkortet (ESI Waveterminal 192x). Sen så slipper man ju tänka på fortmaten när ens codecs tar hand om det
Postad 18 October 2007 - 15:27
mabbe
-
mabbe
-
Användare
-
-
174 inlägg
Min stärkare är inte direkt gammal. Det är en Yamaha RX-V659
.
Enligt prisjakt har den följande d/a:
D/A för ljud 24 bit / 192 kHz
Enligt inWarehouse har mitt ljudkort följande specs:
24 bitars A/D-omvandling i 96kHz
24 bitars D/A-omvandling i 96kHz till analog 7.1-multikanalsutgång
24-bitars D/A omvandling i 192kHz till stereoutgång
16-24-bitars sampling i 8, 11.025, 16, 22.05, 24, 32, 44.1, 48 och 96kHz
ASIO 2.0-stöd i 16-bitars/44.1kHz, 16-bitars/48kHz, 24-bitars/44.1kHz 24-bitars/48kHz och 24-bitars/96kHz med direkt medhörning
Säger det något?
Så, lägret är delat. Ena sidan säger "lämna tillbaka och kör optiskt med det integrerade ljudkortet" och andra sidan säger "köp sladdar för 1500kr (utöver ditt redan köpta ljudkort för 700kr), så låter det bättre".
hmms
Enligt någon skulle analoga sladdar ge ett form av brus?
Postad 19 October 2007 - 05:59
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
Självklart plockar analoga sladdar upp en viss mängd brus och de kan ju plocka upp störningar på vägen. Det är antagligen inte en hörbar mängd, och i detta scenario är det bara intressant om det bruset är högre eller lägre än det brus som alstras i din förstärkares D/A-omvandlare. Ifall du tycker det är viktigt att jämföra alltså.
Postad 19 October 2007 - 08:52
mabbe
-
mabbe
-
Användare
-
-
174 inlägg
Tack för alla matnyttiga svar. Nu står jag dock inför valet av att antingen lämna tillbaka kortet för 100kr, eller att börja köpa kablar så att det förslår. Som jag förstått, så gör inte Creatives I/O-modul någon skillnad för mitt ljud om man jämför med det jag har i det inbyggda ljudkortet. Dvs, oavsett om jag då kör med coax (digital) ut eller om jag kör med Toslink (optisk). Enligt er, kan jag lika gärna köra på det inbyggda då och spara pengarna och skicka tillbaka kortet. Alltså, det enda sättet jag kan koppla mitt nya ljudkort är med 3.5mm -> 2xRCA in i förstärkaren? Eller? Och, om så är fallet, så är min fråga; Rekommenderar ni enbart de dyra monster-kablarna eller kan man köpa billigare? Jag har absolut ingen lust att lägga 1200-1500kr för tre kablar, då jag måste ha ca 5m / kabel. Kan någon kanske rekommendera ett gäng "billiga" kablar för iaf under 500kr? Blir det verkligen så mycket bättre med analogt från ljudkortet istället för tex via optisk? Kommer jag märka någon skillnad med min förstärkare (yamaha rx-v569) och mina Dynavoice-högtalare? Och jag som lyssnar på en del musik och även spelar pyttelite spel via hörlurar kopplade genom förstärkaren, kommer jag märka något där? Eller borde jag koppla lurarna direkt via ljudkortet? Förlåt för min dumhet, men någon gång är ju den första för allt Och än en gång, tack för alla svar.
Postad 19 October 2007 - 10:23
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
JAG rekommenderar alltid folk att köpa de billigaste kablar de kan hitta om det rör sig om linjenivå eller mer. De plockar inte upp störningar. Den främsta skillnaden i alla normala scenarion är byggkvaliteten. Billiga kablar pajjar snabbare. Men det ska inte vara någon hörbar skillnad vid normala linjenivåer om inget är paj. Finns riktigt prisvärda kabelpaket på clas ohlsons, och jag tror inte att någon audiofil här på forumet skulle kunna "naila" dyrare kablar i ett dubbel-blind-test.
