Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur använder man HW accelerering ( Avivo ) med MKV

30 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 20 oktober 2007 - 15:37

Nubreed
  • Nubreed
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Nu känns det jag som provat nästan allt. Googlat tills ögonen blöder känns det som, vart jag än läser så kommer man in på sidospår som jag inte är intresserad av tex. CoreAVC och dyl.

Vad jag vill kunna göra är att spela Matroska .mkv filer encodade i x264 och utnyttja hårdvarustödet i mitt grafikkort ett ATI Radeon HD 2400. Hur jag än gör så går CPUn upp i taket när jag försöker köra en Matroska fil i 1080P vilket bör vara ett tecken på att det inte funkar som önskat.

Jag har installerat senaste drivers för grafikkortet samt installerat Avivo paketet så jag fått ATIs Codecs osv.

Kan någon vänlig människa på detta forum som har koll på hur det här funkar försöka sammanfatta så enkelt som möjligt vad jag behöver i form av codecs osv. och förklara på ett enkelt sätt hur jag får det att fungera.


Amd 64 3200+
1 Gb RAM
ATI Radeon HD2400 ( Senaste drivers )
Win XP MCE

#2

Postad 20 oktober 2007 - 15:45

mange_b
  • mange_b
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0
Tyvärr så tror jag inte att detta går eftersom ATI korten endast stödjer H264 och VC-1 avkodning, inte x264 som ju är ett opensource projekt. Rätta mig om jag har fel.

För att avkoda H264 och VC-1 behöver du codecs som har stöd för UVD och det finns inte så många att välja på ännu. De flesta kör PowerDVD 7.3 Ultra för detta.
Det räcker således inte endast med de senaste Catalyst drivisarna.

#3

Postad 20 oktober 2007 - 16:24

Nubreed
  • Nubreed
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Njae vet inte riktigt om jag håller med dig där. h.264 är en standard och x264 är en vad jag förstått det som en implementation av standarden som är opensource.

Jag tror problemet jag upplever ligger just i själva containerformatet .mkv inte codecen.

PowerDVD 7.3 Ultra är installerat så deras codec finns också.

#4

Postad 20 oktober 2007 - 17:13

mange_b
  • mange_b
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0
Japp, jag var nog lite snabb där. Jag håller med om att man borde kunna hårdvaru avkoda strömmen i x264 filen men problemet är snarare att det inte finns någon open source codec som stödjer hårdvaru avkodning.

PDVD codecen går att kalla från andra spelare, tex Zoomplayer, men den tillåter inte hårdvaru avkodning om du gör detta.
När jag sätter upp Zoomplayer att använda PDVD codecen sker all avkodning av CPUn.

PDVD vägrar dessutom att öppna mkv kontainers (även om Hali splittern är installerad).

Så för att detta ska funka behöver man antingen kunna konfigurera PDVD codecen att spela upp med hårdvarustöd eller få PDVD att kunna öppna mkv kontainers.

#5

Postad 20 oktober 2007 - 18:01

Nubreed
  • Nubreed
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Hittade följande tråd vilket stämmer ganska bra in på mitt problem.

http://forum.doom9.o...ad.php?t=127376

Gjorde även som de gjorde i tråden dvs. konvertera om .mkv filen till .avi med mkv2vfr.exe då funkar hårdvaru dekodning utmärkt. Kör 720p encodat i x264 med ca. 0-2% cpu belastning. Dessvärre så får jag precis samma problem som de andra i den tråden dvs. försöker man göra samma sak med 1080p så blir skärmen bara svart.

Så min slutsats nu är att det verkar hänga på Haali som inte kan skicka datan korrekt till h264 codecen.

#6

Postad 20 oktober 2007 - 18:03

endallas
  • endallas
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0
jag kör med codecen från www.cccp-project.net och spelar på wmp classic.. ~30 % cpu vid 1080p

#7

Postad 20 oktober 2007 - 18:42

Nubreed
  • Nubreed
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Jaha kan du då förklara hur du burit dig åt? Vad har du för grafikkort och CPU? Använder du hårdvaru avkodning?

#8

Postad 20 oktober 2007 - 18:53

mange_b
  • mange_b
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0

Hittade följande tråd vilket stämmer ganska bra in på mitt problem.

http://forum.doom9.o...ad.php?t=127376

Gjorde även som de gjorde i tråden dvs. konvertera om .mkv filen till .avi med mkv2vfr.exe då funkar hårdvaru dekodning utmärkt. Kör 720p encodat i x264 med ca. 0-2% cpu belastning. Dessvärre så får jag precis samma problem som de andra i den tråden dvs. försöker man göra samma sak med 1080p så blir skärmen bara svart.

