Mirage omnisat/ Mirage Nanosat
45 svar till detta ämne
Postad 05 November 2007 - 10:18
Unregistered1586716f
-
Unregistered1586716f
-
Beroende
-
-
1209 inlägg
Är väldigt sugen på antingen omnisat eller nanosat, men vill att högtalarna skall passa hyggligt till musik också, även då 80% kommer vara till film.
Jag gillar stor ljudbild, så till film så lär de vara kanon. Jag har dessutom ett perfekt vardagsrum för dessa högtalare, men frågan är som sagt, hur är de till musik!?
Ska man hellre satsa på vanliga frontar och center, än att köpa dessa som 5.1 system.
Kanske bara köra Mirage som surround?!
vad tror ni? Tar gärna tips från folk som har Mirage (av något omnisat slag) eller som har hört dessa.
Mvh
Christian
Postad 05 November 2007 - 10:30
Unregisteredd6ab7d3b
-
Unregisteredd6ab7d3b
-
Lärjunge
-
-
331 inlägg
Omnisat fungerar klockrent som surround (jag har fyra stycken).
Till musik måste de kompletteras med en sub...dock tycker jag att de är för små ändå. Bättre med riktiga frontar eller större stayvhögtalare.
Sedan om du har dem som frontar måste du ha en omnisat som center vilket kan upplevas som lite litet också.
Men som sussound är de helt perfekta.
/Andreas
Postad 05 November 2007 - 11:09
Unregistered7a0d727f
-
Unregistered7a0d727f
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Mitt allra första system bestod av golvarna i omnisat v2 serien , den stora centern samt de vanliga v2:orna sat.. Var mer än nöjd med ljudet men slutligen så tröttnade jag på att de var/är så basfattiga så jag gick över till Klipsch F3, C3, B3 samt S3 som nu bildar ett välljudande 7.1 system som jag är otroligt nöjd med. Vore jag i din sits så skulle jag ha tittat lite närmare på lite större högtalare speciellt Klipsch då de och omnisat v2 serien har ganska lik ljudkaraktär enligt mina öron.
Fördelen med mina förra Mirage va att de var snygga, diskreta och hade lite större ljudbild eller så inbillar jag mig det bara med tanke på att man knappt la märke till dem.
Nackdel: basfattiga, Kräver en bra sub om du skall lyssna på musik
Medans fördelen med Klipsch är ju ljudet som jag upplever som djupare och naturligare samtidigt då de spelar bra utan sub. I princip så är allt bättre förutom : Ljudbilden samt designen (storleken)
Skulle rekomendera dig till att gå in och provlyssna på både klipsch och Mirage
/co56
Postad 08 November 2007 - 21:32
hyllplan
-
hyllplan
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Jag är sugen på 5st Nanosat Prestige. Jag har en kraftig subba som jag hoppas ska kunna kompensera dessa små högtalare. Primärt för film men även en del musik
Det känns på den här tråden som det ej räcker till som musik högtalare?
Jag finner det konstigt att man hör så lite om dessa snygga små högtalare?
Postad 10 August 2008 - 18:39
bjornthompson
-
bjornthompson
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
hej. har lite egna funderingar kring dessa mirager..... tänker närmare bestämt på omni 150, hade tänkt ha de runt om(4 sateliter, inga golvare) blev så grymt imponerade av dem i butiken, står och väljer nu mellan klipsch b3 eller omni 150....hoppas få lite råd är just nu lite förvirrad, min största fråga är, är det någon som kan råda mig gällande center till omni 150, omni c150 är så himla stor, tänkte på v2 cc eller nano center, de är lägre och kommer passa in lite bättre, min vägg jag har kan jag inte sätta upp tv:n på så måste ha centern framför, inte en chans att den inte täcker stor del av botten på bilden. låter dessa lika , klang matchat eller förstör jag ljud bilden genom att byta?
skulle uppskatta lite hjälp, vill inte förstöra ljudbilden genom att köpa en "fel" högtalare eller om nanocentern är för liten för omni 150 dvs den försvinner i ljud bilden......
taksam för svar.
