Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Guldmedlemskap - Jippie, eller vad tusan nu då?

58 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 31 October 2007 - 00:54

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Min första spontana reaktion när jag fick höra talas om guldmedlemskap och poängsatta medlemmar, grundade sej i min på tok förhastade läsning av vad guldmedlemskap innebar.

Jag hade i åtanke en gammal diskussion som till viss del handlade om uppträdandet på forumet och moderatorernas arbetsbelastning i synnerhet.

Min alldeles förhastade reaktion berodde alltså på att jag trodde att medlemmars bidrag på forumet äntligen skulle "bedömas" på något sätt, där medlemmar som bidrar på konstruktiva sätt i forumets trådar och som lyckas hålla nivån på trådar uppe på en berömvärd nivå, istället för att bidra på negativa sätt så att trådar spårar ur och hamnar på dagisnivå. Något som händer alltför ofta med tanke på att detta är ett forum för mer eller mindre entusiastiska hembio-nissar.

Nope!

Poäng ska man tydligen få för att man bidrar till prisjakts innehåll i form av rescensions-länkar och produktegenskaper.

Jaha, då var jag totalt uträknad redan från början, var min nästa reaktion.

Varför?

Jo för att jag är ganska nöjd med min anläggning och oavsett vilket så hör jag inte till kategorin som jämt och ständigt läser produktspecar (även då jag är ute efter uppgraderingar), eftersom jag är mer intresserad av kvalite än funktioner. Något som inte går att utläsa ur en produkt-spec.

Jag tycker detta är lite synd, eftersom det exkluderar mej ifrån de möjligheterna som ett guldmedlemskap medger. Åtminstone tills det blir dags för mej att uppgradera igen, då kan jag möjligtvis plocka någon enstaka poäng. Men det förefaller ganska otroligt ändå eftersom jag mer än gärna sparar några kronor på att köpa begagnade grejer.

Nåja, tänkte jag. Man kan ju inte få allt här världen. Jag behöver ju faktiskt inte ett guldmedlemskap för att t.ex. zooma i galleri-bilder. Det räcker ju med att ägaren av galleri-bilderna är guldmedlem.

Döm om min förvåning när jag idag tittar på de som leder poängligan. Jag har ännu bara tittat på de tre översta medlemmarna och av dessa 3 så var det bara 2 som överhuvudtaget hade några bilder i sina gallerier! Den tredje hade i princip bara dator-relaterade bilder i sitt galleri och dessa gick inte att zooma i ändå...

Så jag blev lite nyfiken på vad hela den här iden går ut på (milt sagt). Vid ytterligare lite läsning om guldmedlemskapet så framstod det även för mej att guldmedlem är man inte hur länge som helst. Man köper sitt guldmedlemskap för en viss tid och ju fler poäng man kan betala med desto längre får man lov att vara guldmedlem.

Så möjligheten att låta andra medlemmar zooma in galleri-bilder är alltså bara temporär och för att det ska fungera överhuvudtaget så verkar det som om guldmedlemmen inte bara kan publicera vilken bild som helst utan dessutom måste ägna lite mer tid åt att ange var man kan zooma (av Franz exempelbilder att döma) och helst också lägga upp tillräckligt högupplösta bilder.

Extrajobb för att kunna utnyttja en möjlighet högst temporärt m.a.o.

Kanske inte så konstigt att de 3 högst placerade på poängtoppen inte ens har några relevanta bilder!?

Men man får ju en blogg som guldmedlem också!
Hmm...

Nåja, även om det inte intresserar mej nämnvärt, eftersom jag lika gärna kan skriva i min egen gästbok eller starta en tråd i offtopic-delen, men det kanske intresserar andra medlemmar.
Vad händer med deras blogg då de inte längre har "råd" att vara guldmedlemmar?

Om jag har förstått det rätt så försvinner även bloggen, med guldmedlemskapet då detta löper ut (om man inte jagar ytterligare produkt-egenskaper för att kunna köpa sej mer guldmedlemskap)...

Jag behöver inte fråga om vad tanken med detta guldmedlemskap var. Det är så uppenbart så att vem som helst kan läsa mellan raderna och inse att prisjakt vill att produkt-egenskaperna ska vara så kompletta och uppdaterade som möjligt.

Men ärligt talat är det verkligen rätt väg att gå, det här med guldmedlemskap...

I vilket fall som helst så tillför alltså inte ett guldmedlemskap forumet något alls!
Detta forum som jag så länge har ägnat min tid åt.

För mej är forumet det som lockar allra mest på hela MinHembio.com. Galleribilderna kommer på en mycket god andra plats. Produkt-egenskaperna på prisjakt kan vara bra att ha ibland, men det är definitivt inte något jag sörjer för om de inte är kompletta. Har jag några funderingar kring en produkt så söker jag på forumet och vanligtvis så går det att finna otroligt mycket mer info i forumets trådar än någon produkt-spec i världen kan förmedla...

Om det inte har framgått redan så är jag besviken på vad det här med guldmedlemskap innebär. Det är definitivt inte något som alla kan ha glädje av och glädjen är tydligen ganska kortvarig och ibland väldigt tveksam...

Jag har svårt att tro att jag är ensam om att värdera forumet högre än produktegenskaper och rescensions-länkar...

Postad 31 October 2007 - 08:08

pechas
  • pechas
  • Lärjunge

• 387 inlägg
  • 0
Krasse jag tycker att detta var klockrent. som om du talade ur mitt hjärta. Det enda som skulle intressera mig var en blogg men, skriva en och vips så är den borta. nej då vill jag inte. då kan jag lika gärna ha en blogg genom google.

Postad 31 October 2007 - 08:20

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Amen to that Krasse!

Kunde inte hålla med dig mer angående dina synpunkter.

Personligen tycker jag faktiskt att den nya sidan blivit sämre och rörigare.

Möjligt att man vänjer sig och tycker annolunda efter ett tag men just nu tycker jag så.

På nåt sätt känns den mer kommersialiserad också. (rättstavat?)

Vem vet kanske detta med gulmdmedlemsskap bara är början till nåt som liknar Aftonbladets "Plus" tjänster?

Dvs att man måste betala för att kunna se och göra vissa saker och utnyttja alla finesser....

Hoppas dock inte detta!

Postad 31 October 2007 - 08:36

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

• 3967 inlägg
  • 0
Hejsan krasse!

Tack för ett långt och informativt inlägg (precis som vanligt) om hur du upplever vårat forum, Prisjakt och guldmedlemsskapet. Vi uppskattar att du tar dig tid att ge oss kritik. Det som är bra att du både "risar och rosar" oss när vi behöver det.

Ska försöka svara på ett par av dina frågor i alla fall.
Angående zoomningen i bilder så kan man zooma i alla högupplösta bilder. Dock så kan ägaren av gallriet/bilderna lägga till produktkopplingar som då visas med en vit ruta runt den aktuella produkten i bilden. Detta för att tydligöra var produkten finns på bilden.

Att sätta "betyg" på medlemmarna finns det möjlighet att göra idag med denna forumversion som vi har installerad, men vi har valt att ha den avaktiverad nu ibörjan för att bestämma oss för hur vi ska ha det framtiden. Kanske kan en aktivering av denna funktion slå tillbaka på oss genom en massa "hämndbetyg" och så har vi nya problem på halsen? Det är mycket att ta hänsyn till innan man kan införa detta och få det att fungera på ett bra sätt utan en massa "gnissel" från medlemmarna.

Guldmedlemskapet är något som är under utveckling och som inte är statiskt när det gäller sin utformning. Idagsläget är det enda sättet att bli guldmedlem att skriva in egenskaper och recensionslänkar. Det kommer att bli andra sätt att bli guldmedlem också längre fram. Men även där ligger vi lite och avvaktar för att bestämma oss för hur ett bra och rättvist system ska utformas.
Även fördelarna med att vara guldmedlem kommer att ses över och utökas i framtiden.

Hurvida bloggar och zoombara bilder kommer att försvinna när gulmedlemskapet "går ut" vet jag ej. Men jag ska fråga de som vet och så meddelar antingen jag eller någon av dem här i tråden.

Just nu så går nästan alla energi och tid åt till att fixa till de alla buggar och felrapporter som har kommit in. Men vi jobbar så gott vi kan och hoppas att ni i alla fall är lite nöjda med utveckligen av minhembio och att ni kommer att trivas här hos oss.

Redigerat av Berggren, 31 October 2007 - 08:38.
Tog bort citeringen då den var onödigt stor

Postad 05 November 2007 - 01:42

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Just nu så går nästan alla energi och tid åt till att fixa till de alla buggar och felrapporter som har kommit in. Men vi jobbar så gott vi kan och hoppas att ni i alla fall är lite nöjda med utveckligen av minhembio och att ni kommer att trivas här hos oss.

Kan tänka mej det ;) .

