Ny förstärkare runt 10k, gärna mindre!
20 svar till detta ämne
Postad 06 November 2007 - 22:20
Bladman
-
Bladman
-
Användare
-
-
145 inlägg
Hej!
Jag precis köpt ett par nya högtalare (Audio Physic Spark III) problemet är att jag tycker att de kan bli lite vassa med min förstäkare (XTZ Class A-100). Så jag är ute efter en förstäkare med tillräcklig värme för att kompensera bort det vassa ljud som jag upplever. För så här kan jag inte ha det då finns det risk för att jag måste byta högtalare och det vill jag inte eftersom att jag är nöjd med allt annat och med rätt förstäkare och rum vet jag att dessa högtalare kan låta fantastiskt!
Dessa har jag kollat lite närmare på, vad tror ni om dom?
Hegel H1 (Ska nog låna hem en snart, hoppas på att hitta en beg!)
Primare I30 (Finns att hitta runt 10k beg, Den ska väl vara varm?)
Nad Silverline S100 och S200 (Hittade beg runt 10, har ju kostat betydligt mer borde väl vara prisvärda i denna prisklass?)
Någon annat tips hur man kan dämpa vassa diskanter/mellanregister så tas det gärna emot
Snälla hjälp mig så gott ni kan, skulle verkligen uppskattas!
Tack på förhand!
William
Postad 07 November 2007 - 07:01
Vobbe
-
Vobbe
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
En tjock matta mellan dig och högtalarna brukar kunna göra under för lite "hårdare" ljud.
Men annars en förstärkare som är intressant i det prisläget med lite fylligare ljud tycker jag NAD C372, Thule IA100, Harman Kardon och Rotel.
Postad 07 November 2007 - 10:04
Satsvear
-
Satsvear
-
Mästare
-
-
3067 inlägg
Sitter själv på en Primare I21 men förhoppningsvis skall uppgraderas till en I30. Skulle nog inte säga att de är allför varm i ljudet snarare, neutral med lite värme i.
Hegeln och Naden du nämnde har jag inte hört, dock är gillar jag personligen inte ljudet i Nad.
En förstärkare som tydligen skall ha ganska ordentligt med värme skall vara Vincent, ska tydligen ha väldigt gott om kontroll oxå och det är ju aldrig fel.
Postad 07 November 2007 - 10:17
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3037 inlägg
Är högtalarna inspelade? Det kan ta en stund innan det börjar låta bra med nya högtalare.
MVH Kribban
Postad 07 November 2007 - 12:14
Bladman
-
Bladman
-
Användare
-
-
145 inlägg
Är högtalarna inspelade? Det kan ta en stund innan det börjar låta bra med nya högtalare.
MVH Kribban
Jo, dom var liksom begangnade
Postad 07 November 2007 - 12:58
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
jag är nöjd med allt annat och med rätt förstäkare och rum vet jag att dessa högtalare kan låta fantastiskt!
Där har du problemet, rummet. Att korrigera ett vasst ljud med en förstärkare som antagligen är spikrak i frekvensgång, har låg distorsion och inte har något annat fuffens för sig är verkligen som att pissa i Atlanten och tro att det ska värma badvattnet på Öland norra udde. Någon annat tips hur man kan dämpa vassa diskanter/mellanregister så tas det gärna emot
Fixa placeringen av högtalarna bättre, alternativt din lyssningsposition. Tonkontroller kan vara ett sätt också om det faller dig i smaken. Mitt råd, ta råd om hur förstärkare och slutsteg "låter" med en stor nypa salt. Fråga istället dig själv om det kanske inte är högtalarna och rummet som man lyssnar på, istället för förstärkaren i 99 fall av 100. För hur många som säger att "X låter varmt, Y detaljerat, Z neutralt" har egentligen gjort någon som kan kallas för adekvat test för att komma fram till den slutstatsen? I de flesta fall får man vara MYCKET glad om någon ens bemödat sig att göra en icke nivåmacthad A-B jämförelse öppet hos någon handlare. MVH /Chuck
Postad 07 November 2007 - 13:14
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
Laborera med Högtalar- och lyssninsplats. In med en lite tjockare matta på golvet. Sätt upp dämpplattor bakom högtalarna och bakom lyssnarplats. Har funkat väldigt bra för mig. Sen är det bra om du kan möblera så du har långt till sidoväggarna från högtalarna, för då slipper du drabbas av första reflexen från sidoväggarna till lyssnarplats. Alternativt dämpa där reflexen tar.
