Mds Audiophile 2 tror jag att det är
Mvh Mattias
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 02 November 2007 - 17:03
Hejsan allihopa jag bara undrar om det är lönt att försöka fixa problemet om det någon som vet om man kan fixa det eller är det bara att kasta?
Mds Audiophile 2 tror jag att det är Mvh Mattias Postad 02 November 2007 - 17:11
- Kontrollera att jordkablen är ordentligt ansluten
- Checka av att inga kardeler spretar utanför vid strömanslutningarna - Kontrollera att högtalarkablarna inte ligger emot varandra (Samt att inga kardeler spretar mallan högtalaranslutningarna på slutsteget) Kan ha glömt nått mer du borde kolla, men fixa ovanstående först. Om inget hjälper kan det vara fel på slutsteget... (Hur är det med garanti... MDS kan vara ordentligt tjuriga ibland) Hadet Postad 02 November 2007 - 17:23
alla kablar förutom plus, minus och remote är inkopplade och steget är väl ca 2-3 år gammalt så garanti finns inte =/ Postad 02 November 2007 - 18:35
Så protect lyser fast du inte kopplar ström till den?? Eller hur menar du?
Du sa att du inte anslutit Plus, minus eller Remote och ändå lyser protectlampan? Fungerar steget i övrigt? Ok, nä, någon garanti finns ju kanske inte. Men MDS borde ju ha service på dem ändå, även om du får punga några hundralappar. Men det är det nog knappast värt... Postad 02 November 2007 - 23:14
I värsta fall, om du ska slänga det så kan du skicka det till mig...
Men dubbelkolla alla anslutningar Postad 05 November 2007 - 18:45
Fick exakt samma problem en gång. Räckte med att ha endast lågnivån inkopplade för att det skulle lysa rött. Drog ut H/U:n och försökte trycka in lågnivån ordentligt, sen fungerade det.
Postad 05 November 2007 - 18:53
Sorry menade givetvis att alla kablar förutom plus, minus och remote är urkopplade Postad 05 November 2007 - 19:51
Allright... Kolla så remoten inte ligger mot plåten, och kolla allt det tidigare jag sagt.
Hoppas det löser sig! Postad 26 December 2007 - 13:51
Jag har fått samma problem!
Med motorn avstängd är där 12V mellan plus och minus ute vid slutsteget. Med motorn igång har jag 6V... Jag har dubbelkollat alla anslutningar och vet inte vad jag ska göra nu. Är det en kondensator som behövs kanske? Jag antar att mitt steg lyser protect för att jag har spänningsfall.. Hjälp! Postad 26 December 2007 - 14:09 Kondensator? Nej! Det fungerar inte bättre med en kondensator. En kondensator är helt beroende av allt annat och hjälper inga problem, utan skall endast användast i få fall med i övrigt frisk utrustning. 6V är fruktansvärt lite och kan bero på en rad fel. Hur är spänningen uppmätt? Är det spänningen mellan pluspol och minuspol på batteriet eller är det mellan pluspol och kaross eller är det plus och kaross bak vid slutsteget? Det tycks ju inte vara något fel på batteriet om det mäter 12V, däremot så verkar det ju vara strul med generatorn som tycks vara rejält sliten om den bara ger ut 6V...? Bilen fungerar bra i övrigt? Den startar och sådär? Vad är det för bil? Prova att mäta upp spänningen dirket från generatorn och se vad den har för potential i förhållande till karossen (Med motorn på normalt varv) Vad är det för batteri? Gammalt? Kanske är det dåligt med elektrolyt? Hur är det med generatorn? Hur är anslutningarna på batteriet till plåten (Tål att kollas på och göra rent)? Postad 26 December 2007 - 14:41
Jag mätte mellan anslutningarna på steget, plus och minus..
Jag har nyss köpt bilen så jag vet inte hur gammalt batteriet är, men det ser inte helt nytt ut iallafall. Kan det vara så att det bara blir 6V för att steget protectar och inte släpper in mer? I övrigt går all el fint i bilen, precis som vanligt. Det är en Nissan Primera från -98. Jag får väl ta och kolla över anslutningarna till plåten då, för på batteriet och jordningen till steget har jag redan kollat. Skall även göra om själva högtalarkabeln så det inte ligger där. Men skall verkligen protect lysa för att man har spänningsfall? Står inget om det i manualen.. Kan tillägga att jag mätt direkt på batteriet: avstängd motor 12V, motorn påslagen 14,5V .. Jag blir inte klok på detta Redigerat av NHansson, 26 December 2007 - 23:05. Postad 26 December 2007 - 23:44
Nä, tror nog inte att det är batteriet som du beskriver det.
