Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

utslitna lcd-panler

27 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 November 2007 - 23:37

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Eftersom detta med utslitna eller defekta lcd-paneler har dykt upp på tapeten den sista tiden och med tanke på att olika leverantörer bara garanterar panelerna funktion någonstans mellan 3.- och 9.000 timmar (luddigt va?), så skulle jag vilja veta hur omfattande detta problemet egentligen är.

Sedan en längre tid tillbaka så har jag mer eller mindre uteslutit dlp-projjar p.g.a. deras problem och trott att lcd-projjar åtminstone inte lider av samma problem som dlp-projjar. Dessutom har jag inbillat mej att lcd-panelerna i projjar håller ganska länge. Men om det nu visar sej att man inte kan räkna med en livslängd på 4.- 5.000 timmar så väger det nog över till dlp-teknikens fördel igen.

En projje är en ganska stor ekonomisk investering. När jag gör sådana så brukar jag vanligtvis vilja ha valuta för pengarna under en ganska lång tid också...

Då är det inte kul att veta redan på förhand att om 3-4 år så kan man lika gärna kasta projjen på tippen p.g.a. utslitna paneler...

Vad sjutton nu då? Det blev visst ingen omröstnings-tråd av det här ändå...

Redigerat av Unregistered959, 03 November 2007 - 23:41.

Postad 03 November 2007 - 23:43

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
En Hitachi PJ-TX100 som jag har men inte använder började få tydliga färgskiftningar innan 1000 h. :P
Nu, efter ca 2000 h så ser den för j-ig ut, ärligt talat.
Det går inte ens att producera två LCD-paneler som mäter likadant, så det är en högst grisen-i-säcken-aktig affär man gör när man köper en LCD.

DLP är betydlgt jämnare i kvalitet och åldras inte alls på samma sätt. Betydligt driftsäkrare. Tror knappt att jag har hört talas om ngn som har haft en DLP som har gått sönder under vanlig drift, kan inte påminna mig en enda faktiskt.
Såvida det inte rör sig om modeller som har varit befläckade med problem från start (finns ju åtminstone ett exempel på en annars mkt bra DLP som har stora problem). Men vet faktiskt ingen som har haft en som har gått sönder eller degraderats i kvalitet efter ett tag.

Men givetvis har DLP också sina nackdelar. Driftsäkerhet är inte en av dem dock. :)

Redigerat av Unregistered59dcaef6, 03 November 2007 - 23:46.

Postad 04 November 2007 - 00:10

Unregisteredd3e6445d
  • Unregisteredd3e6445d
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0

En Hitachi PJ-TX100 som jag har men inte använder började få tydliga färgskiftningar innan 1000 h. :P
Nu, efter ca 2000 h så ser den för j-ig ut, ärligt talat.
Det går inte ens att producera två LCD-paneler som mäter likadant, så det är en högst grisen-i-säcken-aktig affär man gör när man köper en LCD.

DLP är betydlgt jämnare i kvalitet och åldras inte alls på samma sätt. Betydligt driftsäkrare. Tror knappt att jag har hört talas om ngn som har haft en DLP som har gått sönder under vanlig drift, kan inte påminna mig en enda faktiskt.
Såvida det inte rör sig om modeller som har varit befläckade med problem från start (finns ju åtminstone ett exempel på en annars mkt bra DLP som har stora problem). Men vet faktiskt ingen som har haft en som har gått sönder eller degraderats i kvalitet efter ett tag.

Men givetvis har DLP också sina nackdelar. Driftsäkerhet är inte en av dem dock. :)

Jag hade otroligt mycket problem med min gamla Benq DLP-projektor så tro inte att bara för att det är en DLP kommer den aldrig gå sönder. Däremot är det nog inte så vanligt att panelen går sönder/blir försämrad i en DLP-projektor. I dom flesta fall brukar det vara damm som kommit in i optiken och kan skapa fläckar i bilden etc.
Största fördelen med DLP är ju enligt mig den överlägsna kontrasten och svärtan som passar mycket bra i hemmabio sammanhang för att se på t.ex. film och tv-serier.

