Ofta är det så att det är de konsumenter som kommer från sämst utrustning och därmed har lägst förväntningar som köper Andersson / Centrum / Finlux / Matsui osv varför betyget inte alltid säger så mycket om hur produkten står sig mot dyrare mer etablerade varumärken.
Men även noname-märken kan iof förvåna med att vara riktigt bra då och då.
Jag har läst 100-tals tester (ca 20-30 tidningar varje månad från USA, tyskland, england och sverige) och i stort sett slår aldrig ett lågprisfabrikat ett gammalt välkänt fabrikat.
Netonnet etc är bra på att förvränga testerna de är med i som den gången de "vann" test i 32" LCD-klassen, sanningen var att de var bäst i den gruppen där tidningen ansåg att det var lågprismärken, de var långt ifrån lika bra som de i den gruppen av etablerade märken som testades samtidigt! De var sämre än den sämsta av dessa...
Kan nog vara så som du säger. Sen är det ju en fråga om "välkända" märken som breddar sitt sortiment. Dom bör ju inte per automatik vara bra på sån't dom inte gjort tidigare bara för att dom var bra på tex hifi... Jag har dock dålig koll på JVCs historia...
Sony har ju en 46" "intefullhd" i samma prisklass som många verkar gilla som kan vara ett alternativ också. Jag kommer som du säger från "sunkgrejor" (fokuserar hellre på bra film...

) men vill ha en stor familje-tv att se en film på nå'n gång i veckan plus såklart nyheter och sport 22.00 och Bolibompa och dataspel till barnen.... budgetmax helst under 15000 kr och storlek 46-50".
I mitt nästa liv, dvs när barnen flyttar hemifrån så blir det "seriösa" grejor (antagligen mer fokus på musikanläggning än film...). Just nu vill jag ha det enkelt, snyggt och funktionellt. Jag läste testerna på JVCn och det var väl egentligen kontrasten dom hakade upp sig på. Jag har ju stått i tv-affären och tittat på plasma bredvid lcd och svurit att...aldrig lcd...men som alla säger så märker man kontrastskillnaden bara när man har maskinerna bredvid varandra...vilket man knappast har hemma.
Om JVCn inte har sämre kontrast än Anderssonmaskinen så kan jag i princip åka 2 mil till Mediamarkt och lassa in en kartong i bilen....jag såg dessutom i GP idag att dom har fortsatt oktoberfest några dagar vilket passar bra.
Map tester så är denna Andersson inte testad mer än av de som köpt den och må vara att de har lägre förväntningar pga okunskap/ointresse...eller budget!
Snart ska jag åka till en kompis och se Göteborg vinna allsvenskan på en ett år gammal 50" LG plasma som smetar ut gräset....

M