Protect kan lysa om det är låg spänning, men vet inte alls hur det är i ditt fall. Koppla ur steget helt och mät spänningen mellan plus och kaross... den skall inte ligga under 11 volt åtminstone. Kolla alla kablar till högtalarna. Om de ligger mot kaross kan protect lysa. Dock så har du ett svinn genom steget som du nog bör kolla upp, kanske hos MDS själva. Det min gissning lutar åt är ett havererat slutsteg. Var med om ett MDS-steg som kortslöt slingan hela tiden, så dem är inte kända för att göra top-of-the-line grejer =) Men det finns ju inga fel i systemet förns du kommer fram till slutsteget så jag tror du kan konstatera att generator och batteri är friska! Lycka till Postad 11 January 2008 - 15:43
Nu har jag till och med haft steget inne på reperation men i deras verkstad funkade det fint. Alltså ligger problemet bland mina kablar.
När jag drar ur lågnivån slocknar hela steget (lyser varken rött eller grönt). Det lyser fortfarande rött när jag tagit ur själva baslådan, så det borde inte vara fel i den. Jag får alltså börja om från början med alla kablar och se ifall det hjälper *drar en djup suck* .. men det är bara o bita ihop Jag börjar misstänka att det är jorden som spökar, men den ser ut att sitta fint i bältes-bulten med ingen lack ivägen. Postad 11 January 2008 - 16:55
Ta bort steget, och ställ det på motorblocket... koppla sedan dit några kablar, direkt från batteriet, med en säkring, utifall att steget nu skulle kortsluta! Nu har du en krets som är lätt överskådlig. Du behöver ju ingen högtalare inkopplad...
Funkar steget nu? Vad har du för dimension på kabeln bak till slutsteget? Vad är det för kabel? Och jordpunkten sitter till 100%, det är du säker på!? Jobbigt när man kommer in med en grej som "man misstänker är paj" och de kopplar in den och den funkar klockrent. Då blir man rätt dyster. Hoppas det nu löser sig för dig. Mitt råd är att dra en nya provisorisk krets direkt från batteriet till slutsteget. Du behöver inga biffkablar bara för att starta upp det. Typ 2,5mm2 vanlig FK-kabel räcker om du bara skall testa. Brygga sedan +12V med Remote Postad 12 January 2008 - 16:09
Nu är det löst! Som jag började misstänka var det jorden som spökade, där var helt enkelt inte tillräckligt stor kontaktyta. Man lär sig av sina missar och gör förhoppningsvis inte om det
Postad 12 January 2008 - 18:42
Hehe... Jo, jorden är det nästan alltid som späkar, och i nio fall av tio säger problem-makarn att jorden sitter perfekt
Bra att det löste sig! Postad 15 January 2008 - 23:36
Det är ett MDS steg ?! bara att slänga såklart Kul att det löste sig för dig med steget, som sagt ett vanligt fel det där med jorden. Postad 18 January 2008 - 03:05
Hej!
Skönt att det löste sej för dej. Har ungefär det problem som du hade med ditt slutsteg. För mej är det så att så fort som jag stoppar i/tar ur någon lågnivåkontakt från steget så "protectar" den. Har kollat alla anslutningar utom jordanslutningen, Jag har jordat steget i infästningen för bilbältet (ordentligt tycker jag), får nog ta och kika lite mer på det, ta bort precis all färg som sitter där, eller hitta en annan jordpunkt helt enkelt. Det konstiga är att steget protectar när motorn är igång, när motorn är avslagen och jag startar steget så protectar den inte alls lika ofta !! Jag har över 12v. på slutsteget när motorn är startad, remote spänningen är på ungefär detsamma. Steget jag har slukar en del ström speciellt som det är bryggat och har 2 ohm på utgångarna att driva, så det troliga är väl att steget inte får tillräckligt med ström från jordanslutningen och uppför sej konstigt. /Mattias J Postad 18 January 2008 - 17:14
Hmm... kolla Jordpuntken först, och kolla sedan så du inte har kortis på lågnivån.