Mikrofon- och instrumentkablar är en helt annan sak dock
Men, äh, du vet redan vad jag tycker i frågan egentligen. Att du borde lämna tillbaks kortet och spara dina pengar.
Postad 19 October 2007 - 11:23
swampus
-
swampus
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Billigare kablar går nog utmärkt. Kolla netonnet.se eller typ Kjell & Co
Postad 19 October 2007 - 12:27
mabbe
-
mabbe
-
Användare
-
-
174 inlägg
Även dessa så kallade " lakritssnören" också? Känns väl som att en optisk/digital kabel borde vara bättre än tre av den här kalibern kopplade analogt any day, men som den lekman man är, har jag inte en susning. Någon som känner att de kablarna jag länkade till inte håller "måttet"? Eller tillhör den frågan den eviga "dyrast-kabel-låter-alltid-bäst-diskussionen"?
Postad 21 October 2007 - 23:59
mabbe
-
mabbe
-
Användare
-
-
174 inlägg
Sitter med en sista fråga till er alla innan jag lämnar tillbaka kortet.
Många har sagt att det är samma skit att köra optisk/digital från inbyggda ljudkortet på moderkortet som att köra det från ljudkortet jag köpt. Alltså, att min förstärkare då tar hand om signalen som skickas och att moderkortet/ljudkortet bara skickar vidare den.
För att signalen ska behandlas av ljudkortet och sen bara gå igenom förstärkaren och ut i högtalarna, så behövs det enligt er analoga kablar.
Men.. Vad exakt menar alla med det? Hur jag än gör, så behandlas ju signalen från ljudkortet till förstärkaren iaf mjukvarumässigt av Creatives programvara. EQ, Crystalizer, game/entertainment mode etc? Eller är jag ute och reser?
Om jag kör optisk/digital ut från ljudkortet, betalar jag alltså 700kr för Creatives EQ, i stort sett? Men, vad skiljer det egentligen i ljud? Jag förstår inte riktigt. Vad skulle låta bättre med analogt? Eller är det bara mer "framtidssäkert"? Att man låter tex PowerDVD koda ljudsignalen, så jag får nya Dolby TrueHD utan att behöva köpa ny förstärkare?
Postad 22 October 2007 - 07:37
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
Analogt är mer framtidssäkert då du inte är beroende av vilka format din förstärkare kan ta emot och spela upp via digital ingång. Vidare så kan eventuellt ljudkortets DA-omvandlare vara bättre än förstärkarens, och då är det bättre att använda dessa än förstärkarens, dvs köra analogt från ljudkortet.
Ang kablarna så tror jag inte du får en hörbar skillnad mellan olika kablar som transporterar signaler på linjenivå. Sen vet jag inte om det är en sån där TYP av sladd du ska ha eller inte, beror på hur ljudkortets utgångar är gjorda (eller går de konfigurera om via mjukvara? går på en del billiga integrerade).
Sen är det ju inte bara EQ du skulle betala för. Du betalar även för stöd för samplerate-konvertering, EAX-effekter osv i hårdvara (istället för i mjukvara). Inget JAG tycker är värt pengarna, men det måste var och en avgöra själv.
Enda gången jag själv behövt ett X-Fi var när jag för ett tag sen behövde tillgång till vettig optisk in OCH ut, så att jag kunde spela in surroundljud från en Xbox360. Kanske inte världens vanligaste scenario.