Jag vill bara klargöra att jag är inte alls missnöjd med förändringarna, även om det kanske låter så när det gäller vissa saker. Ni har gjort ett jättejobb, som tyvärr inte är riktigt klart ännu även om det känns som att ni har kommit en bra bit på väg. Keep up the good work m.a.o.

Har du hunnit fråga de som vet mer om hur det hela är tänkt att fungera med de zoombara bilderna och bloggarna när ett guldmedlemskap går ut? Även om jag kanske aldrig kommer att bli en guldmedlem genom att jaga poäng (i vart fall inte någon längre tid), så tror jag detta är av intresse ändå.

Vad det gäller betygsättning av forummedlemmar så kanske det finns lite inspiration att hämta i följande tråd:
Sätt ett plus på goda forum-medlemmar, För trevliga och informativa inlägg
Omifallatt du har glömt bort tråden alltså B) ...

Postad 05 November 2007 - 05:53

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0

Jag behöver inte fråga om vad tanken med detta guldmedlemskap var. Det är så uppenbart så att vem som helst kan läsa mellan raderna och inse att prisjakt vill att produkt-egenskaperna ska vara så kompletta och uppdaterade som möjligt.

För tankarna till vad en arbetskompis brukar säga: "Tar inte vi betalt för jobbet så är det någon annan som tjänar de pengarna". Detta är annu en variant för att få detta "egenskapsjobb" utfört gratis imho. Tidigare har det varit tävlingar där folk har lagt ned oerhört med tid.

Postad 05 November 2007 - 11:59

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1919 inlägg
  • 0
Hej Krasse

Eftersom jag var en av dem du nämde så tänkte jag förklara varför det blev en massa ( onödig ? ) datatid för mig under helgen.
Var förkyld och hade inget annat för mig så jag tänkte att jag kunde uppdatera ( med recensioner samt tillägg ) HD DVD listan eftersom ingen annan verkade vilja göra detta jobb. Själv så brukar jag när jag hinner uppdatera produkter samt lägger in nya eftersom vissa inte är intresserade av att göra detta enkla jobb.

Personligen tycker jag att man kan ta bort både poängen samt inlägg räknaren för många så verkar detta vara viktigt, samt även röstfisket på många galleri sidor. Jag tror inte i längden att detta med poäng är en så särskilt bra sak utan att det kan spåra ut rejält.

Jag lovar att lägga upp bilder när jag lyckas köpa en digitalkamera ( förhoppningsvis till Jul ?? ;) ) för tillfället är det andra utgifter som styr samt trädgårds och husarbete som ska göras inför vintern.

Det ska räcka att ha ett intresse för hemmabio för att kunna utnyttja denna underbara hemsida utan en massa separeringar av medlemmar.

Postad 05 November 2007 - 14:05

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0

Var förkyld och hade inget annat för mig så jag tänkte att jag kunde uppdatera ( med recensioner samt tillägg ) HD DVD listan eftersom ingen annan verkade vilja göra detta jobb. Själv så brukar jag när jag hinner uppdatera produkter samt lägger in nya eftersom vissa inte är intresserade av att göra detta enkla jobb.

Vad anser du om aspekten att någon / några tjänar pengar på det gratisjobb som du lägger ned? Hade "Min Hembio" varit en ideell förening så hade jag sett annorlunda på det men utan att ha koll på vilka, från Afonbladet och nedåt, som tjänar ? antal kronor på siten är jag tveksam till tex denna typen av gratisjobb, för att "vår site" skall bli bättre.

Personligen tycker jag att man kan ta bort både poängen samt inlägg räknaren för många så verkar detta vara viktigt, samt även röstfisket på många galleri sidor. Jag tror inte i längden att detta med poäng är en så särskilt bra sak utan att det kan spåra ut rejält.
..................
Det ska räcka att ha ett intresse för hemmabio för att kunna utnyttja denna underbara hemsida utan en massa separeringar av medlemmar.

Detta håller jag helt med om. Vi behöver inga bedömningar och kategoriseringar av folket här imo.

Postad 05 November 2007 - 15:39

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Oopss

Sorry Hifighost, det var aldrig meningen att min inlägg skulle vara något påhopp. Varför någon sitter och samlar poäng är egentligen fullständigt oväsentligt för min del. Jag hänger inte heller upp mej på om någon vill hjälpa prisjakt gratis eller mot poäng, jag kan själv mycket väl tänka mej att jobba gratis med något som roar mej och vill därför inte heller klandra någon annan som i ditt fall t.ex. har suttit och angett en massa produktegenskaper och fixat rescensionslänkar som ett tidsfördriv.

Det är fullständigt ok för min del.

Men jag är kanske lite gammalmodig på något sätt och vurmar av denna anledning främst för MinHembio.com's forum och gallerier. Det är på dessa sidorna jag gärna ser att man lägger krutet i första hand, men det är ju också bara min personliga åsikt.

Det finns givetvis ett stort värde i att så många produkt-egenskaper som möjligt finns med på prisjakts sidor för olika produkter. Även jag har glädje av att produkt-egenskaper och rescensioner finns tillgängliga när jag själv av olika anledningar kollar upp produkter.

Faktum är att jag själv har börjat knappa in lite produkt-egenskaper nu också, vid de tillfällen som dyker upp när jag själv kollar upp produkter. Tyvärr så jagar jag inte längre produkter som jag gjorde förr, när jag var i början av uppbyggnaden av min hembio, därmed så kommer jag förmodligen inte att hamna på någon topplista heller.

Postad 05 November 2007 - 15:48

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2349 inlägg
  • 0
Jag tycker guldmedlemskap i grunden skulle vara beroende på hur många inlägg och vad man gjort för att behålla en god ton i forumet som tex harry utmärkelserna på ett annat forum.

Detta med att bara regga upp produkter är ett elitisktiskt synsätt som inte säger ett jota om vad personen gjort för forumet på lång sikt.

Det som varit med från grunden då med gamla Minhembio borde eftersom de stannat igenom i vått och torrt bli belönade med guldmedlemsstatus. Men nej, jag sa det redan innan vid ägarbytet att detta kommer sluta illa.
Nu är forumet rörigt och exkluderande i sin uppdelning.

Tyvärr.

Redigerat av Unregistered973, 05 November 2007 - 15:52.

Postad 05 November 2007 - 16:15

jonasbonde
  • jonasbonde
  • Master of Who?

• 1832 inlägg
  • 0
Ojdå,

Här var det sura tongångar, Guldmedlemskapet är gjort för att kunna ge lite extra till de medlemmar som vill ha mer info. Min stora insperationskälla är online spelet hattrick. Men istället för att ta betalt så tycker vi det är bättre att få hjälp med egenskaper något som såklart hjälper alla i slutet betydligt bättre än vad pengar gör <_<

Att belöna bra och hjälpsamma medlamar är något som man får fundera på hur det skall fungera. Även om vi redan nu ger fria poäng till hjälpsamam medlemmar :wub: (men jag tror på ett mer strukturerat sätt på sikt)

//Jonas

Postad 05 November 2007 - 16:17

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1919 inlägg
  • 0
Jag är alltid glad :wub: oavsett vad som sägs och skrivs.

Postad 05 November 2007 - 18:12

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0

Ojdå,

Här var det sura tongångar

Ett av mina favvoprogram (missade tyvärr ett par) var "Grumpy Old Men" för något år sedan så det kanske ligger något i det <_< , även om jag verkligen inte anser att kritisk och sur behöver vara samma sak.

Men istället för att ta betalt så tycker vi det är bättre att få hjälp med egenskaper något som såklart hjälper alla i slutet betydligt bättre än vad pengar gör :wub:

Hjälper alla på vilket sätt då? Det hjälper inte mig något större då jag, de få gånger som jag behöver produktinfo, som regel kan söka mig fram till den ändå (hos försäljare eller tillverkare).

Är det kanske istället så att de som blir mest hjälpta är ickemedlemmar som tillfälligt letar produkter (den stora massan) med hjälp av Prisjakt och då kanske via tex Aftonbladet eller andra externa kopplingar / länkar? Är det inte också så att det är i detta (den stora massan) som det finns pengar att hämta för siten och dess ägare och anställda? Pengar som då till stor del jobbats in av medlemmar som inte ersätts ekonomiskt för sitt jobb (mer än Guldmedlemsskap då)?

Ligger det inte något i ett sådant resonemang?

Edit:
PS Naturligtvis är det upp till var och en om man vill avsätta timmar till att tex uppdatera produktegenskaper för Prisjakt utan ekonomisk ersättning men kanske man kan fundera på om det inte är som min jobbarkompis brukar säga: "Tar inte vi betalt tar någon annan hand om pengarna".

