Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Koppla 6högtalare

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 October 2007 - 12:03

dalmatinac78
  • dalmatinac78
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Tja

Tänkte kolla ifall man kan koppla sex ja 6st högtalare till en 100rms watts slutsteg..
har tweeter + midhögtalare kopplade ihop.. det är inga hög rms w..typ kanske dom sunkiga volvo org runt 40rms tippar jag.. (jag vet dom e riktitg skit men jag e student) sen tweetern runt 70rms. ..sen org volvo högtalare i bakdörren runt 40rms.. tillsammans inte farligt alls..

redan nu kör jag på minsta förstärkning för högtalarna pallar inte slutstegets kraft.. har ett slutsteg på 4x100w ..GAS ALPHA 4x100 nåt sånt ...

det ska väl fungera någolunda?
Ev. skulle ja kunna försöka koppla in bakhögtalarna + bakdörrarna..fast då måste jag dra om massa kablar.. blri ju först till sommaren.. isåfall.. för kallt nu... lite sådär provisoriskt ;)

Kom på att jag ev. kan koppla in tweetern + midhögt. i stereon.. för jag kör inget från den ;)
vilket alternativ är bäst?

Redigerat av dalmatinac78, 24 October 2007 - 12:13.

Postad 24 October 2007 - 13:54

jollek
  • jollek
  • Forumräv

• 965 inlägg
  • 0
Är du student?
Då hoppas jag du pluggar in svenskan ordentligt, för jag fattade inte ett dyft av vad du skrev!
Om du förklarar lite mer noggrant kanske jag kan vara till hjälp ;)

Postad 24 October 2007 - 22:01

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Ingenting är omöjligt :(

Postad 26 October 2007 - 19:31

dalmatinac78
  • dalmatinac78
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
alltså..

jag har tweeter och ett par volvohögtalare ihopkopplade.. dom är kopplade till mitt slutsteg som pumpar ut 100rms watt till dessa 4 högtalare.
där bak har jag ett par pioneerhögtlare kopplade till slutsteget.

Så ser det ut nu. dvs Slutsteget RMS watt överstiger högtalarnas då tweeter och volvoorg tillsammans har under 100rms w.. ja vill nu koppla på ytterligare 2st högtalare på slutsteget.. så att det drivs 6st högtalare från 2kanaler .. tillsammas blir det ungefär 140rms watt som högtalarnas effekt har.

skulle detta kunna funka el blirdet skit.. ?? förvisso är volvoorg skit va,, men såfort budget tillåter ska dom bytas uyt mot något bättre iaf..

Postad 27 October 2007 - 01:22

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Dubbelpost...

Redigerat av Professor_Kalkyl, 27 October 2007 - 01:24.

Postad 27 October 2007 - 01:23

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

alltså..

jag har tweeter och ett par volvohögtalare ihopkopplade.. dom är kopplade till mitt slutsteg som pumpar ut 100rms watt till dessa 4 högtalare.
där bak har jag ett par pioneerhögtlare kopplade till slutsteget.

Så ser det ut nu. dvs Slutsteget RMS watt överstiger högtalarnas då tweeter och volvoorg tillsammans har under 100rms w.. ja vill nu koppla på ytterligare 2st högtalare på slutsteget.. så att det drivs 6st högtalare från 2kanaler .. tillsammas blir det ungefär 140rms watt som högtalarnas effekt har.

skulle detta kunna funka el blirdet skit.. ?? förvisso är volvoorg skit va,, men såfort budget tillåter ska dom bytas uyt mot något bättre iaf..

Ptja:

1) Vad är det för högtalare du tänker koppla in?
2) Vad är det för slutsteg du har?
3) Är ditt slutsteg 2omhs stabilt?
4) Hur tänkte du koppla?
5) Varför =) ?

Redigerat av Professor_Kalkyl, 27 October 2007 - 01:24.

Postad 27 October 2007 - 17:14

dalmatinac78
  • dalmatinac78
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

1) Vad är det för högtalare du tänker koppla in?
2) Vad är det för slutsteg du har?
3) Är ditt slutsteg 2omhs stabilt?
4) Hur tänkte du koppla?
5) Varför =) ?

Svar1: Volvos Orginal bashögtalare !! ungefär 40rms watts effekt har dom. sitter i bakdörrarna
Svar2: Ett GAS ALPHA4 länk -> Slutsteget GAS
Svar3: Vet faktiskt inte.. och varför är det viktigt? alla högtalare har 4ohm ev har bakhögtalarn 8ohm
Svar4: Koppla ihop alla plus tillsammas och minus tillsammas sen till slutstegets minus resp. plus. .?? hur annars kan man koppla??
Svar5: För mkt diskant i bilen.. och vill ha lite mer bas faktiskt.

När ekonomi tillåter ska jag köpa ett 4" kit o byta ut framhögtalarna alt ett 5 1/4" kit om det passar.

