Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tråkig bas vid explosioner

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Audio Pro B1.35 MK II (Subwoofers) 1 8.2 (4) Inga priser

Postad 01 November 2007 - 18:11

Andreas.E
  • Andreas.E
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Hejsan!
Kollade nyss på Transformers Armada och hade höga förväntningar på balla explosioner osv men eftersom att min sub är felinställd så vart de bara muller som man får huvudvärk av. Den har alltid varit felinställd men har aldrig fått tummen ur röven att göra nåt åt de. Tippar bl.a på att den är dåligt placerad (står i ett hörn precis brevid där jag sitter) men har inte så mycket annat att välja i brist på utrymme så jag får göra de bästa av de värsta. Till och börja med så kan de vara bra om jag vet vad rattarna är till för som sitter på baksidan (är 95% säker men vill vara säker helt 100%). Den ena står de "Low pass frequency, 50-100Hz" och den andra står de bara "Level". Finns det någon optimal inställning som man kan utgå ifrån, en för musik och en annan för film eller bara en enda för båda? De känns som att jag har testat det mesta redan men de blir inte bra, antingen blir de för mycket eller för litet. Kan de vara så enkelt som min pappa säger "den är för stor för rummet"? Ge gärna lite tips på hur man kan få den att låta bra!

Det är en Audio pro b1.35 mkII om de är nån som vill veta.

Tack på förhand!

Postad 01 November 2007 - 18:17

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Tror faktiskt att det sämsta stället är alldeles brevid dig som du nämner.
Runt Hz är 80 eller lägre låter sub som bäst och då kan man inte (ska man inte) lokalisera vart ljudet kommer ifrån.

Postad 01 November 2007 - 18:37

bjorn_m_eriksson
  • bjorn_m_eriksson
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Edit: oj va mycket skit jag skrev.. jag gör en snabbinfo här uppe:

1. Sänk nivån precis till att basen inte hörs, höj den därefter så den precis hörs igen. Där har du en bra nivå för musik.

2. Fasomkopplare, testa om basen spelar ur fas!

3. Delningsfrekvensen bör vara 50-80Hz. Genom att välja en lägre blir basen svårare att lokalisera. Sänker du delningen och höjer volymen kanske den blir svår att hitta i ljudbilden, men kan ändå leverara kraft vid explosioner. Går det så se till att frontarna får samma information som subben får, kanske kan ge ett lyft.

4. Flytta basen om det går! Bort från hörnet, helst mellan frontarna eller åtminstone vid frontarna. Måste den vara i ett hörn kanske den får plats i ett hörn framtill?

Sen ska du nog se till att nivån inte är för högt uppskruvad heller..

Slå på en skiva med lite musik där du är bekant med basgångarna. Utgå från en lite högre nivå på basen och minska den sedan till dess att du tycker att basen försvinner. Då ökar du den precis så mycket att den återigen infinner sig, men inte mer. På det sättet kommer du inte uppleva att basen tar över ljudet och ger upphov till huvudvärk och obehag osv..

Tyvärr kan ju detta innebära att basen till film känns lite för lågt ställd, men eftersom du har en bas som spelar ganska djupt tror jag att det borde bli ganska bra ändå!

Jag är ganska säker på att du har en fasomkopplare där oxå. Ofta en liten vippa med två lägen: 0-180. Testa den så kanske basen spelar i fas med resten av anläggningen, om den inte redan gör det dvs..

Angående att basen skulle vara för stor för rummet så.. visst, fullt möjligt, men det kommer du ju lösa när du sänker nivån lite va?

Beroende på vad du har för fronthögtalare (hur djupt dom kan spela) så kanske du har lite att vinna på att inte ställe delningsfrekvensen på subben runt 80, utan snarare runt 50-60 kanske. Genom att göra så kommer du inte kunna placera subben i ljudbilden lika lätt, utan det kommer mer känns som att basen bara "finns där" istället för att den "finns till vänster i hörnet" om du förstår.. :( Kan du därtill i din förstärkare välja att både frontarna och subben spelar basinformation så kommer det kännas ännu mer som att ljudet kommer framifrån istället för att komma från hörnet..

Sist då.. Är det säkert att du inte har någon annan stans att sälla subben? Allra bäst vore ju kanske för dig att ställa den emellan frontarna på ett eller annat sätt. I och med att du verkar ha ett litet rum kanske du ska överväga att inte ha den i ett hörn (mot vägg +3dB, i hörn +6dB på ljudet). Kan du kanske göra den flyttbar och helt enkelt ställa den mitt på golvet då det ska tittas lite mer seriöst? Eller har du kanske möjlighet att ha den rakt bakom soffan? På så sätt skulle du ännu mer slippa känslan av att all bas kommer från ett ställe. När man letar efter ett bra ställe att ställa en bas på brukar man ofta få tipset att ställa subben på den plats man själv brukar sitta (t.ex. i soffan) och spela på.. Sedan kryper/går/hoppar man runt och lyssnar i rummet vart det blir mest bas. ställer man subben där då, kommer det omvända inträffa och man får mest bas i soffan. På så sätt kanske subben heller inte behöver ha lika hög nivå och kanske därmet tillåts spela renare. Men som sagt, nivån skulle du ju redan sänka ;)