Om man läser nedan så inser jag ju att de anställda / ägarna, om de slipper mata in produktuppgifter, tex får tid över för tex "research till texter i Aftonbladet" mm. DS

"Ägare: Aftonbladet Nya Media (70 procent), Jonas Bonde (21 procent) och personalen (9 procent). Antal anställda: 11. Omsättning 2005:2 miljoner kronor. Resultat 2005:500 000 kronor. Omsättning 2006:”Svårt att uppskatta, men betydligt mer än de blygsamma siffrorna tidigare.”------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Målsättningen är att om två år vara marknadsledande i Sverige inom området Sök & Katalog. För att klara det ska Prisjakt fortsätta jobba för att vara tekniskt långt framme, innehållsmässigt starka, samt satsa på en stark integration med Aftonbladet.– Exakt hur samarbetet ska se ut är ännu inte klart, men Prisjakt kommer till exempel att bidra med bakgrundsmaterial och göra resarch till texter i Aftonbladet. Vi kommer att nå en större målgrupp i och med detta samarbete, förklarar Jonas Bonde."

Källa: www.idg.se

Redigerat av Unregistered1013, 05 November 2007 - 20:46.

Postad 05 November 2007 - 20:28

jonasbonde
  • jonasbonde
  • Master of Who?

• 1832 inlägg
  • 0
Förhoppningsvis har Prisjakt/Minhembio inneburit att man har sparat en hel del pengar när man använder det. Ett sätt att visa sin tacksamhet är att förbättra sidan genom att:
* Ge omdöme på Produkter/Butiker
* Tipsa om recensioner
* Tipsa om egenskaper

För att ge en morot till de som förbättrar för andra så skapar vi Guldmedlemskap, som ger lite bonus när man använder Sajten :wub:
Men visst, vi hoppas att de som sparar pengar på oss, vill spara pengar till oss.

//Jonas

Redigerat av jonasbonde, 05 November 2007 - 20:31.

Postad 05 November 2007 - 21:18

Franz
  • Franz
  • Veteran

• 2127 inlägg
  • 0

Är det kanske istället så att de som blir mest hjälpta är ickemedlemmar som tillfälligt letar produkter (den stora massan) med hjälp av Prisjakt och då kanske via tex Aftonbladet eller andra externa kopplingar / länkar? Är det inte också så att det är i detta (den stora massan) som det finns pengar att hämta för siten och dess ägare och anställda? Pengar som då till stor del jobbats in av medlemmar som inte ersätts ekonomiskt för sitt jobb (mer än Guldmedlemsskap då)?

Direkt ekonomiskt är Minhembio en förlustaffär för Prisjakt. Reklam på Minhembio täcker inte på långa vägar upp för de kostnader som sidan har. Däremot finns det naturligtvis ett värde för Prisjakt i och med att vi får in produktegenskaper, recensionslänkar, bilder och att det finns produktkopplingar till forumtrådar. De nuvarande guldmedlemsförmåner såsom möjlighet att zooma i bilder och se galleribilder i upp till 5 megapixel gör ju att vi behöver mer lagringsutrymme och får ökade kostnader för bandbredd (nej det är inte gratis att skicka flera terabyte per månad). Att man ställer upp med t.ex. egenskaper är med andra ord ett sätt att betala för de ökade kostnaderna som dessa möjligheter medför.

Sedan får vi komma ihåg att guldmedlemsskapet är i sin linda. Utökad funktionalitet och andra sätt att få poäng är något som givetvis diskuteras och som kommer med tiden.

Redigerat av Franz, 05 November 2007 - 21:18.

Postad 05 November 2007 - 23:18

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Det är kanske här som motsättningarna har sin grund. Det finns ett antal medlemmar som har hängt med sedan MinHembio.com registrerades. Då drevs sajten ideelt och var aldrig utsatt för några marknadskrafter.

Idag drivs MinHembio.com som en tung bisyssla av det företag som försöker leva vidare med sajten Prisjakt.com som inkomstkälla.

MinHembio.com har ALLTID varit en förlust-affär! Jag tror inte MInHembio.com hade kunnat överleva om vinst-intresset varit det enda som låg bakom sajten. Det som nu väcker lite mindre roliga känslor hos många medlemmar tror jag grundar sej i ett ökat vinst-intresse hos sajten på bekostnad intresset för just själva MinHembio.com.

Det som dessutom förfular hela historian lite är att MinHembio.com ALDRIG hade blivit så stort om det inte vore för forumet. Detta forum som så många har ägnat så enormt mycket tid på. Nu tänker jag inte endast på alla de stackars moderatorerna som ska försöka hålla ordning på forumet utan främst på alla de medlemmar som genom sina aktiviteter på forumet har hållit detta levande.

Det är mycket som ska beaktas i den här diskussionen. Det KOSTAR att ha uppdaterad hårdvara och bandbredd som klarar av behoven. Det är självklart. Behovet kunde dock varit avsevärt mycket mindre om man t.ex. hade slopat forumet och gallerierna, men då hade å andra sidan MinHembio.com självdött på ingen tid alls.

Att kommersialisera MinHembio.com kan i förlängningen leda till sämre kvalite på forumet, något som i sin tur nästan garanterat kommer att minska antalet gamla veteraner. Då ska man ha i åtanke att det finns väldigt mycket kompetens hos de gamla veteranerna som också försvinner i samma veva. Något som ökar risken för att forumet urholkas och kan också mycket väl leda till att forumet blir lika välbesökt som lunarstorm men med samma värde som informationskälla.

Ett ställningstagande innebär alltså en väldigt hårfin balansgång för de som driver sajten. Inte för kommersialiserat för då faller nivån på forumet, för lite kommersialiserat så blir kostnaden för tung för att hålla forumets tekniska kvalite uppe, vilket också leder till minskad aktivitet på forumet.

Det står ägarna för sajten fullständigt fritt att göra som dom vill, precis som det bör vara, men ha åtminstone lite förståelse för varför så många värderar MinHembio.coms forum högre än prisjakt.

Vi har varit med ganska länge vi veteraner och vill ogärna se ett forum som dör lika lite som vi vill se ett forum i stil med lunarstorms...

Postad 06 November 2007 - 00:12

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2349 inlägg
  • 0
Så här ser jag det om jag slösar min tid att repetativt ge svar och dela med min kunskap sen 2002 är mindre vörd än en som lägger in produkter hela tiden men som kanske inte bidrar på forumet?

Om det är så slutar jag svara och dela med mig av min kunskap tills det uppskattas igen !!!
:wub:

Nej fanemig flit skall belönas oavsett hur man stoppar in sin möda.

Krasses senaste inlägg är EXAKT så jag tänker/känner.

Redigerat av Unregistered973, 06 November 2007 - 00:14.

Postad 06 November 2007 - 00:30

Franz
  • Franz
  • Veteran

• 2127 inlägg
  • 0
Jag förstår din oro Krasse. Givetvis funderade vi i dessa banor vi med och det var därför som vi bestämde att ett guldmedlemsskap enbart skulle innehålla ny funktionalitet. D.v.s. det vanliga medlemsskapet får inte försämras för att locka folk över i guldmedlemsskap.

Jag har lite svårt att förstå ditt resonemang kring att sidan alltid gått back. Är det mer okej att den går back nu bara för att den gjort det tidigare? Hur många tusenlappar i månaden är okej. Det är tyvärr fler än "ett par". Vi tycker det är okej att Prisjakt sponsrar Minhembio. Det ger ett väldigt fint innehåll tillbaka. Med guldmedlemsskapet hoppas vi nu kunna erbjuda sådant som inte skulle fungera i längden att erbjuda annars.

Givetvis är forumet viktigt. Upplever du att guldmedlemsskapet innebär försämringar där? Jag ser inga som helst problem i att duktiga medlemmar belönas med guldmedlemsskap och hoppas att det är något vi kan hitta en bra modell för.

Jag skulle gärna se en lösning där kvalité gick för kvantitet och vi slapp hämndauktioner samt pajkastning. Vad sägs om att kunna "stjärnmärka" bra inlägg i forumet och presentera resultatet som "100 medlemmar tyckte att det här var ett bra inlägg". Bra inlägg skulle kunna märkas ut både i tråden, i sökfunktionen och på förstasidan. För att slippa tråkigheter finns det ingen möjlighet att sätta något negativt utan dessa klassas precis som andra inlägg som inte gav något för den aktuelle läsaren. Känns det inte för jobbigt så summeras "stjärnorna" per medlem och man får även en liten topplista. Åtminstone skulle jag tycka att det skulle vara lite extra triggande att hjälpa till ifall det innebar att man kunde hamna på en lista över forumets mest uppskattade medlemmar. Antal stjärnor konverteras genom någon formel till poäng på ett sådant sätt att riktigt hjälpsamma medlemmar har guldmedlemsskapet som i en liten ask men att inte vem som helst får det.

Något att bygga på eller är det för kommersiellt eller elitistskt? :wub:

Redigerat av Franz, 06 November 2007 - 00:57.

Postad 06 November 2007 - 10:11

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2349 inlägg
  • 0

Jag ser inga som helst problem i att duktiga medlemmar belönas med guldmedlemsskap och hoppas att det är något vi kan hitta en bra modell för.