Har du en lågnivåkabel med "inbyggd" remotekabel? Berätta gärna vad du har för slutsteg och vilken kabelarea du har. Du säger att du satt jorden i bältesfästet. Prova att skrapa rent all färg till 100 procent. Är du helt säker på att det är lågnivån som steget protectar för? Vad har du för spänning i bilen när motorn är på då? Vad är det för slutsteg? Hur är de kopplade? 2ohm per kanal säger du, och du är då säker på att steget kan lastas ned så mycket per kanal? Men som sagt... Kolla Jorden! Postad 19 January 2008 - 22:24
Nej ingen kortis på lågnivån, jag har kollat det, jag har till och med anslutit en mp3 spelare isället för bilstereon
bara för att utesluta att det skulle va kortis där, eller i kalarna. Slutsteget är ett 4 kanals Toxic TX-1600N, info om den finns i den här .pdf'en: Toxic TX-1600N Den ska klara laster ner till 2 Ohm, kabel area på + och jordkabeln är 21 mm2, Jag har bryggat utgång 1 och 2, 3 och 4 och har då 2 bryggade utgångar att ansluta basarna på med impedansen 4 Ohm (en per bryggad kanal). Spänningen när motorn är på är strax över 12v. När motorn är avslagen så ligger spänningen på drygt 11v. Ser ingen annan lösning på det här än att kolla jordpunkten en gång till och ta bort all färg och se till att det är ordentlig kontakt, funkar inte det så är det något knas med slutsteget i alla fall. Jag har mätt upp transistorer, dioder, spänningsnivåer och annat inuti förstärkaren och allt det verkar normalt, har även kollat för ev. kortis på utgångarna och det är inte det som orsakar protecten, kan däremot tänka mej att en dålig jordanslutning kan orsaka protect, jag återkommer i morron efter det att jag provat igen. /Mattias Postad 19 January 2008 - 22:30
Ok ok! Låter som att det kaaan vara någt fel på steget.
Du får undersöka jordpunkten nogrannt då det ofta är dem som jäklas. Kabelarean funkar bra och det ser ut som du kopplat basarna helt korrekt. 4ohm stereo klarar alla steg av. Hoppas du hittar felet! Postad 20 January 2008 - 16:37
Hej igen!
Har monterat allt i bilen, hittat en bättre jordpunkt som ligger närmare steget, dragit en kraftigare jord från batteriet till karossen, trots det är problemet detsamma som tidigare, så nu är jag helt säker på att slutsteget är trasigt. Frågan är bara om det är värt att skicka det på rep. ? eller kanske bättre att hitta ett nytt. Tack i alla fall för tipsen jag fått! /Mattias Postad 20 January 2008 - 16:55
Så vitt jag vet är Toxic inte det märke som andas mest kvalité, så jag tror inte du tjänar nått på reparation tyvärr, och det är väl inte helt uteslutande att det kan vara något fel.
Kan inte komma på vad som skulle vara fel, då jag antar att du prövat de flesta förslag som tagit upp...? Postad 20 January 2008 - 17:14
Helt rätt jollek, det är inget kvalitesmärke, så jag tippar på att det blir ett nytt.
/Mattias Postad 20 January 2008 - 17:51
Jo, nytt är alltid nytt =)
Sen är det roligt också, även om det inte är skonsamt mot plånboken Sen kommer kabel, säkringshållare, distributionsblock och ny HU... Då låter det så bra att man vill ha mer bas, och skaffar ett större monoblock, som kräver mer ström. Då måste man ha ny generator, batteri, ännu kraftigare bas osv. osv. Sen är du fast i junglen Redigerat av jollek, 20 January 2008 - 17:52. Postad 06 October 2010 - 19:56
Någon som vet vad för fel jag kan ha för protectet lyser hela tiden när steget går igån, har koplat allt annat bort förutom + och jord. har ochså testat dra båda from batteriet men funkar ej sen har jag testat med annan steg det lyser ochså då... HJÄLP?!
glömde skriva i dendär att har en bit kabel som jag drar från plus till remote att den går igång men har ochså testat med kabel från stereon Postad 03 November 2010 - 17:22
Orkade inte läsa igenom allt: men generella råd.
1. Batteri/Konding är hyffsat irrelevand vid moderat ljudnivå om bilen är igång, då tas strömmen från generatorn. 2. Jord är EXTREMT viktigt, så kort sträcka som möjligt, och skrapa HELT rent från färg/klarlack etc. sätt gärna kopparpasta (samma som används till CPU-kylare till en dator funkar finfint). 3. Ström är lika viktigt, ordentligt med area på kablaget 4. Säkra av ordentligt, utan säkring, kan du få kabelbrand om du har lite otur Postad 23 December 2010 - 22:17
Kylpasta till dator finns som icke ledande vilket inte är det du önskar dessutom kostar det 10kr/g istället för 1kr/g som vanlig kopparpasta från macken.
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |