Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

test 2 kanals förstärkare mot hemmabio reciver

36 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 October 2007 - 17:08

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
Hej,känner en som har ett par jm lab electra 936,han driver dom nu tillfälligtvis med en pioneer hemmabio reciver som kostade 17-18000 för ett par år sen.Högtalarna låter riktigt bra men basen vill inte släppa riktigt med recivern.Vi kopplade in min 15 år gamla sansui förstärkare,nu blev det betydligt bättre i basområdet.Märktes tydligt att det var mer kraft i sansuin,Är det sån skillnad mellan 2 kanals förstärkare ock hemmabio recivers?

Redigerat av sollerön, 24 October 2007 - 17:12.

Postad 24 October 2007 - 18:27

mattek
  • mattek
  • Veteran

• 1627 inlägg
  • 0
ja, när min gamla onkyo integra 2-kanalare dog köpte jag en yamaha rxv1400, det var inte i närheten i ljudkvalitet.
så gamla 2 kanalare tror jag är bättre än många nya recivers

Postad 24 October 2007 - 19:27

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Hej,känner en som har ett  par jm lab electra 936,han driver dom nu tillfälligtvis med en pioneer hemmabio reciver som kostade 17-18000 för ett par år sen.Högtalarna låter riktigt bra men basen vill inte släppa riktigt med recivern.Vi kopplade in min 15 år gamla sansui förstärkare,nu blev det betydligt bättre i basområdet.Märktes tydligt att det var mer kraft i sansuin,Är det sån skillnad mellan 2 kanals förstärkare ock hemmabio recivers?

<{POST_SNAPBACK}>

Det var ju inte direkt en noggrann redogörelse, men med att "basen inte släppte" antar jag att du
menar brist på dynamik och djupbas.

Vilken Pioneer-receiver handlar det om? Deras nyare modeller har i regel ett lite tunnare ljud än
de äldre (t ex E08). Mest troligt är det däremot att Electra har fasvridningar och/eller impedans-
dippar som Pioneeren inte tycker om.

15 år gammal Sansui = 1992. Inte direkt antikrundan. Vilken modell är det?

edit: Är det denna?
https://www.minhembi...e=post&id=32233

Redigerat av Ageve, 24 October 2007 - 19:57.

Postad 24 October 2007 - 20:31

justaudiomagic
  • justaudiomagic
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0
Det skiljer sig en hel del på hembiorecivrar och 2-kanal när det gäller just 2-kanals lyssning.
Om du tänker dig en reciver som ger 5 x 100 watt så har du här 5 steg som levererar 100 watt plus att du har decoder för DD och DTS (Minst), sen har du fler utgångar som till dvd-spelare, TV etc etc.... En 2 kanals har endast 2 steg och har oftast inte alls många finesser som ändå bara kostar pengar att göra.

För att få en reciver att låta lika bra som en 2 kanals i 2 kanals lyssning krävs det ganska mycket mer pengar

Postad 24 October 2007 - 21:04

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0

Hej,känner en som har ett  par jm lab electra 936,han driver dom nu tillfälligtvis med en pioneer hemmabio reciver som kostade 17-18000 för ett par år sen.Högtalarna låter riktigt bra men basen vill inte släppa riktigt med recivern.Vi kopplade in min 15 år gamla sansui förstärkare,nu blev det betydligt bättre i basområdet.Märktes tydligt att det var mer kraft i sansuin,Är det sån skillnad mellan 2 kanals förstärkare ock hemmabio recivers?

<{POST_SNAPBACK}>

Det var ju inte direkt en noggrann redogörelse, men med att "basen inte släppte" antar jag att du
menar brist på dynamik och djupbas.

Vilken Pioneer-receiver handlar det om? Deras nyare modeller har i regel ett lite tunnare ljud än
de äldre (t ex E08). Mest troligt är det däremot att Electra har fasvridningar och/eller impedans-
dippar som Pioneeren inte tycker om.

15 år gammal Sansui = 1992. Inte direkt antikrundan. Vilken modell är det?

edit: Är det denna?
https://www.minhembi...e=post&id=32233

<{POST_SNAPBACK}>

hej,ja det var lite otydligt från min sida,basen inte släppte som jag skrev=dålig djupbas.japp, har en likadan som du lagt in på länken ,har en bild på förstärkaren i galleriet också.mvh.

Redigerat av sollerön, 24 October 2007 - 21:06.

Postad 24 October 2007 - 22:26

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

hej,ja det var lite otydligt från min sida,basen inte släppte som jag skrev=dålig djupbas.japp, har en likadan som du lagt in på länken ,har en bild på förstärkaren i galleriet också.mvh.

<{POST_SNAPBACK}>

Det är ju en ganska rejäl förstärkare, dvs en tuff match för Pioneer-receivern. Den behöver
absolut inte vara dålig bara för att den är 15 år gammal, åtminstone inte när det gäller effekten.

Precis som justaudiomagic skriver så betalar man för en massa mer funktioner i en hembio-
förstärkare, dvs man får räkna med högre pris för bra prestanda.

Nu är ju AX5 (antar att det är den) knappast dålig, men den har en trafo som motsvarar den i
Sansuiförstärkaren, kanske något större. Skillnaden är att den ska driva 7 kanaler.

Pioneer brukar speca sina receivers lite roligt, vid 6 ohm, 1kHz, 1% THD, 2 kanaler drivna osv.

Redigerat av Ageve, 24 October 2007 - 22:27.

Postad 24 October 2007 - 22:44

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
Hej.han letar slutsteg han jag känner med pioneer recivern (ax5) ock jm lab högtalarna nu.Han behåller givetvis recivern ock kopplar på ett 2 kanals slutsteg på pre out på recivern bara,så han får lite kraft till högtalarna vid 2 kanals lyssning.Är ju väldigt fina högtalare han köpt så det är ju synd att inte kunna nyttja dom fullt ut.

Postad 24 October 2007 - 22:56

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Hej.han letar slutsteg han jag känner med pioneer recivern (ax5) ock jm lab högtalarna nu.Han behåller givetvis recivern ock kopplar på ett 2 kanals slutsteg på pre out på recivern bara,så han får lite kraft till högtalarna vid  2 kanals lyssning.Är ju väldigt fina högtalare han köpt så det är ju synd att inte kunna nyttja dom fullt ut.

<{POST_SNAPBACK}>

Japp, ett slutsteg är nog en bra investering till den kombinationen.

Postad 24 October 2007 - 23:28

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
Har du(ageve)eller nån annan nåt tips om vilket slutsteg som skulle funka bra till dessa jm lab electra 936 som jag kan förmedla till honom,gärna begagnat.mvh

Redigerat av sollerön, 24 October 2007 - 23:29.

Postad 25 October 2007 - 06:38

bwr
  • bwr
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0

Har du(ageve)eller nån annan nåt tips om vilket slutsteg som skulle funka bra till dessa jm lab electra 936 som jag kan förmedla till honom,gärna begagnat.mvh

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kan varmt rekomender vincent. Min kopis kör vincent till sina 946or och dom passar varandra som handen i hansken.

han heter steve84 här på forumet om du vill kolla vad han har för grejjer.

Mvh Robert

Postad 26 October 2007 - 05:11

justaudiomagic
  • justaudiomagic
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0
Ska det vara rör eller transistor?

Postad 26 October 2007 - 06:36

Unregistered04d02b36
  • Unregistered04d02b36
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0

Ska det vara rör eller transistor?

Om han köper Vincent behöver han inte bry som om det för dom kör väl med hybrid histora :( då får man det goda från båda lägren :o

Postad 28 October 2007 - 10:29

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0
bästa - eller sämsta ;) B) skämt åsido, så tycker jag att du skall titta fundera på en kompetent klass a stäkare också. Vincents saker är riktigt bra, men de är inte alltid det mest prisvärda alternativet

Postad 28 October 2007 - 13:11

PowercorD
  • PowercorD
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Tänk på att klass A blir jevligt varma ;)

Skulle själv tittat på en mer "värmesnål" lösning som ett klass d steg.