Postad 10 August 2008 - 18:57
Unregistered5480a0bb
-
Unregistered5480a0bb
-
Forumräv
-
-
886 inlägg
Jag skulle välja V2 CC av just den anledningen som du själv nämner. Jag har Nanosat runt om tillsammans med Nano Center men funderar faktiskt på att byta till V2 CC för att få lite mer kött på särskilt mansröster. Subben jag har funkar ok men lyckas inte täcka upp riktigt 100. Ny subb står på inköpslistan men jag vill trots det ha större center. Förvånas återkommande över att det inte är fler som väljer Mirages högtalare då den omnipolära tekniken, åtminstone enligt mig, är rent orgasmiskt bra till film, vilket är det som jag huvudsakligen använder min setup till i dagsläget.
Så mitt tips är alltså att välja V2 CC istället för Nano Center eller Klipsch, av den enkla anledningen att du med sannolikhet får en mer sammanhållen ljudbild klangmässigt. Jag har i flera recensioner läst att Mirages högtalare är oprecisa i ljudbilden vilket jag inte helt håller med om, särskilt inte när det gäller centern. Jag gillar när det tycks som att skådespelarens röst kommer från den del av bilden där den är tänkt att komma ifrån, inte snett nedanför, vilket den omnipolära tekniken lyckas med! Jag har tidigare haft direktstrålande högtalare runt om men gillar nuvarande bättre då det verkligen är som att befinna sig i händelserna centrum. Byter jag blir det till Mirages större serier!
Svammel som förhoppningsvis hjälper.......
Postad 10 August 2008 - 19:52
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Hade tänkt att ha ett par Nanosat som bakhögtalare i mitt hemmabio. Har hört att de skall vara kanon för film men inte riktigt räcka till för musik (som frontar då antar jag). Du får gärna skriva och säga vad du tycker om du kör på det.  Lycka till!
Postad 10 August 2008 - 21:21
bjornthompson
-
bjornthompson
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Hade tänkt att ha ett par Nanosat som bakhögtalare i mitt hemmabio. Har hört att de skall vara kanon för film men inte riktigt räcka till för musik (som frontar då antar jag). Du får gärna skriva och säga vad du tycker om du kör på det. Lycka till!
hade hört samma sak, och därför räknat bort dem lite innan jag gick till butiken, men tänkte att ajg lyssnar på dem och kollar om jag kan leva med det......och jag är glad att jag lyssnade för jag tyckte detta på stående var rent bulls**t, de klarar sig lika bra som allt annat jag lyssnat på.lite bass kan väll saknas men du vinner det i vakra detalj återgivning ...min högst personliga åsikt men lyssna för jag tror du blir överraskad
Postad 11 August 2008 - 04:16
sossen
-
sossen
-
Forumräv
-
-
718 inlägg
Har Nanosat som bakhögtalare. De imponerar med en omslutande ljudbild. Smälter klangmässigt bra ihop med övriga högtalare, som är av annat märke.
Postad 11 August 2008 - 13:34
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
hade hört samma sak, och därför räknat bort dem lite innan jag gick till butiken, men tänkte att ajg lyssnar på dem och kollar om jag kan leva med det......och jag är glad att jag lyssnade för jag tyckte detta på stående var rent bulls**t, de klarar sig lika bra som allt annat jag lyssnat på.lite bass kan väll saknas men du vinner det i vakra detalj återgivning ...min högst personliga åsikt men lyssna för jag tror du blir överraskad
Wow, det låter ju kanon!  Då kanske man kan njuta lite ytterligare av live konserter då. Får lägga en beställning snart! Tack för lyssningsintrycken bjornthompson.
Postad 11 August 2008 - 15:29
bjornthompson
-
bjornthompson
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
tillägas bör att jag inte lyssnade på någon halv dan inspelning, lyssnade på eagles - hell frezes over konserten som jag tycker är en av de bästa live någonsin och linkin park - reanimation i dvd-audio, och har oxå använt dessa i andra lyssnings sammanhang och hörde faktiskt lite nya saker jag inte hört förut men mirage, lite förälskad i dem nu, märks det
Postad 12 August 2008 - 14:28
PeterC
-
PeterC
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Jag kör med OmniSat v2 som surround tillsammans med Monitor Audio RS8 (frontar) och LCR (center) och är väldigt nöjd.
Postad 16 August 2008 - 17:40
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Då var ett par Nanosat beställda.  Ska bli spännande att testa hur de är som surrar!
Postad 21 August 2008 - 15:34
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Då har de äntligen anlänt.  Måste säga att bygg kvalitén är väldigt hög på dessa små rackare! Väger förvånansvärt mycket. Får vänta till helgen med att få upp dem dock. Hinner inte under veckan när skolan har börjat.. Slänger in lite bilder i mitt galleri och omdöme när de är på plats sedan.
Postad 21 August 2008 - 17:50
Unregistered5480a0bb
-
Unregistered5480a0bb
-
Forumräv
-
-
886 inlägg
Ge dom ordentligt med tid för inspelning innan något "seriöst" lyssnande. Min upplevelse är att de blommar ut rejält efter ett hundratal timmar. Radio på dagstid när vi inte är hemma var min melodi
Postad 22 August 2008 - 14:51
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Ge dom ordentligt med tid för inspelning innan något "seriöst" lyssnande. Min upplevelse är att de blommar ut rejält efter ett hundratal timmar. Radio på dagstid när vi inte är hemma var min melodi 
Ok, tack för tipset.
Postad 27 August 2008 - 13:19
Kilgore
-
Kilgore
-
Rookie
-
8 inlägg
Jag hade hemma både Nanosat Prestige och Omnisat v2 i helgen och testade som bakkanaler i min hemmabio.
Nanosat var lite klena, de kunde inta riktigt integrera med mina frontar och center som är ganska stora och går relativt djupt i basen, Systemet blev lite framtungt, man saknade mellanbasen bakifrån, (t.ex. i scennen i Matrix där Neo träffar Trinity på diskoteket)Där är inte mycket att hämta i dessa under 150 Hz.
Omnisat v2 däremot klarade denna och alla andra scener med bravur, där sakande man inte mellanbasen då man delade dem vid 80Hz. Den lyckades dessutom skapa en störe luftigar surroundljudbild bakom mig
Nanosat blir kanon om man har plats till att köra sparat sub för bakkanalerna , vilket jag provat förr, som man delar lite högre upp än .1-suben.
Så de blir Omnisat v2 för mig. Det äör ju inte så stor priskillnad heller.
Postad 27 August 2008 - 14:24
Unregistered068316fc
-
Unregistered068316fc
-
Användare
-
-
224 inlägg
Intressant att höra dina erfarenheter av dessa högtalare.
Läste fel först, uppfattde att du jämförde Nanosat (inte prestige) och Omnisat v2 och där finns en märkbar prisskillnad.
Redigerat av Unregistered068316fc, 27 August 2008 - 14:30.
Postad 27 August 2008 - 14:36
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Jag hade hemma både Nanosat Prestige och Omnisat v2 i helgen och testade som bakkanaler i min hemmabio. Nanosat var lite klena, de kunde inta riktigt integrera med mina frontar och center som är ganska stora och går relativt djupt i basen, Systemet blev lite framtungt, man saknade mellanbasen bakifrån, (t.ex. i scennen i Matrix där Neo träffar Trinity på diskoteket)Där är inte mycket att hämta i dessa under 150 Hz. Omnisat v2 däremot klarade denna och alla andra scener med bravur, där sakande man inte mellanbasen då man delade dem vid 80Hz. Den lyckades dessutom skapa en störe luftigar surroundljudbild bakom mig Nanosat blir kanon om man har plats till att köra sparat sub för bakkanalerna , vilket jag provat förr, som man delar lite högre upp än .1-suben.
Så de blir Omnisat v2 för mig. Det äör ju inte så stor priskillnad heller.
Varför skulle man behöva en extra bas till surrarna?? Om man ställer in de som small i recievern så tar ju subben hand om basen. Och eftersom du inte kan lokalisera basljud så kan ju den lika gärna köra bakkanalerna också.
