Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PS3, skicka ut DD TrueHD och DTS HD?

115 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 29 oktober 2007 - 15:12

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0
Funderar starkt på att köpa ett Playstation 3 på 40Gb, eftersom jag inte är i behov av 60Gb samt att 40Gb-varianten sägs vara tystare eftersom den innehåller en fläkt mindre. Men prestandamässigt annars så är det väl ingen större skillnad på 60Gb-varianten och 40Gb-varianten?

Kan PS3 skicka ut Dolby TrueHD och DTS HD-ljud odekodat, så att en förstärkare med dessa ljudformat kan avkoda dessa format själva? Eller går det bara skicka ut i LPCM, för isåfall är väl en receiver med dessa dekodrar inbyggt lite overkill?

Är det något annat man bör tänka på innan man köper ett PS3?

#2

Postad 29 oktober 2007 - 15:51

thewall
  • thewall
  • Lärjunge

  • 381 inlägg
  • 0
Alle avkoding sker i PS3, tror inte att förstärkarna klarar ut det än även om man använder det som försäljnings argument. det går däremot bra att via HDMI få ut de okomprimerade ljudformaten om man har en stärkare som tar emot pcm. Har själv en Yamaha - 2700 som klarar ut det utan problem.

Ps3 klarar ännu inte att avkoda DTS-HD (ej säker på namnet) formaten än. Är bara Samsungs nya Blu-ray spelare som klarar det i nuläget.

#3

Postad 29 oktober 2007 - 19:13

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

  • 3 266 inlägg
  • 0

Alle avkoding sker i PS3, tror inte att förstärkarna klarar ut det än även om man använder det som försäljnings argument. det går däremot bra att via HDMI få ut de okomprimerade ljudformaten om man har en stärkare som tar emot pcm. Har själv en Yamaha - 2700 som klarar ut det utan problem.

Ps3 klarar ännu inte att avkoda DTS-HD (ej säker på namnet) formaten än. Är bara Samsungs nya Blu-ray spelare som klarar det i nuläget.

Nej all avkodning sker inte i PS3. Du kan välja på att skicka ut bitstream och då är det förstärkaren som får stå för avkodningen. Det finns ingen bluff, står det att förstärkaren klarar Dolby True DH eller DTS HD så avkodar den det. Detta kräver HDMI 1.3.
Med de nya interaktiva skivorna så kommer de inte längre att gå att skicka bitstream (bitstreamen i sig innehåller inte tillräckligt med information utan menyval osv påverkar hur det ska avkodas och detta känner inte förstärkaren till) till förstärkaren. På så vis kan man säga att det är ett dåligt försäljningsargument eftersom det är avkodning i spelaren (Ps3) som gäller. Det enda föstärkaren måste klara är LPCM.
DTS HD MA stöds ännu inte, men det borde komma en FW uppgradering så småningom.

#4

Postad 30 oktober 2007 - 08:20

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
PS3 kan koda av Dolby True HD och skicka det som PCM via HDMI = lossless asbra ljud. Den kan dock inte skicka den som bitstream (efter vad jag fått fram på nätet). Alltså har du ingen nytta av den funktionen i recievern.

PS3 kan inte koda av DTS-HD eller DTS-HD MA fullt ut utan skickar "bara" core DTS 1509 kb/s. Den kan inte heller skicka dessa format som bitstream så även här är funktionerna i din biffiga reciever oanvändbara.

PS3 kan skicka uncompressed PCM via HDMI = lossless asbra ljud.

Sammanfattning. I dagsläget behöver du ingen avkodning av HD-ljud i förstärkaren när du kör med PS3. Den avkodning som sker sker i PS3 och skickas sen som PCM. Du kan få ut HD ljud från PCM och Dolby True HD men inte från DTS-HD eller DTS-HD MA. Du missar alltså det bästa ljudet huvudsakligen på FOX-titlar som använder dessa format.

Sen kan det komma uppgraderingar av PS3 som löser detta.

Framtiden för avkodning av ljudformaten ligger helt klart på BD-spelarsidan och inte på Recieversidan. Detta kommer att bli ännu tydligare när ljudspåren snart börjar kodas i "advanced", dvs olika ljudspår för dialog och resten av ljudet som sen mixas ihop i spelaren. Detta är tydligen närmast omöjligt att skicka som bitstream va HDMI.
Fördelen med advanced är att man kan lägga på olika dubbningar av dialogen ovanpå resten av ljudet. Man kan alltså ha ett engelskt, spanskt, tyskt och italienskt ljudspår och det kommer inte att ta fyra gånger så stor plats som bara ett engelskt eftersom bara de nya dialogerna bövöver läggas på.

Länk till pedagogisk info om de nya ljudformaten. :wub:

#5

Postad 17 juli 2009 - 12:25

Scoundrel21
  • Scoundrel21
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

PS3 kan koda av Dolby True HD och skicka det som PCM via HDMI = lossless asbra ljud. Den kan dock inte skicka den som bitstream (efter vad jag fått fram på nätet). Alltså har du ingen nytta av den funktionen i recievern.

PS3 kan inte koda av DTS-HD eller DTS-HD MA fullt ut utan skickar "bara" core DTS 1509 kb/s. Den kan inte heller skicka dessa format som bitstream så även här är funktionerna i din biffiga reciever oanvändbara.

PS3 kan skicka uncompressed PCM via HDMI = lossless asbra ljud.

