Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Duk vs Full HD TV

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 October 2007 - 13:54

theoriginalmorfar
  • theoriginalmorfar
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Tjena. har tänkt göra om film rummet och letar inspiration bland annat på denna underbara sida, mitt största problem just nu är om jag ska lägga pengarna på en Full HD tv eller en duk och projekter, jag undrar vilket som ger bäst bildkvalité och vad en bra duk + projektor skulle kosta. Jag är inte så duktig på sånt här och ber därför om hjälp i frågan, tacksam för svar

/karl

Postad 04 November 2007 - 14:29

theoriginalmorfar
  • theoriginalmorfar
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
ingen som kan eller eftersom ingen svarar :) ?

Postad 04 November 2007 - 14:41

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2340 inlägg
  • 0
Vilka summor är det vi pratar om som du hade tänkt dig lägga på tv:n, det är där vi får börja.

Postad 04 November 2007 - 14:59

theoriginalmorfar
  • theoriginalmorfar
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Projektor: http://www.hembiobut...p?pgrpnr=119470
Duk: http://www.hembiobut...p?pgrpnr=112550 <- 104" om den är bra?

eller

TV: http://www.siba.se/i...ntifier=SE96753

det här väljer jag ibland, men eftersom jag inte är insatt i dukar och projektorer vill jag gärna ha lite hjälp om det jag hade tänkt mig var bra.

Postad 04 November 2007 - 16:03

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2340 inlägg
  • 0
Du kommer nog att få ruggigt kul med vad du än väljer. Fördelen med projen är ju att du få bra mycket större bild som ändå kommer att vara riktigt bra, kanske inte i dagsljus men på kvällen med en BD-film så är det oslagbart.
Om du har möjlighet till en ramspänd duk så hade jag valt det, då riskerar du inte att bilden blir vågig.

Postad 04 November 2007 - 19:03

theoriginalmorfar
  • theoriginalmorfar
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
okej, har du någon ramspänd duk att tipsa om? runt 100", får jag samma bildkvalité på en så stor duk med projektorn jag hade tänkt köpa som med tvn ? varför blir det sämre bild på duken då dagen än tvn ?

Postad 04 November 2007 - 19:21

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2340 inlägg
  • 0
Du kommer att få bättre kvalite på bilden på tv:n då den är betydligt mindre, men känslan i den stora bilden från projen gör att det blir trevligare filmkvällar.
Själv ska jag köpa en x-us duk, tillverkas tyvärr inte längre men det som är viktigt är att duken funkar bra ihop med full-hd projektorn.
Bildkvaliten blir sämre på dagen pga ljuset från solen, men lyckas du få det helt mörkt ändå så är det ju inte några problem. TV:n störs inte lika mycket av det extra ljuspålägget.

Postad 05 November 2007 - 10:27

Unregistered665b7df5
  • Unregistered665b7df5
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0
Ramspända dukar är ju helt klart bäst. Min 100" Dalite Hp är till salu om du är intresserad. Den ger en grymt bra bild.Säljer den endast för att jag ska uppgradera. Denna duk rekommenderas

Postad 06 November 2007 - 14:07

smellymarq
  • smellymarq
  • Beroende

• 1040 inlägg
  • 0
Full HD på en 52" TV är inte så nödvändigt. Du ser ingen skillnad om du sitter mer än 3m ifrån jämfört med en "vanlig" 50" plasma. Sitter du närmare än 3 m så kan du möjligtvis se skillnad men frågan är om den är så tydlig så att det är värt pengarna?

Med en Full HD projektor projektor ser man däremot skillnad, speciellt om bilden är runt 100" som du hade tänkt. Jag skulle inte köpa Epson TW1000 då den har problem med att ta emot och visa 1080p/24 på ett korrekt sätt. Det har nyligen släppts två nya projektorer som heter Panasonic PT-AE2000 och Sanyo PLV-Z2000 som är väldigt bra i den prisklassen du nämnt.

Sen tycker jag precis som några här ovan att en ramspänd duk är att föredra. Det finns några stycken att välja mellan.

ADEO Plano Vision Grey - 9990:-

Invideo - 3064:- Invideo ägs tydligen av Adeo. En väldigt prisvärd och bra duk. Den är 106" för måtten som är angivna i egenskaper är inklusive ram.

Kingpin FS240 - 3195:- en ok duk med tanke på priset. Dock ej grå.

Om det inte plir en projektor och du hade tänkt lägga 30 000:- på en TV då hade jag hellre köpt Pioneer PDP-5080(XA eller XD) för strax över 30k. Bättre bild kan du inte få på en platt-tv, även om den saknar Full HD.

Postad 08 November 2007 - 22:59

limpann
  • limpann
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Sen är det viktigt vad du har tänkt med tvn / projektorn.

är det mycket vanligt tv tittande så blir bilden väldigt utsträckt och känns suddigare på en projektor. brintiden på lampan är oftast upp till 3000. en tv ligger på 30.000-60.000 (vad ja har hört) timmar innan man märker någon försämring på bilden.

kollar du mer på film tycker jag en projektor är självklara valet!

Postad 08 November 2007 - 23:04

Unregistered9c603b2b
  • Unregistered9c603b2b
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0
Klartr du skall köpa projje! :)

Kolla på BenQ W9000, ger otroligt mycket bild för pengarna. Då har du dessutom 10 000:- över till en bra duk och lite kablar!