Så min slutsats nu är att det verkar hänga på Haali som inte kan skicka datan korrekt till h264 codecen.

<{POST_SNAPBACK}>


Ja man vill ju inte behöva konvertera alla sina mkv filer till avi bara för att kunna hårdvaruavkoda de i PDVD. Trisst hack.
Det bästa vore om Cyberlink helt enkelt la till mkv funktionaliteten. Kanske kommer i nån patch.

Fram till dess kör jag mina mkv filer med Haali + ffdshow som ju funkar bra om man har en ok processor.

#9

Postad 20 oktober 2007 - 18:58

Nubreed
  • Nubreed
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Det är inte nödvändigt att spela upp mkv filer i PDVD för att få hårdvarustöd. Går utmärkt att anropa codecen från Media player classic eller dyl. se bara till att kryssa i DXVA så använder den hårdvaran.

Verkar som lösningen på problemet är att vänta på antingen en ny version av Haali som har stödjer detta alt. försöka hitta någon annan directshow splitter än Haali.

#10

Postad 20 oktober 2007 - 19:05

mange_b
  • mange_b
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0

Det är inte nödvändigt att spela upp mkv filer i PDVD för att få hårdvarustöd. Går utmärkt att anropa codecen från Media player classic eller dyl. se bara till att kryssa i DXVA så använder den hårdvaran.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag kan bara få hårdvarustödet att fungera för mpg2 när man kallar anropar codecen utanför PDVD ex från Zoomplayer. Har du lyckats få det att fungera med H264 också?

#11

Postad 20 oktober 2007 - 19:30

Nubreed
  • Nubreed
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Jodå jag har fått det att fungera med x264 dock ej med mkv container utan avi men fortfarande x264.

Om du i Zoomplayer högerklickar i bilden och sedan går in under Filter Properties så skall du se den PDVD codec finnas där, min heter Cyberlink H.264/AVC Decoder. Klicka på den och sedan finns det en checkbox som heter "Use DxVA" kryssa i den och starta om zoomplayer så ska du se att det funkar om du nu har ett grafikkort som stödjer det.

Redigerat av Nubreed, 20 oktober 2007 - 19:30.


#12

Postad 24 oktober 2007 - 20:36

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Vilket är själva problemet, då AVIVO med PDVD7 Ultra har stöd i sig för h264, men endast för avi/wmv filer... dvs, mkv är det enda problemet.

//M

#13

Postad 28 oktober 2007 - 19:51

P@itor
  • P@itor
  • Lärjunge

  • 424 inlägg
  • 0

Jodå jag har fått det att fungera med x264 dock ej med mkv container utan avi men fortfarande x264.

Om du i Zoomplayer högerklickar i bilden och sedan går in under Filter Properties så skall du se den PDVD codec finnas där, min heter Cyberlink H.264/AVC Decoder. Klicka på den och sedan finns det en checkbox som heter "Use DxVA" kryssa i den och starta om zoomplayer så ska du se att det funkar om du nu har ett grafikkort som stödjer det.

När jag kryssar i det med mitt Sapphire Hd2600Pro AGP kort så går uppspelningen sämre än utan.

#14

Postad 29 oktober 2007 - 08:35

no_brakes
  • no_brakes
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0

Jodå jag har fått det att fungera med x264 dock ej med mkv container utan avi men fortfarande x264.

Om du i Zoomplayer högerklickar i bilden och sedan går in under Filter Properties så skall du se den PDVD codec finnas där, min heter Cyberlink H.264/AVC Decoder. Klicka på den och sedan finns det en checkbox som heter "Use DxVA" kryssa i den och starta om zoomplayer så ska du se att det funkar om du nu har ett grafikkort som stödjer det.

När jag kryssar i det med mitt Sapphire Hd2600Pro AGP kort så går uppspelningen sämre än utan.


Kika på tråden. https://www.minhembi...howtopic=157721
Tror inte nån fått AGP versionen av detta kort att funka med HW acc.
PCI-E verkar funka som det ska..

#15

Postad 29 oktober 2007 - 10:30

bran
  • bran
  • Beroende

  • 1 033 inlägg
  • 0
Detta går inte att åstakomma i dagsläget, varken med nvidia eller ATI. Det finns iofs vissa undantagsfiler (jag har tex EN Planet Earth MKV som funkar), men i regel gäller att det går inte att få till HV-acc av x264 MKVs. Felet med PDVD-codecen/Haali/MKVs är att aktiverar man HV-acc så sjunker FPSen ner till ~20, dvs filmen hackar trots att man inte har någon CPU-last.