Redigerat av Unregistered9d54ba4f, 07 November 2007 - 13:19.
Postad 07 November 2007 - 13:31
Darth Tojayz
-
Darth Tojayz
-
Den Lurvige!
-
-
2944 inlägg
Väldigt många här som nämner att man ska fixa till akustiken.
Hur lätt är det egentligen att fixa till akustiken och samtidigt ha en trevlig möblering som man kan leva i?
Visst akustiken är mycket men i många fall på snäppet till omöjlig.
Man kan prove med lite tjockare matta, fixa till ett par snygga dämpare för att placeria i rummet. Sen tar det stop om det fortfarande ska se ut som ett rum man lever i..
Som Satsvear nämner så finns det Vincent om du vill ha varm elektronik. Är nämligen rör baserade.
NADen och Hegeln hade nog varit mina favoriter. Dock har jag hört en del om låg brusande i NADs Silverline serie, så testa innan du lyssnar.
Sen just den Hegeln har jag inte lyssnatpå, dock mycket på storebroren. Aningen mer värme än i NADen (jämfört med M3an som jag själv har) dock tycker jag NADen har bättre kontroll.
Vad det gäller Primare så rekommenderar jag dig att lyssna. Är själv väldigt förtjust i Primare och tycker de är något av det läckraste som finns på marknaden, men jag har aldrig hört en spela bra, till skillnad från många här på forumet som avgudar sina Primare. Tycker de tappar i kontroll framförallt. Delar inte upp ljudet som jag är van vid.
Oavsett hur du gör så se till att lyssna ordentligt innan du handlar, även om det ofta är betydligt svårare när man ska handla begagnad elektronik eftersom förhållandena aldrig är de samma.
Sen vad det gäler Thule IA100 så kan jag bara snabbt nämna att den är långt ifrån varm och passar dessutom bäst tillsammans med ett par stativare. (i mina öron)
Kan inte mer än avsluta med att önska dig lycka till.
Postad 07 November 2007 - 16:59
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Väldigt många här som nämner att man ska fixa till akustiken. Hur lätt är det egentligen att fixa till akustiken och samtidigt ha en trevlig möblering som man kan leva i? Visst akustiken är mycket men i många fall på snäppet till omöjlig. Man kan prove med lite tjockare matta, fixa till ett par snygga dämpare för att placeria i rummet. Sen tar det stop om det fortfarande ska se ut som ett rum man lever i..
Det beror väl på vad man är ute efter...och vad man har för prioriteringar. Jag tycker det inte det borde vara någon större hemlighet att nyckeln till framgång (om man är ute efter Hi-Fi) ligger i att implementera högtalarna i rummet, långt ner på listan bör "matchning" av produkter ligga. Om man går in med inställningen att den stora pucken är omöjlig, känns det som man kommer hamna långt från målet hur man än "tweakar" sin elektronik. MVH /Chuck
Postad 07 November 2007 - 19:05
Darth Tojayz
-
Darth Tojayz
-
Den Lurvige!
-
-
2944 inlägg
Det beror väl på vad man är ute efter...och vad man har för prioriteringar.
Jag tycker det inte det borde vara någon större hemlighet att nyckeln till framgång (om man är ute efter Hi-Fi) ligger i att implementera högtalarna i rummet, långt ner på listan bör "matchning" av produkter ligga. Om man går in med inställningen att den stora pucken är omöjlig, känns det som man kommer hamna långt från målet hur man än "tweakar" sin elektronik.