Postad 04 November 2007 - 00:41

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Jo, det finns säkert folk som har haft otur även med DLP, men om man läser om hundra defekta LCD-projjar så går det kanske en DLP på dessa... Säkert lite överdrivet, men det är iaf enormt ovanligt och precis som du skriver är det sällan relaterat till själva DLP-tekniken utan snarare då till ventilation, strömförsörjning och annat som egentligen inte skiljer så mkt rent principiellt mellan olika typer av projjar.
Just själva DLP-chipet i sig verkar vara en evighetsmaskin. Konstigt egentligen med tanke på hur många rörliga delar som faktiskt finns där. :)

Postad 04 November 2007 - 15:06

Unregistered665b7df5
  • Unregistered665b7df5
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0

Jo, det finns säkert folk som har haft otur även med DLP, men om man läser om hundra defekta LCD-projjar så går det kanske en DLP på dessa... Säkert lite överdrivet, men det är iaf enormt ovanligt och precis som du skriver är det sällan relaterat till själva DLP-tekniken utan snarare då till ventilation, strömförsörjning och annat som egentligen inte skiljer så mkt rent principiellt mellan olika typer av projjar.
Just själva DLP-chipet i sig verkar vara en evighetsmaskin. Konstigt egentligen med tanke på hur många rörliga delar som faktiskt finns där. :)

Hur är det då med Sony's SXRD-paneler? Samt JVC's ?

Postad 04 November 2007 - 15:29

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Håller med Arioch om att det är lite märkligt på något sätt att DLP-tekniken med sitt DMD-chip verkar vara så hållbart.
Det handlar ju trots allt om speglar som vippar fram och tillbaka X antal miljoner gånger under sin livstid.

Mekaniska konstruktioner brukar ju slitas markant efter ett antal operationer...
Men jag har inte heller hört talas om några nämnvärda ålderstecken hos dlp-projjar och fram tills för en kort tid sedan så hade jag inte hört talas om några anmärkningsvärda ålderstecken hos lcd-projjar heller. Inte vid normalt användande.

Om en lcd-projjes paneler inte överlever 2 lamp-byten så vete sjutton om jag är intresserad av att spendera 5 siffriga belopp på en sådan.

Postad 04 November 2007 - 16:40

Unregistered1d33b6c9
  • Unregistered1d33b6c9
  • Användare

• 244 inlägg
  • 0

...Sedan en längre tid tillbaka så har jag mer eller mindre uteslutit dlp-projjar p.g.a. deras problem och trott att lcd-

Vad syftar du då på? RBE eller? Såvitt jag vet så har DLP-tekniken inga av dom nackdelar som LCD har med slitna paneler, damm i optiken o dylikt. Däremot så kan elektroniken strula precis som på vilken elektronisk pryl som helst och det har ju knappast med DLP-tekniken att göra. Jag har haft tre projjar, varav en LCD som jag var tvungen att rengöra speglarna på var 500e timme. DLP projjarna har däremot varit felfria bildmässigt.

Postad 04 November 2007 - 16:59

Unregistered46a10d28
  • Unregistered46a10d28
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0
min hitachi pj tx100 höll ca 2200h innan panelerna blev blå, hade 1 veckas garanti kvar, dock så tog det 3 månader för hitachi att skicka nya paneler till verkstaden... och under den tiden så hittade jag många fler som hade fått samma problem, inte bara hitachi, även sony och andra lcd projar.
när dessa paneler är slut om gissningsvis 1000-1500h så blir det dlp av nåt annat seriöst märke, inte kul att hosta upp 15k varje år för en proj.

Postad 04 November 2007 - 17:19

Der Wiking
  • Der Wiking
  • Forumräv

• 578 inlägg
  • 0
Har bara bra saker att rapportera, lcd +4500timmar, dlp+2000timmar (haft den 1/2 tiden som lcd:n... utan större problem!!!

Postad 04 November 2007 - 20:40

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
En lcd-projje med över 4500 timmar! Utan problem...

Vad heter den lcd-projjen?
Du ser inga tendenser till slitage på panelerna nu heller?

Vad syftar du då på? RBE eller?

Japp! I första hand så är det RBE jag tänker på. Anledningen är att jag vid ett tillfälle upplevde problemet med RBE och vid detta tillfälle så escalerade det hela så till den milda grad att jag inte längre kunde titta vidare på filmen (troja). Det som är väldigt märkligt är att jag bara någon timme tidigare också synade samma projje och upplevde inga som helst problem med RBE. Inte ens då jag försökte provocera fram blixtarna på olika mer eller mindre skumma sätt ;) .

