rädda intryckta diskantkoner
Postad 07 November 2007 - 11:40
Postad 07 November 2007 - 13:41
Ett alternativ jag läst om är att plocka isär diskanten och trycka ut domen inifrån.
Postad 07 November 2007 - 14:01
Postad 07 November 2007 - 17:49
Postad 08 November 2007 - 17:54
Postad 08 November 2007 - 21:28
Är det verkligen en bra ideé med en nål. Tycker inte det kan vara så bra att sticka hål på den eller det kanske inte gör någon skillnad?
Nej, det är ingen bra idé.
En tygdome går ofta att rädda, antingen med tejp, eller om man plockar isär elementet och trycker ut den igen.
Aludome är värre. Formen är noga uträknad (på seriösa högtalare) för att sprida ljudet jämnt och med låg
distortion. Även om man kan trycka ut de igen, så kommer det att finnas smä bucklor kvar, som inte går att få bort.
Vad gäller det för högtalare? Ett nytt diskantelement kanske inte är så dyrt.
Redigerat av Ageve, 08 November 2007 - 21:28.
Postad 08 November 2007 - 21:46
Lättare att dosera suget än med en dammsugare.
Postad 01 November 2009 - 11:48
Aludome är värre. Formen är noga uträknad (på seriösa högtalare) för att sprida ljudet jämnt och med låg
distortion. Även om man kan trycka ut de igen, så kommer det att finnas smä bucklor kvar, som inte går att få bort.
Vad gäller det för högtalare? Ett nytt diskantelement kanske inte är så dyrt.
Jag har råkat ut för samma sak, plockade bort tygskyddet för någon vecka sen. Såklart får man diskanten intryckt direkt
Har försökt suga ut bucklan, men diskanten är svåråtkomlig att komma åt med läpparna
Tejp fungerade inte heller
Vad tror ni att det är innanför? Kan jag försöka plocka isär den för att trycka ut den inifrån?
IMG_7493___Kopia.JPG 49.28K
7 Antal nerladdningarps. jag hade väl kunnat leva med det. Men ljudbilden är helt skev, och det låter inte alls som att musiken kommer från "rätt håll" längre
Edit: dum som man är glömde man skriva till vilka högtalare det är. B&W dm309 är det..
Redigerat av Mahti, 01 November 2009 - 12:03.
Postad 01 November 2009 - 11:57
Detta har jag gjort många gånger för att "laga" söndriga diskanter i butiken... det fungerar till 95% och kan ge missljud men du har en ganska liten buckla som troligtvis inte ger så fula ärr. Det har gått att köpa nya metallkoner istället för hela diskanter...
Lycka till...
Nu när jag kollar på bilden en gång till så kanske de räcker att lossa de främre skruvarna... kanske var 600 serien som hade bajonettfattnning. Det var ett tag sedan jag jobbade med det.
Redigerat av PEF, 01 November 2009 - 11:58.
Postad 01 November 2009 - 12:05
Det ser ut som en B&W 302... du kan ta ur diskanten genom att skruva ur basen och lossa diskanten som sitter fast med en bajonettfattning (vrid och dra bakåt). Själva metallkonen kan sedan lossas från diskanten genom att lossa de tre skruvarna. Tryck ut bucklan försiktigt bakifrån och sätt ihop allt igen.
Detta har jag gjort många gånger för att "laga" söndriga diskanter i butiken... det fungerar till 95% och kan ge missljud men du har en ganska liten buckla som troligtvis inte ger så fula ärr. Det har gått att köpa nya metallkoner istället för hela diskanter...
Lycka till...
Nu när jag kollar på bilden en gång till så kanske de räcker att lossa de främre skruvarna... kanske var 600 serien som hade bajonettfattnning. Det var ett tag sedan jag jobbade med det.
Tack för svaret!
Länk till högtalarna:
Tror du att det är samma sak med dessa? Så att det inte är något som inte går att plocka ihop om man plockar loss skruvarna?
Redigerat av Mahti, 01 November 2009 - 12:07.
Postad 01 November 2009 - 12:10
I 300-serien sitter nog elementet skruvat. Elementets konstruktion i övrigt är annars rätt lik. Tänk på att aldrig dra ut med tejp utan att hålla emot försiktigt mot membranet. Risken finns annars att du drar loss hela membranet och talspolen. Då kan du kasta elementet i deponi
Silvertejp funkar. Håll emot runtom och dra snabbt rakt ut. Gjorde så på mina gamla 604s2 och formen blev rätt men det fanns fortfarande små bucklor. Köpte ett nytt element för 500kr, kanske är det ännu billigare till 300-serien.
Den nya 600-serien (68x) har upphängningen från 800s seriens diskant, dvs fri upphängning med gummikant.