MVH /Chuck
Som sagt, så visst är rummet viktigt och man kan göra under med att akustik reglera rummet. Men sen kan jag säg att det kvittar tillexempel hur mycket man reglerar det så kommer tex Denon aldrig att låta bra i mina öron för de har inte den tonen i musiken som jag är ute efter i min lyssning. Så att säg att matchning av produkter bör ligga långt ner på listan kan jag knappast hålla med om. Detta om något är ju något av det smidigaste man kan fixa till med sin anläggning för att det ska låta bra, därefter finjusterar man med akustik och kablage. Tycker själv att nyckeln till Hi-Fi är mycket engagemang. Man måste helt enkelt lägga ner mycket tid på matchning av komponenter, kablage och akustik. Att säga att akustiken gör allt tycker jag är väldigt fel.
Postad 08 November 2007 - 13:31
Bladman
-
Bladman
-
Användare
-
-
145 inlägg
Tror säkert att mycket ligger i akustiken även fast jag inte hade det här problemet med de förra högtalarna...
Vad är det man ska göra akustiskt sätt då för att dämpa här hemma? Många snackar om att dämpa bakom högtalarna och bakom lyssningspositionen. Bakom högtalarna borde inte var något problem däremot är det lite svårt att dämpa bakom lyssningpositionen eftersom att soffan som jag sitter i står mot väggen...
Postad 08 November 2007 - 16:57
Darth Tojayz
-
Darth Tojayz
-
Den Lurvige!
-
-
2944 inlägg
Prova fixa ihopa några dämpare. Placera bakom talarna och en ovanför soffan på väggen.. Välj något snyggt tyg så att det blir mer som en tavla..
Kan bli snyggt med dämpare, litesvårare dock eftersom man måste kolla mönster m.m. och det är väl inte riktigt det vi killar brukar slösa tid på om dagarna..
Har för mig jag stött på någon bra sida på nätet som visade rekommenderad placering av dämparna.. Kommer bara inte ihåg vad sidan hette..
Postad 08 November 2007 - 20:29
Bladman
-
Bladman
-
Användare
-
-
145 inlägg
Prova fixa ihopa några dämpare. Placera bakom talarna och en ovanför soffan på väggen.. Välj något snyggt tyg så att det blir mer som en tavla.. Kan bli snyggt med dämpare, litesvårare dock eftersom man måste kolla mönster m.m. och det är väl inte riktigt det vi killar brukar slösa tid på om dagarna.. 
Har för mig jag stött på någon bra sida på nätet som visade rekommenderad placering av dämparna.. Kommer bara inte ihåg vad sidan hette..
Nej, tyger och sånt är inte direkt min största hobby  Har sett någon hemsida där dom hade en massa olika tyger kommer dock inte ihåg vad den heter. Någon som vet? Tycker att du får ta reda på vad den där sidan heter
Postad 08 November 2007 - 21:53
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Som sagt, så visst är rummet viktigt och man kan göra under med att akustik reglera rummet. Men sen kan jag säg att det kvittar tillexempel hur mycket man reglerar det så kommer tex Denon aldrig att låta bra i mina öron för de har inte den tonen i musiken som jag är ute efter i min lyssning.
Är du säker på att det inte är högtalarna som saknar "tonen" du är ute efter? Att korrigera ett vasst ljud med en förstärkare som antagligen är spikrak i frekvensgång, har låg distorsion och inte har något annat fuffens för sig är verkligen som att pissa i Atlanten och tro att det ska värma badvattnet på Öland norra udde.
Hehe... Om en högtalare låter vasst (distar i diskanten) så är det bättre att byta källan till problemet, dvs högtalaren*. Om en förstärkare med avrullad frekvensgång kan dölja fel, så kommer den också att "sudda ut" detaljer i ljudet. *Om man är säker på att det inte är rummets fel då. Testa högtalarna i ett mindre rum, t ex sovrum med mycket mjuka material. Om vassheten försvinner helt då, så finns det ingen mening med att leta efter nya högtalare. Risken finns att man får samma problem igen.
