Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilken apparat ska jag välja!?

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 October 2007 - 12:34

dawoo
  • dawoo
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Tjenare.

Har fått en ganska svår uppgift utav min bror. Han bygger om huset och ska ska ha sin dator nere i kontorer och ha tv på övervåningen. Nu är det så att elektriken ska dra en hdmi kabel samt en nätverkskabel ifrån datorn upp til tvn. Jag sitter och letar efter någon passande pryl som han kan ha vid tvn.

Min bror ska alltså ha alla filmer osv på datorn i kontoret men kunna sitta vid tvn och bläddra bland dom. Han vill ha en produkt med wifi/hdmi/...

Jag är så dålig på detta så jag vet inte riktit vad jag ska kolla efter, har ni några förslag ??

Tack på förhand

Alex

Postad 28 October 2007 - 16:41

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
Tjena!!

Det finns massor med lösningar! Det där med att ha en HDMI kabel mellan våningarna kan vara lurigt, beroende på vilken upplösning han vill köra så kan han få lite småtrulbbel.

Jag hade löst det så här: Dator på kontoret, Mediaspelare vid TV:n, antingen serverprogramvara i PC:n som kan jobba mot Mediaspelaren eller separat NAS för lagring av film osv. Då behöver du inte ha HDMI genom hela huset.

Det finns massor med spelare som kan matcha detta:

Om krav på H.264: Tvix 4100/5100, Netgear EVA8000 (har haft lite problem), Popcorn Hour A-100 (om ca 1 månad)
Krav på inbyggd DVD: Ziova CS-505
Övriga spelare: Rapsody N35/Daboda, Tvix 4000/5000

Ska du sedan kika på NAS (nätlagring tex nere på kontoret), Synology, Qnap, Bubba, D-link osv. Finns massor med lösningar på detta. Det kan skilja lite vilka mjukvaror som går att installera på dessa om du har andra planer.

Mediaspelarna kan vara ganska olika, lite olika stöd för nätkoppling tex SMB (windows standard) eller Upnp, då blir det olika krav på en ev NAS server. Wifi stöd är oxå lite olika, alla har det inte, men det går alltid att lösa. Bra att vet är att ska du köra HD-upplösningar tex 720p/1080i/p så funkar det enbart via den senaste trådlösa N-standarden.

Så det finns lite att klura på, men tittar du på någon av spelarna ovan så får du en bra funktion!

:P

Postad 29 October 2007 - 09:21

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

• 731 inlägg
  • 0
Ett intressant alternativ borde också vara att sätta en dator med nya Windows home server

Ha filmerna på den och - som kanelbullen säger - streama upp till tv-rummet. Tror dock inte att du har stöd för att sätta tv-mottagare på servern, så de får vara i en box/htpc i v-rummet. Hur som helst har du ju lite problem gissar jag med fjärren då mottagarna är på en annan våning?!

Postad 29 October 2007 - 09:47

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
bjogul:

Fjärrkontroll är inga trubbel alls om du kör Mediaspelare + NAS, du får upp rubbet via Mediaspelaren. Så det är bara att åka!

Det enda jag blir osäker på är om Windows home server har Upnp server? Men det finns en del sådana lösa, annars får man se till att välja en Mediaspelare som klarar SMB, det finns ju garanterat, å då är det även där bara att köra!

:)

Postad 29 October 2007 - 14:25

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

• 731 inlägg
  • 0
Nja, jag tänkte mera på att byta tv-kanal, och någon NAS med TVmottagning finns väl inte?
Däremot funkar det förstås att välja TV om man har en extender av något slag som jobbar mot en HTPC på annan våning.

Postad 29 October 2007 - 15:06

henke s
  • henke s
  • Lärjunge

• 319 inlägg
  • 0
Om hdmi-kabeln klarar av att visa materialet i den upplösning som önskas (en hdmi-repeater behövs förmodligen om kabeln är längre än 15m) så skulle det ju räcka med att köpa en fjärr som kan styra datorn på nedervåningen!

Ett exempel är denna med rf:

Annars går det ju att använda i princip vilken ir-fjärr som helst som funkar till datorn, tex denna:

och sedan använda en ir->rf omvandlare!

Just my two cents!

Mvh Henke

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.