Postad 27 August 2008 - 20:26
Merkurius
-
Merkurius
-
Användare
-
-
150 inlägg
Varför skulle man behöva en extra bas till surrarna?? Om man ställer in de som small i recievern så tar ju subben hand om basen. Och eftersom du inte kan lokalisera basljud så kan ju den lika gärna köra bakkanalerna också.
Intressant fråga. Teoretiskt ska man ju kunna dela så att subben tar hand om allt under t ex 150 Hz och därmed ger stöd åt surrounderna i basregistret. Men i praktiken kanske det inte låter lika bra som att ha surroundhögtalare som själva kan prestera basen. Äger själv inga Nanosat Prestige, men de verkar klart intressanta som surroundhögtalare med sina ljudspridande egenskaper.
Postad 31 August 2008 - 13:29
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Har nu gjort en snabb test av Nanosattarna (10 min) med Saving Private Ryan och jag måste säga att jag är mer än nöjd! Surroundkänslan är otrolig ur dessa små saker.  Skall bli ännu roligare när de väl är inspelade. Har som sagt bara testat väldigt kort så jag väntar med att sätta betyg tills jag har sett några filmer och gjort lite grundligare tester. Än så långt ligger de dock väldigt bra till!
Postad 03 September 2008 - 10:46
bjorn_m_eriksson
-
bjorn_m_eriksson
-
Lärjunge
-
-
329 inlägg
Ni som kör dessa omnisat, vilka högtalare använder ni i övrigt?
Jag är sugen på att så småningom para ihop dessa med mina b&w dm683, och är därför lite nyfiken på vad dom passar till. Som surroundhögtalare ska det väl inte vara livsviktigt, men det behöver ju inte vara helt fel iaf
Postad 28 September 2008 - 12:30
Unregistered1f5f7a92
-
Unregistered1f5f7a92
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Har nu gjort en snabb test av Nanosattarna (10 min) med Saving Private Ryan och jag måste säga att jag är mer än nöjd! Surroundkänslan är otrolig ur dessa små saker. Skall bli ännu roligare när de väl är inspelade. Har som sagt bara testat väldigt kort så jag väntar med att sätta betyg tills jag har sett några filmer och gjort lite grundligare tester. Än så långt ligger de dock väldigt bra till!
Hej, vilken receiver kör du till nanosatarna?
Postad 28 September 2008 - 17:40
Mille2000
-
Mille2000
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
Jag köpte faktiskt ett par Mirage Omni 150 i fredags! Fyfasen vilken rymd det är i ljudet.. jag har placerat dom riktigt kasst än så länge (flyttar på onsdag så jag har inte monterat upp dom) men ändå får man helt sjukt bra ljud ur dom. Det spelar knappt roll vart på soffan man sitter. Den omnipolära tekniken är riktigt jäkla bra. Jag var på Hembioconsult i fredags och försökte föra en dialog angånde Omni 150 och Nanosat men fick inget vettigt ur försäljaren.. han såg lite trött ut. Hur som helst kan jag säga att Omni 150 högtalarna är det bästa jag haft bakom ryggen iaf.... Lätt värt de extra kronorna de kostar. MEN dom är säkert 4-5 gånger större än Nanosat högtalarna. Jag är riktigt nöjd med dom. Klart å gött ljud, passar nog med rätt många högtalare. Ni som kör dessa omnisat, vilka högtalare använder ni i övrigt?
Jag är sugen på att så småningom para ihop dessa med mina b&w dm683, och är därför lite nyfiken på vad dom passar till. Som surroundhögtalare ska det väl inte vara livsviktigt, men det behöver ju inte vara helt fel iaf 
Jag kör Omni 150 högtalarna med mina DM683 or och HTM62.. låter sjukt bra
Postad 29 September 2008 - 06:07
Spiken
-
Spiken
-
Forumräv
-
-
543 inlägg
Är OmniSat 150 den äldre större modellen? Vart får man tag på den? Äger två stycken just nu som surrounder och skule vilja ha minst två till för att ha som frontar.
Någon som vet vart man kan få tag på den större modellen, helst vita?