Redigerat av Ageve, 08 November 2007 - 22:05.
Postad 08 November 2007 - 23:08
Bladman
-
Bladman
-
Användare
-
-
145 inlägg
Som sagt, så visst är rummet viktigt och man kan göra under med att akustik reglera rummet. Men sen kan jag säg att det kvittar tillexempel hur mycket man reglerar det så kommer tex Denon aldrig att låta bra i mina öron för de har inte den tonen i musiken som jag är ute efter i min lyssning.
Är du säker på att det inte är högtalarna som saknar "tonen" du är ute efter?
Att korrigera ett vasst ljud med en förstärkare som antagligen är spikrak i frekvensgång, har låg distorsion och inte har något annat fuffens för sig är verkligen som att pissa i Atlanten och tro att det ska värma badvattnet på Öland norra udde.
Hehe...
Om en högtalare låter vasst (distar i diskanten) så är det bättre att byta källan till problemet, dvs högtalaren*. Om en förstärkare med avrullad frekvensgång kan dölja fel, så kommer den också att "sudda ut" detaljer i ljudet.
*Om man är säker på att det inte är rummets fel då. Testa högtalarna i ett mindre rum, t ex sovrum med mycket mjuka material. Om vassheten försvinner helt då, så finns det ingen mening med att leta efter nya högtalare. Risken finns att man får samma problem igen.
Har ju hört högtalarna på ljudmakarn och då älskade jag dom så det borde inte vara så....
Postad 09 November 2007 - 17:16
Darth Tojayz
-
Darth Tojayz
-
Den Lurvige!
-
-
2944 inlägg
Är du säker på att det inte är högtalarna som saknar "tonen" du är ute efter?
Med tanke på hur många olika gånger, olika miljöer och olika kombinationer av Denon elektronik och övriga komponenter jag lyssnat på så är jag väldigt säker på att Denon saknar det jag vill ha..  Jag vill ha mer musikalisk känsla och mer värme i tonerna än vad Denon lyckas leverera i mina öron..
Postad 11 November 2007 - 14:53
none
-
none
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Tja.
Själv rekkomderar jag Marantz PM7001KI en mycket bra förstärkare med bra pondus som marantz annars brukar sakna. Det finns även värme i ljudet. Den har även en tendens att få sångarna att låta lite mer(läs känns som dem står närmare micken")och har en bra närvaro. Primaren var här bra, men med lite mer tillbakahållet mellanregister.
Angående det med vassheten... Jag har testat Primare till mina MA och dem får då en stor tendens att sticka ut så att diskanten blir vass vid ljusa sångpartier. Instrumenten var dock bra placerade. Dock har jag hört Primare med andra högtalare. Där var det en mycket mer passande kombo.
Jag har dock inte lyssnat på varken dina högtalare eller XTZ an men har för mig att den är väldigt lik Advance Acoustic MAP 305 och den har det mer "neutrala, ljusa klangen".
Visst kan man macha stärkaren med en lite "lite mörkare" kabel, men jag tror inte att du får så hemskt stor skillad av det.Låter det bra vid lung musik med stor instrumentseperation och mer vasst vid snabb musik och mer grötigt. Då kan akustikreglering hjälpa eftersom att då har du formodligen en dålig efterklangstid i rummet, vilket kan avhjälpas med absorbenter .
Så mitt förslag är Marantz PM7001KI, en mycket kompenten stärkare.
None
Postad 11 November 2007 - 19:55
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Min gissning är att du petar i fel ände.
XTZ A-100 har en rejäl kraftkub och du får svårt att hitta något som slår den förstärkaren i samma prisklass. Jag har själv XTZ A-100 och kan intyga att det absolut inte är en vass förstärkare. Tvärtom är den neutral och klar.
Ditt galleri visar att du använder en enklare DVD från Sony som ljudkälla. Förmodligen har den en billig DAC som ger ett vasst ljud.