Sammanfattning. I dagsläget behöver du ingen avkodning av HD-ljud i förstärkaren när du kör med PS3. Den avkodning som sker sker i PS3 och skickas sen som PCM. Du kan få ut HD ljud från PCM och Dolby True HD men inte från DTS-HD eller DTS-HD MA. Du missar alltså det bästa ljudet huvudsakligen på FOX-titlar som använder dessa format.

Sen kan det komma uppgraderingar av PS3 som löser detta.

Framtiden för avkodning av ljudformaten ligger helt klart på BD-spelarsidan och inte på Recieversidan. Detta kommer att bli ännu tydligare när ljudspåren snart börjar kodas i "advanced", dvs olika ljudspår för dialog och resten av ljudet som sen mixas ihop i spelaren. Detta är tydligen närmast omöjligt att skicka som bitstream va HDMI.
Fördelen med advanced är att man kan lägga på olika dubbningar av dialogen ovanpå resten av ljudet. Man kan alltså ha ett engelskt, spanskt, tyskt och italienskt ljudspår och det kommer inte att ta fyra gånger så stor plats som bara ett engelskt eftersom bara de nya dialogerna bövöver läggas på.

Länk till pedagogisk info om de nya ljudformaten. ;)


Så...jag måste slänga min PS3 för att kunna få ut DTS-HD MA via min sprillans nya Marantz?! <_<

#6

Postad 17 juli 2009 - 14:03

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0

Så...jag måste slänga min PS3 för att kunna få ut DTS-HD MA via min sprillans nya Marantz?! <_<


Bara du uppdaterar firmware och inte sitter på något gammalt (lika gammalt som inlägget du svarade på) ;) i din PS3 så går det bra.


PS3™ System Software Update 2.30-2.36 Back to top


New for 2.36 : System stability during use of some PlayStation® format software has been improved.


PLAYSTATION®Network
Redesigned PLAYSTATION®Store
PLAYSTATION®Store has a new design and includes new features.
Game
New for 2.35: System stability during use of some PLAYSTATION®3 format software has been improved.
Video
Blu-ray Disc playback now supports DTS-HD Master Audio™ and DTS-HD High Resolution Audio™ output.*
* The PS3™ system does not support playback of DTS-ES and DTS 96/24 for DVD-Video or DTS-ES Matrix for Blu-ray Discs.


Saxat från: http://www.us.playst...S3/history.html

Just nu är väl nyaste 2.80 om jag inte minns fel.
Här är officiella firmwaretråden här på forumet där det brukar skrivas om senaste och även kommande: https://www.minhembi...howtopic=156454

Redigerat av HenkeEdge, 17 juli 2009 - 14:08.


#7

Postad 25 augusti 2009 - 22:07

Unregistered109d1791
  • Unregistered109d1791
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0

Bara du uppdaterar firmware och inte sitter på något gammalt (lika gammalt som inlägget du svarade på) :) i din PS3 så går det bra.


PS3™ System Software Update 2.30-2.36 Back to top


New for 2.36 : System stability during use of some PlayStation® format software has been improved.


PLAYSTATION®Network
Redesigned PLAYSTATION®Store
PLAYSTATION®Store has a new design and includes new features.
Game
New for 2.35: System stability during use of some PLAYSTATION®3 format software has been improved.
Video
Blu-ray Disc playback now supports DTS-HD Master Audio™ and DTS-HD High Resolution Audio™ output.*
* The PS3™ system does not support playback of DTS-ES and DTS 96/24 for DVD-Video or DTS-ES Matrix for Blu-ray Discs.


Saxat från: http://www.us.playst...S3/history.html

Just nu är väl nyaste 2.80 om jag inte minns fel.
Här är officiella firmwaretråden här på forumet där det brukar skrivas om senaste och även kommande: https://www.minhembi...howtopic=156454


Sen i firmware 2.40-2.43:
For DTS playback on DVD-Video and Blu-ray Disc media, DTS-ES and DTS 96/24 for DVD-Video and DTS-ES Matrix for Blu-ray Discs are now supported.*
* "DTS" is a trademark of DTS Inc.

Saxat från: http://www.us.playst...S3/history.html

#8

Postad 26 augusti 2009 - 07:12

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

  • 1 482 inlägg
  • 0
Skickas DTS HD fortfarade som "core" 1.5mbps?

#9

Postad 26 augusti 2009 - 07:23

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0

Skickas DTS HD fortfarade som "core" 1.5mbps?


Som jag fattat kan den nya PS3 slim skicka ut DTS-HD via bitstream så att du får DTS-HD på receivern, som jag fattat så ligger denna begränsing i hårdvaran på PS3, så förmodligen kommer man aldrig kunna få dom gamla PS3orna att kunna skicka DTS-HD via bitstream, rätt mig om jag har fel. Man får bara ut DTS-HD som PCM vilket är lika bra men inte lika roligt då det kommer stå MC PCM på receivern istället för det rätta ljudformatet :)
En bagatell kan tyckas, men är man hifi-nörd så vill man ju att det ska se riktigt ut.

#10

Postad 26 augusti 2009 - 09:20

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

  • 1 482 inlägg
  • 0
Jag menar gamla modellen, bitsream är ointressant för min del.
Skickas DTS HD, som PCM, "core" 1.5mpbs? Eller skickas det med full bandbredd med senare firmware?

Har jag en film med DTS HD hemma så ska jag naturkligtvis kolla själv i eftermiddag, men tänkte nån visste.

#11

Postad 26 augusti 2009 - 09:42

Ghorun
  • Ghorun
  • Forumräv

  • 686 inlägg
  • 0
DTS HD kodas av och skickas som LPCM om du kör ljudet via HDMI. Fortfarande förlustfritt, bara avkodat.

