Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

DIY bakhögtalare

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 October 2007 - 14:06

mr_Tony
  • mr_Tony
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0
Jag tänkte bygga mig ett par bakhögtalare och undrar om det finns nån som har tips och ideer om vad jag ska bygga. Har byggt en del förut och har inte tummen mitt i *skryt skryt* :) :) <_<

Jag har sneglat lite på något av hifikit's byggsatser. Acoustic, LTS eller HFLS1. Jag har ett par HFLS1 som stativare fram och är nöjd med dessa. Men det vore ju kul att bygga något annat.

*LTS 2v-f1
*LTS 2v-v1
*HIFI FORUM HFLS-1 :)
*Acoustic Harmoni
*Acoustic Excellent
*Acoustic Challenger
*Acoustic A4 Monitor

Nån som har erfarenhet av något av ovan nämda kit?

Mvh Tony

Postad 22 October 2007 - 20:24

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Ja, alltså jag skulle bygga ett till par HFLS-1 för att få klangmatchningen :D

Postad 23 October 2007 - 10:12

80-talet
  • 80-talet
  • Lärjunge

• 498 inlägg
  • 0
klangmatchning spelar kanske inte så stor roll när det gäller bakhögtalarna, jag skulle satsat på LTS väggmonterade bakhögtalare. sen är det en smaksak om man vill minska direktljudet eller itne på bakkanalerna.

eller så söker du på forumen efter inspiration, det finns många som har gjort väl genomarbetade bakhögtalare för billiga pengar.

här är ett ex. DIY surrar

Postad 23 October 2007 - 13:36

mr_Tony
  • mr_Tony
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0
Har övertalat flickvännen om att få åka till Stockholm på fredag och lyssna lite hos Hifikit... Är sugen på HFLS1.... :) ;) :D

Tack för ideerna och kom gärna med fler, det är alltid roligt :rolleyes:

Postad 23 October 2007 - 15:40

Zack_Ersa
  • Zack_Ersa
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Du skriver inget om budget, men kanske lillvarianten av Valutronics SQ-50L kan vara någonting?

Postad 23 October 2007 - 15:53

K.A
  • K.A
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0
hfls med annan låddesign? så länge som du behåller lådvolym och avstämmning till samma så kan du ju forma lådan lite som du själv vill

Postad 23 October 2007 - 16:06

mr_Tony
  • mr_Tony
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0
Budget? Tja... runt en sisådär 3000-7000 för ett par bakisar hade jag nog tänkt landa på.

En tanke som slagit mig är att bygga HFLS1 som golvare, fast med samma volym i elementkammaren som stativaren. Men då blir ju frontbaffeln annorlunda, mkt längre nertill.... Hur tror ni det kan påverka ljudet i slutänden? Är det något som kommer märkas? Kan man kanske kompensera det på något vis?

Gillar dina Valutronics SQ-50L Zack_Ersa :)

Postad 23 October 2007 - 16:33

johansamuelsson
  • johansamuelsson
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
om du ska lägga så mycke så kan ja rekommendera Ino Audios bak högtalare, fast han vill ju att man ska har sex stycken bak högtalare på olika höjder för att få bästa ljudet och spridningen.

och dom är JÄTTE små o vägg hängda. sex stycken kostar mellan 6000 - 7000 tusen, då får man med lådor och dämpmaterial o allt

Postad 26 October 2007 - 12:56

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
A4 monitor är ju sjukt mycket bättre är HFLS-1, så jag hadde haft dom fram i sådana fall !

Men jag hade nog byggt ett par till HFLS-1, blir snyggare så :P

Postad 26 October 2007 - 16:37

Zack_Ersa
  • Zack_Ersa
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0

Gillar dina Valutronics SQ-50L Zack_Ersa :P

Tack :wub:
Vad sägs om att testa Valutronics MB-50? Med GrodanB:s nya filter kan de nog låta rikigt bra... Ritningar finns här och högtalarsatserna här

Fast har man pengarna (som inte jag har :P ) så ska man nog ta HFLS-1 eller A4 monitor...

Lycka till!

Postad 26 October 2007 - 18:08

mr_Tony
  • mr_Tony
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0
Tack för alla tips och ideer!

Jag var på hifikit idag och lyssnade lite. Blev riktigt imponerad av Acoustic Phase :P

LTS 2v-f1 och Acoustic Excellent föll mig inte alls i smaken. Rent och fint ljud i båda men ljudet kändes "litet". I Phase däremot så kändes ljudet enormt stort, speciellt om man ser till storleken på högtalaren och dess 5" baselement.
Det lutar väl åt ett par Phase numera.... Alltid svårt att bestämma mig :D

Men som sagt komentera gärna och säg vad ni tycker om Phase-modellen och tack för alla tips och ideer

Postad 26 October 2007 - 18:22

Zack_Ersa
  • Zack_Ersa
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Phase såg faktiskt lite roliga ut... Är det kolfiberelement eller? du spara ju nåra sköna tusenlappar på den modellen iaf...

Postad 27 October 2007 - 18:37

mr_Tony
  • mr_Tony
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0
Jag vet inte om det är kolfiber, såg ut som genomskinlig plast nästan. Fränt ja, men kanske inte det snyggaste. Hade nog hellre sett att det var en helsvart bas i dem.

Man enligt mig så kommer ljudet före designen ;)
Javisst sparas det pengar, men jag tror nog att de pengar jag spar på detta kommer försvinna på annat vis. Brukar det inte bli så? B)

Mvh Tony

Postad 27 October 2007 - 19:55

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Hehe, jo det e så sant som det är sagt :lol:

Jo tycker att Phase är mycket bra små högtalare, fint mellanregister ocg en mycket detaljerad bas ;)

Tycker att dom där XP-konerna är kanske coola men det e ju jag det B)

Postad 29 October 2007 - 15:06

Zack_Ersa
  • Zack_Ersa
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Ja, pengarna har en tendens att rinna iväg runt ytfinish delen...
har inte grodanB gjort ett par surroundhögtalare med de elementen?

Postad 29 October 2007 - 18:33

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
XP basen i alla fall...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.