Enda skillnaden som jag kan tänka mej ha haft betydelse är att vid det senare tillfället så mörkade vi rummet bättre.

Projjen som jag testade var brorsans MT200 och nog vet jag att det finns bättre projjar med avseende på RBE än denna idag, men eftersom samma projje vid ena tillfället inte gav mej några problem och vid nästa tillfälle var direkt olidlig att titta på, så är jag faktiskt lite tveksam till min egen förmåga att skilja ut de dlp-projjar som kanske inte skulle vålla mej och mina närmaste några problem. Då vore det lättare att skaffa sej en lcd-projje av god kvalite istället för att bekymmra sej om detta problem.

Men om det nu visar sej att man kanske borde räkna med ett panelbyte ungefär varannan gång man byter lampa, så sätter det saken i ett annat perspektiv. Då är det kanske bättre att ge upp projje drömmarna helt, eller gå upp lite i pris och sikta in sej på en dlp-projje som har så lite RBE-problem som möjligt.

Oavsett så känns det lite som en chansning och jag gillar inte att chansa när vi pratar om priser som börjar på 20.- 30.000:-. Inte för en ren underhållningsmaskin...

DÄRFÖR så hade det för mej varit intressant att få veta hur stor omfattning detta problem med lcd-panelernas livslängd har...

Handlar det bara om någon enstaka projje som får problem och det dessutom är så att problemet löses m.h.a. garanti eller liknande så kanske jag oroar mej i onödan.

Postad 05 November 2007 - 00:16

Crow
  • Crow
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
pratar du om 20 000 - 30 000 då e det förmodligen Full HD LCD ändå och då har du inte problemet iaf så det är inte mkt att tänka på...

Postad 05 November 2007 - 15:41

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

pratar du om 20 000 - 30 000 då e det förmodligen Full HD LCD ändå och då har du inte problemet iaf så det är inte mkt att tänka på...

VA?

Menar du att problemet med slitna lcd-paneler inte finns om panelens upplösning råkar vara 1920x1080???

Postad 05 November 2007 - 15:59

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

VA?

Menar du att problemet med slitna lcd-paneler inte finns om panelens upplösning råkar vara 1920x1080???

Nej, men själva panalen är av ett annat material D5-->D6-->D7, och dessa behöver inte vara lika "dåliga" i det avseendet som de "äldre" panalerna.

MVH
/Chuck

Postad 05 November 2007 - 16:00

Unregistered6675e297
  • Unregistered6675e297
  • Forumräv

• 921 inlägg
  • 0
Tror han menar att de nya Full HD lcd projektorerna är utrustade med D6 inorganiska panelerna.
Så som jag förstått det är dessa inte helt inorganiska, utan har ett inorganiskt skikt för att hålla längre.
På Epson skriver dom inte att problemet är borta, utan att de helt enkelt tål mera.

// Cineoholic

Postad 05 November 2007 - 19:45

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0
Krasse, lägg på en nolla till o köp en 3-chip DLP istället!

Då slipper du RBE helt o hållet (vilket uppkommer av färghjulet) o så slipper du LCD-panelernas artifakter också. <_<

Kostar o ligga på topp vet du :wub:

Postad 05 November 2007 - 23:26

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

VA?

Nej, men själva panalen är av ett annat material D5-->D6-->D7, och dessa behöver inte vara lika "dåliga" i det avseendet som de "äldre" panalerna.

MVH
/Chuck

Nä, det har du ju faktiskt rätt i. Å andra sidan så vet vi nog inte det med säkerhet heller förrän om några år...

Tror han menar att de nya Full HD lcd projektorerna är utrustade med D6 inorganiska panelerna.
Så som jag förstått det är dessa inte helt inorganiska, utan har ett inorganiskt skikt för att hålla längre.
På Epson skriver dom inte att problemet är borta, utan att de helt enkelt tål mera.