Postad 23 January 2008 - 13:19

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0

Det skiljer sig en hel del på hembiorecivrar och 2-kanal när det gäller just 2-kanals lyssning.
Om du tänker dig en reciver som ger 5 x 100 watt så har du här 5 steg som levererar 100 watt plus att du har decoder för DD och DTS (Minst), sen har du fler utgångar som till dvd-spelare, TV etc etc.... En 2 kanals har endast 2 steg och har oftast inte alls många finesser som ändå bara kostar pengar att göra.

För att få en reciver att låta lika bra som en 2 kanals i 2 kanals lyssning krävs det ganska mycket mer pengar

håller fullständigt meddig. För att få en hemmabioförstärkare med samma kvallite så krävs betydligt större summor då det är fler komponenter oftast osv.

Redigerat av Unregistered79206920, 26 January 2008 - 12:06.

Postad 27 January 2008 - 14:17

QAM
  • QAM
  • Forumräv

• 755 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Det är ju en ganska rejäl förstärkare, dvs en tuff match för Pioneer-receivern. Den behöver
absolut inte vara dålig bara för att den är 15 år gammal, åtminstone inte när det gäller effekten.

Precis som justaudiomagic skriver så betalar man för en massa mer funktioner i en hembio-
förstärkare, dvs man får räkna med högre pris för bra prestanda.

Nu är ju AX5 (antar att det är den) knappast dålig, men den har en trafo som motsvarar den i
Sansuiförstärkaren, kanske något större. Skillnaden är att den ska driva 7 kanaler.

Pioneer brukar speca sina receivers lite roligt, vid 6 ohm, 1kHz, 1% THD, 2 kanaler drivna osv.

Ja att ange vid två kanaler drivna är vanligt men lite konstigt.
1kHz, 1% THD är inte konstigt. Om steget klarar detta i 10minuter så är det DIN 4500 effekt vilken är en av de vettigare mätsätten trots allt. Man kan tycka att 1% är lite mycket, men satte man 0,1% så skulle många förstärkare, (de flesta rörförstärkarna tex), inte klara normen alls eller med löjligt låga effekter.

När man pratar om sämre bas hos en förstärkare än en annan så måste jag alltid fråga om bägge förstärkarna kördes flata, dvs utan några tonkontroller inblandade? Nu fördömmer jag inte användandet av tonkontroller i sig, man gör som man själv föredrar, men jag tycker det är missledande att säga att det är dålig bas i en förstärkare bara för att den inte kan färga ljudet lika mycket om en annan.

PS
Hoppsan vilken gammal tråd, jag ber om ursäkt för att jag bara kollade tidpunkten för sista inlägget... ;)

Redigerat av QAM, 27 January 2008 - 14:19.

Postad 27 January 2008 - 17:02

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Jag tog en titt på Sansuin och den verkade ju inte allt för stabil när den bara hade lite drygt samma effekt i 8 och 4 ohm.
Eller det var väl en överdrift, var några dagar sen jag såg det men nog var det typ 120/160W eller nåt.

Pioneer AX2AS som jag har skaffat är uppmätt med "riktiga" siffror i 2 kanaler på cirka 200W 8ohm och närmare 400W 4 ohm.
EDIT: Kan ha varit 150W / 300W också, var ett litet tag sen jag såg siffrorna, men det var snudd på dubblering iaf...

När man däremot spelar med sju kanaler i full drift, enligt spec - vilket knappast är real-world-prestanda - så ger den då uppmätt runt 55-60W per kanal. Tror jag det var.

Det var ju 2 kanals vi tittade på och då måste jag säga att det är rätt fina siffror ändå va?

Ska se om jag hittar mätningarna, tror det var AV mag eller nån som hade gjort testen.

Just dom här modellerna har ett ganska dynamiskt mellanregister så det framstår som dom har en del "punch" och muskler. Mycket beroende på hur dom är rent ljudmässigt.

EDIT: Självklart har pulvret inget mer den absoluta ljudkvalitén att göra i slutänden, men jag ville belysa detta faktum då det verkar framstå som om Sansuin (eller 2 kanalare vs surroundare generellt) har mycket mer motor. Ofta är det väl så med.
Sansui brukade väl ha rätt mycket muskler också, av det jag sett iaf. Coola gamla stärkare en del av dom!

Redigerat av Unregisteredb38af287, 27 January 2008 - 17:18.