(Core-spåret skickas dock såklart om man använder optisk kabel för ljudet).

Redigerat av Ghorun, 26 augusti 2009 - 09:42.


#12

Postad 31 augusti 2009 - 22:09

goalie_35
  • goalie_35
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
jag har en harman kardon avr 255 kopplad till min ps3a via hdmi. vad ska jag ställa in ps3an på för att få så bra ljudkvalite som möjligt när man spelar bluray ?

#13

Postad 02 september 2009 - 12:44

davidrone
  • davidrone
  • Lärjunge

  • 265 inlägg
  • 0

jag har en harman kardon avr 255 kopplad till min ps3a via hdmi. vad ska jag ställa in ps3an på för att få så bra ljudkvalite som möjligt när man spelar bluray ?


Att du skall skicka ljudet som PCM via HDMI, inte bitstream.

#14

Postad 02 september 2009 - 22:33

wesc
  • wesc
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hur ställer man in PS3an så den skickar Bitstream? Finns ju en hel del sätt att transportera ljud på om man väljer HDMI men inget som nämner Bitstream. Enda jag hittar är PCM. Har en Denon AVR3808A som ska kunna avkoda de nya HD-ljudformaten men inte ser jag någon Dolby True HD i min dispay då jag stoppar i en Bluray film och väljer att köra TrueHD formatet från skivan.

Finns det någon enkel inställning som säger "skicka allt ljud som bitstream"?

Tack på förhand.

#15

Postad 03 september 2009 - 08:16

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

  • 1 272 inlägg
  • 0

Hur ställer man in PS3an så den skickar Bitstream? Finns ju en hel del sätt att transportera ljud på om man väljer HDMI men inget som nämner Bitstream. Enda jag hittar är PCM. Har en Denon AVR3808A som ska kunna avkoda de nya HD-ljudformaten men inte ser jag någon Dolby True HD i min dispay då jag stoppar i en Bluray film och väljer att köra TrueHD formatet från skivan.

Finns det någon enkel inställning som säger "skicka allt ljud som bitstream"?


På en gammal PS3:a så går det inte att skicka HD-ljud i något annat än PCM. Det gör dock ingen skillnad förutom att du inte ser loggan på din Denon. På Slim går det, men jag har ingen sån tyvärr, så jag kan inte hjälpa dig.

#16

Postad 03 september 2009 - 12:59

wesc
  • wesc
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

På en gammal PS3:a så går det inte att skicka HD-ljud i något annat än PCM. Det gör dock ingen skillnad förutom att du inte ser loggan på din Denon. På Slim går det, men jag har ingen sån tyvärr, så jag kan inte hjälpa dig.


Borde ju bli en viss skillnad då förodligen din reciever har bättre kretsar för behandling av ljudet än avd PS3:an har. Hur som ser jag ingen logga på min reciever och det står endast multi channel in. Har fattat att det ska stå "Dolby TrueHD" och DTS HD-Master om man nu lyckas skicka detta.

Jag tycks inte få någon fart på det tyvärr. Får kolla vidare. Tack i alla fall.

#17

Postad 03 september 2009 - 13:08

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

  • 1 482 inlägg
  • 0
Ljudet "behandlas" inte. Det avkodas digitalt, exakt likadant.......

#18

Postad 12 september 2009 - 13:30

goalie_35
  • goalie_35
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
borde det inte stå mc pcm på förstärkarn när man kollar på en blu ray film på ps3an istället för dts som det gör för mig just nu?

#19

Postad 12 september 2009 - 19:03

SonySamppa79
  • SonySamppa79
  • Veteran

  • 1 832 inlägg
  • 0
En liten fråga bara? Jag har för tillfället ingen HDMI-receiver o kör optiskt. Vilket är bättre: bitstream eller PCM?

När man väljer bitstream, så säger den att: en viss del av BD-ljudspåren kommer inte att spelas upp.

Så bör jag ha den på PCM?

#20

Postad 12 september 2009 - 19:06

Unregistered883bce2a
  • Unregistered883bce2a
  • Forumräv

  • 737 inlägg
  • 0
Bitstream ska den vara på vad jag hara hört. Optisk klarar bara 2 knaler i PCM. Så ska du ha surround så ska du köra med bitstream.

#21

Postad 12 september 2009 - 19:41

SonySamppa79
  • SonySamppa79
  • Veteran

  • 1 832 inlägg
  • 0

Bitstream ska den vara på vad jag hara hört. Optisk klarar bara 2 knaler i PCM. Så ska du ha surround så ska du köra med bitstream.


tack så mycket!

Har testat lite fram och tillbaka. Om man har PCM på, så får man DD o DTS till film och spel, men inte till BD. Why?

Redigerat av SonySamppa79, 13 september 2009 - 11:03.


#22

Postad 30 november 2009 - 23:49

plu
  • plu
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Tjenar, Jag kör en Onkyo 905:a och en 40Gb Ps3 som BD spelare som är kopplad med hdmi till förstärkaren, Hur ska jag få upp Dolby True HD eller DTS HD i displayen på min Onkyo? Är det någon som vet hur jag ska skicka signalen från PS3:an, Bitstream eller PCM?

#23

Postad 01 december 2009 - 00:12

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Tjenar, Jag kör en Onkyo 905:a och en 40Gb Ps3 som BD spelare som är kopplad med hdmi till förstärkaren, Hur ska jag få upp Dolby True HD eller DTS HD i displayen på min Onkyo? Är det någon som vet hur jag ska skicka signalen från PS3:an, Bitstream eller PCM?