Som det ser ut nu så använder jag inte stereon inbyggda förstärkare.. så möjligheter finns att använda dom 4 kanalerna också.
Stereo: JVC -->JVC KD-SH9101
Alla högtalare i bilen.
1.instrumenbrädan 2st tweetrar märke MDS 70rms w
2. Framdörrarna 2st Volvo skitoriginal ala ~30rms w plats för 4" - 5 1/4" enligt hemsida, 2sidor säger 2olika saker
3. Bakdörraren 2st Volvo Org bashögtalare (funkar bra enligt mej iaf) 4" - 6.5" enligt hemsida, 2sidor säger 2olika saker
4. Rear deck 2st Pioneerhögtalare ungefär 60rms w om jag minns helt rätt 5 1/4" (funkar helt ok)

Postad 27 October 2007 - 18:38

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Tre kan är ganska enkelt om du kopplar friskt och får för låg impedans kommer antingen ditt steg att klippa eller pajja.

Jag skulle kopplat som följande om jag vore du (och alt. kompletterad med dämpkretsar (överkurs)):

Högtalarna som sitter i IB och FD till framutgångarna på GAS-slutsteget.
Högtalarna som sitter i BD och HH till bakreutgånarna på GAS-slutsteget.

Alla högtalare som inte har delningsfilter skall kopplas paralellt, det är har impedansen kommer in:
Om man har två 4ohms högtalare så kommer Z att bli 2 om de kopplas paralellt och Z blir 8 om de kopplas seriellt.

OM högtalarna saknar passiva filter kan du iofs koppla högtalarna seriellt vilket ger lägre effekt, men bättre belastning för steget, lägre distortion och högre dämpfaktor.

Postad 28 October 2007 - 17:05

dalmatinac78
  • dalmatinac78
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
OK.. nu hänger jag med dej !!

Så tex dom 4 högtalarna fram har 4ohm.

1. Kopplar jag dom plus till plus och minus till minus så blir det 2ohm. dvs jag får mkt mer effekt från slutsteget.. men får jag för mkt låg ohm riskerar jag bränna slutsteget

2.Så om jag koppla plus till minus så blir ohmen 8.. mindre effekt men bättre ändå ?

okej.. om jag ska koppla så som du sa så måste jag bara dra lite kablar.. med det ska nog gå

hur funkar det om det är en 8ohm och 4ohm som seriekopplas vad får jag för ohm då? då vid fint vädeer ska jag koppla om allt för som det ser ut nu har ajg Parallell kopplat allt..ska göra om det till serie..
Bara så jag koppla rätt.
Högtalare 1 minus till Högtalare 2 plus som sen kopplas till slutsteget +
Högtalare 1 plus till Högtalare 2 minus som sen koppas till slutsteget -
Det är en korrekt serie koppling?? ursäkta om jag e lite nybörjare men lika bra ja får det rätt från början.. :P

Postad 28 October 2007 - 17:22

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

...
2.Så om jag koppla plus till minus så blir ohmen 8.. mindre effekt men bättre ändå ?

...
hur funkar det om det är en 8ohm och 4ohm som seriekopplas vad får jag för ohm då? då vid fint vädeer ska jag koppla om allt för som det ser ut nu har ajg Parallell kopplat allt..ska göra om det till serie..
Bara så jag koppla rätt.
Högtalare 1 minus till Högtalare 2 plus som sen kopplas till slutsteget +
Högtalare 1 plus till Högtalare 2 minus som sen koppas till slutsteget -
Det är en korrekt serie koppling?? ursäkta om jag e lite nybörjare men lika bra ja får det rätt från början.. :P

2) 12ohm seriekopplat och det blir mindre, kortfattat men renare effekt.

8ohm + 4ohm parallellkopplat blir ~2.7ohm om jag inte minns fel.

Illustration gällande seriekoppling:
Postad bild

Edit: Om jag inte minns fel så kan du utan större problem klämma in ett par 5.25" högtalarkit i framdörrarna.

Ps. Är själv enbart en student :) Ds.

Redigerat av Professor_Kalkyl, 28 October 2007 - 17:38.

Postad 28 October 2007 - 21:13

dalmatinac78
  • dalmatinac78
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
sicken kanonbra illustration.. det gillar vi!!

Sofort min ekonomi tillåter ska jag inhandla lite skönare högtalare!!
1.framsystemetGround Zero GZRC13X 5,25" Kit

2.Bakdörrarna Dls Reference RW6 kit
fast det blir senare då dom är rätt dyra att införskaffa
3.sen byta i hatthyllan till när ekonomi tillåter. Ground Zero GZUF52C 5,25" Koax

i första hand blir det fixa framljudet.. sen fixar jag bakljudet.. ändå jag som kör :P

Postad 28 October 2007 - 21:33

jollek
  • jollek
  • Forumräv

• 965 inlägg
  • 0
Ah... Trevligt trevligt!
Skippa högtalare i hatthyllan. Låter helfel i min mening, då ljudet kommer bakifrån.
Ta en extra slant och lägg på framsystemet istället.
Dls Reference RW6 kit är en renodlad bas, och gör sig nog inte i en bakdörr (Kan inte spela mellanregister).
Sätt den i en liten låda i skuffen så blir det hejdlöst mycket bättre.

Kör så det ryker

Postad 28 October 2007 - 22:50

dalmatinac78
  • dalmatinac78
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
jo ja vet.. volvos högtalare är oxå renoldlade bashögtalare som utnyttjar hela dörrens volym som en baslåda.. hurvida det blir bra en anus e ju en annan femma.. men d funkar iaf till en viss gräns :P
ha en baslåda känns inte aktuellt .. vill ha allt dolt och cleant

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.