Postad 29 September 2008 - 08:09
Mille2000
-
Mille2000
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
Är OmniSat 150 den äldre större modellen? Vart får man tag på den? Äger två stycken just nu som surrounder och skule vilja ha minst två till för att ha som frontar. Någon som vet vart man kan få tag på den större modellen, helst vita?
köpte mina på hembioconsult.se
Postad 29 September 2008 - 08:41
Spiken
-
Spiken
-
Forumräv
-
-
543 inlägg
köpte mina på hembioconsult.se
Hittar bara V2 via deras hemsida. Har dom de gamla kvar? Som sagt, verkar svårt att hitta den gamla, större versionen längre. Jag köpte mina två begagnat. Vilket jag kan tänka mig att göra med även två till.
Postad 15 January 2009 - 17:23
joråsatt
-
joråsatt
-
Rookie
-
4 inlägg
Skakar lite liv i tråden här. Har suttit och kollat på nanosat och omnisat och det är ju en rejäl prisskillnad. Är det någon som lyssnat på båda och kan säga om det verkligen är värt att dubbla priset för att få omnisat?
Är ute efter att ha dom som baksatelliter uppe vid taket.
Postad 14 February 2009 - 16:51
Unregistered7a7cefc3
-
Unregistered7a7cefc3
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Kom över ett par Omni V2 för 1990 kr/st efter julruschen. Klockrent kan mna säga.
Ska nu ha de som surrar och behöver inköpa nya längre kablar. Kan någon rekommendera något som är bra men inte för dyrt? Räcker det sedan med 1.6 mm eller är 2.5 mm att föredra?
Stort tack på förhand !
Postad 14 February 2009 - 17:23
Unregisteredd6ab7d3b
-
Unregisteredd6ab7d3b
-
Lärjunge
-
-
331 inlägg
Kom över ett par Omni V2 för 1990 kr/st efter julruschen. Klockrent kan mna säga. Ska nu ha de som surrar och behöver inköpa nya längre kablar. Kan någon rekommendera något som är bra men inte för dyrt? Räcker det sedan med 1.6 mm eller är 2.5 mm att föredra?
Stort tack på förhand !
Jag kör med Jenving 2.5 mm. Fungerar riktigt bra.
Postad 14 February 2009 - 18:53
AndreWerdenskrieg
-
AndreWerdenskrieg
-
Användare
-
-
161 inlägg
Skakar lite liv i tråden här. Har suttit och kollat på nanosat och omnisat och det är ju en rejäl prisskillnad. Är det någon som lyssnat på båda och kan säga om det verkligen är värt att dubbla priset för att få omnisat? Är ute efter att ha dom som baksatelliter uppe vid taket.
Omnisat är endel större enn Nanosat. Jag användar Omnisat som surround og Nanosat som surround back i et 6.1-oppsett. Det är ingen tvivl att Omnisat har mere fylde i ljudet enn Nanosat. Mirage-höyttalerne spreder ljudet 360 grader rundt, noe som skaper ett 3D-aktig och fyldig ljudbilde. Det är viktig att båda högtalerne får like arbetsfohold, ellers blir det snabbt ubalans i ljudbildet. Jeg har bare én sidevegg noe som resulterar i att ljudet från den ene högtalaren reflekterar i veggen, mens ljudet från den andra spelar rätt ut i rummet. dette skaper altså en liten ubalans, men ljudet är uansett mycket bra.
Redigerat av AndreWerdenskrieg, 14 February 2009 - 18:55.
Postad 14 February 2009 - 21:28
Unregistered7a7cefc3
-
Unregistered7a7cefc3
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Jag kör med Jenving 2.5 mm. Fungerar riktigt bra.
Tänkte kolla in dessa Jenving, men hittade inga högtalarkablar av det märket!?
Postad 14 February 2009 - 21:31
Unregistered7a7cefc3
-
Unregistered7a7cefc3
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Tänkte kolla in dessa Jenving, men hittade inga högtalarkablar av det märket!?
Okay,,hittat dom. Ska undersökas. Tack för tipset.