PCM.
Och det kommer inte synas i din Onkyo display. (Bara den nya PS3 Slim som kan skicka bitstream, ljudkvalitén är dock likadan.)

När du spelar upp en film, var noga med att välja rätt ljudspår så du får TrueHD eller DTS MA-HD. Tryck på Select så står detta längst upp.


LPCM är inte en avkodad analog signal. LPCM är en bit-identisk digital signal.

Jämför med ett zippat dokument:
- Person A skickar ett zippat worddokument till person B.
- Person B packar upp worddokumentet och skickar det sedan som det är, uppackat till person C.
- Person A, B och C har alla samma dokument, eller hur? Ingen av dem har en lite sämre kopia.

LPCM är worddokumentet
Bitstream är det packade worddokumentet


Redigerat av Falcy, 01 december 2009 - 00:15.


#24

Postad 01 december 2009 - 08:34

danielsundmark
  • danielsundmark
  • Användare

  • 181 inlägg
  • 0
Hej.

Jag har en PS3 slim och hade tidigare en tidig version av PS3 (60gb). Jag har testat en hel del vad gäller ljudformaten och de olika inställningarna. Blir lite förvånad när jag läser flertal av inläggen i denna tråd då de flesta menar på att man inte kan höra skillnad om man skickar det som PCM eller som bitsream. Det beror ju ganska mycket på hur bra receiver man har, och hur bra den avkodar ljudet.

Jag märkte själv skillnaden när jag testade DVD-filmer när jag bytt receiver senast och hade pillat fram och tillbaks på inställningarna på PS3'an. Jag körde vid tillfället ljudet via HDMI och i PCM format(PS3 avkodar ljudet) och tyckte inte alls att det lät speciellt bra. Det lät sämre än innan =( Efter en del fipplande av inställningar så kom jag på att jag hade PS3'an inställd att skicka PCM. Jag ändrade då till Bitsream så att min receiver fick avkoda ljudet och det vart en rejält hörbar skillnad. Jag uppmanar alla att testa detta som kör PCM idag. Har ni en hygglig receiver så gör den garanterat ett bättre jobb än PS3'an vad gäller avkodningen. Dessutom får man ju upp ljudformatet man spelar upp i displayen på receivern.

Jag har nu också ändrat så att ljudet när man spelar också avkodas av receivern. Detta ställer man in lite annorlunda jämfört med DVD och BluRay då man för spel inte kan välja att skicka ljudet som PCM eller Bitstream på samma sätt. Det man får göra för att få till detta är att vid inställningen för vilken kabel som ska användas för att skicka ut ljudet, välja bort PCM i andra format än 2-kanal. Detta gör att PS3 skickar som bitsream när man spelar, vilket ger bättre ljud och man ser vilket ljudformat som används i displayen på receivern.

Hoppas det är fler som blir lika positivt överaskad som mig när ni provar bitstream istället för PCM. Jag märkte i alla fall en klar skillnad.

#25

Postad 01 december 2009 - 08:56

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

  • 1 272 inlägg
  • 0
Problemet med ditt resonemang är att det bara finns ETT sätt att packa upp ljuddatat på, precis som 2 + 2 alltid blir 4. Det går inte att göra ett bättre jobb eller sämre jobb. Om det blir skillnader beror det på konstiga begränsningar hos receivern, t.ex. att den behandlar de olika formaten olika utan anledning.

#26

Postad 01 december 2009 - 09:27

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

  • 1 482 inlägg
  • 0
Kanske är det så att recievertillverkarna lägger till möjligheter att behandla ljudet annorlunda, mer och bättre, med bitstream än PCM för att få sälja sina nya dyra recievers som kan avkoda de nya HD-ljuden.
Om det går lika bra med en gammal som matas med PCM så säljer de ingen dyr ny som klarar HD.
Man får aldrig underskatta viljan att tjäna pengar :P

#27

Postad 01 december 2009 - 09:28

danielsundmark
  • danielsundmark
  • Användare

  • 181 inlägg
  • 0
Men menar du då att det inte skulle spela någon roll vilken receiver man har eller vilka ljudkretsar det sitter i den? Bara att prova och se om du upplever någon skillnad, det kostar ingenting :P

När det gäller DVD filmer och ljudformaten som används där, Dolbly Digital 5.1 och DTS så är det komprimerade format det handlar om, så jag vill påstå att man märker störst skillnad där när ljudformaten är som mest komprimerade. Inte lika stor skillnad om man kör de nya ljudformaten. Prova med en DVD så får du se.

#28

Postad 01 december 2009 - 09:34

FluBBa
  • FluBBa
  • Lärjunge

  • 385 inlägg
  • 0
Jo dom gamla Dolby och DTS formaten var ju förstörande komprimering (precis som mp3 & jpeg) och vad du får ut när du packar upp dom är lite beroende på hur dom packas upp. Dom nya HD ljud formaten använder icke förstörande komprimering så det du får ut är exakt det du stoppade in (tänk flac, png & zip filer).

Redigerat av FluBBa, 01 december 2009 - 09:37.


#29

Postad 01 december 2009 - 09:40

bobbyewing
  • bobbyewing
  • Lärjunge

  • 302 inlägg
  • 0

Hej.

Jag har en PS3 slim och hade tidigare en tidig version av PS3 (60gb). Jag har testat en hel del vad gäller ljudformaten och de olika inställningarna. Blir lite förvånad när jag läser flertal av inläggen i denna tråd då de flesta menar på att man inte kan höra skillnad om man skickar det som PCM eller som bitsream. Det beror ju ganska mycket på hur bra receiver man har, och hur bra den avkodar ljudet.

