Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

hdmi splitter 1-2

93 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 31 oktober 2007 - 09:49

bad_guz
  • bad_guz
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Hej allihop...

Jag kanske borde skriva detta i någon redan befintlig tråd men nu blir det så här.

Jag är som så många andra i behov av att kunna växla mellan två bildvisare. Ibland vill jag se på tv och ibland på projektor. Det jag behöver är således en dosa som tillåter en eller flera hdmi in och minst två hdmi ut. Alla dessa switchar/splitters har hittills varit så jäkla dyra och ibland även kvalitativt usla så det har känst som att vänta är det enda rätta. Men efter min senaste check på nätet hittar jag dessa:

http://www.kjell.com...750000,13817500

och

http://www.partman.s...uct.asp?id=4719

Är det någon som har erfarenheter från dessa?

Mvh
//

#2

Postad 05 november 2007 - 16:54

Unregisteredf9700265
  • Unregisteredf9700265
  • Användare

  • 138 inlägg
  • 0
Har precis samma problem, ingen som vet något?

Skulle rent utav denna för 199 kr fungera?
http://www.kjell.com...items/98276.jpg

#3

Postad 08 november 2007 - 13:10

zOdi
  • zOdi
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0

Har precis samma problem, ingen som vet något?

Skulle rent utav denna för 199 kr fungera?
http://www.kjell.com...items/98276.jpg



Skulle gissa att det där är en 2 in 1 out dessa verkar vara mkt billigare än 1 in 2 out

#4

Postad 09 november 2007 - 15:05

T-Bone
  • T-Bone
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Jag har köpt splittern från Kjell & Co (artikelnr: 98277). Den fungerar alldeles utmärkt. Jag har inte märkt någon förvrängning av bilden. Eftersom jag har ganska lång kabel till projektorn (12 m Supra) och till plasman (5 m Profigold) känns det viktigt att signalen inte försvagas när den delas upp på två. Jag tror t.o.m att förstärkaren i splittern kan vara bra för långa kablar.

Redigerat av T-Bone, 09 november 2007 - 15:06.


#5

Postad 09 november 2007 - 20:45

bad_guz
  • bad_guz
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Kalas! Då lär det bli en sådan för mig också...

#6

Postad 10 november 2007 - 11:44

Unregistered1d56c791
  • Unregistered1d56c791
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
partmans switch funkar under omständigheterna som den levereras............ inte alls
fick hem ett prov kopplade in den och den orkade inte ens bära 720...
leta rätt på en 5V adapter, presto allt funka klockrent, 1080P tillomed
växlar av sig självt hur bra som helst

summakardemmumma

om ni köper Partmans se till att även köpa en 5volts adapter
annars kommer det inte att fungera..

tyvärr så kastade sambon den ytterst fina kartongen som den levererades i annars så skulle den gått i retur

//T

#7

Postad 13 november 2007 - 11:23

Unregistered55c65f14
  • Unregistered55c65f14
  • Forumräv

  • 888 inlägg
  • 0
Termos,
så den levereras utan adapter?
Har Partsman egna sådana man kan köpa till eller går det med vilken som helst...

//JB

#8

Postad 13 november 2007 - 12:31

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

partmans switch funkar under omständigheterna som den levereras............ inte alls
fick hem ett prov kopplade in den och den orkade inte ens bära 720...
leta rätt på en 5V adapter, presto allt funka klockrent, 1080P tillomed
växlar av sig självt hur bra som helst

summakardemmumma

om ni köper Partmans se till att även köpa en 5volts adapter
annars kommer det inte att fungera..

tyvärr så kastade sambon den ytterst fina kartongen som den levererades i annars så skulle den gått i retur

//T

Växlar av sig självt? Hur växlar man utgång på dom här dosorna? Jag tänkte man kanske kunde lägga in den i Harmony-fjärren. Tacksam för förklaring.

#9

Postad 13 november 2007 - 12:48

Unregistered1d56c791
  • Unregistered1d56c791
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0

Termos,
så den levereras utan adapter?
Har Partsman egna sådana man kan köpa till eller går det med vilken som helst...