Googla på "20FPS bug" för mer info.

Redigerat av bran, 29 oktober 2007 - 10:38.


#16

Postad 29 oktober 2007 - 10:52

Zulan
  • Zulan
  • Lärjunge

  • 499 inlägg
  • 0
Jag har samma problem, men mina kmv filer hackar när det är 1080p fast än att min cpu bara ligger på 60-75% :-( Intel Dual core 3.2 Ghz med ATI 2400hd. Hjälper det med en snabbare processor?

#17

Postad 09 november 2007 - 09:06

beachboy72
  • beachboy72
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har AMD64 3000+ och msi agp hd2600, nu verkar det som jag tappat all dxva på h264, kan kanske vara att jag installerat nyaste Catalyst 7.10 istället för moddade 7.8 drivisar?

Kan någon enkelt säga vad ni installerat för att få h264 och vc-1 att funkgera bra..samt vissa MKV filer antar jag..har även haft 1080p buggen..och får inte bort den med den äldre cl264dvc.ax filen...(men det kan bero på att det är borta codecs från början.) Fått mycket att fungera tidigare med powerdvd 7.3 ultra...men kom inte ihåg allt..

Vad behöver man?
XP
Power dvd ultra (7.3? (version????))
Core AVC? (version????)
FDD Show? (version????)
ändra cl264dvc.ax? (version????)
Hali Media Splitter? (version????)

om man installerar dessa i ordning (rätt ordning?) och är coreAVC bättre än FDD show? och går det få DXVA i media player? för där funkar ju mkv bättre?

har en ren xp burk nu och vill inte "tjollra till det"

#18

Postad 09 november 2007 - 09:53

Zulan
  • Zulan
  • Lärjunge

  • 499 inlägg
  • 0
Vill bara lägga säga att jag har samma problem, har en Intel Dualcore 3,2Ghz och alla mkv filer som är 1080p hackar som bara den fast processorn inte är i närheten av 100%. Har ett ATI 2400XT med 7.10 drivarna. HD-dvd fungerar utmärkt, medans Blue-ray hackar och visar massa gröna artifakter över hela skärmen. Stängar jag av hårdvaruaccelerering på blue-ray så försvinner artifakterna men då hackar det istället.

#19

Postad 09 november 2007 - 11:23

beachboy72
  • beachboy72
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0
känner igen "artifakterna" ..kolla en tråd här på minhembio som rör hd2400, hd2600 kort där är det en som visar bilder...läste inte om det löste sig...det var nyligt ca 2 veckor sen..

jag har samma ibland att det hackar ibland på 1080p..är visst "20fps bug" men får inte bort det..men då kanske det inte är lönt att byta htpc? men har en core2duo med x1950xtx på min "vanliga" burk..där flyter allt fint...går även mkv filer..

men var ju sugen på en core quad med hd2600 512 passivt..då borde h264 och vc-1 fungera jämt även om man tankar aftonbladet samtidigt...men om du har core2duo kanske det inte är lösningen?, känns som det borde finnas en lösning, ungefär installera de här programmen av de här versionerna, det är det bästa "just nu" sen om alla mkv inte fungerar får man väl köpa det till det är ordnat.. :)

Redigerat av beachboy72, 09 november 2007 - 11:34.


#20

Postad 21 november 2007 - 22:51

Nubreed
  • Nubreed
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Ha den 18:e nov så kom det en ny version av Haali Mediasplitter och bla. en av sakerna som ska va fixade va just problemet med h.264 dock så får jag fan inte det att funka ändå. Får fortfarnde ingen HW accelerering med .mkv filer.

Så om någon har lyckats få det att funka med nya Haali så tala gärna om hur ni gjort.

#21

Postad 21 november 2007 - 23:16

beachboy72
  • beachboy72
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0
Min avhandling från en massa forum....

jag har fn i mig gett upp med Avivo...mkv...iaf 1080p och det är väl det enda jag är intresserad av..720p är ju så mycket mer lättdrivet....får man till avivo i 720p mkvja då får man "black screen" buggen i 1080p mkv...

Det jag inte förstår är hur de har lyckats med t.ex Tvix 4100/5100 som inte kostar så mycket 3500:- med 500gb ska visst klara 1080p mkv galant..iaf 95% av dessa.

