Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Värre med "finhögtalare" om dålig signalkälla?

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 October 2007 - 18:25

Unregisteredd3de8b98
  • Unregisteredd3de8b98
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Att finare högtalare ställer högre krav på förstärkare och signalkälla mm är ju bekant, men är det möjligen så att om man lyssnar på en 128kbps mp3'a från en pc med vanligt enkelt ljudkort så låter finhögtalarna sämre än billigare högtalare?
Eller är det bara så att man hör skillnaden mycket mer mellan bra/dålig kvalitet med finare högtalare, men att finare dyrare högtalare ALLTID låter bättre än de billigare?

EDIT: Ändrade mitt misstag med Mbps till kbps ;)

Redigerat av Unregisteredd3de8b98, 20 October 2007 - 18:33.

Postad 20 October 2007 - 18:29

SwedishBadger
  • SwedishBadger
  • Lärjunge

• 394 inlägg
  • 0
Hittar du en 128Mbps Mp3:a så lär den låta fint! ;)

Postad 20 October 2007 - 18:50

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Då jag aldrig brytt mig om att ta med mig nån riktigt dålig mp3a när det är dax för finlyssning, känns lite som en förolämpning för dem.

Tror inte nån av dem låter speciellt bra alls. Klart en dålig högtalare kan ju låta hyfsat ändå så tror nästan att den tar hem kampen. Lyssnat på dålig metal i finare högtalare och det är inte direkt ett nöje om man säger så.

// Sat

Postad 20 October 2007 - 18:58

justaudiomagic
  • justaudiomagic
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0
Finlyssning på mp3?? ;)

Postad 20 October 2007 - 19:05

Unregisteredd3de8b98
  • Unregisteredd3de8b98
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Jag funderar på hur mycket jag ska lägga på högtalare.
Kommer lyssna en hel del på mp3, från pc med inbyggd ljudkort, men kommer ju även lyssna på bättre ljud från tex dvd-filmer eller digital-TV eller CD-skivor.

Men om det nu skulle vara så att fina högtalare (runt 10000kr) låter SÄMRE än billigare högtalare (3000-5000kr) en stor del av tiden så är det ju tveksamt hur lönt det är...

Annars känns det ju helt rätt att lägga lite extra, och sen bygga ut del för del kanske i framtiden, men vill ju inte ha högtalare som låter skit när man kör mp3'or av lite lägre kvalitet.

Postad 20 October 2007 - 19:27

Breakpoint
  • Breakpoint
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Nej, nej, nej, nej.. Du tänker helt fel ;) Däremot är det så att lite dyrare högtalare har en mer individuell inställning till musik.. En del högtalarmärken eftersträvar ett ljud som vill vara så ofärgat och neutralt som möjligt. Dessa adderar ingen mjukhet eller värme til ljudet utan låter rätt och slätt så bra som inspelnigen är. Men det finns många dyrare högtalare som har som mål att vara både lättlyssnade och ljudmässigt bra på att låta bra.. Som typ exempel på detta kan man välja Dynaudio. Dessa kör med ganska tungdrivna element som adderar en viss värme och rundör till mellanregister och bas för att motverka lyssningströtthet. Sen finns det dom som är raka motsatsen som tycker ingenting skall adderas till musiken. Dessa satsar ofta på mer lättdrivna element som gör ljudet mer rent o dynamiskt men även mer jobbigare att lyssna på om musiken tex innehåller mycket cymbaler, tex rockmusik.

Så med andra ord stämmer inte ditt resonemang, om du inte väljer en jätteaudiofilhögtalare utan någon som även vill låta behagligt långa lyssningsejourer och även kvalitetsmässigt bra. Då får du defintivt ett ljud som låter både betydligt bättre OCH mer behagligt.

Mvh

Postad 20 October 2007 - 19:38

Unregisteredd3de8b98
  • Unregisteredd3de8b98
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Nej, nej, nej, nej.. Du tänker helt fel  ;) Däremot är det så att lite dyrare högtalare har en mer individuell inställning till musik.. En del högtalarmärken eftersträvar ett ljud som vill vara så ofärgat och neutralt som möjligt. Dessa adderar ingen mjukhet eller värme til ljudet utan låter rätt och slätt så bra som inspelnigen är. Men det finns många dyrare högtalare som har som mål att vara både lättlyssnade och ljudmässigt bra på att låta bra.. Som typ exempel på detta kan man välja Dynaudio. Dessa kör med ganska tungdrivna element som adderar en viss värme och rundör till mellanregister och bas för att motverka lyssningströtthet. Sen finns det dom som är raka motsatsen som tycker ingenting skall adderas till musiken. Dessa satsar ofta på mer lättdrivna element som gör ljudet mer rent o dynamiskt men även mer jobbigare att lyssna på om musiken tex innehåller mycket cymbaler, tex rockmusik.