//JB


vet faktiskt inte om dom har, men annars så köpte jag min på clas ohlson
se bara till att den kan ge 5volt inte 4,5 eller 6 utan 5volt

#10

Postad 13 november 2007 - 12:50

Unregistered1d56c791
  • Unregistered1d56c791
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0

partmans switch funkar under omständigheterna som den levereras............ inte alls
fick hem ett prov kopplade in den och den orkade inte ens bära 720...
leta rätt på en 5V adapter, presto allt funka klockrent, 1080P tillomed
växlar av sig självt hur bra som helst

summakardemmumma

om ni köper Partmans se till att även köpa en 5volts adapter
annars kommer det inte att fungera..

tyvärr så kastade sambon den ytterst fina kartongen som den levererades i annars så skulle den gått i retur

//T

Växlar av sig självt? Hur växlar man utgång på dom här dosorna? Jag tänkte man kanske kunde lägga in den i Harmony-fjärren. Tacksam för förklaring.


finns ingen fjärrkontroll till den utan växlingen sköts elektroniskt, dvs utav sig själv.
\\T

#11

Postad 24 november 2007 - 18:51

Unregistered331b8ec7
  • Unregistered331b8ec7
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0
Jag har just lämnat tillbaka ovanstående från kjell o co, både 199kr-varianten och den riktiga boxen, med extern strömförsörjning osv.

Jag har en mediacenterdator och en dvd-spelare som jag vill, som ni andra, köra ibland till tvn och ibland till projen.

Kabeln först då, den funkade inte alls för datorn, ingen bild. För dvd-spelaren så blev det väl bild i runt 20 sek innan den krashade och slutade ta emot kommandon från fjärren. Så tillbaka åkte den.

Boxen var lite bättre, den klarade av dvd-spelaren utan några som helst problem, däremot så var det kört med datorn. Det blev så illa att jag behövde installera om grafikkortsdrivrutinerna innan den ville spotta ur sig något bättre än VGA via vare sig vga-kontakten eller dvi-kontakten.

Jag argumenterade fram och tillbaka med grabbarna på kjell ifall en switch kunde vändas, så att den blev en in, två ut (switchat istället för splittat då), vi kom fram till att det var värt ett försök. Mest pga deras grymma returregler, 14 dagar öppet köp även om man har brutit förpackningen.

Switchen funkade ju inte alls så, vilket väl var ganska väntat egentligen. Får se hur jag ska göra nu, det är ju lättare att koppla om switchen så den går till tvn eller projen, jämfört med hur det var att flytta sladden på baksidan till tvn och projen om vartannat. Men fortfarande surt. Funderar på en Gefen nu, men tror inte jag kan hitta något ställe med lika bra returvillkor.

/Q

#12

Postad 26 november 2007 - 21:06

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • Forumräv

  • 614 inlägg
  • 0

partmans switch funkar under omständigheterna som den levereras............ inte alls
fick hem ett prov kopplade in den och den orkade inte ens bära 720...
leta rätt på en 5V adapter, presto allt funka klockrent, 1080P tillomed
växlar av sig självt hur bra som helst

summakardemmumma

om ni köper Partmans se till att även köpa en 5volts adapter
annars kommer det inte att fungera..

tyvärr så kastade sambon den ytterst fina kartongen som den levererades i annars så skulle den gått i retur

//T

Växlar av sig självt? Hur växlar man utgång på dom här dosorna? Jag tänkte man kanske kunde lägga in den i Harmony-fjärren. Tacksam för förklaring.


finns ingen fjärrkontroll till den utan växlingen sköts elektroniskt, dvs utav sig själv.
\\T



Hmm men asså det vi snackar om här som trådskaparen startade tråden om är en SPLITTER inte en växel även om en växel skulle funka bra för mig). En splitter skickar ut samma signal till BÅDA utgångarna men en växel antingen Någon av flera in till en ut, eller en in till NÅGON av utgångarna. mao ska det inte finnas nån fjärr då inget ska behöva väljas.

Jag har oxå platt tv å projj å kommer behöva en splitter. ska nog testa http://www.kjell.com...750000,13817500 som verkar vara samma som http://www.kabelgiga...lar.asp?id=3220 men 200kr billigare (dock ingår porto på kabelgig.)

"Perfekt att använda för att bilden ska visas på både en projektor och en LCD/Plasm" dock ska man väl tänka på att projj å platt tv använder olika upplösningar å att bildvisaren skakar hand å snackar med bildvisaren vilka upplösningar mm som ska skickas. Kanske kan bli problem om den ska skicka till olika upplösningar...borde se konstigt ut på nån av bildvisarna men det vi alla här väl är ute efter är att se på en av 2 bildvisare utan att byta kablar mm. Har man tvn avstängd så skickas nog rätt upplösning mm till projjen.

EDIT såg nu att det fanns en med fjärr oxå. men varför vill man inte ha den automatiska?

Redigerat av PiZZaMaN, 26 november 2007 - 21:16.


#13

Postad 16 april 2008 - 05:44

brainrup
  • brainrup
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0
Sugen på en projektor jag med. Så jag undrar hur det gick med den från kjell o company för 799:-.
Har bara en ps3a som jag ibland vill spela upp på plasman och ibland på projjen.

Inga märkbara förluster, klarar 1080p utan problem?

Något negativt överhuvudtaget man borde veta?

