Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Gammal förstärkare och högtalare

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 October 2007 - 12:15

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

• 1191 inlägg
  • 0
Till min stora förvåning ställde jag upp farsans gamla högtalare (stora stativhögtalare) och en 30 år gammal Pioneer SX-450 förstärkare för spelning här om dagen. Jag blev väldigt förvånad vad bra man kunde få ljudet, med diskant och bas kontroller o.s.v.
Basen släpper väldigt lätt från högtalarna, diskanten är väldigt klar och ljudet i allmänhet är väldigt öppet.

Hittar ingenstans vad det är för märke på högtalarna, men ska ta kort på de snart så ni kanske kan hjäkpa mig med ett svar.

Någon annan som kör med gammal elektronik o.s.v som blivit positivt överaskad över ljudet om man ser till dagens högtalare?

P.S Kika längst ner i mitt galleri för att se bilderna på prylarna, får inte upp dem här nämligen

Redigerat av Graziano, 29 October 2007 - 22:17.

Postad 28 October 2007 - 13:18

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Blir det till att byta ut Elacarna nu då? :P

Postad 28 October 2007 - 13:27

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0
Retro HIFI rocks :P Sen har det ju knappast varit några större tekniska innovationer på den rena stereo fronten
under dom senaste årtiondena. Säger en som föredrar vinyl framför cd :)

Postad 28 October 2007 - 15:54

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Är lite halft på, har farsan gamla stereo från 1981 dvs 26år då. En Phillips med separat för och slutsteg radio del och självklart bandspelardel (fast den har farsan fortfarande kvar). Högtalarna har dock rykt vid detta laget.

Stereon då? Jodå funkar bara fint, lite glapp i volymknappen på lägsa volymen och står uppställda tillsammans med mina gamla Infinity Primus 150 som sovrumsstereo.

// Sat

Postad 28 October 2007 - 17:32

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
När vi ändå är inne på farsor så måste jag ju berätta om min. Han har en ganska ny 5-kanals anläggning i vardagsrummet, recievermonster från pioneer och infinity kappa frontar och en yamaha yst-sw1500 subba. Men när det ska spisas vinyl går han ner i källaren och där finns en helautomatisk vinylsvarv från B&O, en 80-tals JVC reciever och ett par Rauna Leira. Finns även en äldre rullbandspelare av okänt fabrikat. Spelglädjen är sju resor bättre på den gamla anläggningen även om den kanske inte kan mäta sig i tryck med den i vardagsrummet.

Postad 28 October 2007 - 17:52

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

• 1191 inlägg
  • 0
>>>AlexanderE

Hehe, nja de tror jag inte, de är ju inte mina högtalare :P Jag har inte jämfört Elac mot dessa men visst är det ett annat släpp än hos Elac. Diskanten är väl finare i Elac medmer detaljer åså...men lite mer party i dessa farsan har :P
Men jag tror nog stärkaren har en hel del med i det också, att man kan justera bas och diskant samt ibland använda loudness :) Rätt bra med kräm i denna gamla Pioneer stärk verkar de som, står 130w där bak ;)

Postad 28 October 2007 - 23:07

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Haha du får koppla upp och jämföra då ju.

Skulle vara intressant att få veta vilka högtalare det är. :P
Du får lägga upp några bilder helt enkelt. :)

Postad 29 October 2007 - 23:55

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Det ser lite ut som en sådan billig Audaxdiskant som sitter i bl.a Ino Audio piP. Fast värt att nämna är ju att den diskanten är lite omgjord så det går väl knappt säga att den är från Audax längre.

Postad 30 October 2007 - 21:41

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

• 1191 inlägg
  • 0
Ja jag har märkt att diskanten kan bli lite vass vid vissa inspelningar, men jag gillar ändå själv högtalaren vädligt mycket. Eller så är det så att jag aldrig tidigare ägt en så starkt förstärkare som kan få högtalarna att blomma ut på ett förtjänstfulllt sätt :)
Ska testa den till mina Elac vid tillfälle, letar för närvarande passande stativ och Soundstyle XS122 ligger närmast till hands isf.

Postad 31 October 2007 - 11:35

simpinator
  • simpinator
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
gammla stärkare brukar låta så varmt och naturligt. Passar skitbra med hårdrock. Blir ett gott ljud i dom. Hade en gammal Rotel från 1977 i silverfinnish som var grym tillsammans med ett par yamaha högtalare: (vet inte namnet, var vit 8 tums bas) Lät bättre än min yamaha som jag har nu. Synd att den brann :)

Postad 31 October 2007 - 14:24

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0

>>>AlexanderE

Hehe, nja de tror jag inte, de är ju inte mina högtalare :rolleyes: Jag har inte jämfört Elac mot dessa men visst är det ett annat släpp än hos Elac. Diskanten är väl finare i Elac medmer detaljer åså...men lite mer party i dessa farsan har :)
Men jag tror nog stärkaren har en hel del med i det också, att man kan justera bas och diskant samt ibland använda loudness :( Rätt bra med kräm i denna gamla Pioneer stärk verkar de som, står 130w där bak :blink:

Hej,130w som det står bak på förstärkaren talar bara om hur mycket ström den drar ock har ingenting med effekten i förstärkaren att göra ,står så på dom flesta elektronik apparater,brödrostar, kaffebryggare osv.Vanlig missuppfattning är det annars att folk tror att det är effekten som uppges där.Mvh.

Postad 31 October 2007 - 16:59

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

• 1191 inlägg
  • 0
>>>sollerön

Jo jag kunde tänka mig det. I vilket fall som helst besitter den en väldig kraft verkar det som. Det räcker med att man bara höjjer lite grann så åker volymen upp mycket. Eller så är högtalarna väldigt lättdrivna :) Ska bli kul att jämföra mot mina Elac framöver

Postad 31 October 2007 - 17:06

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0

>>>sollerön

Jo jag kunde tänka mig det. I vilket fall som helst besitter den en väldig kraft verkar det som. Det räcker med att man bara höjjer lite grann så åker volymen upp mycket. Eller så är högtalarna väldigt lättdrivna :) Ska bli kul att jämföra mot mina Elac framöver

hej,blir kul att höra vad du kommer fram till,finns mycket gamla grejer som folk fnyser åt som är långt bättre än mycket nytt.Gäller både förstärkare ock högtalare.Mvh.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.