// Cineoholic

Nu var det det där med organiska paneler. Är det fortfarande ingen som har lyckats klura ut var det organiska kommer in i panelerna? Jag kan inte låta bli att lite roat föreställa mej hur man odlar lcd-paneler, men nog för att jag förstår att det inte så det funkar så förstår jag ändå inte vad det är som är organiskt i lcd-panelerna...

Krasse, lägg på en nolla till o köp en 3-chip DLP istället!

Då slipper du RBE helt o hållet (vilket uppkommer av färghjulet) o så slipper du LCD-panelernas artifakter också. ;)

Kostar o ligga på topp vet du <_<

SKA BLI!

Måste bara ner till kiosken och köpa mej några fler triss-lotter först...

Äh, skämt åsido. 3-chips dlp'er i humana prisklasser lyser fortfarande med sin frånvaro. Jag har en känsla av att deras intåg i budget-klasserna kom av sej väldigt resolut till förmån för chip med högre upplösning. Kanske blir det nästa landvinning som dlp-erna har framförsej. Jag menar: När var och varannan dlp-projje ifrån budget till High End-klass är högupplöst (FullHD) så kanske man börjar trycka in lite fler chip i projjarna som nästa steg i utvecklingen...

Trist!

Tack vare att vi äntligen börjar närma oss ett högupplöst material, så får vi förmodligen vänta ännu längre på 3-chipparna :wub: ...

Postad 05 November 2007 - 23:58

Unregistered6675e297
  • Unregistered6675e297
  • Forumräv

• 921 inlägg
  • 0
Krasse:
En snabb sökning på google...

Alignment layers refer to a thin layer of organic material between the liquid crystal and the display electrodes on the glass substrate. The orientation of the liquid crystal optic axis at the substrate is determined by mechanically buffing the alignment layer. (See Liquid Crystal and Other Nonemissive Displays.)

:wub:

// Cineoholic

Postad 06 November 2007 - 00:05

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Tack för infon cineoholic.
Du hittade inte lite mer info om vad det där lagret var gjort av för något material eller åtminstone på vilket sätt de senare generationerna skiljers sej i detta lagret.

Eller vänta nu lite...

....Det stod nog något om detta lite längre upp i tråden...

Ska kolla...

Nope, kanske kan hitta det i någon annan tråd. Eller så får jag Googla lite själv...

Tack i vilket fall som helst..

Postad 06 November 2007 - 07:42

Unregistered1d33b6c9
  • Unregistered1d33b6c9
  • Användare

• 244 inlägg
  • 0
RBE-effekten brukar bli mindre ju högre hastighet det är på färghjulet (MT-200 har 4x). Ut och titta på en DLP som har 6x och se hur du upplever det. Dom finns för under 20k. När det gäller panelförslitningarna så verkar det som (iaf det jag läst här) så verkar inget märke eller modell vara förskonad om dom har organiska paneler. Vissa märken är mer nämnda än andra, tex Panasonic men även Sony och Sanyo m.fl. Verkar vara lite grisen i säcken på hur bra panelerna är även på en och samma modell. Vissa har haft jätteproblem med en viss modell medan andra inte haft några problem alls. Sedan har man det här med damm på speglarna som ingen modell är förskonad från och det är inte så roligt det heller.

Postad 06 November 2007 - 09:08

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
RBE finns på alla DLP som inte är 3-chip. Så är det och det kommer vi aldrig att komma ifrån. Sedan hur känslig du är är en annan diskussion. Jag ser RBE om jag letar efter det på i stort sätt alla dlp oavsett hastighet på hjulet och antal färgsegment om jag provocerar den med "rätt" källmaterial och letar efter det.

Krasse: Jag har skickat din fråga till epsons svenska teknikchef och hoppas få svar snarast rörande vad i panelerna som är organiska egentligen. Annars är du välkommen till mitt växthus där jag nu driver fram ca 20 stycken olika LCD-paneler som jag tror kommer möta mina krav väl :)

Postad 06 November 2007 - 10:12

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

• 1103 inlägg
  • 0
Dreadlock: Snurrar DLP-hjulet tillräckligt fort så kommer du inte kunna se RBE hur mycket du än försöker, ögat kommer inte hinna se färgskifningarna.