Mvh Benny

#14

Postad 26 juni 2008 - 06:04

Unregistereda8151b01
  • Unregistereda8151b01
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Hej, har problem med ovan nämda splitter från kjell&co.
http://www.kjell.com...750000,13817500

Ingen bild från projektorn med 10 m supra kabel hdmi-hdmi.
Prövat med dvd Denon 1920 och xbox 360 men ingen bild .
Testad en kortare 5m noname kabel och då blev det bild.
Supra kabeln fungerar bra om jag kopplar direkt mellan dvd eller xbox och projektor Panasonic ae-700.
Upplösning som jag använder är 720p som inte borde vara något problem.
Ska undersöka inställningarna och se om det är något jag kan göra.
Har ni annars tips på en kabel som ger mindre signal dämpning så jag kan få bild?
Tacksam för lite hjälp eller tips.

#15

Postad 26 juni 2008 - 07:26

Unregistereda8151b01
  • Unregistereda8151b01
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Jag svara mig själv för jag fick allt att fungera nu på morgonen.
Letade runt lite i inställnignarna på dvdn och fick framen bild till slut.
Ändrade till RGB för HDMI kontakten och då blev det bild, med YCbCr så blev bilden alldelses grön eller lila.
YCbCr har fungerat utmärkt tidigare men det klarar kanske inte splittern?
Testade även xboxen som visade bild nu utan problem, osäker på exakt vad som händer men det fungerar.

#16

Postad 26 juni 2008 - 08:00

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • Forumräv

  • 614 inlägg
  • 0
Själv kommer jag nog att köpa denna jag skrev om här: https://www.minhembi...s...t&p=1953131
iofs rätt mkt dyrare och tråden handlar om 1-2 splitter å alla kanske inte har behov av matrix funktionen men tänkte tipsa om den ändå

#17

Postad 05 juli 2008 - 21:11

Gentle_man27
  • Gentle_man27
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0
Vad händer om man kör proj i 1080p och LCD i 720 med en htpc?

Känner HTPC kortet (ATI 2600 Pro) av mottagaren och kopplar om signalen?
Kan en 720p LCD mottagare skala ner bilden från 1080p till 720p? Eller blir det "out of range" och svart ruta?

Tack för råd!

#18

Postad 15 juli 2008 - 13:39

Outrage
  • Outrage
  • Beroende

  • 1 342 inlägg
  • 0
Nån som testat denna?

http://www.kjell.com...o...98276&path=

#19

Postad 15 juli 2008 - 13:56

sibe
  • sibe
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Jag är också på jakt efter en växel/switch till PS3 och min Tvix... har en 10 m lång hdmi som utan problem levererar 1080p. Dock så fungerar det inte med dennna: http://www.kjell.com...750000,13817500 , från Kjell o co. Får en hel del störningar och flimmer i bilden.
Bör jag leta efter en annan switch med repeater funktion? (då kabeln redan är ganska lång)

#20

Postad 18 juli 2008 - 20:11

Outrage
  • Outrage
  • Beroende

  • 1 342 inlägg
  • 0

Nån som testat denna?

http://www.kjell.com...o...98276&path=



Svarar mig själv. Var och kikade på denna idag. nåt som jag missat var att det även är hona in, vilket betyder att man måste först ha en kabel fram till denna och sen 2 kablar ut. Känns rätt onödigt plus att det ju är att be om problem med signalstyrkan, skulle jag tro.

EDIT

Sibe, glömde ju säga att killen på Kjelles tyckte att jag skulle ta den splittern du pratar om eftersom den ger en starkare signal.

Redigerat av Outrage, 18 juli 2008 - 20:17.


#21

Postad 30 augusti 2008 - 00:50

lobomatic501
  • lobomatic501
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Hej..

Jag har en TViX sh4000 som jag vill koppla till 2 hdtv varav den ena ska jag ha 10meter X2 lång hdmi kabel till alltså 20m med en hdmi förstärkare mellan. Var inne på kell 0 kompani och köpte den http://www.kjell.com...750000,13817500 men problemet är att jag inte får någon signal med splittern i kopplad.Tar jag bor splittern och kör direkt från tvixen så funkar det med 20m.Kopplar jag i splittern så funkar det bara med 10meter .
så jag köppte en till förstärkare som jag kopplade innan splittern och efter men får ändå ingen signal på 20 meter. Kan någon förstå vart felet är?

Tack på förhand

#22

Postad 12 september 2008 - 18:05

sphenisciformes
  • sphenisciformes
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Passar på att ställa en fråga här också.. ang HDMI splitter..

Är det någon som provat att använda denna splitter 1 hdmi till 2 hdmi från Dustin (rimligt pris) http://www.dustinhom...5010125958.aspx
och kan bekräfta att den kan leverera högupplöst 1080p från (bluray) till tex en plamsa och en projektor (10 m supra hdmi kabel) och resultatet blir därefter, dvs "full HD".?