Något att bygga på eller är det för kommersiellt eller elitistskt? :)

Så vi som varit med från början är inte "bra nog medlemmar". Vi som stått och hjälpt till att förbättra forumet och dess funktioner under lång tid.

Detta system är fel som ni har nu.
Belöna dem som varit med att bygga upp detta forum. ALLA inte bara de som lägger in produkter efter ett visst datum.

Postad 06 November 2007 - 10:39

PEF
  • PEF
  • Lärjunge

• 301 inlägg
  • 0
En klart intressant tråd...

Jag förstår vad Krasse och Asminov66 pratar om och framförallt vad de är oroliga för. I dagens samhälle är det pengar som räknas i första hand och mjuka värden kommer oftast i kläm.

Nu är jag ganska säker på att de som driver denna site är genuint intresserade av hemmabio och att de inte vill kompromissa detta, men de kan inte heller bortse från kostnader eller önskningar från sponsorer. Det är också så att det är en lyckad symbios att medlemmar som brinner för sina favorit produkter hjälper till att komplettera information och att prisjakt då får gratis arbete gjort...

Men exakt som ni skriver så ar ett forum utan medlemmar eller inlägg ingenting!

Då till själva problemet...
Hur kan minhembio premiera de forumsmedlemmar som då skulle förtjänar att bli Guldmedlemmar?
De kan måste ha någon form av bedömningsverktyg... att bara varit registrerad i X år eller gjort X inlägg är väl kanske lite för enkelt. De kan inte heller helt godtycligt dela ut guldmedlemskap utan att kunna motivera varför vissa är förtjänta och inte andra.

Så... fram med bra förslag på hur minhembio kan premiera de som gör detta forum till vad det är!

Postad 06 November 2007 - 16:46

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0

Då till själva problemet...
Hur kan minhembio premiera de forumsmedlemmar som då skulle förtjänar att bli Guldmedlemmar?
De kan måste ha någon form av bedömningsverktyg... att bara varit registrerad i X år eller gjort X inlägg är väl kanske lite för enkelt. De kan inte heller helt godtycligt dela ut guldmedlemskap utan att kunna motivera varför vissa är förtjänta och inte andra.

Så... fram med bra förslag på hur minhembio kan premiera de som gör detta forum till vad det är!

Förstår inte alls varför man skall kategorisera och klassificera medlemmar överhuvudtaget. Inser heller inte hur man skulle kunna bedöma folk efter hur de skriver. Skall tex inställsamhet premieras? Kritiskt tänkande ger minus? Finns inte risken för en utslätning som så ofta sker med "topplistor".

Hur vet man dessutom att det som skrivs verkligen är värt en "stjärna" eller ej. En medlem som skriver med pondus och självsäkerhet ger som regel intryck av att vara kunnig och påläst. Praktiken (vidare frågeställning) har sedan visat att det inte alls behöver stämma.

Jag anser att det är ett dålig idé detta med ett belöningssystem och ser inte heller hur tex en utmärkelse skulle tillfredställa mig. Anser att det räcker långt med de gånger man kan hjälpa någon med tex en koppling, precis som man själv blev hjälpt tidigare (och fortfarande blir). Att hjälpa och bli hjälpt är vår belöning med forumet och ser inget behov av mer än så imho.

Postad 06 November 2007 - 17:50

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Jag har hängt med på detta forum ett tag nu. Långt innan prisjakt tog över efter sandstream. Jag har haft enormt mycket hjälp inledningsvis när jag själv var mer nyfiken än erfaren.

Jag håller med pefre till viss del i att den aktivitet jag har ägnat åt forumet har varit fullständigt ideell. Jag har inte tjänat en krona på att hjälpa medlemmar som har haft frågor och likaledes så har jag inte själv heller behövt betala en krona för att få hjälp med svar på frågor jag själv har haft.
Jag är inte ensam om detta. Nära nog hela forumet och alla dess miljontals inlägg är baserade på samma ideella tanke.

Därav att minhembio.com alltid varit en förlust-affär ur en rent ekonomisk synvinkel. Det är därför som jag anser att MinHembio.coms värde inte är ekonomiskt heller. Det ska inte ens vara det enligt min mening, även om det är bra om det finns någon slags ekonomi bakom forumet ändå, så att den tekniska kvaliten håller måttet.

MinHembio.com startades ideellt, de tillströmmande medlemmarna gjorde forumet till vad det är idag och även detta har skett helt ideelt. Jag har t.o.m. ett svagt minne om diskussionerna för länge sedan då de första sponsorernas annonser skulle publiceras på MinHembio.com...
Det gick inte helt smärtfritt och det fanns redan då medlemmar som var tveksamma till en sådan "kommersialisering" av MinHembio.com även om i stort sett alla förstod att det var nödvändigt för att kunna upprätthålla den tekniska kvaliten. Det är dock forumet och gallerierna som är orsaken till att så många gamla medlemmar fortfarande finns kvar och att så många nya medlemmar strömmar till. MinHembio.com funkar ju som en portal för de drygt 90.000 medlemmarna för att inte tala om alla gäster dessa medlemmar på olika sätt bjuder in till MinHembio.com.

Detta är något som väldigt svårt att värdera och vilka synergi-effekter detta har haft för utvecklingen av prisjakt kan man kanske bara spekulera i. Jag vill gärna tro att MinHembio.com har haft en avgörande betydelse för vad prisjakt står för idag, men som sagt det är ju bara vad jag, en gammal veteran tror...

För många och framförallt för mej så värderas MinHembio.com mer än prisjakt, även om prisjakt betingar ett större ekonomiskt värde när det är dags för bokslut. Därav så är åtminstone jag mer intresserad av sådant som förbättrar MinHembio.com i allmänhet och forumet och gallerierna i synnerhet.

En sak som jag tror stenhårt på när det gäller att förbättra det tonläge på forumet som ibland faller ner till lunarstorm-nivå är just en slags bedömning av medlemmarnas aktiviteter på forumet. Ide'n med någon form av belöning av medlemmar som bidrar med mycket konstruktiv information tror jag kunde vara ett sätt. Hur detta ska fungera i sin slutgiltiga form vet jag inte. Trial and error är nog en nödvändig metod.

Denna poängjakt är något jag har reagerat emot eftersom det inte på något sätt förbättrar varken gallerierna eller forumet, men likväl premieras med guldmedlemskap. Det är inte utan att det känns som MinHembio.com blir nedvärderat enbart p.g.a. det låga ekonomiska värdet.

Om det nu har så lågt ekonomiskt värde med tanke vad det stora antalet medlemmar betyder i form av publicitet och vad MinHembio.com betyder som portal till bl.a. Prisjakt...

Det som oroar mest är att om den krassa ekonomiska verkligheten kommer att få styra mer och mer i framtiden, så kommer MinHembio.com att gå i graven om man inte lusar ner sajten fullständigt med annonser.

Postad 06 November 2007 - 19:14

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0
Krasse: Jag instämmer i mycket av det du skriver. Jag har varit med här sedan forumet var i sin linda och antalet medlemmar räknades i hundratal i stället för som idag tiotusentals.

Jag tror inte att man har något att vinna på att införa nya kategorier utav medlemskap baserat på ett poängsystem som idag eller subjektiva bedömningar utav folks inlägg. Det kommer urarta och förmodligen skrämma bort folk. Stundtals är redan nivån i många trådar på en väldigt låg nivå så man bör från minhembios sida göra vad man kan för att värna om medlemmarna som lägger ner mycket tid på att skriva inlägg och förklara saker för tusende gången.

Postad 06 November 2007 - 19:30

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Om denna utveckling fortsätter så kommer inte jag att besvara en enda fråga från alla dessa nya medlemmar som är ganska okunniga i det de skriver om.
Prisjakt hade aldrig blivit ngt utan forumet i grunden och det är garanterat mycket trafik till prisjakt som dessutom initieras från forumet.

Men men det finns ju alltid pricerunner med ett nytt forum i drift (naturligtvis uselt just nu).

Jag hade sparat 2h om dagen om forumet inte hade funnits de timmarna kan jag ju lägga i ngn konkurrent som har vett att belöna dem som har kunskap så kan alla gröngölingar spekulera fritt här och göra felaktiga inköp, ingen blir ju gladare än netonnet etc. :)

Postad 06 November 2007 - 19:52

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Hmm...
Jag tror att mycket av det jag skrev i mitt förra inlägg bara var en omskriven upprepning av vad jag tidigare har sagt. Kanske var det värt att poängtera, kanske var det onödigt.

Jag tror inte att man har något att vinna på att införa nya kategorier utav medlemskap baserat på ett poängsystem som idag eller subjektiva bedömningar utav folks inlägg. Det kommer urarta och förmodligen skrämma bort folk.