Fungerar inget av ovanstående får du nog helt enkelt pröva att spela i ett annat rum. Mitt vardagsrum skulle nog fungera ypperligt, det behöver lite mer bas. Jag lovar att sätta en mic till handsfreen framför subben så kan jag ringa upp dig varje gång du ska se på film, och så kan du använda högtalartelefonen där hemma :blush:

Redigerat av bjorn_m_eriksson, 01 November 2007 - 18:44.

Postad 03 November 2007 - 00:33

swOOp
  • swOOp
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Måste först säga att bjorn_m_erikssons inlägg var väldigt intressant att läsa.. tack för läsninge B) men jag lånar faktiskt tråden lite.. jag har nästan samma problem bara det att jag har ett ganska stort rum och kör med Audio pros sub level 110.

Jag har det stora problemet att hitta vart basen ska stå för att det ska låta bra där min " soffa/säng " är.. jag har ställt den där jag sitter och krypit runt men hittar inte något ställe som är optimalt.. så tog ett hörn, men icke.. får inte alls speciellt bra bas :/ Kör med Proson Conquest 6020 MK2 som front högtalare och funderar på att det kanske är lika bra att ha basen bredvid en av dem, men får inte riktigt ut någon bra bas då heller :lol: Sen undrar jag även hur jag ska dela basne med dessa frontar ? 80hz eller ska man köra lägre ? tycker inte dom kan spela speciellt djup.. aja hoppas någon kan hjälpa mig :)

Postad 03 November 2007 - 01:04

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0
Tycker man att ljudet från subben mestadels är ett jobbigt muller och man vet att subben i sig inte är helt kass så är följande säkert fel:
1. för hög volym inställd.
2. akustiken - stående våg runt 30 Hz ger ofta ett tungt muller som kan vara trevligt i lagom mängd, men är det mycket ljudeffekter, typ explosioner runt den frekvensen och i samband med en stående våg på samma frekvens så blir det väldigt jobbigt att lyssna.

PS. jag såg precis också Transformers och ljudet var kanonbra - ville bara höja mer och mer men var tvungen att samtidigt ta hänsyn till de övriga i familjen :) .

/Heron

Postad 04 November 2007 - 17:27

bjorn_m_eriksson
  • bjorn_m_eriksson
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
swOOp: De högtalare du har ska enligt egenskaperna kunna spela till 28Hz. Det är ganska djupt, och borde innebära att du kan dela subben ganska lågt om du vill. Dock är ju 80Hz ändå en ganska väl inpräntad standard som används ganska ofta och borde åtminstone få vara en utgångspunkt!

Sen en liten fråga bara.. Det är inte så att det du saknar i ljudet är just muller och dån? För många gånger kan det vara så att basen trots allt är så pass tight att den inte riktigt märks av, vilket ju egentligen är allra bäst!

Har du lyssnat runt omkring ditt rum och märkt av något ställe där basen är extremt mycket kraftigare än inne i själva lyssningsrummet? I så fall kanske du har oturen att basen gärna försvinner ut genom någon avvikelse i rummest utformning eller en dörröppning osv.. Många gånger vill ju basen hamna inne i hörnen, och det är ju inte så kul alla gånger..

I vilket fall som helst har du ju ändå en lösning på problemet, förutsatt att din sub orkar med.. Höj nivån på den!
Att man inte hittar den optimala placeringen behöver ju inte nödvändigtvis betyda att rummet är hopplöst. Det kan ju även vara så att rummet spelare bra, men att du förväntar dig mer av din sub - alltså kanske du måste öka nivån för att bli nöjd! Tycker du att basen då tar över för mycket i det totala ljudet kanske det kan lösas med att du sänker delningen något. Många inbyggda filter delar med 12dB/oktav, så den kommer ju inte bryta ljudet helt, utan kommer fortfarande spela lite granna över angiven delningsfrekvens. Testa dig fram lite! Risken om du sänker delningen för mycket och höjer nivån är att basen kommer bli som ett U. Alltså mycket bas på lägre frekvenser, sedan minskar den kraftigt till dess att högtalarna kan leverera sin maximala energi runt 70-80Hz t.ex.. Spela lite olika skivor och testa olika kombinationer är nog det enda sättet att få det rätt tror jag..

Postad 08 November 2007 - 23:24

Andreas.E
  • Andreas.E
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
bjorn_m_eriksson, tack för ett välskrivet och bra svar!
Gjorde om några inställningar, gick runt i rummet och kollade vart det lät bäst...var naturligtvis precis i mitten av rummet. Vart stor skillnad så jag har tänkt att ställa den där när jag ska kolla på film precis som du sa :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.