Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

FOLDING@HOME HAMNAR I GUINNESS

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 November 2007 - 11:00

Cragganmorax
  • Cragganmorax
  • Forumräv

• 754 inlägg
  • 0
Vet inte om någon redan uppmärksammat detta men man blir allt lite stolt över att vara en del av det hela :)

Tokyo, November 1, 2007 – Sony Computer Entertainment Inc. (SCEI) today announced that PLAYSTATION®3 (PS3®) computer entertainment systems, part of Stanford University’s Folding@home™ program, have enabled the distributed computing project to be recognized by Guinness World Records™ as the most powerful distributed computing network in the world. The record was initially set on September 16, 2007 as Folding@home surpassed one petaflop(*1), a computing milestone that has never been reached before by a distributed computing network. In addition to this, the collective efforts of our users have enabled PS3 alone to reach the petaflops mark on September 23, 2007.

The record is a testament to the widespread participation of PS3 users from around the world—currently more than 670,000 unique PS3 users have registered to the Folding@home network, bringing the overall computing power of the program to more than a petaflop. Thanks to PS3’s powerful Cell Broadband Engine™ (Cell/B.E.), scientists will now be able to make greater progress in their studies of protein folding and its link to diseases such as Alzheimer’s, Parkinson’s and certain forms of cancer.

“To have Folding@home recognized by Guinness World Records as the most powerful distributed computing network ever is a reflection of the extraordinary worldwide participation by gamers and consumers around the world and for that we are very grateful,” said Vijay Pande, Associate Professor of Chemistry at Stanford University and Folding@home project lead. “Without them we would not be able to make the advancements we have made in our studies of several different diseases. But it is clear that none of this would be even remotely possible without the power of PS3, it has increased our research capabilities by leaps and bounds.”

“To have PS3 play such a large role in allowing Folding@home to be honored by Guinness World Records is truly incredible,” said Masayuki Chatani, Executive Vice President & Chief Technology Officer, Technology Platform, Sony Computer Entertainment Inc. “This record is clear evidence of the power of PS3 and the contributions that it is making to the Folding@home network, and more importantly, scientific research.”

The Folding@home program up until recently leveraged only the distributed computing power of personal computers (PC) from around the world. The PCs that made up the Folding@home network numbered roughly 200,000 giving the program the equivalent of about one-quarter of a petaflop. On March 15, 2007, PS3 joined the program and since then more than 670,000 unique PS3 users have registered to the Folding@home network, bringing the overall computing power of the program to more than a petaflop.

Starting with Folding@home, SCE will continue to support distributed computing projects in a wide variety of academic fields such as medical and social sciences and environmental studies through the use of PS3 and hopes to contribute to the advancement of science.

(*1) A petaflop is the ability of a computer to do one quadrillion floating point operations per second (FLOPS).

(*2) For more information, please see official website (http://www.scei.co.jp/folding/en/).

KÄLLA: http://www.scei.co.j...se/071101e.html

Redigerat av Cragganmorax, 06 November 2007 - 11:08.

Postad 06 November 2007 - 11:08

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Ingen bra nyhet för Sony. Mao betyder det att folk inte har ngt annat vettigt att göra med sin PS3 :)

Postad 06 November 2007 - 11:12

Cragganmorax
  • Cragganmorax
  • Forumräv

• 754 inlägg
  • 0

Ingen bra nyhet för Sony. Mao betyder det att folk inte har ngt annat vettigt att göra med sin PS3 :blink:

Tänker inte kommentera...jo förresten... Hoppas inte du får Parkinsons* då :) Skulle vilja se dig hålla en handkontroll då... Inget vettigt? Min PS3 foldar när jag befinner mig på jobbet, den jobbar 8 timmar precis som jag...
Förutsätter att du skrev ovanstående med några stänk av ironi/humor? :)

*About Parkinson's Disease
Most people who get Parkinson’s disease are over the age of 50. But around one in five cases occur in people under the age of 40.

The underlying cause of Parkinson’s disease is a decrease in a certain chemical substance – known as dopamine - within the nerves in areas of the brain responsible for controlling movement.

At present, there is no cure for Parkinson’s disease. Instead, treatment focuses on the relief of these key symptoms:

* Tremor: an uncontrollable trembling or shaking
* Rigidity: an abnormal stiffness of the muscles
* Bradykinesia: an extreme slowness of movement and reflexes.

People with Parkinson’s disease may also experience other problems, including tiredness, depression, difficulties with balance and handwriting. They can also find their speech and facial expression change. Some people have difficulties eating and swallowing.

Redigerat av Cragganmorax, 06 November 2007 - 11:17.

Postad 06 November 2007 - 11:16

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Trodde smileyn förklarade att jag var ironisk.
För att vara seriös så vet jag inte om energislöseriet är bra dock. Att ha igång en PS3'a dygnet runt kan inte vara bra för miljön.