Jag tror att du har "en poäng" i det du skriver :) . Det är också därför som jag för ganska länge sedan föreslog ett system som är lite mindre subjektivt. Nämligen en värdering som representerar ett genomsnitt av vad alla medlemmar tycker. Det borde vara mindre subjektivt, samtidigt som det skulle kunna vara värdefullt.

Stundtals är redan nivån i många trådar på en väldigt låg nivå så man bör från minhembios sida göra vad man kan för att värna om medlemmarna som lägger ner mycket tid på att skriva inlägg och förklara saker för tusende gången.

Jag tror att detta kan vara viktigt i det långa loppet. I annat fall så tror jag att vi kommer att få se generations-skifte efter generations-skifte på forumet. Nya medlemmar kommer och gamla går. På så sätt urholkas informationen på samma sätt som vandringslegender sällan stämmer överens med verkligheten...

Postad 06 November 2007 - 20:31

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2349 inlägg
  • 0
Jupps många av de äldre medlemmarna har redan lämnat forumet och fler kommer det bli misstänker jag.
Jag är stort tveksam till detta forum nu när detta elitistiska förfarandet med "guldmedlemsskap" införts.

Postad 06 November 2007 - 21:18

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Jupps många av de äldre medlemmarna har redan lämnat forumet och fler kommer det bli misstänker jag.
Jag är stort tveksam till detta forum nu när detta elitistiska förfarandet med "guldmedlemsskap" införts.

Är inte säker, men jag har iaf fått för mig att det gäller galleriet, och enbart galleriet, åtminstone i nuläget.

Jag har lagt till info om några Pioneer huvudenheter (bilstereo) och fått poäng till ett halvårs guldmedlemskap.
Nu kan jag ladda upp högupplösta bilder. Det går även att se statistik för antal besökare i galleriet varje dag.

Jag har inte hittat någon funktion som rör forumet, som påverkas av guldmedlemskap, så jag förstår inte riktigt
var tankarna om ett elitistiskt forum kommer ifrån.

Vill man ha ett poängsystem på forumet, så borde det isåfall vara relaterat till hurvida trådskaparen uppfattar
ett inlägg som hjälpsamt eller inte. En enkel fråga som bara trådskaparen ser, i stil med "blev du hjälpt av detta
inlägget?". Det skulle sedan kunna konverteras till en stapel likt den för antal inlägg.

Postad 06 November 2007 - 21:48

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Det är lite som man vill ha kakan samtidigt som man äter den tyvärr.
Man vill ha en site, prisjakt, som genererar pengar men man vill inte ha det som var upphovet till populäriteten pga att den kostar pengar.
Lite som om en skrivartillverkare skulle sluta tillverka skrivare eftersom det bara är bläcket som genererar pengar.

Postad 06 November 2007 - 21:54

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0

Vill man ha ett poängsystem på forumet, så borde det isåfall vara relaterat till hurvida trådskaparen uppfattar
ett inlägg som hjälpsamt eller inte. En enkel fråga som bara trådskaparen ser, i stil med "blev du hjälpt av detta
inlägget?". Det skulle sedan kunna konverteras till en stapel likt den för antal inlägg.

Personligen uppskattar jag ett enkelt "tack!" mer än några poäng som ökar på en "hjäpsamstapel" (typ). Kan inte riktigt se behovet / nödvändigheten av att "skylta" på detta sätt och hur skall tex nya besökare ha nytta av det? Kan det bli: "Medlem A har en lång stapel men medlem B har en kort - då bortser jag från det som B tipsar om / påstår."?

Postad 06 November 2007 - 22:00

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Personligen uppskattar jag ett enkelt "tack!" mer än några poäng som ökar på en "hjäpsamstapel" (typ). Kan inte riktigt se behovet / nödvändigheten av att "skylta" på detta sätt och hur skall tex nya besökare ha nytta av det? Kan det bli: "Medlem A har en lång stapel men medlem B har en kort - då bortser jag från det som B tipsar om / påstår."?

Näe, menade bara att om man nu ska ha ett poängsystem så är det bättre om det är baserat på hjälpsamhet i
forumet än antal produktspecifikationer som man har lagt till på prisjakt.

Däremot ser jag inget fel med att man får fördelar i galleriet om man lägger till produktinformation. De flesta
uppladdningssidor som är gratis brukar annars vara minst sagt kassa. Minhembio är sällan nere.

Postad 07 November 2007 - 03:22

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Personligen uppskattar jag ett enkelt "tack!" mer än några poäng som ökar på en "hjäpsamstapel" (typ). Kan inte riktigt se behovet / nödvändigheten av att "skylta" på detta sätt och hur skall tex nya besökare ha nytta av det?

Detta får mej att ofrivilligt tänka på "Jantelagen". Det är OK att vara duktig, men f-n hämtar dej om du inte försöker dölja det...

Postad 07 November 2007 - 05:42

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0

Personligen uppskattar jag ett enkelt "tack!" mer än några poäng som ökar på en "hjäpsamstapel" (typ). Kan inte riktigt se behovet / nödvändigheten av att "skylta" på detta sätt och hur skall tex nya besökare ha nytta av det?

Detta får mej att ofrivilligt tänka på "Jantelagen". Det är OK att vara duktig, men f-n hämtar dej om du inte försöker dölja det...

Jag ser bara inte vad egensyftet för mig personligen skulle vara med en mätare. Jag skulle inte få en bättre självkänsla eller bete mig och skriva annorlunda pga min stapel etc. Jante handlar väl om avundsjuka över en annans "långa stapel" B) och att han visar upp den.

Om du anser att det finns ett positivt egenvärde i tex en "hjälpsamhetsstapel" är helt ok men vad är då nyttan för en som söker info? Är det tex... "Medlem A har en lång stapel men medlem B har en kort - då bortser jag från det som B tipsar om / påstår."? ...eller hur skall den tolkas?

Postad 07 November 2007 - 17:00

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Gott och se lite konkreta frågor som man faktiskt kan svara på.

Om du anser att det finns ett positivt egenvärde i tex en "hjälpsamhetsstapel" är helt ok men vad är då nyttan för en som söker info?

Nyttan ligger i det faktum att forumets kvalite kan höjas. Alla som är det minsta lilla intresserade av sin "lilla stapel" kommer att lägga mer energi på att skriva bra inlägg istället för nedlåta sej att sänka nivån på sina inlägg.

Jag är övertygad om att detta kommer att leda till aningen renare trådar med färre skärmytslingar och fler konstruktiva diskussioner. Sådana diskussioner där man letar fakta och presenterar istället för att helt kategoriskt köra stilen: Nä, du har fel och jag har rätt...

Däri ligger vinsten med en slags "hjälpsamhets-stapel" eller vad man nu vill kalla det.

Systemet kan inte på något sätt eliminera att diskussioner ballar ur, men generellt så tror jag att den kan bidra till ett forum som t.o.m. kan bli bättre än vad det redan är.

Jag ser bara inte vad egensyftet för mig personligen skulle vara med en mätare. Jag skulle inte få en bättre självkänsla eller bete mig och skriva annorlunda pga min stapel etc.

För dej personligen kanske det inte har något värde alls, för någon annan kanske det har betydligt större värde. Jag bryr mej inte överdrivet mycket om en sådan stapel heller. Jag har inte hängt med på detta forumet så länge bara för att jag har trott att det någon gång i framtiden kommer att dyka upp en smickrande stapel vid sidan om mitt namn, men jag tror ändå att det kan finnas ett värde för forumet om positiv anda, hjälpsamhet, bra information o.s.v. skulle kunna premieras på något sätt.

Betydligt mer värdefullt än nu varande poängjakt iallafall...

Postad 07 November 2007 - 17:53

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0

Jag är övertygad om att detta kommer att leda till aningen renare trådar med färre skärmytslingar och fler konstruktiva diskussioner. Sådana diskussioner där man letar fakta och presenterar istället för att helt kategoriskt köra stilen: Nä, du har fel och jag har rätt...

Inte alls för att genera eller att trampa någon på tårna nu men här finns ett ganska färskt exempel som, iaf för mig, påminner om det du skriver ovan om "fel och rätt". Det är när du och Ageve "spelar pingis" i tråden om SVTs HD-sändningar. Båda är ju här i tråden och skriver så det hade varit klart intressant att få reda på om ni, med en slags mätare aktiverad, tror att ni hade gjort annorlunda? Inte alls menat som kritik eller att hänga ut någon. Jag har själv spelat pingis många gånger i forumet, så åter igen ta detta på rätt sätt! :lol:

Betydligt mer värdefullt än nu varande poängjakt iallafall....

Det kan jag kanske hålla med om men då mest pga att jag även denna gång är klart tveksam till Prisjakts försök till att få folk att lägga många (ruskigt många vid tidigare tävlingar) timmar gratis för ett vinstdrivande företag .

Redigerat av Unregistered1013, 07 November 2007 - 17:54.

Postad 07 November 2007 - 20:45

guldfisk
  • guldfisk
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0
Varför är människor medlemmar av forum och varför just Minhembio? Vad vill admin att svaret på denna fråga ska vara?