Postad 27 January 2008 - 18:36

Holmqvist
  • Holmqvist
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Gamla Sansuiförstärkare är ingen bluff kan jag säga, helst skall de vara lite äldre än den ni jämförde med, då snackar vi rediga grejor. ;)

Postad 28 January 2008 - 03:46

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Nä det var det jag ville låta påskina jag med, det är riktigt monstruösa skapelser därborta, bakåt i tiden.
Snygga och kapabla.
Synd bara att folk gör affär på vintage-grejjer så att priserna blir löjligt höga. Då dödar dom istället vad som skulle kunna vara en mycket större spridning av gammalt-guld.

Det finns ju marknad som sagt, och "dammsugare" som köper allt intressant och säljer det dyrare. Tyvärr vill jag inte "bli tjänad på" så då får det hellre vara...

Dessutom ogillar jag att anställda på Erikshjälpen och liknande, faktiskt stjäl undan fina stereos och säljer dom för egen vinning privat, här på Blocket exempelvis.
När man varit inne 20ggr i butiken och dom aldrig har en förstärkare av något slag, men tomma rack med bandspelare och skivspelare i, då blir man skeptisk. Att lämna nummerifall något dyker upp hjälper inte heller.

Folk ger bort dom här grejjerna för att andra ska få handla till rimligt pris, inte ockras av någon Judas på Blocket - Så stryk ska dom ha! - Släpp vintage/loppisgrejjorna fria för oss entusiaster! *skrååååål* *vrååååål* *slagramsa* :blush:

Postad 28 January 2008 - 10:43

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

• 808 inlägg
  • 0

Pioneer AX2AS som jag har skaffat är uppmätt med "riktiga" siffror i 2 kanaler på cirka 200W 8ohm och närmare 400W 4 ohm.
EDIT: Kan ha varit 150W / 300W också, var ett litet tag sen jag såg siffrorna, men det var snudd på dubblering iaf...

Hade varit intressant om du kunde visa den mätningen.

MVH Flingan

Postad 28 January 2008 - 11:00

Unregisterede456c62f
  • Unregisterede456c62f
  • Lärjunge

• 385 inlägg
  • 0
Jag har själv en Pioneer AX5Ai d.v.s den sista 5:an som kom ut. Dom höjde till 120 w/7kanaler,från ax5:ns 100w. Men den orkar knappt driva mina Canton RC-L på 87db, så dom är tungdrivna. Visst går det att njuta av combon,men så fort man vill kräma på lite så får du vrida på så in i h*******!!! Tills skydskretsarna klickar av stärkaren efter att ha spelat i typ -17 db i ett par minuter!! Så jag tror inte kondningarna i bio recivrarna är i närheten av 2-Kanals. Och det där med Pioneers AX-2:an är rena fantasisiffrorna för att användas i "vardagligt bruk"

Postad 28 January 2008 - 11:07

Unregisterede456c62f
  • Unregisterede456c62f
  • Lärjunge

• 385 inlägg
  • 0
Konkade hem en Onkyo 805:a i fredags den var dett drag i,jämfört med Pioneer AX5:a. Första gången jag får en biostärkare att lyfta upp basen på minna RC-L/87db utan att använda externt slutsteg!! :blush:

Postad 28 January 2008 - 11:34

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
En mätning på AX2:

Bifogad fil  labreportax2.png   18.71K   0 Antal nerladdningar

Postad 28 January 2008 - 21:56

jockew
  • jockew
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Och en mätning på Pioneer Ax10

LAB RESULTS

Manufacturer's stated output: 170W (20Hz-20kHz, 6ohms, 0.10% THD)

Measured power output (front channels, two driven) @ 1kHz: 140W (8ohms, <0.5% THD) 240W (4ohms, <0.2% THD)

Fidelity firewall (front channels, two driven): 135W @ <0.1% THD (8ohms)

Distortion at 50W (front channels, two driven): 0.0013% (8ohms, 1kHz)

Frequency response (front channels, two driven): 20Hz-20kHz ±0.09dB

Measured power output (front channels, five driven) @ 1kHz: 130W (8ohms, <0.5% THD) 225W (4ohms, <0.3% THD)