Jag märkte själv skillnaden när jag testade DVD-filmer när jag bytt receiver senast och hade pillat fram och tillbaks på inställningarna på PS3'an. Jag körde vid tillfället ljudet via HDMI och i PCM format(PS3 avkodar ljudet) och tyckte inte alls att det lät speciellt bra. Det lät sämre än innan =( Efter en del fipplande av inställningar så kom jag på att jag hade PS3'an inställd att skicka PCM. Jag ändrade då till Bitsream så att min receiver fick avkoda ljudet och det vart en rejält hörbar skillnad. Jag uppmanar alla att testa detta som kör PCM idag. Har ni en hygglig receiver så gör den garanterat ett bättre jobb än PS3'an vad gäller avkodningen. Dessutom får man ju upp ljudformatet man spelar upp i displayen på receivern.

Jag har nu också ändrat så att ljudet när man spelar också avkodas av receivern. Detta ställer man in lite annorlunda jämfört med DVD och BluRay då man för spel inte kan välja att skicka ljudet som PCM eller Bitstream på samma sätt. Det man får göra för att få till detta är att vid inställningen för vilken kabel som ska användas för att skicka ut ljudet, välja bort PCM i andra format än 2-kanal. Detta gör att PS3 skickar som bitsream när man spelar, vilket ger bättre ljud och man ser vilket ljudformat som används i displayen på receivern.

Hoppas det är fler som blir lika positivt överaskad som mig när ni provar bitstream istället för PCM. Jag märkte i alla fall en klar skillnad.


Har du fått skillnad på ditt gamla PS3 också ?
Jag har inte orkat mecka då alla sagt att "gamla" PS3:an bara kan skicka PCM.

//Mats

#30

Postad 01 december 2009 - 10:23

danielsundmark
  • danielsundmark
  • Användare

  • 181 inlägg
  • 0
Mats: Ja det är precis samma sak på gamla PS3 då det handlar om Dolby Digital 5.1 och DTS. Den gamla klarar av att skicka detta som bitstream, det är bara de nya ljudformaten som den inte fixar som bitstream. Gå in på inställningar för DVD och välj bitstream. Lycka till.

FluBBa: Det låter vettigt, för det var just på DVD-filmer jag märkte den stora skillnaden. Men är du helt säker på att det inte spelar någon roll för de nya formaten? Beror det inte på vilket av alla de nya formaten som spelas, eller är det samtliga? Vill bara få detta bekräftat. Jag skulle kunna prova detta lite fram och tillbaka, men är det ingen uppenbar skillnad är det svårt att avgöra då man inte kan växla mellan inställningarna på ett snabbt sätt. Lätt att man inbillar sig att det ena är bättre än det andra om man inte kan växla snabbt. När det gällde DVD-film så var det dock en uppenbar skillnad.

Redigerat av danielsundmark, 01 december 2009 - 10:44.


#31

Postad 01 december 2009 - 11:23

FluBBa
  • FluBBa
  • Lärjunge

  • 385 inlägg
  • 0
Nu utan att ha hört hur det låter för dig och inte testat själv så skulle jag gissa på att den största skillnaden du hör troligtvis är ljudnivå skillnaden, detta kan säkert förekomma även för Hd ljuden. Om du har någon BD med menyljud eller PIP funktion och kör med bitstream så hade det varit intressant att se om PS3an automatiskt växlar till PCM just då eller om den skiter i att mixa ljuden alls.
Om du skickar ut PCM för DVD filmer så kan du ju testa att ställa upp volymen på PS3an också för att se om det gör något.

#32

Postad 01 december 2009 - 12:50

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

  • 1 272 inlägg
  • 0

Men menar du då att det inte skulle spela någon roll vilken receiver man har eller vilka ljudkretsar det sitter i den? Bara att prova och se om du upplever någon skillnad, det kostar ingenting :P


Visst är det skillnad på ljudkretsarna, speciellt D/A-omvandlarna är det stor skillnad på mellan olika receivrar t.ex.. Grejen är dock den att det är receiverns ljudkretsar som används oavsett om det är PCM eller bitstream. Det handlar bara om det är PS3:an eller recievern skall lägga ihop 2 + 2 och få 4. Det som spelar roll, dvs ljudåtergivningskretsarna, ligger m.a.o. på samma ställe oavsett vilket inställning du väljer.

#33

Postad 01 december 2009 - 13:52

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Hej.
Jag har testat en hel del vad gäller ljudformaten och de olika inställningarna. Blir lite förvånad när jag läser flertal av inläggen i denna tråd då de flesta menar på att man inte kan höra skillnad om man skickar det som PCM eller som bitsream. Det beror ju ganska mycket på hur bra receiver man har, och hur bra den avkodar ljudet.

Jag märkte själv skillnaden när jag testade DVD-filmer när jag bytt receiver senast och hade pillat fram och tillbaks på inställningarna på PS3'an. Jag körde vid tillfället ljudet via HDMI och i PCM format(PS3 avkodar ljudet) och tyckte inte alls att det lät speciellt bra. Det lät sämre än innan =( Efter en del fipplande av inställningar så kom jag på att jag hade PS3'an inställd att skicka PCM. Jag ändrade då till Bitsream så att min receiver fick avkoda ljudet och det vart en rejält hörbar skillnad. Jag uppmanar alla att testa detta som kör PCM idag. Har ni en hygglig receiver så gör den garanterat ett bättre jobb än PS3'an vad gäller avkodningen. Dessutom får man ju upp ljudformatet man spelar upp i displayen på receivern.