Så med andra ord stämmer inte ditt resonemang, om du inte väljer en jätteaudiofilhögtalare utan någon som även vill låta behagligt långa lyssningsejourer och även kvalitetsmässigt bra. Då får du defintivt ett ljud som låter både betydligt bättre OCH mer behagligt.

Mvh

<{POST_SNAPBACK}>

Intressant. Känns som man borde veta mer innan man köper, än vad man egentilgen gör.

Var skulle du placera högtalare från B&W, som tex B&W DM684, i din beskrivning ovan?
Funkar dom till vanliga mp3'or med pop/rock/hårdrock, samtidigt som dom funkar till maffig högkvalitativ filmmusik osv?

Postad 20 October 2007 - 19:43

Breakpoint
  • Breakpoint
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Har aldrig lyssnat på dom men vad jag läst (och jag har läst en hel del) så brukar B&W vara både lättlyssnade och väldigt prisvärda..

Att du inte åker o provlyssnar själv.. Bränn ner en egenhändigt komponerad CD-skiva med skramlig MP3 musik och be att få provlyssna.. ;)

Postad 20 October 2007 - 19:44

Unregistered41b5f6f8
  • Unregistered41b5f6f8
  • Forumräv

• 695 inlägg
  • 0
Jag håller med om att karaktären är väldigt viktig när man väljer högtalare.

Jag kan nämna att jag tidigare har ägt B&W-högtalare ur serien före 684. Nu har jag bytt upp mig och tycker att jag har bättre ljud till alla sorters musik. Tidigare kunde speciellt dåliga mp3:or bli mycket jobbiga att lyssna på. Diskanten blev väldigt vass och skar i öronen. Visst det låter inte dåliga låtar bra nu heller, men de går att lyssna på iaf. Så jag tycker inte att "finhögtalare" alltid är värre till mp3:or.

Postad 20 October 2007 - 20:59

Breakpoint
  • Breakpoint
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
nej, precis, gäller att provlyssna själv.

Postad 20 October 2007 - 21:32

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Jag kan nämna att jag tidigare har ägt B&W-högtalare ur serien före 684. Nu har jag bytt upp mig och tycker att jag har bättre ljud till alla sorters musik. Tidigare kunde speciellt dåliga mp3:or bli mycket jobbiga att lyssna på. Diskanten blev väldigt vass och skar i öronen. Visst det låter inte dåliga låtar bra nu heller, men de går att lyssna på iaf. Så jag tycker inte att "finhögtalare" alltid är värre till mp3:or.

<{POST_SNAPBACK}>

Upplevde samma skillnad mellan 604S2 och DM683.

S2orna har samma diskant som S3. På bra inspelningar funkade de bra, men inspelningar med
kraftigt komprimerad dynamik och/eller distad diskant kunde bli påfrestande. Vasst blev det inte
direkt, men plastigt/vispigt.

Skivor som var tröttande lät plötsligt helt ok med 683, troligtvis pga den högre upplösningen i
diskanten (första resonansen kommer vid ~35kHz jämfört med 22kHz i S2/S3).

Postad 20 October 2007 - 21:32

Unregisteredd3de8b98
  • Unregisteredd3de8b98
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Kan ju va lite bökigt om man inte är van att provlyssna och vet riktigt vad man ska vara uppmärksam på, och än värre om man inte alls vet vilka märken som står för vad, eller vad det innebär.

Det enda jag tror mig veta är att Cervin är rock/disco och inget annat, B&W är finhögtalare, och Dali nånstans emellan. Concept 6 verkar klen och skrikig, Concept 8 verkar rätt lagom men är kanske lite väl skrymmande, och Dalis Ikon-serie verkar ha väldigt skarp diskant och man ska inte sitta mitt i ljudriktningen vilket låter lite tråkigt tycker jag.

Då snackar jag Hifi-klubbens sortiment. Får prata lite med dom antar jag och försöka reda ut ett och annat så man inte lägger 10k på högtalare som sen inte passar ens behov lika bra som ett par för 5k hade gjort ;)

Postad 20 October 2007 - 23:29

[email protected]
  • 0
okej.

Tycker inte du ska dra några slutsatser innan dy lyssnat på alla dessa högtalare.
Det är så lätt att ha förutfattade meningar om högtalare. SÄRSKILT när man är
inne på forum som detta och läser. Objektivitet är inte sidans största flagga. :huh:

DU bör.. eller nästan MÅSTE åka och lyssna på diverse högtalare och bilda din
egen uppfattning. Försök att inte lyssna för mycket på vad säljaren säger.
Gå på din egen magkännsla och vad DU tycke om högtalaren.
Vem vet du kanske hittar en speaker för 3000 kr som DU gillar mer än den för
15000:-

Lyssna och lär efter eget tycke..