Redigerat av Ageve, 01 November 2009 - 12:32.
Postad 01 November 2009 - 12:25
Jo, det var äldre 600-serier som hade bajonettinfästning (upp till S3-serien).
I 300-serien sitter elementet skruvat. Elementets konstruktion i övrigt är annars rätt lik. Tänk på att aldrig dra ut med tejp utan att hålla emot försiktigt mot membranet. Risken finns annars att du drar loss hela membranet och talspolen. Då kan du kasta elementet i deponi![]()
Silvertejp funkar. Håll emot runtom och dra snabbt rakt ut. Gjorde så på mina gamla 604s2 och formen blev rätt men det fanns fortfarande små bucklor. Köpte ett nytt element för 500kr, kanske är det ännu billigare till 300-serien.
Den nya 600-serien (68x) har upphängningen från 800s seriens diskant, dvs fri upphängning med gummikant.
Ska testa med silvertejp innan jag skruvar isär den! Fast ska nog köpa ett nytt element ändå... fast vill fixa dem tillfälligt ändå.
500kr låter som en helt okay investering, ska man försöka få det genom hifiklubben där jag köpte dem? Eller kan man få dem någon annan väg?
Nu till lite isärskruvningsanvisningar
Lägger till bild så du / ni kan förklara utifrån den
IMG_7494___Kopia.JPG 44.01K
7 Antal nerladdningar.. Jag tänkte bara ta loss diskant-delen, de 4 skruvar som sitter runt "the dome", och se vad som finns inuti.
Eller behöver jag ta loss den stora gråa delen som täcker framsidan?
Postad 01 November 2009 - 12:31
Skruvarna på fronten kan lika gärna vara till själva membranet/frontplattan på diskanten, och den ska man inte lossa!
Det bästa är att du frågar hos Hifiklubben när du beställer diskanten.
Om det är som i äldre 600-serier så får man skruva bort mellanregisterelementet så att man kommer åt diskanten från baksidan. Sen vrider man på hela magneten tills elementet lossnar. Det är som sagt om det är monterat likadant som i 600-serien.
Om du vill/vågar så är det bara att ta ut mellanregistret och ta en bild på diskanten från baksidan. Lägg sen upp bilden här.
Redigerat av Ageve, 01 November 2009 - 12:33.
Postad 01 November 2009 - 12:42
Om du vill/vågar så är det bara att ta ut mellanregistret och ta en bild på diskanten från baksidan. Lägg sen upp bilden här.
Vill gör jag, vågar beror på vilka risker det finns?
Postad 01 November 2009 - 12:49
Vill gör jag, vågar beror på vilka risker det finns?
Är det så att mellanregistret kanske har avancerade skruvar i sig, måste vridas 34 grader medols för att inte droppa olja mm så vågar jag nog inte.. men är det rättfram utan att man pajjar den om man är försktig så gör jag det gärna ikväll så att du kan guida mig rätt med diskanten
Nej, det är enkelt.
Lägg högtalaren ner "på rygg".
Skruva sen ur alla bultarna till mellanregistret och lyft ut det. Ta loss kabelskorna så att du kan lägga undan elementet så länge.
Sen ser du diskanten från baksidan. Stick in kameran och ta en bild.
Postad 01 November 2009 - 13:08
Nej, det är enkelt.
Lägg högtalaren ner "på rygg".
Skruva sen ur alla bultarna till mellanregistret och lyft ut det. Ta loss kabelskorna så att du kan lägga undan elementet så länge.
Sen ser du diskanten från baksidan. Stick in kameran och ta en bild.
Grrrrreat! Ska bara byta bänkskivorna i köket och gå på bio, efter det ska jag försöka få det gjort
edit: Lyckades få ut bucklan med silvertejp (tack för tipset!). Men ljudbilden känns inte 100, så jag ska nog ta och skruva upp högtalaren när jag har tid så att man kan få det som det var innan..
Redigerat av Mahti, 01 November 2009 - 16:16.
Postad 01 November 2009 - 18:01
Men känslan säger mig att du inte skall lossa skruvarna på framsidan till diskanten utan skruva loss elementet närmast diskanten när högtalaren ligger på rygg. Du kan sedan sticka in handen och "leta" upp diskanten som med 98% säkerhet sitter med bajonettfattning. Diskanten är väl kapslad så det finns ingen risk att du skadar den när du sticker in handen.
När du skuvar av själva plastdelen som metalldomen sitter på skall du vara uppmärksam så att du kan sätta tillbaka den på samma sätt, dvs inte vrida den 30/60 grader (sitter med tre skruvar)
Postad 01 November 2009 - 21:31
Tar då loss elementet under och visar bild på hur diskanten ser ut.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
112 bilder
84 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?