Folk får lägga så mycket tid som de gitter. Själv har jag ett allmänt behov av att kommunicera, som jag får tillfredsställt av att skriva inlägg på forum och kommentarer på diverse nyhetssajter. Jag har utvecklats bort från ett forum och hänger numer mest på faktiskt. I bland är jag här för att få omväxling, läsa om nya produkter och sprida min mödosamt inlärda kunskap pro bono till nybörjare. Jag ser ingen större anledning att "göra karriär" inom ett forum, annat än att ta ansvar som moderator i fall jag verkligen känner för forumet. Det har inte hänt, fastän eller kanske på grund av att jag redan har haft massor av förtroendeuppdrag i verkliga livet.

Hur som helst. Det vore bra med en tydligare profil som existerande och potentiella medlemmar kan förhålla sig till. Nuvarande programförklaring är mer än lovligt lös:

Vad är MinHembio?

MinHembio är en mötesplats för dem som är intresserade av hemunderhållning i alla dess former. Namnet "MinHembio" har hängt med sedan starten 1999 då domännamnet registrerades och inriktningen var just hembio. År 2003 övertogs domännamnet av Prisjakt Sverige AB och efter det att webbplatsen återlanserades i oktober 2005 så har den utvecklats och vuxit med en rasande fart, både när det gäller antalet medlemmar och intresseområden. Nästan exakt två år senare, den 25 oktober 2007, uppgraderades MinHembio till version 4 vilken introducerade en stor mängd nya funktioner och inte minst ett nytt utseende.

MinHembio.com är idag en av Sveriges mest aktiva mötesplatser för hemunderhållning och dess 90 000 medlemmar har hittills skrivit 1 530 000 inlägg. Förutom ett diskussionsforum så kan våra medlemmar läsa branschnära nyheter och artiklar, skapa gallerier/fotoalbum, lägga upp sin egen filmsamling, läsa filmrecensioner, köpa/sälja prylar i vår annonsmarknad och mycket annat.

Postad 07 November 2007 - 20:59

guldfisk
  • guldfisk
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0
För övrigt: Jag är kunnig inom varumärkesteori, men har dålig koll på CRM och lojalitetsprogram. Dock tänkte jag sticka ut hakan och notera att Minhembio är en ganska underlig hybrid av ideell och kommersiell verksamhet, vilket ställer till det ur lojalitetssynpunkt. Man har redan en "kundklubb" och gott statistiskt underlag, men kan inte erbjuda ekonomiska förmåner. Det finns över huvud taget inga ekonomiska funktioner för medlemmarna. Man tar inte betalt för uppgraderingar och man tillhandahåller inte Escrow eller liknande för Köp&sälj. Ja, vad fan gör man?

Sökord på Google: Kundklubbar, lojalitetsprogram, CRM.

Postad 07 November 2007 - 21:44

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Inte alls för att genera eller att trampa någon på tårna nu men här finns ett ganska färskt exempel som, iaf för mig, påminner om det du skriver ovan om "fel och rätt". Det är när du och Ageve "spelar pingis" i tråden om SVTs HD-sändningar. Båda är ju här i tråden och skriver så det hade varit klart intressant att få reda på om ni, med en slags mätare aktiverad, tror att ni hade gjort annorlunda?

Ett för ämnet kanske inte så intressant exempel, men kör för det.

Jag har redan tidigare nämnt att min medverkan på detta forum inte är avsedd att generera mej några extrainkomster eller "stjärnor i kanten". Men det är ju bara mitt personliga ställningstagande och jag tror inte att jag är mer representativ än varken du eller någon annan i t.ex. denna tråden. Tänk på att det finns 90.000 medlemmar idag!

Jag hade alltså inte agerat mycket annorlunda i tråden du nämner, å andra sidan så tycker jag att jag redan har gjort vad jag kunnat för att inte nivån skulle sänkas i den tråden. När jag kände att diskussionen inte längre ledde till något konstruktivt utan snarare riskerade sänka trådens nivå, så drog jag mej ur tråden och skickade Ageve ett PM istället. Med tanke på vad den PM-växlingen har lett till så utgår jag ifrån att vi är överaskande eniga om att vi inte är överens :lol: . Något som jag för övrigt anser borde vara helt ok. Man kan inte alltid vara överens, man behöver inte ens vara polare och tycka om alla människor. Tråden kunde mycket väl sjunkit rejält och slutat med låsning efter diverse hårda ord, men som det ser ut nu så är både ageve och jag tillräckligt mogna för att inse att det inte är värt besväret ägna sej åt sådan krigföring.

Jag skulle därför våga gissa på att inte heller Ageve känner något större behov av en slags guldstjärna för sina bedrifter på forumet.

Men det handlar inte om mej, Ageve eller dej personligen. Det handlar om den 90.000 stora massan skulle kunna stimuleras till.

T.o.m. Iden om att värdera medlemmars bidrag är ju något som redan väcker många medlemmars eftertanke här på forumet. Jag har själv detta lite i åtanke när jag skriver, senast i den tråden du refererade till. Att ämnet överhuvudtaget diskuteras är ett led i rätt riktning.

Jag vågar dock gissa att inte ens en bråkdel av forumets 90.000 medlemmar ens har hört talas om den här tråden och därför så kommer inte deras medvetande att öka nämnvärt för att här sitter några engagerade forummedlemmar och diskuterar en värdering av medlemmar.

En stjärna i kanten på alla medlemmar som bidrar konstruktivt på forumet kommer däremot många fler medlemmar lägga märke till och om admins eller liknande t.o.m. skulle skriva något läsvärt om denna "nya" värdering på MinHembio.coms huvudsida så tror jag att man skulle kunna väcka en sådan här medvetenhet hos nära nog alla de där 90.000 medlemmarna...

DET VORE GREJER DET!!!!

Det handlar alltså inte om någon revolutionerande förbättring av forumet utan om många små steg i rätt riktning för att dels inte forumets kvalite ska minska och dels för att forumets kvalite kanske t.o.m. ska kunna höjas...

Jag finner det märkligt att denna strävan, ska vara värd att motsätta sej...

Postad 07 November 2007 - 22:41

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Noterar att ca 5 av topp 40-postare är här och kommenterar (som inte är moderatorer)
Det är visserligen 90000 medlemmar men är det inte så att hälften av alla inlägg är postade av väldigt få personer, dessa personer gillar nog inte i allmänhet nuvarande guldmedlemskap.

Jag tror att forumen component och dvdforum kommer att få fler medlemmar om man forstsätter på den nu inslagna linjen.

Sedan är det bara jag eller är det fler som tycker prisjakts sorteringskriterier funkar uselt, det är ett mycket svårt instrument att dra skalningar fram och tillbaka, jag höll på att bli tokig på skiten idag och gick till pricerunner istället tyvärr.

Postad 07 November 2007 - 23:58

guldfisk
  • guldfisk
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0

Sedan är det bara jag eller är det fler som tycker prisjakts sorteringskriterier funkar uselt, det är ett mycket svårt instrument att dra skalningar fram och tillbaka, jag höll på att bli tokig på skiten idag och gick till pricerunner istället tyvärr.

Ta synpunkterna i rätt tråd:
https://www.minhembi...howtopic=173052

Postad 08 November 2007 - 00:26

Franz
  • Franz
  • Veteran

• 2127 inlägg
  • 0
Har varit bortrest ett par dagar och inte hunnit svara förräns nu...

Slider-funktionen på Prisjakt är helt ny och det visade sig finnas ett par ställen där den inte fungerade tillfredställande. Vi har dock provat lite varianter och kommit fram till en som ser riktigt bra ut. Den dyker upp skarpt inom kort.

När det gäller guldmedlemsskap så vill jag bara sammafatta och förtydliga...

Guldmedlemsskapet påverkar idag enbart några funktioner i galleriet. Guldmedlemmar kan se högupplösta varianter av samtliga medlemmars gallerier (om högupplöst bild finns) samt zooma i bilderna. Alla kan göra nämna saker i en guldmedlems galleri. Funktionen är ju pinfärsk så det är väl inte direkt märkligt om det idag finns få guldmedlemmars gallerier att beskåda och att dessa gallerier inte är av intresse för alla smaker. Guldmedlemmar har dessutom tillgång till lite statistik i sitt galleri som inte andra har.
En guldmedlem har inget han/hon kan göra i forumet som ingen annan kan.

Som nämnt ett flertal gånger nu så är guldmedlemsskapet i sin linda och vi är öppna för förändringar och tillägg. Vi har inte motsatt oss några förslag på att man skall kunna premieras på andra sätt än inmatning av egenskaper. Produktkopplingen i forumet är naturligtvis en sak som skall ge poäng. Jag hoppas verkligen att den funktionen anses ge relevant information och underlätta navigeringen.