Jag har en AMD64 3000+ (2ghz) och ett hd2600xt de tips jag fått som kan ha fungerat för andra (en del nvidia) var..
.Net 3.0 för XP, t.ex KM PLayers EVR fungerar visst inte så bra under xp
CCCP codecs
cyberlink ultra 7.3
Core AVC
Fdd show...

Sen aktivera hårdvaruacc i t.ex KMplayer, MPC utan framgång...kört både coreavc och cyberlinks codec i supermode osv...verkar ibland som om grafikkortet går upp på ca 30-40% men den avlastar inte cpun ändå...eller så har jagför långsam cpu ändå...lite uppklockad har jag kunnat se sample av filmen 300 .mkv 1080 med full cpu och det har flytit på ganska bra i kmplayer men det kan lika gärna låsa sig eller hacka efter ett tag...

Bytt ut ungefärnamn CL264dvc.ax (cyberlink) från version 2.????? till version 1.????.1405 utan framgång.
ett tips från någon....vet inte om det hade med "20 fps buggen" att göra....??

gick ner till 7.8 catalyst (på 7.9 tiden ;) ) för att 7.9an skulle vara lite buggig, förutom hacken man var tvungen lägga in i .ini filerna R6= osv...kör 7.10 nu..verkar inte vara någon skillnad..

I Cyberlink .ts format flyter h264 och vc-1 makalöst...max 15 resp 5% cpu

på min andra dator med en core2duo 2,4ghz så är peakar cpun på 50% även när jag har igång annat som tar 10% samma mkv över nätverket 1080p. Med ett X1950xtx är visst halv h.264 på det såg jag ändå... :)

Så jag är less på allt tjafs...blir en ny burk..flyttar över det som behövs till htpcn för att det ska flyta..köpt ett ATI 3870 som jag ska köra med den core2duo. Ev om kortet är ok så har jag det i min spelburk istället...om det blir "snyggare" med dx10.

Ett sista tips med drivisarproblem t.ex Vista..installera orgskivan först...sen installera över med moddade...jag fick inte in moddade först en gång.

Ang "Use DxVA" i Zoomplayer när jag aktiverar det så blir det svart "black screen" buggen någon som fått till det?

Har nog inte avslutat detta forum ändå...blir nog en hel del fddshow för att få det snyggt sen...och blir nog bara KM player som spelare...

Redigerat av beachboy72, 21 november 2007 - 23:19.


#22

Postad 21 november 2007 - 23:50

leXor
  • leXor
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
För mig funkar det på typ 2/3 av mina 720p/1080p mkv:er.
Jag har ett Nvidia Geforce 8400gs och kör Vista.

Installerade:
Senaste drivrutinerna till grafikkortet.
PowerDvd 7.3
MediaPlayerClassic HC (eller valfri mediaspelare med EVR stöd)

Konfigurerade:
Klickade i DXVA i powerdvd options.
Valde EVR (Vista/.Net) renderaren i MediaPlayer.
Lade till powerdvd h264 codeden som prefered under external filters i MediaPlayer.

Detta fungerar! Samma sak skall funka i XP med ändringen att renderaren skall vara DX9 windowed (tror jag) istället för EVR. Jag antar att precis samma metod fungerar på ATI-kort eftersom även dom använder DXVA.

Min CPU ligger alltid på under 20%, oftast under 5%. Jag tror inte att 20fps buggen existerar i Vista.
Alla h264 samples i .mov och .mp4 containers jag hittat på nätet funkar! Både 720p och 1080p.
Som jag skrev tidigare fungerar det inte på alla MKV:er av någon anledning. Vet inte varför ännu, men det ser ut som att det är PowerDVD codecen som strular. Antingen funkar det till 100% eller så startar inte ens filmen (den vägrar spela, utan felmeddelande). Jag tror tyvärr att vi måste vänta på cyberlink att uppdatera sin codec, eftersom felet troligen ligger där. Är det någon som vet någon anna lösning så säg till, men jag har provat det mesta!

#23

Postad 30 december 2007 - 00:09

Tobbeswim
  • Tobbeswim
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0
Hur valde du EVR i renderaren? Behöver steg för steg info...

På förhand tack

Tobbeswim

#24

Postad 08 februari 2008 - 10:50

SirSkorpan
  • SirSkorpan
  • Lärjunge

  • 446 inlägg
  • 0

Hur valde du EVR i renderaren? Behöver steg för steg info...