Att splittern inte påverkar kvaliteten när man skickar 1080p signalen ?

Tack på förhand

#23

Postad 15 september 2008 - 09:07

Mille2000
  • Mille2000
  • Lärjunge

  • 369 inlägg
  • 0
Jag måste verkligen få slänga in mitt tycke i detta. Det verkar som att de största återförsäljarna och de som är insatta inom ämnet verkligen dissar alla de billiga versionerna av switcharna.

Alltså återstår endast att gå och pröjsa 1500 - 2000 kr för en switch!!
Å vad vinner man egentligen på det??

Jag har en Marants SR7001 hemma med en HDMI utgång. Kommer i framtiden (om ett par veckor) ha både projektor och TV. Jag gick och köpte en Supra komponentkabel som jag inte kan använda till alla de produkterna som ansluts via HDMI, eftersom det inte går att skicka HDMI signalen via komponent.

Så jag gav mig också in på att skaffa en switch. Men inte f*n tänker jag pröjsa 2000 kr för något man kan göra själv!
Jag kommer ha hyfsat åtkomligt bakom min reciver, så jag kommer ta mig f*n inte pröjsa 2000 kr för att byta en kabel mot en annan bakom min reciver. Alltså, köpa samma kablar som jag tänkt tidigare, men switcha dom manuellt =P.

Dra 2 kablar, och SWITCHA själva! Många har det väldigt svåråtkomligt så jag förstår er verkligen... men köp isf en skysst hifimöbel eller dylikt så det blir enklare att koppla själv. Är inte det värt 2000 kr? =)
Eller lägg pengarna på att uppgradera recivern! Jag kommer med största sannolikhet sälja min SR7001 och köpa en SR7002 och få switchen jag vill ha på köpet alltså. Plus att jag får DTS-HD, DolbyDigital HD osv!

Sen finns det ju de som har mkt pengar och inte orkar gå fram å byta kabel själv :) Er har jag ingen medkännsla för! hehe


Eller vad säger ni?

#24

Postad 15 september 2008 - 13:07

_green_
  • _green_
  • Lärjunge

  • 443 inlägg
  • 0

Jag måste verkligen få slänga in mitt tycke i detta. Det verkar som att de största återförsäljarna och de som är insatta inom ämnet verkligen dissar alla de billiga versionerna av switcharna.

Alltså återstår endast att gå och pröjsa 1500 - 2000 kr för en switch!!
Å vad vinner man egentligen på det??

Jag har en Marants SR7001 hemma med en HDMI utgång. Kommer i framtiden (om ett par veckor) ha både projektor och TV. Jag gick och köpte en Supra komponentkabel som jag inte kan använda till alla de produkterna som ansluts via HDMI, eftersom det inte går att skicka HDMI signalen via komponent.

Så jag gav mig också in på att skaffa en switch. Men inte f*n tänker jag pröjsa 2000 kr för något man kan göra själv!
Jag kommer ha hyfsat åtkomligt bakom min reciver, så jag kommer ta mig f*n inte pröjsa 2000 kr för att byta en kabel mot en annan bakom min reciver. Alltså, köpa samma kablar som jag tänkt tidigare, men switcha dom manuellt =P.

Dra 2 kablar, och SWITCHA själva! Många har det väldigt svåråtkomligt så jag förstår er verkligen... men köp isf en skysst hifimöbel eller dylikt så det blir enklare att koppla själv. Är inte det värt 2000 kr? =)
Eller lägg pengarna på att uppgradera recivern! Jag kommer med största sannolikhet sälja min SR7001 och köpa en SR7002 och få switchen jag vill ha på köpet alltså. Plus att jag får DTS-HD, DolbyDigital HD osv!

Sen finns det ju de som har mkt pengar och inte orkar gå fram å byta kabel själv :) Er har jag ingen medkännsla för! hehe


Eller vad säger ni?

Klart 2000kr är en hel del pengar. Det tycker jag är för mycket för egen del för en switch. Men alla tycker inte på det viset. En del lägger gärna ut mer pengar en så på högtalarkablar... hemska tanke... :)
Men det är inte switchar vi diskuterar i denna tråd, utan splitters som delar upp signalen till två utgångar samtidigt. Det är svårt att fixa med manuell kabel. ;)

#25

Postad 15 september 2008 - 14:27

Mille2000
  • Mille2000
  • Lärjunge

  • 369 inlägg
  • 0

Klart 2000kr är en hel del pengar. Det tycker jag är för mycket för egen del för en switch. Men alla tycker inte på det viset. En del lägger gärna ut mer pengar en så på högtalarkablar... hemska tanke... :blink:
Men det är inte switchar vi diskuterar i denna tråd, utan splitters som delar upp signalen till två utgångar samtidigt. Det är svårt att fixa med manuell kabel. :)



Oj jaha. Trodde de va switcharna folk var ute efter. Jo högtalarkablar kan jag också tänka mig ge en hel del för.. Men då hör man ju en ganska tydlig skillnad. Men inte med en switch =)
Never mind då! =)

#26

Postad 23 september 2008 - 03:10

ErOx
  • ErOx
  • Lärjunge

  • 258 inlägg
  • 0
Då lånar även jag denna tråden.

Jag är ute efter en splitter som har 2st HDMI utgångar och minst 4st HDMI ingångar. Och den måste självklart klara av 1080p utan problem osv. Så den bör väl ha någon form av insbyggd förstärkning kan jag tänka mig.

Till projjen har jag 12m supra HDMI och till plasman 1m supra HDMI (om detta nu är till någon hjälp). :)

Om den växlar (in/utgång) automatiskt eller med hjälp av fjärr spelar ingen större roll.

Maxpriset har jag satt till 5000:- (visst, det är väl relevant som allt annat, man vill ju slippa växla kablar helt enkelt) för splittern, så är det någon som har ett bra alternativ?

//ErOx

#27

Postad 03 oktober 2008 - 02:38

lobomatic501
  • lobomatic501
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Hej.

En fråga vad gäller hdmi spitter kontra hdmi switch.
Går det inte att koppla switchen baklänges så att man kör från 1 källa till 2 enheter . är det någon som har testat eller är det möjligt att göra så? :P

//Aqil

Redigerat av lobomatic501, 03 oktober 2008 - 02:39.


#28

Postad 08 oktober 2008 - 20:56

Unregistered64ab0350
  • Unregistered64ab0350
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
Jag har denna från kjell.
http://www.kjell.com...750000,13817500

Har inga problem med den, 12 m supra hdmi-kabel från ps3 till proj och 5 meter till lcd'n. Kan inte se någon speciell försämring på 1080p material. Enda jag kan anmärka på är att splittern blir sjukt varm och att den vid ett fåtal tillfällen flippat ur ifall man bara tex ser på projen och startar tv:n. (har tvn ingång ibland för ambilightens skull, drar ju ner duken framför tvn) Då är det bild 7 sek sedan försvinner den 1 sek och så håller det på tills man resettar splittern. Men jag tittar alltid på antingen eller så något egentligt behov av att få bild på både och samtidigt har jag inte.

Glömde nämna att jag även har en switch INNAN splittern som switchar mellan Egreat EG-M31B och ps3. Det är värsta kopplingskaoset bakom mina grejer men det funkar iallafall tillfredställande.

#29

Postad 06 november 2008 - 20:27

martinanderssson
  • martinanderssson
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0

partmans switch funkar under omständigheterna som den levereras............ inte alls
fick hem ett prov kopplade in den och den orkade inte ens bära 720...
leta rätt på en 5V adapter, presto allt funka klockrent, 1080P tillomed
växlar av sig självt hur bra som helst

summakardemmumma

om ni köper Partmans se till att även köpa en 5volts adapter
annars kommer det inte att fungera..

tyvärr så kastade sambon den ytterst fina kartongen som den levererades i annars så skulle den gått i retur

//T


Vad för bildkälla har du? Jag kör hdmi ut från bärbar dator och Köpte splittern på kjell&co för att dela till proj & lcdtv och den funkade inte. Upplösningen på datorn ställde ner sig? och fick inte ut nåt?
Överväger den du har från partman eller denna:
http://www.grandbein...duct/SP0104.htm

Vad händer med hdmi kommunikationen när en splitter skickar ut samma till all utgångarna samtidigt? Hur funkar det när man har flera skärmar med olika upplösningsinställnng i datorn?

Kan du ha på både proj & tv samtidigt?

#30

Postad 09 november 2008 - 20:08

blåbär22
  • blåbär22
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Jag köpte en splitter på dustinhome för 595:-. Den fungerar perfekt i 1080p, såvida din/dina bildvisare klarar 1080p/50. Min tv fixar detta, men inte projjen. Den klarar bara 1080p/24. Ska säga att projjen är en panna e900 och tv en panna pv70. Bluray bd30. Splittern fixar inte 1080p/24. Jaha, alltså bara att skala ner till 1080i på projjen då. Men blir bilden bättre på projjen om jag kunde köra bilden i 1080p/24 istället för 1080i? Datamängden är väl det dubbla med progressivt? Är det värt att lägga till 2000:-, och betala 2600:- för en splitter med mina grejer? Eller ska jag spara pengarna och köra 1080i, för att bilden inte blir så mycket bättre för dessa 2000?

#31

Postad 11 november 2008 - 17:08

martinanderssson
  • martinanderssson
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
Blir inte klok på hdmi splitter. Har testat claes ohlsons & kjell Co men dom funkar inte. Jag kör hdmi ut från datorn och datorn skickar inte ut nåt på porten om den inte känner nåt i andra änden. Hur ska en splitter kunna funka då? Har ingen lust att köpa dyr splitter från cyp eller octava för 3-4000 när jag får en hel fin receiver från marantz nu med 4 in & 2 ut för 9000.
När ska det komma billigare receivers med fler än 1 hdmi ut. Faan alla vi bildfreaks här har ju minst 2 skärmar eller?

#32

Postad 10 mars 2009 - 16:42

jdaniels
  • jdaniels
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Har köpt mig en HK som hanterar all kringutrustning men den har bara en HDMI ut och jag vill ha 2, en till Projjen och en till Tvn, nån som kan säga vilken jag ska välja och vilken som verkligen funkar utan att lägga tusentals kronor.

#33

Postad 15 mars 2009 - 20:39

Unregisteredb1b0b335
  • Unregisteredb1b0b335
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0
Bra tråd det här, jag lånar den för min situation.

Jag har en Canal Digital HD-Box (HD PVR 101-ST) som har en (1) HDMI-utgång. Jag vill kunna samtidigt sända signalen till tre olika bildvisare:
1. Projektor (1080p) - ca 2 meter kabelavstånd
2. 42'' sovrums-TV (1080p) - ca 10-15 meter kabelavstånd
3. 22'' köks-TV (1080i) - ca 25-30 meter kabelavstånd

Jag behöver ju rimtligtvis 2 st 1-2-splitters eller 1 st 1-4-splitter. Jag har hittat en någorlunda prisvärd 1-4-splitter på Kabelgiganten - http://www.kabelgiga...lar.asp?id=2539

Har någon testat splittern från Kabelgiganten?

Bör jag vara bekymrad för ledningsförluster?

#34

Postad 28 maj 2009 - 19:47

jdaniels
  • jdaniels
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Beställde en Hama P-210 från conrad.se för 285:- ikväll. Den bör fungera enligt texten.
Med Hama P-210 kan du växla mellan 2 HDMI-ingångar. Eftersom omkopplaren inte är rikningsberoende kan du även till exempel ansluta 2 LCD-TV till en HD-mottagare.

#35

Postad 05 augusti 2009 - 12:00

frithioff
  • frithioff
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
jdaniels:Hur fungerade switchen från Conrad? Vad har du för utrustning kopplad till den?

#36

Postad 12 augusti 2009 - 09:49

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Så vilka "billiga" v1.3 växlare finns det därute?

Oavsett om det är HDMI Switch 1 till 2 eller 1 till 4, så länge de är billiga v1.3 spelar det mindre roll.


1 - Högre hastighet: HDMI 1.3 ökar sin enkellänk bandbredd till 340 MHz (10,2 Gbps) för att stödja framtida HD skärmar.(Tidigare version gav endast 4,95 Gbps) Det handlar om högre upplösning, färgdjup och uppdateringsfrekvens. Dessutom finns det förberett i HDMI 1.3, specifikationer för att framtida versioner av HDMI ska kunna nå ännu högre hastigheter.

2 - Färgdjup (Deep Color): HDMI 1.3 stödjer 10-, 12- och 16-bitar färgdjup, både RGB och YCbCr. Markant ökning från tidigare version som stödde 8-bitar. Detta ger den fantastiska upplevelsen av miljarder färgnyanser i oöverträffad detaljrikedom.

3 - Bredare färgrymd: HDMI 1.3 ger stöd för x.v.Color™ som är konsumentbenämningen för IEC 61966-2-4 xvYCC färg standard. Denna standard undanröjer tidigare begränsningar i färgrymd och möjliggör visning av alla färger som det mänskliga ögat kan uppfatta.

4 - Ny mini kontakt: Små bärbara produkter som HD camcorder (handhållen videokamera med HD upplösning) och digitalkameror kräver sömlös anslutning till HDTV skärmar. HDMI 1.3 innehåller en ny mindre kontakt för dessa produkter.

5 - Synkronisering av bild och ljud (Lip Sync): När hemelektroniken börjar använda mer komplexa digitala signalprocesser för att öka klarhet och detaljrikedom i inspelat material, så ökar kraven på att ljud och bild synkroniseras automatiskt. HDMI 1.3 innehåller specifikationer för denna funktionalitet.

6 - Nya HD förlustfria ljudformat (Lossless HD): Förutom HDMIs nuvarande förmåga att stödja hög bandbredd med okomprimerat digitalt ljud och alla tillgängliga komprimeringsformat (som Dolby® Digital och DTS®) (Digital Theatre Systems), så får man via HDMI 1.3 ytterligare stöd för de nya förlustfria ljudkomprimeringsformaten Dolby TrueHD, DTS-HD Master Audio™ och DTS-HD High Resolution Audio.

#37

Postad 17 augusti 2009 - 19:46

Weiman
  • Weiman
  • Forumräv

  • 920 inlägg
  • 0
Är det någon som har kört en passiv HDMI-switch baklänges och fått det att fungera? Hama-switchen ska ju klara det enligt Konrad.se, men jag skulle gärna få det bekräftat..

#38

Postad 24 augusti 2009 - 12:01

Weiman
  • Weiman
  • Forumräv

  • 920 inlägg
  • 0
Jag kan själv bekräfta att det funkar utmärkt :D
Jag köpte en sån här på Netonnet och använder den för att växla min HTPC mellan en TV (Samsung) och Projektor (AE900).

#39

Postad 29 augusti 2009 - 20:56

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlägg
  • 0

Har precis samma problem, ingen som vet något?

Skulle rent utav denna för 199 kr fungera?
http://www.kjell.com...items/98276.jpg


Jag har bara en ingång i min tv, så jag skaffade den där för 199:- från kjell. Provade att stoppa in både PS3an och HDPVR'en och så fort man stoppade in kabel nummer två så dog bilden, den är med andra ord värdelös för mig, jag vill heller inte ha en såndär dosa där man måste fysiskt knäppa om, och är inte heller sugen på att lägga ut 1500:- på en switch...

Antar att jag är körd, det var väl själva f-n att det skall vara så komplicerat hela tiden! B)

#40

Postad 02 september 2009 - 10:38

Andi_One
  • Andi_One
  • Mästare

  • 3 008 inlägg
  • 0
Är de någon av er som redan köpt Splitter som kör med 1080p 24?
Ska köpa en ny TV snart och kommer behöva en splitt som klarar av att skicka
1080p 24 till både proj o tv.

#41

Postad 12 september 2009 - 03:25

Unregisteredadd40455
  • Unregisteredadd40455
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
Vad händer om man kör en sånhär med en sånhär tex?

Helst skulle jag vilja ha 4 in & 2 ut, men har eg inget behov av att kunna köra 2 separata källor ut samtidigt, bara slippa dra ur kablar för man vill ha bild till antingen TV´n eller Projektorn.

Har idag Datorn (Ren HDMI, ingen DVI->HDMI adapter), xbox 360, DVD & Digitalboxen, allt med HDMI ->

Skall kopplas mot projektor + TV som sagt och kommer köras separat iom att projektorduken är framför TV´n.

Skulle de 2 produkterna jag frågar om kunna vara en lösning för mig, eller blir det kalabalik med handskakningar högt och lågt och ingen bild alls om jag har otur. Skulle vara smidigt som sagt om allt det där fanns i en maskin och under 1500 som eg är 500kr för mycket, men kjell´s 4:1 switch ser så bra ut så jag kan nog överleva den smällen rent ekonomiskt sett. Den har dessutom 4st optiska in om man vill använda den som ljudswitch såg jag på HQ´s hemsida

Postad bild
Postad bild

Såhär säger HQ om spec´s på switchen

This unique HQ 4 port A/V Switch with LCD display is available in black, AVSWITCH-60, and silver, AVSWITCH- 60S.

Technical specifications:

* Connections:
o 4x HDMI input
o 1x HDMI output
o 4x Optical input
o 1x Optical output
* Dimensions: 411 x 242 x 50 mm
* Colour: Black
* HD format: 720p, 1080i, 1080p
* HDMI version: 1.3 (backwards compatible)
* HDCP Support
* Display: LCD display for titles
* Housing: Standard size metal housing with brushed aluminium front
* Power: DC in 7.5 V


Redigerat av Unregisteredadd40455, 12 september 2009 - 03:26.


#42

Postad 26 september 2009 - 18:25

Andi_One
  • Andi_One
  • Mästare

  • 3 008 inlägg
  • 0
Jag köpte Splittern från Kjell.com
799kr.

Funkar klockrent för mig, inga problem med 1080p 24 på både projen Panasonic 2000 och Sony KDL40W4000
samtidigt via PS3 an. 8m Supra till proj 2m noname till tv och 1m Supra mellan Onkyo 607 & Splitten

#43

Postad 29 september 2009 - 10:40

JALen
  • JALen
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Jag kan själv bekräfta att det funkar utmärkt :)
Jag köpte en sån här på Netonnet och använder den för att växla min HTPC mellan en TV (Samsung) och Projektor (AE900).