Measured power output (centre channel, five driven) @ 1kHz: 125W (8ohms, <0.4% THD) 220W (4ohms, <0.3% THD)

Measured power output (rear channels, five driven) @ 1kHz: 125W (8ohms, <0.4% THD) 225W (4ohms, <0.4% THD)

Postad 28 January 2008 - 23:47

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Nä det är riktigt fina siffror från AX2:an, inget snack, även om det inte riktigt var 150W / 300W som jag skrev att det nästan var.
Riktigt bra ändå.
Med 5 kanaler drivna så var ju mätningen ännu bättre rent kubmässigt, även om det är relativt lite effekt som går ut.

Ser jag rätt, är det så att AX2:an har rätt mycket mer pulver än AX10:an (med 2 kanaler@ 1KHz, lägre/låg dist dessutom!) ?? :rolleyes:

Redigerat av Unregisteredb38af287, 28 January 2008 - 23:50.

Postad 29 January 2008 - 02:13

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0

Ser jag rätt, är det så att AX2:an har rätt mycket mer pulver än AX10:an (med 2 kanaler@ 1KHz, lägre/låg dist dessutom!) ?? :rolleyes:

Ja, just därför så känner jag inte så stor tillförlitlighet på dessa mätningar, har sett flera andra exempel också där betydligt billigare maskiner med mindre förutsättningar presterar mer effekt, någor jag inte tror på. Att AX10:an skulle ge mindre effekt i 2 kanaler med sin mycket större strömförsörjning och kondensatorbank bl.a tror jag inte ett dugg på.

Postad 29 January 2008 - 02:32

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Koppla på ett slutsteg eller en integrerad 2 kanalare till din flerkanalare
beroende på hur du vill ansluta cd eller annan källa.

Så har du löst din 2 kanal lyssning samt har din hemmabio intakt.
Du får dessutom mera klös i ditt bioljud

Finns trådar om detta .. då frågan kommit upp genom åren ..

Här har du en som jag startade när det var aktuellt för mig
https://www.minhembi...howtopic=131511

Kan avslöja att det inte blev något av det jag snackade om i början ..
Det blev en Cambridge 840A som jag inte byter bort i första taget
annat än .. mot V2 av samma stärkare ..

Maveric :rolleyes:

Postad 29 January 2008 - 08:43

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0

Ja, just därför så känner jag inte så stor tillförlitlighet på dessa mätningar, har sett flera andra exempel också där betydligt billigare maskiner med mindre förutsättningar presterar mer effekt, någor jag inte tror på. Att AX10:an skulle ge mindre effekt i 2 kanaler med sin mycket större strömförsörjning och kondensatorbank bl.a tror jag inte ett dugg på.

Nä det låter ju lite konstigt, och man får väl tro vad man vill så länge man accepterar att just det där är rena fakta, inte fiktion.
Det är samma ljudlab som har mätt på båda.

Nu är ju AX2-AS en nyare maskin också iofs men det borde inte förklara allt heller. Det som kan nämnas också är att AX4 trots sina +10 speccade W har exakt samma drivning som AX2-AS, siffermässigt ;)
Att AX2-AS subjektivt skulle låta som den har något bättre ljud och lite mer auktoritet eller klös är något dom upplever också.
Jag har ingen förklaring till det utan berättar bara vad dom mätt/upplevt.

Redigerat av Unregisteredb38af287, 29 January 2008 - 08:45.

Postad 29 January 2008 - 08:48

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0
kan ju vara en ny konstruktion inne i förstärkaren med samma effekt i drivet.

Postad 29 January 2008 - 10:40

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
Hej,han jag känner med ax5 pionner recivern har köpt en gammal pioneer a-88x från -85 nu,hans jm lab electra 936 låter bättre med den,sen har han en harman kardon pm 655 från mitten av 80 talet också,snacka om basmonster vilket krut i den gamla stärkaren,rekommenderas varmt.mvh

Postad 29 January 2008 - 11:12

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0

Hej,han jag känner med ax5 pionner recivern har köpt en gammal pioneer a-88x från -85 nu,hans jm lab electra 936 låter bättre med den,sen har han en harman kardon pm 655 från mitten av 80 talet också,snacka om basmonster vilket krut i den gamla stärkaren,rekommenderas varmt.mvh

om man inte vill ha ett basmonster då? hur låter den för övrigt H/K´n?