Mitt förslag för diskussion var alltså att man skulle kunna sätta en stjärna (eller tumme upp eller något sådant) på inlägg som man ansåg var bra. Ställer jag en fråga och får ett bra svar så har man ett utmärkt tillfälle att ge en stjärna åt det fina svaret. Skriver någon tips på hur jag får min TV att bli ännu bättre med några enkla tricks så skulle jag gärna dela ut en stjärna där också. Det finns inget som säger att stjärnor bara skulle kunna sättas på nya inlägg. Det sker oerhört många sökningar i forumet varför folk ständigt läser även sådan som skrevs för ett bra tag sedan.

Syftet med ovanstående förslag är naturligtvis att hjälpsamhet skall premieras. En person som är duktig i forumet får tillgång till, vad man förhoppningsvis upplever som, trevliga funktioner. Om folk som nu fått väldigt många stjärnor för sina inlägg skulle dyka upp på en lista. Vad är det för otrevligt med det? Riskerar vi att få ett forum där folk tävlar i att ge bra svar på frågor? Jag kan tänka mig värre öden :lol: .

Postad 08 November 2007 - 05:30

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0

Mitt förslag för diskussion var alltså att man skulle kunna sätta en stjärna (eller tumme upp eller något sådant) på inlägg som man ansåg var bra. Ställer jag en fråga och får ett bra svar så har man ett utmärkt tillfälle att ge en stjärna åt det fina svaret. Skriver någon tips på hur jag får min TV att bli ännu bättre med några enkla tricks så skulle jag gärna dela ut en stjärna där också. Det finns inget som säger att stjärnor bara skulle kunna sättas på nya inlägg. Det sker oerhört många sökningar i forumet varför folk ständigt läser även sådan som skrevs för ett bra tag sedan.

Syftet med ovanstående förslag är naturligtvis att hjälpsamhet skall premieras. En person som är duktig i forumet får tillgång till, vad man förhoppningsvis upplever som, trevliga funktioner. Om folk som nu fått väldigt många stjärnor för sina inlägg skulle dyka upp på en lista. Vad är det för otrevligt med det? Riskerar vi att få ett forum där folk tävlar i att ge bra svar på frågor? Jag kan tänka mig värre öden :) .

Visst - en knapp som man kan klicka på (ungefär som anmälaknappen kanske) för att generera poäng i en "hjälpsamhetslista" för den medlem som skrivit det inlägg man uppskattar, är klart bättre än tex en stapel intill medlemmens namn / avatar imo. Detta pga den anledning jag angett ett par gånger redan - "Medlem A har en lång stapel men medlem B har en kort - då bortser jag från det som B tipsar om / påstår."? Vi har dragits tillräckligt länge med "Mästare", "Veteran", "Wannabe", osv. De fyller heller ingen bra funktion imo.

Postad 08 November 2007 - 11:55

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2349 inlägg
  • 0
Tills guldmedlemsfrågan är löst tog jag bort 3 gallerier med poduktinformation, inside bilder på slutsteg mm.
Glöm inte bort att jag lagt till en del information INNAN guldmedlemsskapet kom till, nu betyder det tydligen inget?

Nej när kompetensen uppskattas då kan jag revidera mitt beslut men inte innan dess.

Postad 08 November 2007 - 16:14

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Syftet med ovanstående förslag är naturligtvis att hjälpsamhet skall premieras. En person som är duktig i forumet får tillgång till, vad man förhoppningsvis upplever som, trevliga funktioner. Om folk som nu fått väldigt många stjärnor för sina inlägg skulle dyka upp på en lista. Vad är det för otrevligt med det? Riskerar vi att få ett forum där folk tävlar i att ge bra svar på frågor? Jag kan tänka mig värre öden

Det håller jag med om fullt ut. Precis vad jag har försökt hävda flera gånger tidigare. Om nu någon blir avskräckt från att skriva ett aggressivt och egenomtänkt inlägg med tanke på att man kanske inte får en "tumme upp" p.g.a. detta. På vilket sätt skulle detta vara negativt för forumets kvalite?

Pefre, i mellanåt så tycker jag det resonemang verkar vara inkonsekvent och nu tror jag att jag har klurat ut vad det är jag finner inkonsekvent. Det verkar som att du tror att majoriteten av forumets medlemmar, precis som du skulle finna en slags värdering av deras forum-aktiviteter som något negativt.
Men sen skriver du:

- "Medlem A har en lång stapel men medlem B har en kort - då bortser jag från det som B tipsar om / påstår."?

Jag utgår ifrån att du inte själv skulle resonera så.

Det är i detta jag finner ditt resonemang inkonsekvent. I ena fallet så utgår du ifrån din tro och överför den till majoriteten och i nästa så tror jag inte att du gör samma överföring.

Det är egentligen strunt samma.

Personligen så tror jag att väldigt få skulle resonera så kategoriskt som du antyder. Det första nästan alla människor gör är en egen personlig värdering av information dom kommer över. Om nu Medlem A har en lång stapel och säger något som går stick i stäv med ens egen uppfattning så tror jag att de som möjligtvis skulle ta intryck av stapeln på sin höjd låter bli att avfärda Medlem A's info. Skulle det medlem B säger trots kortare stapel passa den egna åsikten bättre så tror jag att "B's" information inte kommer att gå förlorad, även om stapeln skulle vara lägre.

Jag tror helt enkelt att du övervärderar betydelsen av sådan där "stapel".

Anledningen till att jag propagerar för systemet är för att jag är övertygad om att det kommer att öka medlemmarnas medvetenhet om att kvaliten på inläggen kan värderas och kanske kommer att värderas också. Något som kan verka dämpande och mana till lite mer eftertanke vid inläggs-skrivande.

Jag har sagt det tidigare. Jag tror inte att någon form av betyg-system av inläggen kommer att revolutionera forumet, men kan det leda till något positivt om än i små steg, så tycker jag att det är värt att genomföra...

Postad 08 November 2007 - 19:49

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0

Pefre, i mellanåt så tycker jag det resonemang verkar vara inkonsekvent ...

Då får jag försöka att vara tydligare...
Jag tycker inte att nuvarande attribut till inläggsräknaren (i mitt fall "Mästare") ger något för en "sökare" i en tråd. Det finns många "Wannabes" som skriver vettigare svar än mången "Mästare" eller "Guru". Samma sak kommer att gälla för en stapel baserad på tex "hjälpsamhetspoäng" imo. Det kommer inte heller här att innebära att ett inlägg från en medlem med lång stapel är vettigare än från en med kort.

Däremot så tror jag, spec om det blir mycket fokus på företeelsen, att många, då i huvudsak mindre forumserfarna, kan komma att värdera inläggens värde på förhand pga stapeln och då ofta felaktigt (som med nuvarande "Mästare" mm).

Den inkonsekvens som du, lite överraskande, uppfattar beror nog alltså på att du inte insåg skillnaden på att jag som mer erfaren tex "kan" mångas sätt att skriva och även blivit mer påläst och mindre "lättimponerad" än vad en ny medlem / besökare kan bli av lite "glitter".

Anledningen till att jag propagerar för systemet är för att jag är övertygad om att det kommer att öka medlemmarnas medvetenhet om att kvaliten på inläggen kan värderas och kanske kommer att värderas också. Något som kan verka dämpande och mana till lite mer eftertanke vid inläggs-skrivande.

Här tror jag däremot att jag och många av de som gillar att argumentera :) inte kommer att bry sig ett skvatt och att tex ett stapelsystem därmed får liten eller ringa effekt ur den aspekten. Det är det vi skriver och diskuterar för stunden som är viktigt och intressant och hur det ser ut "runt omkring" tror jag väldigt få utav "oss" bryr sig om just då.

Det är alltså olika synvinklar och "målgrupper" i de olika fallen. Kan det vara därför du uppfattade resonemanget som inkonsekvent?

Redigerat av Unregistered1013, 08 November 2007 - 19:51.

Postad 09 November 2007 - 23:27

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Det är alltså olika synvinklar och "målgrupper" i de olika fallen. Kan det vara därför du uppfattade resonemanget som inkonsekvent?

Säkerligen...

Min tanke om något slags värdering av medlemmars aktiviteter syftar inte alls till att hämma diskussioner, därför känns det trots allt ganska tryggt när du skriver följande:

Här tror jag däremot att jag och många av de som gillar att argumentera inte kommer att bry sig ett skvatt och att tex ett stapelsystem därmed får liten eller ringa effekt ur den aspekten.

Faktum är att det sätt vi t.ex. diskuterar denna frågan nu är ett lysande exempel på hur jag tycker de flesta diskussioner borde se ut, på ett ungefär. Vi är inte eniga, men tonen är god, argumenten likaså och ingen av oss visar några tendenser till att bli mer aggressiva och provocerande.

En av anledningarna just nu, tror jag råkar vara just det diskussionen handlar om. Medvetenhet! Denna tråden har mer och mer kommit att handla om kvaliten på inlägg och som av en outgrundlig slump så råkar nära nog de flesta inläggen hålla ovanligt god ton och nivå...