Postad 22 October 2007 - 16:18
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5779 inlägg
Ditt X-Fi klarar av bit-perfect playback, något som ditt integrerade ljudkort INTE klarar av. Så ja du kommer få bättre ljud med X-Fi kortet, dock bara vid musik (eller annat material i 44,1khz). Det bästa vore att använda de analoga utgångarna, men jag skulle bara göra det om du har datorn väldigt nära receivern. För att då optiskt ut behöver du antingen en sådan I/O grej som du redan har länkat till, eller en frontpanel (Audigy, Audigy 2 eller X-Fi spelar ingen roll). Du kan även köpa en s/pdif bracket ( BILD) om du hittar en (letar själv, ganska svårt att hitta nu). Att använda PowerDVD för att få ut TrueHD, DTS-HDMA osv är än så länge än dröm, då powerdvd nersamplar allt ljud till 48khz, 16bit.
Postad 22 October 2007 - 21:06
mabbe
-
mabbe
-
Användare
-
-
174 inlägg
Tack för era svar stefancrs & ekon. Jag har begärt retur på mitt ljudkort och lämnar tillbaka det igen. Om det inte vore för min thailandsresa i november hade de 700kr kunnat kvitta, men nu behövs alla pengar. Och, som det låter på många här så är det bara att kasta pengarna i sjön, vilket ju kan tyckas lite onödigt  Dvs, eftersom jag inte hade planer på att köra analogt. Tack för hjälpen.
Postad 31 October 2007 - 08:03
swahngbg
-
swahngbg
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Om man väljer det digitala alternativet, skulle det då gå att förlänga 3,5mm pluggens (alltså den på "Creative SB X-Fi Digital I/O Modul"). kabel några meter för att få en kortare och rakare optisk?
Postad 31 October 2007 - 08:33
Kurben
-
Kurben
-
Lärjunge
-
-
348 inlägg
Om man väljer det digitala alternativet, skulle det då gå att förlänga 3,5mm pluggens (alltså den på "Creative SB X-Fi Digital I/O Modul"). kabel några meter för att få en kortare och rakare optisk?
Det vore dumt. Optiskt har inga förluster att tala om och är det alternativet man helst ska använda vid långa längder, eller rättare sagt det enda alternativet som gäller vid långa signalvägar utan förlust. Vad du menar med rakare när det gäller optiskt har ingen betydelse. Läs lite om fiberoptik här: Wikipedia om fiberoptik
Postad 31 October 2007 - 11:39
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
Postad 31 October 2007 - 13:34
Grimmy
-
Grimmy
-
Veteran
-
-
1743 inlägg
Inte att förglömma: Kör du digitalt så kan du inte använda dig av reclock utan att få droppade paket. Beroende på ren tur med din tv och ditt ljudkort kommer du antingen få drops elle repeats. Droppade paket märker man knappt av, medan repeats är riktigt otäckt! Vissa är mer känsliga för sådant här än andra... Reclock är direkt nödvändigt för att få ryckfri bild från en htpc.
Om man dessutom vill konvertera lite större skillnader (t.ex. 25fps till 24fps för att synka med 72hz eller 23.976 till 25fps för att synka med 50hz) är det helt omöjligt att uppnå med digital koppling i annat än stereo. Med andra ord är analogt att föredra om man vill få ryckfri billd. Dock så försämrar ju Reclock ljudet (alternativt drar duktigt med processorkraft) i slutändan är det en fråga om man prioriterar ryckfri bild eller bäst ljudkvalitet.
Personligen kör jag av olika anledningar mitt X-fi över SPDIF till min receiver (som är nära nog samma som trådskaparens).
Jag kan här trots allt dra nytta av vissa saker hos mitt X-fi kort förtuom dac:arna
1.) Kvalitet när man spelar cd-skivor (har redan nämnts) *men tål att nämnas igen* Detta är i mitt tycke mycket viktigare än något annat. Spelar ingen roll hur bra DAC:arna är om man låter windows sampla om ljudet. Allt låter dåligt då helt enkelt. Gäller ju devlis också med Mp3 även om de inte är så lysande till att börja med alla gånger.
2.) Crystalizern och Equalizern fungerar utmärkt på stereokällor även om min receiver omvandlar till analogt.