Önskar dig lycka till. OCH HA TÅLAMOD. :)

Postad 21 October 2007 - 08:28

justaudiomagic
  • justaudiomagic
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0
Håller med Westlife ang att du måste lyssna, för precis som han sa; en 3000 kronors högtalare kanske låter bättre i dina öron än en för 15 000 kronor.

Sen är allt relativt när man pratar om "finlyssning". Menar du High End lär du knappt få det på 10 eller 15 tusen kronors högtlare. Men menar du finare eller bättre "Hifi" så är du på rätt väg :)

Sen är de flesta dyrare högtalare mer krävande på elektroniken och källan så det kan låta sämre med sämre elektronik eller källa

Redigerat av justaudiomagic, 21 October 2007 - 08:29.

Postad 21 October 2007 - 17:31

Unregisteredd3de8b98
  • Unregisteredd3de8b98
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Sen är de flesta dyrare högtalare mer krävande på elektroniken och källan så det kan låta sämre med sämre elektronik eller källa

<{POST_SNAPBACK}>

Jo det var det jag undrade lite....om det garanterat är så att finare högtalare låter sämre än billiga sådana, så fort man drar ljudet från ett billigt onboard ljudkort eller ser en vanlig analog TV-sändning eller ser en DivX med lite komprimerat ljud eller liknande.
I så fall är det ju, iallafall för mig, rätt värdelöst med dyra högtalare.

Men men, jag ska snacka med Hifi-klubben tex och höra lite, och sedan se om man kan provlyssna några olika alternativ uppställda i ett lyssningsrum och switcha direkt mellan dom på ett rättvist sätt.

Postad 21 October 2007 - 18:09

justaudiomagic
  • justaudiomagic
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0
Inget är garanterat i Hifi-världen tyvärr. Ett par Krell-steg för 100 000 tals kronor kan tyckas vara en självklar förbättring än ett par steg för 25 000 :- men så är inte fallet, det är som sagt en otroligt individuell värld - Hifi-världen. Det jag tycker låter gudomligt kanske du tycker låter helt värdelöst eller vice versa. Titta t ex på rörförstärkare, här på detta forumet är det inte många som föredrar rör framför transistor medans på andra forum är rör en självklarhet. Allt är beroende på vad man har för ideal och kriterium.

Men väljer du högtalare som inte är allt för krävande så är det oftast inga problem. Vilken prisklass tänker du dig? Jag menar högtalare runt 10 000 :- eller 5000 :- är inte så stor skillnad när det gäller krävande. Men jämför du högtalare i 5000 klassen med t ex 30 eller 40 000 klassen är det en annan sak.

Postad 21 October 2007 - 18:51

Unregisteredd3de8b98
  • Unregisteredd3de8b98
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Jag kan möjligen tänka mig upp till 10000.
Nedåt vill man väl stanna vid som lägst 3-4 tusen, då det känns som att billigare än så borde vara lite skräpigt. Om inte annat blir det ju mer hantverk och finish och design om man köper lite dyrare, och högtalarna är ju en möbel i vardagsrummet också så utseendet är inte helt försumbart tycker jag.

Postad 21 October 2007 - 19:03

justaudiomagic
  • justaudiomagic
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

Jag kan möjligen tänka mig upp till 10000.
Nedåt vill man väl stanna vid som lägst 3-4 tusen, då det känns som att billigare än så borde vara lite skräpigt. Om inte annat blir det ju mer hantverk och finish och design om man köper lite dyrare, och högtalarna är ju en möbel i vardagsrummet också så utseendet är inte helt försumbart tycker jag.

<{POST_SNAPBACK}>

Vi säljer högtalare allt från ett par tusen upp till 1 300 000 :- Visst hörs det skillnader på högtalare i olika klasser men det är absolut inte alltid så att man får det man betalar för, därför är det väldigt viktigt att man lyssnar på olika högtalare i olika prisklasser för att få sig en uppfattning. Det handlar ju om vad man tycker om. Att högtalarna ska vara en del av möblemanget håller jag helt med om! De ska synas och vara designrika och snygga. Är de bara snygga får de gärna vara lite större oxå tycker jag. Beroende på vilket märke det är så tycker jag du gör rätt i att inte gå lägre än 3000 :- paret. Tänker man på att tillverkarna ska ha någon procent upp till distributörerna och sen ska distributörerna ha någon procent till ÅF som sedan ska ha någon procent till slutkunden.... Då blir det inte mycket kvar om de har en prislapp under 3000 :-

Postad 21 October 2007 - 19:07

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5773 inlägg
  • 0
Spelar ingen roll om du har ett par högtalare för 20.000 om källan är kass, frågan är om man vill lyssna på högtalaren eller på musiken :)
Jag skulle kunna köpa en skiva som har bra inspelning bra bara för att testa vad högtalarna går för.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.