Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Amphion Ion / Ion L

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Amphion Ion (Surroundhögtalare) 1 8.249998 (3) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 05 November 2007 - 13:51

Goya
  • Goya
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Nu när jag sålt av mitt hemmabiosystem så är jag på jakt efter ett par stilrena och bra presterande stativhögtalare för att köra vanlig stereo i så att säga. Vita högtalare är prio på då det smälter bättre in i vardagsrummet. Skulle gärna vilja klara mig utan sub också om möjligt...

Dom som jag kollat mest på och även läst en del om (några få internet recensioner + senaste High Fidelity numret) är Amphion Ion. Otroligt snygga i min mening, men har inte hört dem själv än. Nu undrar jag om det är någon som har eller har hört dessa som kan dela med sig av lite intryck? Dom säljs ju inte på så många ställen i Sverige, men någon måste väl ändå ha hört/köpt dem?! ;)

Är en sub nödvändig t.ex? Hur stort rum klarar dom av? Mitt vardagsrum är väl ca 25-30kvm.
Alla intryck uppskattas!

Är även öppen för andra förslag på liknande (helst vita då) stativhögtalare, alla tips mottages tacksamt. Vad gäller prisklass så är allt under 10.000 intressant.

Postad 05 November 2007 - 13:54

Goya
  • Goya
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Här kommer även lite bilder...

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  ion1.jpg   29.8K   0 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  ion2.jpg   68.27K   0 Antal nerladdningar

Postad 05 November 2007 - 14:19

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1742 inlägg
  • 0
De är ju verkligen läckra ;)

Har inte hört dem heller men jag tycker du ska försöka låna hem ett par stativare och se vad du tycker. Jag var helt inställd på stativare så jag lånade hem ett par, men det fattades så mycket tyckte jag, provade då med golvarna i samma serie och då lät det som det ska (i mina öron), mitt vardagsrum är på ~20kvm så jag var lite orolig att golvare skulle bli för stort.

Postad 05 November 2007 - 14:49

Goya
  • Goya
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Jo, precis man är ju lite orolig för att det inte ska "räcka till" riktigt. Om man lägger 15-20' på högtalare och förstärkare så vill man ju att det ska låta bra. :wub:

Golvare ger ju nästan alltid bättre ljud, men samtidigt så blir det så mycket snyggare och enklare (att möblera) med små stativare. Är beredd att kompromissa en del, men det får ju inte bli för mycket så att säga.

Har lyssnat på ett par stativare som lätt skulle klara av mitt rum och det var ett par av Mark&Daniels minsta stativhögtalare Rubyn. Dom var grymma och det behövdes ingen sub heller. Dock så kommer dom troligtvis kosta ca 15' och är heller inte lika snygga som Ion högtalarna...

Ska försöka ta mig till en återförsäljare och lyssna på dessa (och sen låna hem om man får), men skulle gärna vilja höra lite intryck/omdömen av dessa innan (eftersom jag inte kommer att kunna lyssna på ett tag)... <_<

Postad 05 November 2007 - 22:18

Apinator
  • Apinator
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Hejsan!
Jag har lyssnat ganska mycket på Amphion Ion L. Och kan kort och gott säga att det är en av de absolut trevligaste högtalarna jag lyssnat till. Har sällan haft så kul som jag har haft med dom. De låter ganska neutralt och går helt okej djupt med tanke på formatet. Sen är dom precis som du skriver jäkligt snygga. Gillar verkligen att poppa på med Danko Jones och annan diverse rock. Det funkar de mycket bra till. Jag vet att Ljudupplevelser i Ystad har dom inne. Kan också nämna att det är några av de högtalare som jag har plågat mest, jag lyssnar mest på rätt hög nivå. Och dom levererar verkligen på helt osannolikt höga nivåer. Givetvis sett till den begränsade storleken.

MVH

Redigerat av Apinator, 05 November 2007 - 22:19.

Postad 06 November 2007 - 13:09

Goya
  • Goya
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Trevligt med lite intryck! Det tackar man för... :)
Har du haft en sub till dom? Eller låter dom så bra även utan sub? Hur stort rum? Läste i senaste High Fidelity att dom passade bäst i mindre rum nämligen.

(Red. sry det var ju Ion dom testade i senaste High Fidelity, och inte Ion L)

Jag är i första hand ute efter stativare som klarar sig utan sub nämligen, dels pga möbleringsskäl, men även för att priset drar iväg en 5-6000 om man ska komplettera med en sub.

Redigerat av Goya, 06 November 2007 - 13:11.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.