Jag vet med mig om att jag kan få lite bättre ljud om jag kopplar analogt. Har kört så ett tag, men det är inte alla gånger så smidigt i mitt fall. Det finns vissa fördelar av att ha allt samlat på ett ställe (receivern) som väger upp något bättre ljudkvalitet. Hade jag haft lite bättre högtalare hade jag nog tänkt annorludna  Jag kan ändå inte få ryckfri bild hur jag än bär mig åt då min tv endast gillar 60hz - 24fp eller 25p i 60hz kan aldrig bli ryckfritt...
Redigerat av Grimmy, 01 November 2007 - 02:07.
Postad 11 April 2008 - 20:23
Unregistered7352970f
-
Unregistered7352970f
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Och nu kommer jag som ytterligare en newbie på området... har precis skaffat en DIGITAL I/O MODULE och skulle verkligen vilja använda den till mitt Xtreme Music-kort. Jag använder nämligen dom andra utgångarna till datorns högtalare respektive hörlurar. Problemet är tyvärr att jag inte får någon signal alls från ljudkortet till recievern (inte ens i den optiska kabeln efter MODULEN)... Jag har testat alla prylar och dom är hela... testat allt utom själva MODULEN. Men jag gissar att jag missat någon inställning i datorn... typ aktivering av digital in och ut eller något... Please Hilfe... Den här har jag i alla fall tänkt på:
Postad 11 April 2008 - 20:51
swahngbg
-
swahngbg
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Prova att byta "mode" i console lunchern.
För att på så sätt aktviera utgången. Det är tydligen någon bugg med det fins en fix.
(jag måsste byta och byta tillbaka varje gång som jag vill lystna igenon resevern)
Lyckatill! Hoppas det bara är det...
Postad 12 April 2008 - 11:56
Unregistered7352970f
-
Unregistered7352970f
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Console launchern...??? Är det creatives mjukvara du syftar på? Audio console alltså... för jag har letat men hittar inget vettigt ställe att byta på. Under fliken "Mode" så kan jag välja mellan Entertainment, Game och Audio Creation... och dom har jag testat alla.
Redigerat av Unregistered7352970f, 12 April 2008 - 12:06.
Postad 12 April 2008 - 14:44
swahngbg
-
swahngbg
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Console launchern...??? Är det creatives mjukvara du syftar på? Audio console alltså... för jag har letat men hittar inget vettigt ställe att byta på. Under fliken "Mode" så kan jag välja mellan Entertainment, Game och Audio Creation... och dom har jag testat alla.
Ja det var dom jag syftade på "Game" , "Entertainment" och "Audio Creation" Där måsste jag byta och byta tillbaka som sagt.
Postad 12 April 2008 - 15:27
Unregistered7352970f
-
Unregistered7352970f
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Vilken använder du för att aktivera digital utgången på ljudkortet? Vad har du stoppat den i för ingång på recievern. Jag börjar misstänka att min digital I/O module inte funkar som den ska.
Tack för att du tar dig tid...
Postad 12 April 2008 - 15:51
swahngbg
-
swahngbg
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Det spelar ingen roll vilken man använder, huvudsaken är att man har bytt efter att windows startats.
För att se om den funkar kan du taut "dammskydden" och se om den lyser i den optiska utgången.
Kanske ska kolla extra noga att den sitter i på rätt ställe och helavägen in...
Jag använder en optisk imellan den och resevern.
Postad 12 April 2008 - 16:24
Unregistered7352970f
-
Unregistered7352970f
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Tack för svaren... jag har kollat om det "lyser i sladden" och det gör det inte när man har den efter digitalmodulen däremot lyser den ur andra apparater så sladden funkar... däremot så vet jag inte hur jag ska testa digital I/O-ingången på ljudkortet för att utesluta att jag har ställt in det fel någonstans. Men som jag sa det börjar lukta trasig apparat. Har du eller någon annan någon bra idé på hur jag ska testa digitalingången på kortet... för visar sig den funka så återstår ju bara min nyinköpta digital I/O module som det kan vara fel på.