Bara att köpa :D

Postad 04 May 2008 - 18:38

JohanOeberg
  • JohanOeberg
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Hej.

Jag har skrivit tidigare i forumet ang. köp av Tv. Var inställd på plasma. Tänkte det var dags att dra upp denna tråd till ytan igen...

Men jag var i en hemmabiobutik och skulle kika på plasma då jag såg en projektor och insåg att det inte så så dumt ut, inte så dumt alls.

Jag har dock inte sett det i dagsljus (som nu, kl 1900) då det ändå är "vanligt" ljus utanför fönstret, heller inte med digital-tv som källa.

Hur står sig projektorerna med 75+ tumms duk, gentemot en 42-50" plasma (funderade på Panasonic Px80)?

Behövs full-hd på projjen?

Läste test i M3 där Infocus IN78 fick bästa produkt (hd-ready) trots ganska tama kontrast och lumens-värden...

Om ni ska köpa nytt och kollar på tv 40% spelar 50% och film 10%, vad skulle ni köpa då?

Mvh

Johan

Postad 04 May 2008 - 18:50

marcYs
  • marcYs
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
Du får helt enkelt väga fördelarna mot nackdelarna.

Och den enda fördelen jag personligen ser med en projektor, är att du får en större bild.

Nackdelarna är desto fler. Tex, Du måste ha mörkt i rummet för att få en bra bild. Du har begränsad brinntid på en projektor. Kollar du på mycket vanlig tv kommer bilden uppfattas dålig om du sitter nära. Osv.

Efter vad jag läst skulle en större plasma passa bättre för dig. Men smaken är som baken :)

Postad 04 May 2008 - 18:52

lesterjester
  • lesterjester
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Min ratio är väl ung 65% spel, 25% Film och max 10% TV. Jag tycker projje är det självklara valet, och då har jag ändå ett väldigt ljust vardagsrum som är svårt att mörklägga helt. Den vinsten man får på kvällarna är större än förlusten av ljus. Sedan blir man motiverad att göra annat på dagarna också, och det är inte helt dumt det heller =)

Postad 04 May 2008 - 18:56

JohanOeberg
  • JohanOeberg
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Min ratio är väl ung 65% spel, 25% Film och max 10% TV. Jag tycker projje är det självklara valet, och då har jag ändå ett väldigt ljust vardagsrum som är svårt att mörklägga helt. Den vinsten man får på kvällarna är större än förlusten av ljus. Sedan blir man motiverad att göra annat på dagarna också, och det är inte helt dumt det heller =)

Haha. Inte så knasigt tänkt.

Jag kollar ganska mycket på "tv" där serier på kvällarna är populära (och då är det mörkare)...

Vad har du för Projektor?

Tv också?

Postad 04 May 2008 - 19:34

Drexler
  • Drexler
  • Lärjunge

• 336 inlägg
  • 0
Jag kan inte rekommendera att enbart ha projektor. Sitter man och slötittar på nyheter, tv-serier med dassig kvalité, analog tv etc. är det bra att ha en vanlig tv att kolla på. Man slipper mörklägga, sparar på lampan samt bilden är ofta ändå för dålig för att blåsa upp till 100 tum. Men vid sådant tittande kan man lika gärna köra på sin gamla crt-tv och har då inget behov av en full-hd plasma/LCD då bildkvaliteten inte är så viktig och då crt ändå slår LCD/plasma på fingrarna vid dåliga sändingar.

Sen när man ska kolla film, tv-serie eller ngn speciell fotbollsmatch är det stor känsla att dra igång projektorn och du får en upplevelse du aldrig kommer i närheten av med en tv.

Så mitt tips är: behåll tjockisen eller din gamla platt-tv för slötittande när kvalitén ändå inte spelar ngn roll och köp en projektor för högtidsstunderna.

(Det här med bränntider på lampor etc är ingenting att oroa sig för heller. Kostnaden ligger på ca 1-1,5 kr per timme, vilket jag anser vara nästan försumbart. Jämför med hur mkt det kostar att hyra en film...)

Postad 05 May 2008 - 07:34

lesterjester
  • lesterjester
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Vad har du för Projektor?

Tv också?

Jag har en W9000. Den är stor som ett monster, men pris/prestanda är helt fantastisk imho. Kan varmt rekommendera denna (eller W5000) om du har en kastlängd på typ 4m el. mer. Jag har också en lite skruttig 32" LCD (samsungs billgaste) som används för just nyhetssändningar och liknande slötitt. Fast mestadels kollar jag faktiskt på SVT-play när jag slötittar, det är mest sambons oförståeliga förtjusning i Hem till gården 12.30 när hon pluggar som ger TV:n existensberättigande i vårt hem.

Postad 05 May 2008 - 14:51

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

• 1770 inlägg
  • 0
Håller med Drexler. Jag skulle inte rekomendera att ENDAST ha en projektor. En äldre/billigare tv för bas-användandet som all vanlig strö-tv-tittning och sen en projje till de där speciella stunderna (film, spel, sport/tv-evenemang osv.).

Redigerat av Unregistered7fb84d09, 05 May 2008 - 14:53.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.