Postad 13 January 2010 - 13:04
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
Då har det äntligen blivit dags att byta ut mina noname surrar mot något annat och jag har fastnat för Mirages högtalare. Frågan är ju vilka man ska ha och var man köper dom, för vad jag har förstått så har Mirage kastat in handduken... Det finns ju så många olika varianter på både Omni- och Nanosat, så jag tänkte höra med er om nån har koll på vad som skilljer dom åt? Har tittat på dessa: Omnisat:
Nanosat:
Har fått tag på ett par helt nya Nanosat Prestige för 2000kr, är det bästa köpet, eller ska man leta vidare efter ett par Omnisatar? Rummet ser ut som nedan, utan närstående sidoväggar. Ska man sätta dom ända uppe i taket) (2,40m i takhöjd), eller finns det lämpligare placering?
HPIM1552.JPG 310.91K
0 Antal nerladdningar
Postad 13 January 2010 - 22:46
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
Orkade inte vänta längre så nu är ett par Nanosat Prestige påväg hem till mig
Redigerat av -Palle-, 13 January 2010 - 22:46.
Postad 20 January 2010 - 20:57
JetJaguarr
-
JetJaguarr
-
Forumräv
-
-
839 inlägg
Orkade inte vänta längre så nu är ett par Nanosat Prestige påväg hem till mig 
Hur blev det då? Står också i valet och kvalet mellan nano och omni som satelliter. Nano går ju långt ifrån djupt, 110 hz var ju inget vidare då jag delar subben vid 80hz. Funkar kanske fint ändå, men vill(har ej råd) inte chansa och då eventuellt bli missnöjd.
Redigerat av JetJaguarr, 20 January 2010 - 20:57.
Postad 24 January 2010 - 12:14
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
Har inte fått hem dom än, trodde dom skulle komma i veckan. Men jag lovar att skriva av mig när jag prövat dom ordentligt.
Postad 28 January 2010 - 10:16
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
Ikväll blire åka av, tydligen hade paketet legat hos posten sedan den 18:e, men ingen avi i brevlådan...
Fyfabian vilka snyggingar de är, känns otroligt välbyggda, får bara hoppas att dom låter lika bra som dom ser ut
Postad 02 February 2010 - 11:40
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
Hur blev det då? Står också i valet och kvalet mellan nano och omni som satelliter.
Nu har dom spelats hela helgen, hann inte spela så mkt som jag hade velat så dom är inte helt inspelade än. Mina intryck: Dra på trissor vilken skillnad mot dom gamla högtalarna, med dom gamla så fick man ljudet direkt i örat men med Nanosatarna så är det fan inte lätt att säga vart ljudet kommer ifrån, det bara finns där. Precis som det ska vara  Fy fan vad små dom är, maken till lättplacerade högtalare får man leta efter. Min Denon reciever ville dela dom vid 150Hz, men jag ändrade manuellt till 120Hz efter kalibrering, jag kan tänka mig att det blir lite basfattigt om man BARA skulle köra Nanosatar runt om, men till surr kanalerna så är dom helt perfekta. Nano går ju långt ifrån djupt, 110 hz var ju inget vidare då jag delar subben vid 80hz. Funkar kanske fint ändå, men vill(har ej råd) inte chansa och då eventuellt bli missnöjd.
Jag tror inte att du skulle bli besviken på Nanosat, jag saknar iaf ingen bas från surrarna. Delar också min sub vid 80Hz. Ska spela in dom lite mer, återkommer med fler intryck  En liten bild på ena:
Redigerat av -Palle-, 02 February 2010 - 11:42.
Postad 03 February 2010 - 17:00
Unregistered1573
-
Unregistered1573
-
Forumräv
-
-
900 inlägg
Vågar man sig på det här? Bra pris på en produkt som växer ju mer jag läser om den (inte minst efter Palles trevliga omdöme på Prestigen).
Postad 13 February 2010 - 10:43
joakim123
-
joakim123
-
Forumräv
-
-
733 inlägg
En tanke som slog mig, jag är sugen på dessa, men ingen har beskrivit hur ljudet är, detaljerat? klart? suddigt? dovt?
Beskriv gärna, jag tänkte eventuellt ge mig på V2 versionen och sätta i hörnen av rummet...