Eller hur?

Jag blir mer och mer säker på att iden om något slags värdering av iniläggens kvalite, faktiskt kan påverka kvaliten till det bättre. Faktum är att jag tror t.o.m. att det råkar vara därför som denna diskussion råkar ligga på ovanligt hög nivå...

Bara det borde vara ett bevis för att en värdering faktiskt kan leda till något gott.

Jag menar kan vi två, som verkligen gillar att diskutera och som lite då och då också har varit bidragande till att nivån i trådar har fallit, hålla den här nivån. Enbart p.g.a. ökad medvetenhet, så gör det mej ÄN mer övertygad om hur bra ide'n är med ett slags värderings-system av medlemmars aktiviteter på forumet :) ...

Postad 10 November 2007 - 06:34

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0

En av anledningarna just nu, tror jag råkar vara just det diskussionen handlar om. Medvetenhet! Denna tråden har mer och mer kommit att handla om kvaliten på inlägg och som av en outgrundlig slump så råkar nära nog de flesta inläggen hålla ovanligt god ton och nivå...

Eller hur?

Det stämmer säkerligen generellt. Diskuterar men god ton och kvalitet på inläggen så vill det till att någon "ballar ur" eller börjar "trolla" etc.

Jag blir mer och mer säker på att iden om något slags värdering av iniläggens kvalite, faktiskt kan påverka kvaliten till det bättre. Faktum är att jag tror t.o.m. att det råkar vara därför som denna diskussion råkar ligga på ovanligt hög nivå...

Bara det borde vara ett bevis för att en värdering faktiskt kan leda till något gott.

Men här tycker jag du drar alldeles för långtgående slutsatser. Att ämnet påverkar tonen eller kvaliteten i inläggen betyder inte att en stapel eller lite "lull lull" skulle göra så när ämnet är något annat och spec om det är "hett". Kommer sedan de "rätta" personligheterna med / fram i trådarna så spelar det absolut ingen roll med staplar och annat imho.

Jag menar kan vi två, som verkligen gillar att diskutera och som lite då och då också har varit bidragande till att nivån i trådar har fallit, hålla den här nivån. Enbart p.g.a. ökad medvetenhet, så gör det mej ÄN mer övertygad om hur bra ide'n är med ett slags värderings-system av medlemmars aktiviteter på forumet :( ...

Enbart...? :) :) Här klassar du verkligen ned oss å det grövsta. Så illa kan det väl inte ha varit?

Skall kanske sammanfatta lite då det mest blir upprepningar och "rundgång" nu. Lite synd att fler inte säger sin mening i frågan. Jag anser att...
... en topp- / poänglista över de mest hjälpsamma medlemmarna som grund för tex utökade funktioner i forumet tycker jag alltså kan vara värt att prova* (klart smakligare än att få medlemmarna att jobba gratis för Prisjakt iaf).

... en stapel eller annan typ av "skylt" för klassificering av medlemmarna i anslutning till namn och avatar anser jag däremot inte är något bra. Personligen ser jag inget egensyfte (för mig) med den och heller inga fördelar för en sökande och diskussionsmedlemmar i en tråd. Tycker även att man skall ta bort nuvarande "Mästare", "Guru", "Wannabe", osv då även det ofta är missvisande. Antal inlägg och när jag gick med i forumet kan få stå kvar som ren info utan den felaktiga tolkningen "Mästare".

*Sedan kanske man skall fundera på om bedömningar av inlägg/medlemmar kan missbrukas på olika sätt (nyreg. av sig själv och kompisar med massor av klickande på vissa inlägg mm mm). Finns det något att vinna (pengar, poäng. funktioner, status etc...) så brukar det leda till att några testar systemet.

Redigerat av Unregistered1013, 10 November 2007 - 09:58.

Postad 10 November 2007 - 14:43

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Skall kanske sammanfatta lite då det mest blir upprepningar och "rundgång" nu. Lite synd att fler inte säger sin mening i frågan. Jag anser att...

Instämmer!
Av 90.000 medlemmar så hörs vi två alldeles för mycket i denna tråden...

Faktum är att våra åsikter kanske inte skiljer sej så värst mycket trots allt.
Den medvetenhet jag pratar om kan mycket väl väckas utan att det ska finnas någon särskild stapel. Det räcker kanske med att funktionen finns och att den är allmänt känd.

Vad det gäller missbruk, så är jag nästan lika övertygad om att det inte går att komma ifrån. Å andra sidan så tror jag att det alltid kommer att finnas grader av missbruk så när det finns roliga funktioner. Det spelar ingen roll om det handlar om galleri-omdömen, möjligheten att använda avatarer och smilies och liknande. Det kommer alltid att finna en och annan som missbrukar de möjligheter och funktioner som finns.

Det tycker inte jag ska vara skäl nog för att hålla igen på funktioner och möjligheter.

Ett forum som ingen kan skriva i eller ändra på kan inte missbrukas, men är å andra sidan inget trevligt forum heller...

Postad 12 November 2007 - 07:25

Threepwood
  • Threepwood
  • Lärjunge

• 331 inlägg
  • 0
Ett litet tyckande..

Jag har igentligen inget imot Guldmedlemsskapet och vad det ger för funktioner till dom som har det.
Jag som "vanlig" medlem förlorar inget på att inte ha det igentligen, ja kan kolla på bilder och produkter utan att förlora nå på att inte va guldmedlem, informationen är den samma.
Det ja tycker är onödigt är att på förstasidan göra en lista på vilka som samlat på sig mest poäng. Detta är för mig helt oviktigt och tycker enbart att det tar upp plats på förstasidan som kunde användas till nå bätre som tex visa senast uppdaterade Gallerierna så som versionen innan gjorde.

När det gäller poängsystemet i forum så ser ja både för och nackdelart till det, eller igentligen ingen nackdel men en "onödvändighet".
Det som är bra med det är ju att markera för andra vilka medlämmar som kommer med vettiga inlägg som verkligen har betydelse för ämnet. Men visst, ofta ser man ju vilket inlägg som är informativt o vilka som bara pratar på. Många vet inte va dom pratar om igentligen.
Dom har köpt en förstärkare på Siba och tycker den spelar skitbra fast den igentligen enbart spelar högt.
Sen finns det dom som verkligan har kollat igenom flera produkter, provlyssnat och testat i evigheter innan dom slutligen har val den för dom bästa produkten. Deras inlägg är ju för mig mer informativt än någon som kanske skulle tycka allt är bra (känner flertalet).
Men som sagt, man märker ju snabbt om personen vet va han pratar om oftast.

Det ja tycker skulle va intressan är om man som trådskapare själv kan administrera den tråd man skapat. Då kan man ju om inte just ta bort så iaf dölja dom inlägg som man inte tycker har nå med ens fråga att göra

Postad 12 November 2007 - 07:54

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0

När det gäller poängsystemet i forum så ser ja både för och nackdelart till det, eller igentligen ingen nackdel men en "onödvändighet".
Det som är bra med det är ju att markera för andra vilka medlämmar som kommer med vettiga inlägg som verkligen har betydelse för ämnet.

Tack för inputen! Tror det är ganska många som skulle tolka en sådan markering på det sätt du beskriver.

Det ja tycker skulle va intressan är om man som trådskapare själv kan administrera den tråd man skapat. Då kan man ju om inte just ta bort så iaf dölja dom inlägg som man inte tycker har nå med ens fråga att göra.

Att trådskaparen godtyckligt skall kunna ta bort / dölja inlägg (censurera) anser jag abolut inte skall få förekomma. Detta pga av att det handlar om ett öppet forum där det kan finnas en koppling eller ett allmänintresse även om inte trådskaparen anser det. Kan dessutom missnyttjas grovt. Nuvarande anmälningssystem för tex OT-inlägg räcker gott imo.

Postad 12 November 2007 - 08:23

Threepwood
  • Threepwood
  • Lärjunge

• 331 inlägg
  • 0
När du skriver "censurera" så låter det ju inte lika bra.
Men ja tycker det händer flera gånger att folk inte svarar på frågorna som tråden handlar om eller kommer med helt onödiga kommentarer. Om man då kan tex "gråa" dom inlägg, ger dom en lite mörkare bakgrund eller nå så man tar fram det som verkligen svarar på tråden. När ja kollar igenom trådar är det till att börja med inte för att svara på frågan kanske utan för att jag är mer intresserad av samma sak som trådskaparen. är det då 50% av inläggen som inte hör till så trötnar jag ganska snabbt på tråden, specielt när den är 2 sidor och mer. Om ja då kunde se vilka inlägg som har nå med "Grundfrågan" så kan man ju enbart läsa dom.

(inser när ja skriver att ja själv har avvikigt från grundfrågan i denna tråd som iofs har utvecklats till en tråd om forumet i allmänhet)

Redigerat av Threepwood, 12 November 2007 - 08:24.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.