Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Val av Euroscreen duk, behöver hjälp...

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 November 2007 - 11:39

gregg57
  • gregg57
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Jag har nyss införskaffat mig en Panasonic PT-AX100E och vill nu ha en ok duk som inte kostar alltför mycket. Hade tänkt lägga mig någonstans 2-3500:- Jag har även bestämt mig för att ha en manuell duk, dvs ingen motor eller ramspänd variant. Storleken skall vara ca 80-90" och den skall ha widescreen format.

Först var jag inne på en Kingpin duk men efter att ha läst många inlägg om blänkande och vågiga dukar av just det märket så beslöt jag mig för att höja ribban ett snäpp och skaffa en Euroscreen istället.

Det finns dock ett stort antal Euroscreen modeller och nu behöver jag således hjälp med att välja en av dem. Detta är min första projektor så jag är inte alltför insatt i all terminologi så håll gärna nivån i tråden på en låg nivå så jag fattar allt :)

De modellerna jag tittar på är:
Euroscreen Connect
Euroscreen Oxyogn
Euroscreen One
Euroscreen Diplomat

För mig som nybörjare på dukar så fattar jag inte riktigt skillnaden mellan dessa. Vilken modell är mest prisvärd och vad är de huudsakliga skillnaderna mellan dem ?

Connect och Oxygon verkar vara identiska, jag har letat i specifikationerna men ser inget som särskiljer dem åt, någon som vet ?

Jag är lite inne på One modellen efterssom den skall ha lite tjockare duk än de andra (motverkar vågor), är det någon här som har testat en sådan och kan uttala sig om den ?

Sist men inte minst är jag i valet och kvalet om jag skall ha en vit duk med gain 1.0 eller en gråare med gain 0.8-0.9. Panasonicen är ju rätt ljusstark och enligt de rekommendationer jag fått av Hifi Klubben så tyckte de jag skulle köra på en duk med gain under 1.0 med min projektor för att få riktigt bra svärta. Synpunkter på detta ?

Många frågor men hoppas på svar så jag kan besluta mig för en modell, börjar bli trött på att köra direkt på väggen.

Tack på förhand.

Redigerat av gregg57, 04 November 2007 - 11:40.

Postad 05 November 2007 - 22:30

gregg57
  • gregg57
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Synd att ingen kunde ge mig lite tips...

Hur som helst så beslöt jag mig iaf för att beställa en Euroscreen Diplomat idag så nu är det bara att vänta på brevbäraren :wub:

Postad 08 November 2007 - 11:59

RichardM3
  • RichardM3
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0
Har en Euroscreen Diplomat motordriven 117" hemma som ska upp ikväll. Fick svaret från stället där jag köpte den att dukmatrialet på denna och Euroscreen One ska vara samma när dom kommer upp i dessa storlekar. Får verkligen hoppas detta stämmer. Kommer bli lätt att kolla i alla fall, en kompis till mig har nämligen en One duk i lite mindre format liggandes hemma... :)
Vi får hoppas att vi blir nöjda med Diplomat dukarna!

Postad 09 November 2007 - 13:37

erito
  • erito
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Hur blev resultaten? :) *nyfiken*

Funderar själv på en 16:9 motordriven >100"

Postad 09 November 2007 - 20:57

RichardM3
  • RichardM3
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0
Har fått upp duken nu, blir premiär ikväll... Däremot måste jag ju säga att den drar inåt längst ut i kanterna. Gör iof inte så mycket är i princip bara den svarta ramen som är böjd inåt. Antar att man inte kan få så mycket bättre utan att gå på en tab-tension duk? (eller vad dom nu heter?)

Postad 12 November 2007 - 13:53

Unregistered6675e297
  • Unregistered6675e297
  • Forumräv

• 921 inlägg
  • 0
En liten OT fråga.

Jag beställde min duk (Euroscreen Blackline) ifrån HBB via Bjurab den 27e och har inte fått den ännu.
Levererar dom den hem eller får man plocka den på postens utlämningsställe?

Känns surt när allt är klarmonterat och endast duk som man inväntar..... ;)

Mvh.
Cineoholic

Postad 12 November 2007 - 23:06

gregg57
  • gregg57
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Sitter själv också och väntar på min diplomat duk, beställd via HBB. Betald i förskott och fått kontantnota hemskickad, men inte sett röken av en duk från leverantören än... grrr... Surt att vänta som sagt.

Postad 12 November 2007 - 23:20

mikaels
  • mikaels
  • Veteran

• 1514 inlägg
  • 0

Synd att ingen kunde ge mig lite tips...

Lite otålig :)? Din första post var ju bara nån dag gammal...

Anyway, jag köpte en Greyline på inrådan av butiken, som tyckte att när jag kör såpass liten bild (77") så är ljusstyrkan på min projje (Panasonic AE700) tillräcklig, då får jag bättre svärta med en grå duk, och det verkar stämma, för jag är supernöjd.
Jag ville ha motor, så det blev en Diplomat, det fanns inte lika många att välja på för tre år sen när jag köpte...

Postad 13 November 2007 - 12:24

RichardM3
  • RichardM3
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0
Jag hörde att den maskin som lägger den svarta ramen runt duken gick sönder för ett tag sen hos Euroscreen. Min kompis duk gjordes den dagen det hände så han fick sin. Lät som det kunde ta en månad innan dom fixat det där. Nu vet jag inte hur pålitlig min källa är, men det kan ju vara en orsak till varför ni inte fått några dukar än...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.