Postad 12 April 2008 - 18:20
Unregistered7352970f
-
Unregistered7352970f
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Nu har jag i alla fall fått signal genom hela systemet... från digitalutgången genom digitalmodulen via optisk kabel och in i recievern... men jag får ju inte med mig 5.1... någon sorts surroundljud där surround högtalarna inte kommer med... dom två bakre. Några tips????
Kan ju då tillägga att jag i VLC fick under inställningar fick klicka i "Använd S/PDIF om tillgängligt" för att få det att funka
Redigerat av Unregistered7352970f, 12 April 2008 - 18:22.
Postad 16 April 2008 - 06:54
Unregistered7352970f
-
Unregistered7352970f
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
För andra med samma problem så kan ni läsa upplösningen på denna historia i denna tråden: ( dvdforum.nu/forum/index.asp?act...mp;forum=17#new ). Tack för att jag fick låna trådskaparens tråd för mina problem... Ha en bra dag.
/S
Redigerat av Unregistered7352970f, 16 April 2008 - 06:58.
Postad 16 April 2008 - 07:12
Unregistered1272
-
Unregistered1272
-
Lärjunge
-
-
462 inlägg
Och nu kommer jag som ytterligare en newbie på området... har precis skaffat en DIGITAL I/O MODULE och skulle verkligen vilja använda den till mitt Xtreme Music-kort. Jag använder nämligen dom andra utgångarna till datorns högtalare respektive hörlurar. Problemet är tyvärr att jag inte får någon signal alls från ljudkortet till recievern (inte ens i den optiska kabeln efter MODULEN)... Jag har testat alla prylar och dom är hela... testat allt utom själva MODULEN. Men jag gissar att jag missat någon inställning i datorn... typ aktivering av digital in och ut eller något... Please Hilfe...
Den här har jag i alla fall tänkt på:

Jag har precis samma problem!!! Nu har jag i alla fall fått signal genom hela systemet... från digitalutgången genom digitalmodulen via optisk kabel och in i recievern... men jag får ju inte med mig 5.1... någon sorts surroundljud där surround högtalarna inte kommer med... dom två bakre. Några tips????
Kan ju då tillägga att jag i VLC fick under inställningar fick klicka i "Använd S/PDIF om tillgängligt" för att få det att funka
Hur fick du det att funka=S
Postad 24 April 2008 - 08:47
MikaelJ
-
MikaelJ
-
Forumräv
-
-
758 inlägg
Vet jag inte om nin varit inne i ljudenheter i kontrollpanelen och ändrat till " SPDIF" som standardenhet när använder digital utgång. Om inte kan det vara flelet.
Redigerat av MikaelJ, 24 April 2008 - 08:47.
Postad 27 April 2008 - 14:08
kusling
-
kusling
-
Lärjunge
-
-
378 inlägg
I valet mellan analogt eller digitalt från datorn så är det två saker som spelar in. Vem har bäst D/A omvandlare, ljudkortet eller receivern? Och sen, var är det mest störningar som kommer störa D/A omvandlarna? I en dator är det en hel del skumma störningar, men i en receiver som ofta har ett stort nätagg kan det också va rejält med störningar. Omöjligt att veta kanske, men de flesta som har en cdspelare kör analogt till receivern för cd-spelarens d/a-omvandlare sitter inte brevid ett stort nätagg som driver 5 slutsteg.
Postad 14 August 2009 - 16:51
Unregistered75588550
-
Unregistered75588550
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Hej! Jag fattar inte vilka ingångar jag ska använda på förstärkaren? Är det typ Pre in du menar då? Eller hur ska man koppla det? Jag kör ju sedan vidare till mitt slutsteg via pre out. En bild hade varit väldigt nice om någon kunde lägga in som visade dessa ingångar. Tack på förhand M-A
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|