Postad 29 January 2008 - 11:20

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0

om man inte vill ha ett basmonster då? hur låter den för övrigt H/K´n?

Helt ok,sen har du pm 665 vxi som det är ännu mer krut i.Dessa förstärkare både pioneern ock harman kardon är otroligt välbyggda med dubbla transformatorer ock dubbla uppsättningar kondensatorer.Bedömer dom i samma liga som min sansui.

Postad 29 January 2008 - 11:21

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Ja mycket handlar ju om karaktär också, hur maskinerna är balanserade ljudmässigt.

Kan nämna att min förra 2 kanals H/K rent subjektivt lät "fetare" än min ICE-power med groteskt överdimensionerad nätdel och en hellofalot med mer pulver, på papperet, på riktigt.

Det är lite olika saker och det kan vara precis vad man vill ha eller behöver, men på olika sätt och av olika anledningar.

Postad 30 January 2008 - 23:47

QAM
  • QAM
  • Forumräv

• 755 inlägg
  • 0
En groteskt överdimensionerad nätdel, är inget annat än en groteskt överdimensionerad nätdel, och ger inte mer effekt för det.

Transformatorn är pumpen, kondensatorbatteriet är volymen på vattentornet, och själva effektsteget är vattankranen.
Det kommer inte mycket vatten ur kranen, bara för att vattentornet rymmer mycket vatten. Kranen måste vara rejält tilltagen den med...

PS
Wow, jag blev amatör... :P
Finns det något fånigare än att ranka med hjälp av antal inlägg?

Redigerat av QAM, 30 January 2008 - 23:50.

Postad 31 January 2008 - 13:14

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0
Ja, givetsvis. Men jag tror inte att vattenkranen är underdimensionerad i förhållande till det andra på en toppmodell...men visst kan det kanske vara så att den andra lämnar mer eller lika mycket...frågan är då under hur lång tid. Är nog väldigt momentan effekt dom mätt upp isf. Att driva en högtalarlast som återger musik/film så kroknar nog den andra i uteffekt ganska fort i förhållande till ax10, tror jag.

Postad 31 January 2008 - 13:38

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
hej,vi har kört en ax5 mot en sansui aux-711 från -92 ock en pioneer a-88x från 85.dom gamla förstärkarna får i gång basen på ett helt annat sätt än ax5 an ock dom låter bättre också,ska tilläggas att högtalarna som vi testade med är ett par jm lab electra 936 med en prislapp på 43000. Gamla förstärkare från 80-90 talet är bättre än folk tror.Riktiga kvalitetsbyggen många av dom.mvh.

Redigerat av sollerön, 31 January 2008 - 13:40.

Postad 31 January 2008 - 16:03

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0

En groteskt överdimensionerad nätdel, är inget annat än en groteskt överdimensionerad nätdel, och ger inte mer effekt för det.

Transformatorn är pumpen, kondensatorbatteriet är volymen på vattentornet, och själva effektsteget är vattankranen.
Det kommer inte mycket vatten ur kranen, bara för att vattentornet rymmer mycket vatten. Kranen måste vara rejält tilltagen den med...

PS
Wow, jag blev amatör... ;)
Finns det något fånigare än att ranka med hjälp av antal inlägg?

Det finns grotekst många Watt att plocka ur den groteskt överdimensionerade nätdelen.
Nätdelen tillhandahåller det som behöver plockas ut, och det snabbt och effektivt.
Så jäkla "över"-dimensionerad är den väl inte heller, men rymmer lagom mycket och klart mer än vad det mesta tillhandahåller.
Ta en titt i mitt galleri vettja.
Det är väl en 1000W 4 Ohm på ett ungefär, och långt mer nedöver.

Det som var poängen var att det inte LÅTER "1000W i 4 Ohm" för den sakens skull.
Ljudets/maskijnens signatur och klangbalans/karaktär gör en massa för hur "kraftfull" den VERKAR vara.

Redigerat av Unregisteredb38af287, 31 January 2008 - 16:05.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.