Postad 06 November 2007 - 10:21

The Real Mr x
  • The Real Mr x
  • Forumräv

• 638 inlägg
  • 0

RBE finns på alla DLP som inte är 3-chip. Så är det och det kommer vi aldrig att komma ifrån. Sedan hur känslig du är är en annan diskussion. Jag ser RBE om jag letar efter det på i stort sätt alla dlp oavsett hastighet på hjulet och antal färgsegment om jag provocerar den med "rätt" källmaterial och letar efter det.

Krasse: Jag har skickat din fråga till epsons svenska teknikchef och hoppas få svar snarast rörande vad i panelerna som är organiska egentligen. Annars är du välkommen till mitt växthus där jag nu driver fram ca 20 stycken olika LCD-paneler som jag tror kommer möta mina krav väl :)

Dreadlock:
Till slut blir det en psykiskt detta med att 'leta' :)
Slappna av och kolla en bra film då ser du inget, jag lovar :blink:

Postad 06 November 2007 - 14:32

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

RBE-effekten brukar bli mindre ju högre hastighet det är på färghjulet (MT-200 har 4x). Ut och titta på en DLP som har 6x och se hur du upplever det. Dom finns för under 20k.

Om jag inte har missförstått det hela så är det lite mer invecklat. Det räcker tydligen inte med att titta på vilken "spin" ett färg-hjul har. Det ska också tas hänsyn till hur många färgade segment färghjulet har. Vad jag inte vet är hur specarna står i relation till verkligheten. 6x kan det betyda att det är ett färghjul med 6x gångers spin men med 3 färg-fält, eller kan det också stå 6x spin även om det finns t.ex. 6 färgade fält på färg-hjulet.

Eller ska man ta faktorn 6x och gånga det med antalet färgade fält på färghjulet för att få en uppfattning om hur ofta färgerna uppdateras. Blir problemet med dithering värre om man lyckas hitta en dlp-projje med 6x spin och kanske 8 segment på färg-hjulet? Tänk om de helt enkelt kunde skippa färghjulet och istället producera 3-chippare i vettiga prisklasser...

Låter finfint, Jag får väl komma över efter att du har skördat och se frukten av ditt växthus-arbete :)

Postad 20 November 2007 - 07:42

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Har ännu inte fått något svar men jag fick en snilleblixt. Är det inte så att lcd-paneler är gjorda av något tunnt glas som håller inne kristallerna? Och om det är så måste ju glas tillverkas av kisel och kol vilket kan vara organiskt? Får se vad de svarar dock.

Och ja - vid tillräkligt snabb rotation av hjulet ser du inte att vitt är uppbyggt av primärfärgerna, men så snabbt finns inga hjul som snurrar... och ja - jag har slutat leta :rolleyes:

Postad 20 November 2007 - 18:28

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Har ännu inte fått något svar men jag fick en snilleblixt. Är det inte så att lcd-paneler är gjorda av något tunnt glas som håller inne kristallerna? Och om det är så måste ju glas tillverkas av kisel och kol vilket kan vara organiskt? Får se vad de svarar dock.

Jo, nog har jag hört talas om att vetenskapsmän har lyckats "skapa" något som påminner om liv baserat på en cocktail som bl.a. innehåller kisel och kol och lite elektricitet. Men även om jag blir lite smått osäker på vad organiskt egentligen betyder så har jag svårt att se att några grundämnen i syntetiska sammansättningar kan betraktas som organiska...

Och ja - vid tillräkligt snabb rotation av hjulet ser du inte att vitt är uppbyggt av primärfärgerna, men så snabbt finns inga hjul som snurrar... och ja - jag har slutat leta :)

Inte ens de med 6x spin?
Hur var det nu det funkade det där med x antal spin och segment. Jag har bestämt för mej att t.ex. ett 6-segments färg-hjul med angivet 6x inte betyder att varvtalet på färghjulet är 6 gånger så högt som på ett färghjul med 3 segment utan snarare 3 gånger så högt och det dubbla antalet RGB-segment gör att man anger "spin" som 6x.

Stämmer detta?

Det vore ju onekligen mer intressant och kanske också trevligare om 6x spin verkligen betyder 6 gånger fler rotationer och utökat antal segment i sin tur betyder ytterligare en multipel av de tidigare dlp-projjarna...
6x spin och 9 RGB-segment kanske hade minskat RBE-problemet ännu mer. 6x9=54 gånger så hög uppdaterings-hastighet av färgerna. Fast det är klart. Jag kan tänka mej att dithering-problemen blir ännu värre om man skulle skruva upp hastigheten på det viset...
Eller inte?
Vete sjutton. Jag är inte så hemma på det här...