Hoppas det är fler som blir lika positivt överaskad som mig när ni provar bitstream istället för PCM. Jag märkte i alla fall en klar skillnad.

Vad det gäller DVD är det möjligt att det blir bättre som bitstream, inte testat, tack för tipset!
Ska helt klart testa det, även om jag kör väldigt lite DVD.

Men om du kör en bluray med TrueHD eller DTS HD-MA så finns det ingen skillnad. Bara en placebo isåfall, som vi alla gärna vill höra :P
Vi säger att LPCM är ett worddokument och att bitstream är ett packat(t.ex rar) worddokument.

Det spelar ingen roll hur du skickar den här informationen till mottagaren(receivern), det är en bit-identisk signal som går fram. Även om du skickar detta worddokument till en kass dator med 15" CRT så kommer han som sitter bakom kunna läsa dokumentet...även om det kanske är suddigt :P Men det beror inte på dokumentet i sig utan på övriga komponenter. Precis som i en hembio med mindre dyr elektronik mot mycket dyrare elektronik så visar sig troligen den dyrare vara bättre.

#34

Postad 01 december 2009 - 14:14

danielsundmark
  • danielsundmark
  • Användare

  • 181 inlägg
  • 0
Ok, är det nya HD ljudformat så kvittar det alltså. Om man skulle jämföra en riktigt bra BluRay-spelare mot PS3'an och kör samma Bluray-film med något HD ljudformat, finns då ingen skillnad ljudmässigt oavsett kombination med bistream, PCM och vilken spelare som spelar upp filmen? Är det bara bilden man kan märka skillnad på?

När det gäller spelen till PS3 så verkar de flesta ha Dolby Digital 5.1 eller möjligtvis DTS ljud. Är lite osäker på om det vart skillnad med PS3 slim som jag har nu jämfört med de tidigare modellerna, men jag har för mig att den gamla PS3'an skickade dessa ljudformat som bitstream när man spelade? Nu på PS3 slim var jag tvungen att gå in och välja bort PCM för flerkanalsljud för att få till detta. Någon mer som testat detta?

#35

Postad 01 december 2009 - 14:25

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Ok, är det nya HD ljudformat så kvittar det alltså. Om man skulle jämföra en riktigt bra BluRay-spelare mot PS3'an och kör samma Bluray-film med något HD ljudformat, finns då ingen skillnad ljudmässigt oavsett kombination med bistream, PCM och vilken spelare som spelar upp filmen? Är det bara bilden man kan märka skillnad på?

Faktum är att med en riktigt dyr BD-spelare är det svårt att se några märkbara skillnader mellan olika spelare, detta gäller även PS3. Det som skiljer en dyr BD mot en billigare är olika in- och utgångar. Bildkvalitetsmässigt är det svårt att se någon skillnad på bluray i olika spelare. Resten är placebo :P

http://www.avforums....yer-Review.html

När det gäller spelen till PS3 så verkar de flesta ha Dolby Digital 5.1 eller möjligtvis DTS ljud. Är lite osäker på om det vart skillnad med PS3 slim som jag har nu jämfört med de tidigare modellerna, men jag har för mig att den gamla PS3'an skickade dessa ljudformat som bitstream när man spelade? Nu på PS3 slim var jag tvungen att gå in och välja bort PCM för flerkanalsljud för att få till detta. Någon mer som testat detta?

Har den gamla modellen, PS3 40Gb.
Jag testade precis lite med The Rock och DTS-spåret där. Det går ju att byta mellan PCM / Bitstream på Triangelknappen via menyn där. Men jag kan inte höra någon skillnad, möjligtvis att bitstream ger ett högre ljud, så ljudet uppleves typ 2-3dB högre. Men någon skillnad i ljudkvalité är mycket svår eller omöjlig att höra. Tror inte ens det är mätbart. Vid ett blindtest är det omöjligt att säga om PCM eller Bitstream spelas upp. Iaf i detta scenario med PS3 spelare.

Redigerat av Falcy, 01 december 2009 - 14:27.


#36

Postad 01 december 2009 - 18:03

danielsundmark
  • danielsundmark
  • Användare

  • 181 inlägg
  • 0
Då måste jag testa detta ikväll :P Sist jag testade detta tyckte jag att det var en markant skillnad mellan PCM och Bitstream när jag kollade på en DVD-film... kan man ändra så lätt som du beskrev det med triangelknapen under uppspelning så blir det enkelt att testa. Var nästan säker på att man var tvungen att avsluta uppspelning och gå in under inställningar för DVD och ändra? Alltid kul med test :P

Återkommer när jag testat, kan ju vara så att jag måste krypa till korset och erkänna att jag inte märker någon skillnad. Jag har dock svårt att tro det. Sist jag körde PCM när jag spelade upp en DVD undrade jag vad det var som inte stämde med ljudet, men men, det kan ju ha varit något annat.

#37

Postad 01 december 2009 - 18:33

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

kan man ändra så lätt som du beskrev det med triangelknapen under uppspelning så blir det enkelt att testa. Var nästan säker på att man var tvungen att avsluta uppspelning och gå in under inställningar för DVD och ändra? Alltid kul med test ;)

Ja, alltså du kan inte bara ändra mellan PCM / Bitstream på triangel knappen utan du får därifrån gå vidare till AV-inställningar(har jag för mig) och sen kan du därifrån skifta mellan bitstream och PCM. Det är dock en fördröjning av ljudet när du gör bytet.

Ska bli kul att höra vad du säger när du testat...och tänk på att, som jag skrev tidigare, ljudvolymen ökar mellan PCM / Bitstream, det kan ju bidra till att man tror att det är "bättre".

Återkom med vilken film du testat med också.
Väntar med spänning...

Redigerat av Falcy, 01 december 2009 - 18:34.


#38

Postad 01 december 2009 - 19:44

FluBBa
  • FluBBa
  • Lärjunge

  • 385 inlägg
  • 0

När det gäller spelen till PS3 så verkar de flesta ha Dolby Digital 5.1 eller möjligtvis DTS ljud. Är lite osäker på om det vart skillnad med PS3 slim som jag har nu jämfört med de tidigare modellerna, men jag har för mig att den gamla PS3'an skickade dessa ljudformat som bitstream när man spelade?

När du spelar spel så mixas musik och ljud effekter i realtid till 7.1, 5.1 eller 2.0 beroende på vad du har för inställningar, mixningen sker ju med uppackad ljud data (PCM). För att få ut mer än 2 kanaler genom SPDIF kanalen så måste ljudet packas till DD eller DTS (och därmed försämras), om du har ljud via HDMI slipper man denna förlust (på de flesta spel).

#39

Postad 01 december 2009 - 22:05

danielsundmark
  • danielsundmark
  • Användare

  • 181 inlägg
  • 0
Nu har jag testat en del. Jag provade med filmen Gladiator på DVD som både har Dolby Digital och DTS spår. Jag körde scen 15 som innehåller ganska mycket effekter av olika slag.

Började med Dolby Digital och den största skillnaden mellan PCM och Bitsream är helt klart ljudnivån som ni är inne på, och det var stor skillnad. Körde jag Bitsream hade jag volymen på -20 ungefär och för att uppnå samma ljudnivå med PCM var det runt -10 som gällde. Men jag tyckte mig ändå kunna höra skillnader i detaljer i diskanten och i bastryck, men då är det mindre skillnader.

Sen provade jag DTS spåret och växlade fram och tillbaks mellan PCM och Bitsream. Här var det också skillnad i ljudnivån, men inte lika mycket som för Dolby Digital. Kanske handlade om +-5 på receiverns volym istället för +-10. Samma intryck för ljudet här också vad gäller diskantdetaljer och bastryck tycker jag, men fortfarande små skillnader i så fall.

Efter att ha testat det här föredrar jag fortfarande Bitstream alla dar i veckan. Behöver inte vrida på lika mycket på receivern och jag tycker som sagt man kan höra vissa skillander i ljudet med. Samtidigt får man ljudformatet presenterat i displayen på receivern. Men mina tidigare upplevelser berodde helt klart mest på skillnaden i ljudvolym då det vart markant högre(starkare) med Bitstream.

FluBBa: Intressant det du skriver. Då har jag vart helt ute och cyklat då jag försökt få till bitstream från PS3 när jag spelar. Jag använder HDMI och bör då alltså köra PCM i multikanal, annars komprimeras ljudet om jag förstår dig rätt. Ska testa detta också och se om jag märker några skillnader. Tack för den förklaringen. Det förklarar varför man inte kan ställa om ljudet mellan bitstream och PCM för spelen på samma sätt som till DVD och Bluray.

Redigerat av danielsundmark, 01 december 2009 - 22:07.


#40

Postad 01 december 2009 - 22:22

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Började med Dolby Digital och den största skillnaden mellan PCM och Bitsream är helt klart ljudnivån som ni är inne på, och det var stor skillnad. Körde jag Bitsream hade jag volymen på -20 ungefär och för att uppnå samma ljudnivå med PCM var det runt -10 som gällde. Men jag tyckte mig ändå kunna höra skillnader i detaljer i diskanten och i bastryck, men då är det mindre skillnader.

Tack för din input. Kul att du upplever hörbar skillnad. Men frågan är om du skulle kunna "peka ut" vilken som är PCM / Bitstream vid ett blindtest?

I don't think so... ;)

Jag har tyvärr inte Gladiator på DVD, har bara den kassa BD versionen :), annars hade jag testat samma sekvens.

Redigerat av Falcy, 01 december 2009 - 22:23.


#41

Postad 02 december 2009 - 06:08

Kimpost
  • Kimpost
  • Beroende

  • 1 134 inlägg
  • 0
Förstärkare är tyvärr inte alltid korrekt gjorda. En bugg jag har läst om är att en del receivers inte lägger till 10dB på LFE över LPCM, medan det alltid görs automatiskt för bitstream. Oftast brukar det finnas ett menyval där man kan välja att slå av och på 10db boost.

Mitt tips är att leta igenom menyerna.

#42

Postad 02 december 2009 - 08:48

danielsundmark
  • danielsundmark
  • Användare

  • 181 inlägg
  • 0
Falcy: Mycket möjligt att jag inte skulle fixa en blindtest ;) Tycklte det var lite svårt att jämföra då det tar lite tid att byta mellan PCM och Bitsream och sen att man måste justera volymen för att få den lika. Bara dom grejerna kan ju göra att man inbillar sig skillnader.

Kimpost: Har för mig att jag läst liknande uppgifter om att just det kan skilja en del på LFE signalen mellan PCM och Bitstream. Det kan ju vara därför som jag upplevde en skillnad i bastryck. Men det var som sagt en liten skillnad i så fall.

#43

Postad 02 december 2009 - 10:48

Kimpost
  • Kimpost
  • Beroende

  • 1 134 inlägg
  • 0
Hur gammal heter din förstärkare ifrån, danielsundmark?