Postad 06 November 2007 - 11:38

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Det är bra att det duger åt Parkinson men inte åt spelarna :)

Postad 06 November 2007 - 11:52

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Finns inget som pekar på att den här forskningen kommer leda nånstans heller. Det får tiden utvisa. I värsta fall är det bara ett enormt slöseri med energi. SETI-projektet är ett bra exempel på totalt slöseri med tid och energi. Kan ju hoppas det här får ett bättre resultat.

Postad 06 November 2007 - 12:06

Cragganmorax
  • Cragganmorax
  • Forumräv

• 754 inlägg
  • 0
Nu är det ju inte bara Parkinsons som forskningen eventuellt kan hitta botemedel/ mot utan även Alzheimers och vissa former av cancer.

Naturligtvis helt frivilligt om man vill bidra till forskningen eller inte. Sen kan man ju tycka att det inte är bra att slösa massa energi med datorer och PS3:or som står och foldar.

Personligen tycker jag att det kan vara värt den energi som går åt om det leder forskningen framåt. Då jag inte föddes med forskartalang så hjälper jag gärna till på det sätt jag kan och folding@home är ett av sätten man kan bidra. Enligt Sony så kommer dom även att bla bidra till projekt som har med miljön att göra med så då kan dom som är oroliga för miljöförstöringen bidra där istället...

Postad 06 November 2007 - 12:27

Unregistered5120ea9a
  • Unregistered5120ea9a
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0

Finns inget som pekar på att den här forskningen kommer leda nånstans heller. Det får tiden utvisa. I värsta fall är det bara ett enormt slöseri med energi. SETI-projektet är ett bra exempel på totalt slöseri med tid och energi. Kan ju hoppas det här får ett bättre resultat.

Enormt slöseri med energi? :)
Det känns som att det i sådana fall är bra mycket mer slöseri med energi att spela på en PS3 än att låta den bidra till medicinsk forskning.

Postad 06 November 2007 - 13:39

xxManiacxx
  • xxManiacxx
  • Forumräv

• 519 inlägg
  • 0
Finns mkt som är slöseri med tid,pengar,energi.

Forskning efter botemedel mot svåra sjukdomar är aldrig slöseri enligt mig. Man kan aldrig säga att forskning kommer leda till ngt förräns man kommit dit.

Postad 06 November 2007 - 13:55

Unregistered5f833d6c
  • Unregistered5f833d6c
  • Forumräv

• 779 inlägg
  • 0

Ja, det vore ju helt ointressant att få kontakt med intelligent liv! Antar att du inte läst några böcker av Carl Sagan :).
Hur som helst, angående Folding så var det ju coolt att det kom med i Guiness world records, man får vlä hoppas att forskningen går framåt. Men självklart vet man inget på förhand, men då skulle man ju lika väl kunna säga att all forskning är slöseri med energi då det kanske inte leder till något!
Själv får jag väl erkänna att jag inte foldat speciellt mycket.

Postad 06 November 2007 - 14:09

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Jo jag har läst Sagan. Jag vet också hur stora avstånd det gäller. Avstånden är så stora så det är irrellevant även om vi hittar intelligent liv. Vi kan inte kontakta dem på ngt vettigt sätt ändå. Bortkastade pengar. Lägg pengarna på att fixa planeten vi har istället.

Iofs borde jag kanske folda lite. Hyresvärden är för snål för att ge mig ngn värme i lägenheten så jag kan kanske använda PS3an som element :)

Postad 06 November 2007 - 14:36

Unregistered5f833d6c
  • Unregistered5f833d6c
  • Forumräv

• 779 inlägg
  • 0
Jag vill verkligen inte börja snacka rymd här i tråden men ville bara jättesnabbt flika in att man visst kan kommunicera över dessa jättelika avstånd, dock inte utbyta erfarenheter precis men matematik etc. Det vore väl revolutionerande nog bara att veta att det finns annat intelligent liv i vårt eget solsystem! Håller med dig om att fixa vår planet, men tycker inte att det i första hand är härifrån pengarna ska dras - finns långt mycket onödigare saker :).

För att återgå till topic: här är foldings oficiella hemsida för er som missat den: http://folding.stanford.edu/ där kan man läsa rätt mycket om vilka resultat som skett osv för den som är intresserad!

Postad 06 November 2007 - 14:57

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38133 inlägg
  • 0
SETI är ett Intressant ämne, synd att det är offtopic =/.

Postad 08 November 2007 - 07:28

Dalla
  • Dalla
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0

Jo jag har läst Sagan. Jag vet också hur stora avstånd det gäller. Avstånden är så stora så det är irrellevant även om vi hittar intelligent liv. Vi kan inte kontakta dem på ngt vettigt sätt ändå. Bortkastade pengar. Lägg pengarna på att fixa planeten vi har istället.

Iofs borde jag kanske folda lite. Hyresvärden är för snål för att ge mig ngn värme i lägenheten så jag kan kanske använda PS3an som element :)

Post of the week :unsure:

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.