Är ny på här och undrar vad ni kan föreslå för fronthögtalare (golvhögtalare), ska funka både till musik/hifi/film.
Jag har kärat ner mig i Audiovector K Super. Finns det fler alternativ i prisklassen.
mvh Fredrik
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 29 October 2007 - 09:27
Hej!
Är ny på här och undrar vad ni kan föreslå för fronthögtalare (golvhögtalare), ska funka både till musik/hifi/film. Jag har kärat ner mig i Audiovector K Super. Finns det fler alternativ i prisklassen. mvh Fredrik Postad 29 October 2007 - 09:29
Om du sparar 496 riksdaler till så har du även B&W DM683 inom budget.
//Loofy Postad 29 October 2007 - 13:04
Var på Lefflers Hifi, Norrköping idag.
Jag jämförde Monitor Audio RS6 Silver (9500:-) och Audivector K Super (10990:-). Musiken var: AC/DC Infected Musshrooms Chris Jones mfl. Monitor Audio RS6 Silver: En riktigt trevlig och snygg högtalare. Bra botten och mycket dynamik, mansrösterna var sköna. Övre registren var behagliga. Men jag saknar det där släppet i som t ex Audiovector K Super har. Audiovector K Super: Snygg och smidig högtalare. Lite sämre botten än RS6:an, men mycket bättre på övre registren. Och släpper fint i ljudet, och är mycker mer exakt i ljudet. Står nog fast vid Audiovector K Super, men ska låna hem litehögtalare och se hu dom funkar hemma. Postad 29 October 2007 - 13:08
Håller med dig i jämföerlsen mellan RS6 och K3:an. RS6:an levererar mer bas och fundament. MEN! är en besvikelse på de andra parametrarna. Skillnaderna är mycket uppenbara med en jämförelse mot ex.vis K3:an.
//Loofy Postad 29 October 2007 - 15:22
Ett par förslag:
Jag var själv väldigt nära att slå till på M-900:orna, men det slutade med ett par av de andra - 99.36:ora. Sjukt mycket högtalare per krona helt enkelt! Postad 29 October 2007 - 16:23
Skulle nog lägga min röst på AV Super, tror dom håller i "längden", som vanligt får man mer ju mer pengar man lägger, dom som har hört AV K3 Signature säger att det är en markant skillnad, och värt dom 1700kr det skilljer.
En outsider skulle kunna vara Cantons nya serien "Chrono". Canton Chrono 509 http://www.hembiobut...p?pgrpnr=123220 kanske skulle vara intressant Lycka till, är själv i samma träsk som dig, och snarlik budget För mig står det mellan AV K3 Signature Canton Karat 707 Canton Chrono 509 Bifogad fil(er)Postad 29 October 2007 - 16:51 Om inte 707orna är jäkligt mycket bättre än sina föregångare så hintar jag om att du borde kika även på RC-L som är betydligt bättre. Postad 08 November 2007 - 15:47
Shit vad jobbigt det här är. Är kär i AV K Super ljudet, men gillar inte utseendet på dom riktigt. Men jag tycker MA RS6 är grymt snygga och här bättre färger som passar mig och låter bra.
Hur mycket i % ska man välja. Jag menar så här: Ljudet: ???% Utsensendet: ???% Storlek: % Kolla i mitt galleri så ser ni vad jag har för färg på mina möbler och tipsa mig om färger. mvh Fredrik Postad 10 November 2007 - 16:17
Tja!
Har lånat hem MA RS6 och centern i samma serie. Lyssna en stund förrut. Ska lyssna mera imorron. Så på måndag kommer jag med min kommentar. mvh Fredrik Postad 10 November 2007 - 17:43
Detta var ju enkelt. Ljudet 99% Utseende 0.99% Storlek 0.01% Mig personlig får de väl se ut lite hur som helst. Låter de inte bra kommer de ändå inte in i huset. En stativare som är väldigt trevlig att lyssna på är ju Qrs Luna Audiofil för ca 9000:- tycker detta är lite av ett bortglömt märke som ger riktigt trevligt ljud. // Sat Postad 11 November 2007 - 10:53
Igår 10/11 lånade jag hem MA RS6 för provlyssning. Dom är i ek, riktigt snygg högtalare. Jag tycker dom är snyggare med frontskydet på.
Jag koppla in dom, inget biwire eller biamp, utan raka rör. Och leta upp lite skivor. Så inlede jag en timmes lyssning. Anläggningen var: H/K AVR 230 H/K DVD 22 Musiken jag lyssna på var: Chris Jones Dire Straits Metalica Alice Cooper Carola med rapsody rock mfl. Chris Jones skivan var riktigt skön att lyssna på med RS6:orna. Men mitt rum är inte optimalt att lyssna i, det skramlar och förstärker låga frekvenser. Jag tycker RS6:orna är lite burkig i basen, kan va rummet. Men den leverar bas så det räcker åt mig. Men mellanregister och diskant gillar jag. Jag upplevde ett lugn i övre registren som jag gillar. När han spelar på sin gitarr så njöt jag ordentligt (det gör jag inte med mina Infinity Primus 250). När Dire Straits skivan åkte i så glömde jag att lyssna efter lyssningsintryck, satt och stampa takten till musiken och volymen åkte upp, stackars grannar. Men vilken spelglädje dessa högtalare har. Jag som sysslar med bilstereo på tävlingsnivå, gillar spelglädje. Vissa högtalare spelar så j-vla fint och korrekt hit och dit, men finns det ingen spelglädje så är det tråkigt att lyssna enligt mig. Så jag kan pruta lite på ljudet för att få spelglädje. Metallica vart lite vass på vissa låtar, nu lyssnar inte jag så jätte mycket på Metallica. Men ljudet var össigt och helt ok. Har som sagt lyssnat mycket på mansröster igår, idag ska jag lyssna mer på kvinnoröster. Ska se vad man kan hitta för nya intryck idag. Redigerat av Mr T, 11 November 2007 - 10:59. Postad 11 November 2007 - 10:57
Hmmm, intressant.
Jag ser på saken så här: Ljudet: 80% Utseende: 12% Storlek: 8% Postad 11 November 2007 - 11:27
Sitter själv med en uppsättning K-serie Super (5.1) sedan drygt ett år och är mycket nöjd. Jag uppskattar den rappa och detaljerade ljudbilden som dessa förmedlar. I basregistret händer det en hel del efter inspelning. När de var helt nya kändes basen lite frånvarande, men kommer rejält efter ett antal timmars inspelning. Mer tryck i basen får man givetvis med K Sub Super som integrerar enormt fint med frontarna i mitt tycke.
Storlek och utseende spelar klart också in vid valet av högtalare. K-serien är relativt liten och nätt och dominerar inte vardagsrummet på samma sätt som större högtalare. Finish är helt en fråga om smak och inredning i övrigt. I mitt fall blev det lönn. Postad 11 November 2007 - 16:34
Nästa helg ska jag försöka låna hem AV Super och centern. Min jag ska ej ha AV Super sub, utan en Velodyne Mini Vii. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |