Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HFLS-1 Eller köpe högtalare? ;)

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 October 2007 - 21:07

jim_
  • jim_
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Tja,

Precis registrerat mig här på forumet, har snokat runt lite på internet och hittade ritningarna till HFLS-1 och genast blev jag sugen att bygga ett par :D

Men jag har en fråga innan jag sätter igång ( och som bestämmer om jag ska bygga eller om jag ska köpa ett par istället ). Om jag inte vill ha faner utan jag vill ha som en glans svart piano lack, eller hur man ska utrycka sig. Jag tror de flesta förstår vad jag menar. Det skulle passa bra med min tv / ps3'an :D

Är detta möjligt? Bara att slipa/spackla ett antal gånger måla lite svart och köra över skiten med ett gäng lager klarlack? Eller finns det kanske färdig sån faner man kan klistra på ifrån något företag?

Postad 18 October 2007 - 21:10

Unregisteredb8bb5cfd
  • Unregisteredb8bb5cfd
  • Lärjunge

• 371 inlägg
  • 0
Har själv byggt hfls-1 och de är bra. Bättre än några köpehögtalare för samma peng.

Angående lackningen så lär det fungera som du säger. För att få det blankt så får du göra flera lager med svart lack. Slipa mellan varje och mellan varje lager så byter du till finare slippapper. Om du är noga så kommer detta bli bra. Sist drar du på nått lager klarlack. Finns säkert någon som beskriver det bättre än jag.

Postad 18 October 2007 - 21:14

jim_
  • jim_
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Okay, får väl testa på en liten bit MDF och se om jag får fram någon fin yta antar jag. Hurdana verktyg har du ? Klarar man sig bra med vanliga garageverktyg eller? Har sett flera som har stora verkstäder att vara i osv, det är ju en lyx en vanlig svensson inte har tillgång till :D

Postad 18 October 2007 - 21:57

Unregisteredb8bb5cfd
  • Unregisteredb8bb5cfd
  • Lärjunge

• 371 inlägg
  • 0
Det jag lyxade till det med var att en fräs införskaffades. Först köpte jag en billig för 300 på harald nyborg den gick sönder innan jag han starta den så köpte en bosch för tusenlappen. Den klarade jobbet galant.

Men de viktiga saker du behöver är fräs och tving. Sen är väll allt annat ganska standard att ha hemma.

Postad 20 October 2007 - 17:01

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0
Fräs var det enda jag köpte till, gick på 400 på biltema. Ska du bygga så kan det vara värt att ta reda på om det är någon firma som är bra på att kapa mdf med bra måttnoggrannhet. håller nere slipandet och spacklandet om du ska köra piano finnish.

Postad 22 October 2007 - 14:12

mr_Tony
  • mr_Tony
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0
Jag har också byggt ett par HFLS1'or. Jag har målat dem vita. Mycket slipa och spackla blir det.
Jag använde skumgummi-roller när jag målade dem. Fick måla 4-5 ggr innan jag var nöjd. :)

Ett tips! Skruva inte nånting... använd bara trälim till lådorna. Spacklet har en förmåga att sjunka in i skruvhålen långt efter att man målat och spelat dem ett tag.

Du kommer ABSOLUT INTE att bli besviken om du bestämmer dig för att köpa och bygga ett par HFLS1.
Kom ihåg att knäppa mkt byggbilder och lägga upp dem i ditt galleri :) :)

Mvh Tony

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.