Är det fler som provat detta med pasiva splitters / växlar.
Går dom att köra baklänges!?

ex
Netonnet
Kjell
Dustin

Tänkte själv koppla mellan både projektor och tv till min BD-spelare. Jag har inga problem med att manuellt välja vad jag skall titta - på tv eller proj. Normalt blir det ju bara när man kör film via projektorn som man behöver gå 5 steg (jag skall ju ändå ner med duken).
Det andra alternativet är ju att köra med en kort förlängning och byta kabel manuellt. Förlängningen på HDMI gör ju så att man inte behöver gräva på baksidan när man flyttar kabeln (ful-lösning). //JALen

#44

Postad 01 oktober 2009 - 22:55

sphenisciformes
  • sphenisciformes
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Har också skaffat HDMI splitter från Kjell & Company (Könings 1:2 splitter). Ville bara meddela att den fungerar utmärkt även här, signalen (bilden) ser lika fin ut som innan denna splitter installerades till TV och projektor.


Setup:

[Humax HDPVR-1000C]=>
[SONY BDP-350]--------=> [Pioneer LX60 receiver]---=>[König HDMI splitter]---=>[Pan. PT-AX100] & [Pio. LX5090H]
[DVD-spelare]----------=>


Projektorn visar att den tar emot 1080p/24 signal. Tv:n tar också emot 1080p och 24 hz (koll efter instruktion i Pioneer 9G plasma tråden). Kablar är av HBBs egna förutom till projektorn som är 10 meter Supra HDMI.

Om det är något man kan påpeka så varje gång splittern får signal så börjar en rätt så stark lysande blå diod att lysa, syns tydligt, men detta är en annan historia......

#45

Postad 02 oktober 2009 - 09:12

Andi_One
  • Andi_One
  • Mästare

  • 3 008 inlägg
  • 0
hehe aah de har ju inte snålat på dioderna! ;)
Även den röda baktill som indikerar att den är igång lyser ju enormt starkt!

#46

Postad 05 oktober 2009 - 13:54

Nikola
  • Nikola
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej.
Det jag önskar är att få ljudet från min dator till förstärkaren och bilden från datorn till tv:en.

Har idag en nettop (Acer Aspire Revo R3600) med HDMI utgång och sedan har jag en förstärkare med HDMI ingång samt en tv med HDMI ingång.

Ska jag köpa en HDMI 1-2 splitter? I så fall vilken.
Kommer detta fungera eller har ni någon annan vettig lösning!

Tack på förhand.

#47

Postad 05 oktober 2009 - 15:48

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Jag köpte en HDMI splitter nyligen som har HDMI 4 in 2 ut, den kostade mig 9995 kr, men det går att koppla in en massa andra apparater och även högtalare, dessutom har den även analog uppskalning på bilden till 1080p via HDMI ut. Det går även att koppla in en skivspelare, och så har den automatiskt högtalar kalibrering via en mic.
Den är fjärrstyrd och väger runt 22 kg, THX Ultra 2 Plus också!
Den heter Onkyo TX-SR876 :blink:

#48

Postad 07 oktober 2009 - 10:57

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

  • 893 inlägg
  • 0

Har idag en nettop (Acer Aspire Revo R3600) med HDMI utgång och sedan har jag en förstärkare med HDMI ingång samt en tv med HDMI ingång.

Antar att din förstärkare även har HDMI-utgång? Koppla i så fall i serie:
Acer -> Förstärkare -> TV

#49

Postad 11 oktober 2009 - 15:11

Naks
  • Naks
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Fungerar inte den här om man vill koppla datorn till två monitorer?
http://www.kabelgiga...lar.asp?id=1324

#50

Postad 16 oktober 2009 - 10:30

Unregisteredccd10f48
  • Unregisteredccd10f48
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Bra tråd det här, jag lånar den för min situation.

Jag har en Canal Digital HD-Box (HD PVR 101-ST) som har en (1) HDMI-utgång. Jag vill kunna samtidigt sända signalen till tre olika bildvisare:
1. Projektor (1080p) - ca 2 meter kabelavstånd
2. 42'' sovrums-TV (1080p) - ca 10-15 meter kabelavstånd
3. 22'' köks-TV (1080i) - ca 25-30 meter kabelavstånd

Jag behöver ju rimtligtvis 2 st 1-2-splitters eller 1 st 1-4-splitter. Jag har hittat en någorlunda prisvärd 1-4-splitter på Kabelgiganten - http://www.kabelgiga...lar.asp?id=2539

Har någon testat splittern från Kabelgiganten?

Bör jag vara bekymrad för ledningsförluster?


Har du köpt något och testat så att det fungerar, om ja vad köpte du och hur löste det sig?
Jag sitter i liknande position och skulle behöva lite vägledning...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.