(märke, modellbeteckning)

#44

Postad 02 december 2009 - 12:18

danielsundmark
  • danielsundmark
  • Användare

  • 181 inlägg
  • 0
Kimpost: Den är relativt ny. Jag kör numera en Pioneer SC-LX71. Har även Pioneers Bluray spelare BDP-LX71.

En annan fråga som egentligen kanske hamnar lite utanför trådens rubrik. Men om vi diskuterar 2-kanals ljudet när man spelar CD-skivor. Vad är det som gäler då vad gäller PCM osv. Det låter väl ändå bättre med en bra dedikerad CD-spelare? Några inställningar på PS3 för att få detta att låta så bra som möjligt? Idag spelar jag all musik på min Pioneer Bluray spelare som jag tycker har ett bra CD-ljud.

#45

Postad 02 december 2009 - 13:03

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Men om vi diskuterar 2-kanals ljudet när man spelar CD-skivor. Det låter väl ändå bättre med en bra dedikerad CD-spelare? Några inställningar på PS3 för att få detta att låta så bra som möjligt? Idag spelar jag all musik på min Pioneer Bluray spelare som jag tycker har ett bra CD-ljud.

Nu är inte jag någon expert på detta så jag spånar fritt, som vanligt :)

Men om du kör din PS3 eller din Pioneer BD-spelare borde inte spela någon roll om du kopplar digitalt t.ex via HDMI. Med den digitala kopplingen går man förbi den inbyggda DACen(D/A omvandlaren) och detta styrs då istället av förstärkaren.

Kör man analogt, vilket man väl inte kan med PS3? Så är det en annan sak. Måste finnas en anledning till att det finns CD-spelare som är dyrare än min PS3...
Klarar du ett blindtest från vilken källa din CD-skiva spelas upp ifrån? ;)

Reserverar mig här från stora fel i texten ovan...rätta mig gärna ;)

Redigerat av Falcy, 02 december 2009 - 13:06.


#46

Postad 02 december 2009 - 13:23

Kimpost
  • Kimpost
  • Beroende

  • 1 134 inlägg
  • 0
PS3 har analog output via multi-out kabeln. Hur det låter vet jag inte. Förmodligen sämre än bättre dedikerade spelare.

Använder du enbart PS3 eller för den delen din Pioneer BD som transport så ska det inte vara någon ljudskillnad. PCM ska skickas över bara. Se till så att du inte ljudnivåjusterar via PS3 (kolla med triangel), och strunt gärna i uppsampling. :)

#47

Postad 02 december 2009 - 13:38

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0
Kul läsning :) Den här maskinen är verkligen utöver det vanliga, att man kan få alla dessa funktioner, som också håller hög klass för 3000:- är galet!
https://www.minhembi...howtopic=169882

Redigerat av Falcy, 02 december 2009 - 13:40.


#48

Postad 02 december 2009 - 19:01

danielsundmark
  • danielsundmark
  • Användare

  • 181 inlägg
  • 0
Intressant. Ska nog testa lite cd-ljud mellan min bluray och ps3 igen. Något som kan tala för bluray spelarens fördel är att både bluray och receiver har stöd för PQLS när man överför ljudet via hdmi.

"PQLS med HDMI
PQLS (Precision Quartz Lock System) är en överföringskontroll teknik som använder KURO LINK funktionen.
Signalen som spelaren skickar ut kontrolleras av AV förstärkaren för att återge högkvalitativ uppspelning från en CD genom användandet av förstärkarens kvartsoscillatorn. Detta eliminerar risken för jitter (digitalt brus) som kan uppstå vid överföringen som kan påverka ljudkvaliten. "

Sen om detta har så stor betydelse vet jag inte...

#49

Postad 02 december 2009 - 21:35

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

"PQLS med HDMI
PQLS (Precision Quartz Lock System) är en överföringskontroll teknik som använder KURO LINK funktionen.

Eftersom det bara funkar med PCM men du kan köra bitstream, så är det meningslöst.
" The PQLS feature is useless unless you own a compatible PQLS Pioneer AVR. Since all PQLS Pioneer AVRs are already HDMI 1.3, you don't need PQLS since you can bitstream. "

Redigerat av Falcy, 03 december 2009 - 01:35.


#50

Postad 03 december 2009 - 07:15

Kimpost
  • Kimpost
  • Beroende

  • 1 134 inlägg
  • 0
Först några punkter:
- Kör du med PQLS påslaget så kan jitterproblem reduceras för dina CD (CD skickas ju som PCM inte som bitstream).
- SACD kan skickas som bitstream eller som PCM. Kör du med optisk ut så bör du använda bitstream (pga bandbreddsproblem). Kör du med HDMI så spelar det ingen roll om du kör bitstream eller PCM. Kör du med PCM så använd PQLS för att reducera risken för jitter.
- Högupplösta ljudformat från Bluray kan skickas som bitstream eller PCM över HDMI.
- Kör du bitstream på dessa så får du rätt loggor i förstärkaren att lysa upp.
- Använder du dig av PCM så låter du Bluray-skivor "göra sitt jobb". Det vill säga - du får med skivans separata ljudspår till förstärkaren och därmed till högtalarna. Exempel på det är ljudeffekter när du bläddrar i menyer, och kommentatorsspår när du tittar på en Bluray-film. Om du har bitstream valt, så kan du inte höra dessa ljudspår. Använder du dig av PCM så ska du också köra med PQLS.

Sammanfattning:
- Jag personligen tycker att du ska köra med din Pioneer så mycket du orkar.
- Kör HDMI.
- Ha PQLS påslaget.
- Kör med PCM.
- Jitterproblem är ofta överdrivna. De flesta har inga.
- Jitter kan förekomma även vid bitstream.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.