Mitt tips är att kika på en bra CD-spelare i klassen 2 500 kr och uppåt för att få en lite mer raffinerad ljudåtergivning. Ett särskilt tips är Advance Acoustic MCD203 MkII som har ett utgångssteg med rör som jer en mjuk och behaglig ton. Annars är faktiskt Harman/Kardon HD970 en mycket kompetent spelare till ett bra pris.
Ett annat alternativ är väl att diskanterna är skadade i.o.m. att högtalarna är begagnade.
I alla fall: om det inte låter bra så har du absolut inte problem med förstärkaren.
Postad 17 November 2007 - 08:02
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3121 inlägg
jag har själv den dvd-spelaren och kan intyga att det inte är nått att hänga i julgranen. Ljudet blir dessutom aldeles för vasst i mina Dynavoice M-85, och dom ska ha snälla diskanter ! dock märks det inte lika väl om man kör med coaxial-sladd från dvdn till förstärkaren.
Morsan har Samsung hd870 som jag diggar mycket mer !
Mvh
Postad 18 November 2007 - 00:58
Unregistered8493ad0c
-
Unregistered8493ad0c
-
Användare
-
-
228 inlägg
har själv, för några år sedan, haft väldiga problem med vass diskant och det är verkligen inget roligt när man vill njuta av musiken! Det jag gjorde var att testa mig fram till vad som kunde göra det hela bättre. Min anläggning då bestod av: Audio pro Bravo FX10 (deras bästa högtalare då) Harman kardon 2-kanalare för ca 5000:-, hk dvd för ca 2500:- samt supra kablar. Jag började med att låna hem en primare dvd25. bara genom att byta transport förändrades ljudet avsevärt! Det tunna sss-iga sljudet var nu mycket mjukare. både jag och min ljudtokiga kompis testade att byta flera ggr och körde samma skiva om och om igen, skillnaden var enorm! Dagen efter åkte jag ner till hifibutiken igen och bytade in min hk+pengar mot primaren. Jag passade även på, efter rekomendation, att låna hem en primare A30,1 (I30) och då var det verkligen som mina högtalare fick nytt liv. All den vasshet som tidigare varit olidlig var som bortblåst! Så min erfarenhet av Primare har faktiskt varit suverän, jag har haft 3 olika stärkare från dem och har aldrig varit missnöjd! Jag tycker även att Marantz, framförallt de lite äldre modellerna, låter mycket bra till "ljusa" högtalare. testade en Marantz pm17 mk2 KI i några veckor och den var verkligen varm och mysig nästan lite för lugn i karaktären. Linn classik är en annan mycket bra och musikalisk stärkare. Men mitt tipps blir att börja med att byta ut cd/dvd och sen testa en ny stärkare, tror nog att din xtz kanske mest är ett kraftpaket och inte så musikalisk!? samma tycker jag även gäller de flesta nad och hk förstärkare.
Lycka till!
Redigerat av Unregistered8493ad0c, 18 November 2007 - 23:04.
Postad 18 November 2007 - 12:38
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Signalkällan, d.v.s. CD-spelaren har en avgörande betydelse för slutresultatet. Om CD-spelare lämnar ifrån sig ett vasst, tunt eller platt ljud så finns det inget som du kan göra senare i anläggningen för att rätta till dessa fel (bara delvis dölja dem).
Det troliga som har hänt Bladman är att hans nya högtalare är klarare och mer detaljerade och därför avslöjar mer av den dåliga signalen från DVD-spelaren än de gamla högtalarna gjorde.
Återigen får jag försvara XTZ A-100. Visst är den ett kraftpaket - om man spelar i klass AB. Då spelare den också mycket distinkt och medryckande samtidigt som den är korrekt. Mycket bättre än de vanliga "powerförstärkarna" i samma prisklass. I klass A spelar den mycket "musikaliskt" med vacker klang och högupplöst ljud.
Det är synd att Bladman inte har D-versionen med inbyggd DAC för då hade han kunnat testa vilken skillnad det blir med en hyfsad DAC, vilket ju är vad mydynavoice påpekar ovan.
Redigerat av Unregistered1197, 18 November 2007 - 12:42.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|