Postad 18 March 2010 - 14:29
Spiceman
-
Spiceman
-
Rookie
-
5 inlägg
Hej alla,
jag har ett par Mirage Omni 350 som stereohögtalare nu. De är lätt moddade med modeelera runt baskonskorgen och med nya träsocklar 30x30cm i.st.f. de plastiga varianten original. De kan inte välta nu (igen) pga små barn som kutar omkring :-P. Mycket nöjd med ljudet ur dessa speciellt med musik från bättre produktioner. Också bra till film trots sin ringa storlek, det finns ett ljup i basen som kan lockas fram i film som kanske inte kommer fram från CDs.
Funderar nu på Mirage surround-högtalare som kan matcha Omni 350 då jag redan har kablar draget sedan förr bakom taklister till 4 hörn i v-rummet. Kan passa t.e.x Nanosat monterade upp-och-ned precis intill taket ca 250cm upp.
Någon som vet om man kan montera Nanosat på skruv i väggen? De har väl en skruvgänga baktill för adapter för väggmontering. Någon som vet vilka tillbehör som följer med kartongen? Tacksam för tips. Jag funderar alltså på att montera dessa i hörn upp-och-ned precis under taket.
Postad 19 March 2010 - 09:35
The_Dude
-
The_Dude
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Någon som vet om man kan montera Nanosat på skruv i väggen? De har väl en skruvgänga baktill för adapter för väggmontering. Någon som vet vilka tillbehör som följer med kartongen? Tacksam för tips. Jag funderar alltså på att montera dessa i hörn upp-och-ned precis under taket.
Har haft ett par Nanosat placerade precis som du beskriver och det går utmärkt. Det du kommer att behöva komplettera med själv är skruv och eventuellt plugg (om de inte ändrat på vad som skickas med). Kolla in Diagram 2 i följande pdf-fil (Quick Start Guide för Nanosat) så ser du hur den skall monteras. // The Dude
Postad 19 March 2010 - 14:08
Spiceman
-
Spiceman
-
Rookie
-
5 inlägg
Utmärkt dude! Precis vad jag letande efter. Själva hållaren som monteras på väggen ser liten ut också så den är dold, bra. Nu leta begagnade Nanosat. Hojta till om någon vill sälja i Stockholmsområdet.
Postad 28 May 2010 - 08:01
NiklasK
-
NiklasK
-
Lärjunge
-
-
452 inlägg
Har en fråga ang montering av Nanosat alt Omnisat som front och center. Kan man montera dessa upp mot taket också? Ser att de flesta som har dom som surround har satt dom längst upp mot taket och ofta i hörn, skulle detta funka även för front och center placering?
/Niklas
Postad 25 July 2010 - 19:44
Spiceman
-
Spiceman
-
Rookie
-
5 inlägg
"Har en fråga ang montering av Nanosat alt Omnisat som front och center. Kan man montera dessa upp mot taket också? Ser att de flesta som har dom som surround har satt dom längst upp mot taket och ofta i hörn, skulle detta funka även för front och center placering?"
När det gäller musiklyssning så kan det bli lite trixigt med inpassningen, hur man riktar fronthögtalarna om de sitter högt upp. Ju högre upp i diskanten desto mindre kommer ljudet att sprida sig. Risk för mycket spring fram och till baka alltså.
Men för film så borde det nog fungera så som du beskriver det. Att de är rundstrålande gör att det är mindre kritiskt hur högt de sitter även om man brukar vilja ha centern så nära "källan" som möjligt (dvs mitten av TVn eller projektorduken) för att dialoger skall reproduceras verklighetstroget. Eventuella tidsskillnader pga olika avstånd till lyssnaren kan korrigeras med en hygglig surroundförstärkare och dess inställningar. Nu är jag mindre sugen på surroundsystem sedan jag skaffade mina Mirage Omni 350 eftersom de ger så levande ljud redan så jag tycker det blir bra ljup i ljudbilden vid film även utan center. Saknar givetvis då effekterna med ett par bakhögtalare och lite djupbas men det får man leva med.
Observera att det är min tolkning och inte någon exakt vetenskap :-)
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|