Postad 20 November 2007 - 20:30

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Alltså. Bara för att det är organiskt behöver det inte vara levande just nu. Kol är organiskt och på samma sätt är kisel och diamant även det....

Sen betyder 6x alltid 6 gånger spinn-hastighet i min värld - men nu när du skriver som du gör så känner jag mig osäker. Har det inte alltid pratats om hastighet och segment som två olika parametrar när man diskuterar tekniken bakom en projektor? Sen är det oftast inte hela RGB-segment man lägger till på sitt färghjul väl utan snarare en extra mörkgrön och ibland ett helt vitt segment?

Postad 21 November 2007 - 16:01

kawe
  • kawe
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Det var faktiskt ingen som sa att en projektor håller max 4-5k h med ett lamp byte när jag köpte min lcd projektor antar att det var för att jag inte frågade men de borde ju verkligen informera om det jag använder min 5h/dygn och ibland mer än så. Det betyder att min projek inte kommer hålla mer än 2 år :/ känns surt.

Postad 23 November 2007 - 00:47

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Alltså. Bara för att det är organiskt behöver det inte vara levande just nu. Kol är organiskt och på samma sätt är kisel och diamant även det....

Sen betyder 6x alltid 6 gånger spinn-hastighet i min värld - men nu när du skriver som du gör så känner jag mig osäker. Har det inte alltid pratats om hastighet och segment som två olika parametrar när man diskuterar tekniken bakom en projektor? Sen är det oftast inte hela RGB-segment man lägger till på sitt färghjul väl utan snarare en extra mörkgrön och ibland ett helt vitt segment?

Jag får kolla upp det där med vad organiskt verkligen betyder, för nu snurrar det i mitt huvud.

Vad det gäller hur många färgade segment som finns på olika färghjul så är jag nästan 100% säker på att jag har stött på uppgifter om färg-hjul med både dubbel uppsättning RGB-segment och dessutom färghjul med ett extra vitt segment (för luminansen). Sen finns det visst också färghjul som inte bara har en uppsättning RGB-segment utan och uppsättning Cyan, Magenta + ett segment till som jag tyvärr inte kommer ihåg om det var vitt eller i någon annan färg. Jag vet inte heller om det finns färg-hjul med ännu fler segment, t.ex. dubbla RGB-segment + ett vitt för luminansen.

Hur det nu är antalet "spin" räknas vet jag inte, men jag har ett svagt minne av jag har läst en tråd på något forum som handlade just om "missförståndet" att leverantörer dubblar siffran på antalet "spin" om de har fler än 3 färgade segment. dlp-projje med 6x spin och färg-hjul med 6 färgade segment skulle alltså enligt dessa uppgifter egentligen bara ha ett färg-hjul som snurrar med 3x hastighet. Den dubbla uppsättningen färgade segment gör att tillverkaren på papperet vågar uppge den dubbla hastigheten, nämligen 6x. Detta är enligt min mening ganska missvisande. För läser man sej då till att färg-hjulet har 6 färgade segment och att färghjulet dessutom snurrar med 6x högre hastighet än normalt, så tror man ju onekligen att detta måste vara en projje i hästväg när det gäller problem som t.ex. RBE...

Något som alltså inte behöver vara sant om jag har förstått saken rätt.

Sen vete sjutton om det verkligen är så missvisande egentligen. Färgerna blir ju uppdaterade 6 gånger oftare en med färghjul med enkel uppsättning RGB-segment som dessutom roterar med 1x spin...

"Snurrigt :D blir det iallafall med alla dessa segment och xspin...

Kolla här förresten, ifrån specen för senaste ThemeScene HD80:
Colour Wheel 6 x speed, 7 Segment (RGBGndRGB)
Kan man tolka detta annorlunda än att färg-hjulet består av 7 segment? Nu är bara frågan om färg-hjulet VERKLIGEN snurrar 6 gånger fortare än normalt också...

Redigerat av Unregistered959, 23 November 2007 - 01:03.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.