Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tyst HTPC! Grym CPU kylare!

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 31 October 2007 - 18:29

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0
Var lagom trött på min gamla CPU kylning så tänkte det var dags att skaffa en tyst exemplar då jag ändå kör datorn 24/7 i samma rum som fan sover.

Kollade upp Thermaltake Sonic Tower Rev.2 och tyckte den såg mastig ut för att kyla. På sidorna stod det att den kan köras passiv om man har bra in och ut blås på chassit samtidigt som man kan smälla på 120mm fläktar vid behov.

Köpte den för under 350 med frakt och den var så där farligt stor som den såg ut på bilden.

Fästen för de flesta socket format fanns med och det var riktigt enkelt att montera på den. Smällde över en av min chassifläktar (tyst Papst modell) och drog ur kontakten från den andra, alltså inget ut och in blås.

Har nu kört detta tillsammans med ett GeForce 7800GTX (på låg ström så att fläkten går lågt) och 4 Hårddisk (2 Raptors) och absolur inga problem! TYST som en mus och chassit är knappast varmt! Under till ligger en AMD X2 6000+ och pumpar så det är ju inte smågodis som värmer den.

Så e du ute efter en kylare som kan dra ner ljudnivån på din HTPC så rekommenderar jag denna varmt! min Papst fläkt ligger runt 15db tror jag och jag funderar på att slänga på en 8db fläkt sen för att sänka det mer när jag sen införskaffar passivt kylt GFX kort.

Bifogad fil  SP_A0106.jpg   428.46K   2 Antal nerladdningarBifogad fil  SP_A0107.jpg   596.85K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av PalmiNio, 31 October 2007 - 18:30.

Postad 31 October 2007 - 18:54

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0
Temp efter 3 dagars körande (film, tanka, packa upp, surfa) är 46 grader på CPUn och 49 grader på NB vilket jag tycker är mer än bra.

Postad 31 October 2007 - 18:59

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2387 inlägg
  • 0
Jag har haft en sonic tower i många år, och visst kyler den bra - nackdelen är att den är alldeles för hög för de flesta HTPC-chassi.

Postad 31 October 2007 - 19:44

Squalo
  • Squalo
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Den där ser faktiskt väldigt "overkill" ut. Det bör gå att få tyst och svalt med originalflänsen, bara man byter fläkt. Det ser ut som om ganska många lådor kommer få problem att få in den där.

Postad 31 October 2007 - 21:15

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Den där ser faktiskt väldigt "overkill" ut. Det bör gå att få tyst och svalt med originalflänsen, bara man byter fläkt. Det ser ut som om ganska många lådor kommer få problem att få in den där.

Så länge lådan följer standard ATX form så ska det inte vara några problem. Har själv en MidiTower ATX med tjockare väggar med ljudmattor och där är inga problem trots att det är en dåligt designad låda.

Jag lova dig att du absolut inte kan få ner ljud så låg med orginalflänsen då det bara är 80mm på den, här snckar vi fullt funktionabel med en 1600rpm 120mm fläkt och bara 46 grader. Kan tänka mig max 60 grader med 800rpm fläkt poå 8db MAX!

Vanliga HTPC chassin som följer ATX ska väl inte ha några problem? Är väl så att CPUn ska ha fritt upp till lådans kant om den är rätt gjord?

Postad 01 November 2007 - 17:16

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2387 inlägg
  • 0

Vanliga HTPC chassin som följer ATX ska väl inte ha några problem?

Problemet är att det mycket få HTPC-chassi som följer ATX-standard.

De flesta vill ha väldigt låga chassi för att de ska passa in i hifi-hyllan.

Postad 02 November 2007 - 10:05

frekje
  • frekje
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
den där bjässen kan man väl glömma i ett antec fusion chassi?

Postad 02 November 2007 - 11:45

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2387 inlägg
  • 0

Definitivt ;)

Men du kika på Scythe Ninja Mini som faktiskt är tillverkad med just Antec Fusion i åtanke.

http://www.silentpcr...e754-page1.html

Postad 02 November 2007 - 15:15

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Definitivt :D

Men du kika på Scythe Ninja Mini som faktiskt är tillverkad med just Antec Fusion i åtanke.

Det är den jag kommer att köra på till mitt Fusion chassi när jag skall införskaffa mig en htpc. ;)

Postad 05 November 2007 - 00:06

frekje
  • frekje
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Definitivt ;)

Bra tips! Tack. Misstänker att den boxade CPUn kanske behöver moddas lite.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.