Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skillnad mellan coaxial & analog?

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 November 2007 - 12:58

Mystery_O
  • Mystery_O
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Har tittat runt en del, men hittat inte de ja söker, om någon vet vart ja ska titta så får ni gärna guida dit mig..
Frågan lyder:
Hörde att om man kopplar en DVD coaxialt till förstärkaren så är det bara förstärkaren som bestämmer hur ljudet ska låta, men om man kopplar Analogt så avgör både DVD´n & förstärkaren hur det låter, stämmer detta?

Hur kopplar man analogt isåfall ? (nybörjare)

Vad blir skillnaden, kör nu coaxialt från en gammal philips dvd till min Andersson r2 receiver, men ska införskaffa en ny DVD, ä ju tråkigt om man skulle gå miste om bättre ljud bara för att man inte vet hur man ska koppla...

Tack på förhand

Postad 01 November 2007 - 16:18

bjorn_m_eriksson
  • bjorn_m_eriksson
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Eftersom de flesta dvd-spelare idag saknar 5.1-kanals analoga utgångar, så ska du nog satsa på att köra digital överföring av ljudet, och låta förstärkaren sköta avkodningen (alltså bl.a. med coaxial kabel som du skrev)

En del spelare som kanske även klarar sacd eller dvd-audio har oftast 5.1-utgång, och då kan det tänkas att spelare har bättre kretsar för att dekoda ljudet än din förstärkare. I så fall kan det kanske löna sig att köra analogt. Det vanligaste är dock att 5.1 saknas, och då måste du låta förstärkaren dekoda, annars blir det inget 5.1, utan bara vanlig stereo (kanske ProLogic om förstärkaren har det (typ alla)).

Vidare, kör du signalen analogt så påverkar ju först dvd-spelaren kretsar för avläsning och avkodning av ljudet karaktären. Sedan kommer dvd'ns utgångsteg, kablarna mellan stärkaren, och slutligen karaktären på förstärkaren att påverka ljudet mer eller mindre på sina sätt.
Digitalt däremot så ska ju signalen (i teorin) förbli oförändrad hela vägen till förstärkarens kretsar för avkodning, varpå den kommer att påverkas av förstärkaren karaktär.
Jag personligen har ganska svårt att höra skillnad på olika spelare som kopplas digitalt till samma förstärkare i den prisklass jag handlar i. Dock ska det ju vara skillnader även här.

Hoppas du blev lite klokare!

Postad 01 November 2007 - 16:34

Mille2000
  • Mille2000
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

Jag personligen har ganska svårt att höra skillnad på olika spelare som kopplas digitalt till samma förstärkare i den prisklass jag handlar i. Dock ska det ju vara skillnader även här.

Men sa du inte nyss att signalerna går orörda ändra fram till förstärkaren och att det är förstärkaren som sköter avkodning osv ? =) Slutsatsen är väl att alla spelare som kopplas digitalt låter extakt likadant på samma förstärkare.

Så har jag förstått det. Den läser ju bara av den digitala informationen från skivan och skickar "rå" info direkt till förstärkaren som fixar biffen.

Postad 01 November 2007 - 16:50

Mystery_O
  • Mystery_O
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Så me andra ord, när man kopplar digitalt så skiljer sig ljudet ingenting från olika dvd...

så i olika tester så ä ljudet inget att bry sig om?

Postad 01 November 2007 - 17:11

Mille2000
  • Mille2000
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

Så me andra ord, när man kopplar digitalt så skiljer sig ljudet ingenting från olika dvd...

så i olika tester så ä ljudet inget att bry sig om?

Exakt den frågan hade jag i en tråd för några veckor sedan. Och tydligen så är det så... iaf om du kör digitalt. Det är bara de analoga de testar... De digitala är ju digitala. Inget som ändras av DVD-spelaren.

Postad 01 November 2007 - 17:59

bjorn_m_eriksson
  • bjorn_m_eriksson
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Mja, jag skrev i teorin.. eftersom jag inte riktigt vill stå för vad jag säger här. Frågar ni mina öron så hör jag ingen skillnad på mina 2 cd-spelare och 2 dvdspelare. Datorn hör jag en viss skillnad på, men det beror på att ljudkorten inte har stöd för ASIO.

Frågar du någon som är mer insatt istället så kommer du få reda på att det finns problem med timingen. Alltså att en etta förblir en etta och en nolla förblir en nolla, men dom kanske inte kommer fram i rätt tid alla gånger, t.ex:
dvd-skivan: 1-1-0-0-0-1-0-1
signalen till stärkaren blir: 1-1-0-0--01-0-1

För en pcm-signal som inte har något sätt att verifiera att ett paket kommit fram på rätt sätt kan detta resultera i att den vågform som sedan skapas inte blir helt korrekt. Inom datorvärlden och t.ex. TCP/IP så kan det ju aldrig bli fel, eftersom varje paket som skickas har en start och en stoppbit, och kommer därför skickas om utifall informationen däremellan inte stämmer. Detta hinns alltså inte med hos pcm, och sker i vilket fall som helst inte..

Hur det är med DD, DTS vet jag inte, men jag har hört att det finns någon form av felkorrigering där, men om den kan justera jitter, som det kallas (tidsfel alltså) vet jag inte.

Som sagt, det här är bara saker som jag snappat upp, och ingenting jag vill stå för riktigt, men det ska vara källan till att olika spelare låter olika även digitalt.

edit: Glömde ju säga:... vilket ljud du föredrar blir ju upp till dig! Det är inte säkert att den kanske mer korrekta signalen som skickas digitalt till förstärkaren låter bättre. Kanske är kretsarna i stärkaren inte lika bra som hos dvd'n, och då kanske du kan köpa en viss förlust genom att köra analogt. Alternativt kanske spelaren färgar ljudet på ett trevligt sätt som gör den totala upplevelsen behagligare, men det är ju bara upp till dig att avgöra! Återigen dock.. ska du ha 5.1 är det ju digitalt som gäller om det inte finns dylika utgångar på dvd'n!

Lycka till iaf :(

Redigerat av bjorn_m_eriksson, 01 November 2007 - 18:02.

Postad 01 November 2007 - 23:28

Mystery_O
  • Mystery_O
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Tack så mycket för fina svar!

Den DVD´n ja siktar på är en Cambridge DVD86
http://www.hifiklubb...lare_silver.htm

Den ska köras ihop me min Andersson R2 reciever...

Postad 02 November 2007 - 08:08

Mille2000
  • Mille2000
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

Tack så mycket för fina svar!

Den DVD´n ja siktar på är en Cambridge DVD86
http://www.hifiklubb...lare_silver.htm

Den ska köras ihop me min Andersson R2 reciever...

Syrran har en sådan. Jag testade den på min 50" Samsung Q96. Bra färger å kontrast osv... dock är det väldigt skumma kanter på bilden (överallt) som jag själv tycker är irreterande, med HDMI iaf. Blir säkert bättre med komponent. Men det kan va TV-apparaterna också (?)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.