På förhand tack

Tobbeswim


Jag skulle också gärna vilja veta det. Jag har kommit så långt view-->options-->output: och här borde jag då kunna välja nått alternativ EVR (Vist/.NET) men jag hittar det inte. Är dert något jag behöver installera för att få det alternativet? Eller är det nått externt filter jag borde koppla till MPC?

Väl mött!
/Skorpan

Redigerat av SirSkorpan, 08 februari 2008 - 10:51.


#25

Postad 08 februari 2008 - 13:56

Unregistereda33d64e8
  • Unregistereda33d64e8
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0
Fan vad alla klagar över problem med x264 och hw acc... en fråga:

- Vilket lagligt material är i formatet x264 .mkv i 1080p??

#26

Postad 08 februari 2008 - 14:22

beachboy72
  • beachboy72
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0

Fan vad alla klagar över problem med x264 och hw acc... en fråga:

- Vilket lagligt material är i formatet x264 .mkv i 1080p??

mina egna videofilmer på min bäbis... Canon HG10 B)
men sen är det ju inte just x264 utan funkar x264 funkar h264...och det är väl det man vill...h264 bluray och VC1 hddvd..i blurayspelaren i datorn...

Men sen KAN det ju vara så att någon ser gårdagens serie på svt1 som grannen spelade in åt dom när man var på akuten, i formatet mkv x264....

Men annars som svar på din fråga...ehhh...inte mycket. PUNKT sen tycker jag vi lämnar den diskutionen du har rätt låt det bero :) Annars börjar vi påpeka hur många MP3 spelarare i Sverige har bara lagligt material, eller finns det någon som inte har betalat för sin Office word licens eller sitt windows...finns t.o.m de som använder Cd/dvd brännare till annat än backup ;) och de som gör för mycket avdrag på skatten osv osv...eller lånar ut VHS band till grannen... och att det är få som skaffar bredband för att få snabbare epost ;)

Å det är ju inte därför vi är här :lol: Men är du inte intresserad av "HW accelerering ( Avivo ) med MKV" så är det här nog fel forum.

#27

Postad 08 februari 2008 - 16:07

bran
  • bran
  • Beroende

  • 1 033 inlägg
  • 0
Se min tråd där jag länkar till en beskrivning över hur man får .MKVs att funka med x264.

#28

Postad 11 februari 2008 - 02:55

SirSkorpan
  • SirSkorpan
  • Lärjunge

  • 446 inlägg
  • 0
Som svar på min egen fråga innan och ifall det är nån annan som undrar: Man måste ha Media Player Classic HomeCinema för att kunna välja EVR (Vista/.Net) i view-->options-->output. Så då var det utrett :)

Förövrigt vad är normal processor användning om man har fått igång hårdvaruaccelerationen på grafikkortet om man spelar upp en .mkv i 720p? någon som har en ide, är det 10-20% eller är det under 10%?

Väl Mött!
/Skorpan

#29

Postad 11 februari 2008 - 10:44

bran
  • bran
  • Beroende

  • 1 033 inlägg
  • 0

Förövrigt vad är normal processor användning om man har fått igång hårdvaruaccelerationen på grafikkortet om man spelar upp en .mkv i 720p? någon som har en ide, är det 10-20% eller är det under 10%?

Väl Mött!
/Skorpan


Mellan 7-14% på min Opteron 165 @ 2.5GHz

#30

Postad 11 februari 2008 - 11:48

SirSkorpan
  • SirSkorpan
  • Lärjunge

  • 446 inlägg
  • 0
Hmm vad vore normalt på en Athlon 64 4400+ ? när jag kör en 720p så får använder spelaren 10-20% av processorn oftast kring 16% (vilket jag tycker är väldigt bra) men jag funderar på om det verkligen är så att jag har hårdvaruacceleration eller om de är ett väldigt effektivt codec. Låter det rimligt att ha runt 16% på den processorn om den mjukvaruavkodar?

Väl Mött!
/Skorpan

#31

Postad 11 februari 2008 - 15:27

beachboy72
  • beachboy72
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0

Hmm vad vore normalt på en Athlon 64 4400+ ? när jag kör en 720p så får använder spelaren 10-20% av processorn oftast kring 16% (vilket jag tycker är väldigt bra) men jag funderar på om det verkligen är så att jag har hårdvaruacceleration eller om de är ett väldigt effektivt codec. Låter det rimligt att ha runt 16% på den processorn om den mjukvaruavkodar?

Väl Mött!
/Skorpan

Amd 64 3000+ ca 15% på H264, under 5% på VC1 HD2600pro...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.