Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ambilight - hur häftigt är det?

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 November 2007 - 19:49

snyltarn
  • snyltarn
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Halloj!

Ska köpa ny tv nästa månad och jag har väl mer eller mindre bestämt mig för philips 42PFL7862D som verkar vara über vad gäller bildkvalité samt att den är riktigt överkomlig i pris. Fast velig som jag är har jag börjat fundera på de här med ambilight och således börjat dreggla lite efter 42PFL7962D. Dvs i stort sett likadan tv fast något sämre bild i utbyte mot ambilight vad jag förstår. prisskillnaden är rätt marginell och spelar inte in för mig överhuvudtaget och skillnaderna i ljudet är också oväsentliga eftersom ja kommer köra annat ljud. men är jag helt knäpp som kan tänkas gå ner i bildkvalité för lite flashigt ljus :lol: vore tacksam för lite åsikter och gärna erfarenheter av ambilight!

/Mvh

Postad 07 November 2007 - 19:56

Pbot
  • Pbot
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Har "hemmagjord" "ambilight"... ser mysigt ut men JAG skulle inte köpa en TV med det inbyggt.

Postad 07 November 2007 - 20:11

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Tycker det är bekvämt med ljus bakom tv'n, det liksom skapar en bra stämning.
Har egen riggad ljus sättning sedan länge typ 12 år tillbaka .

Postad 07 November 2007 - 22:00

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0
Jag skulle aldrig aldrig aldrig kompromissa med bildkvalitén genom att låta pengarna gå till inbyggda lampor. Så välj inte Philips pga ambilight, utan ta den tv som du tycker ger bäst bild inom din budget, Philips eller nån annan.

Att få lite mysljus bakom tv:n är hur lätt som helst, det har jag fixat själv, bara att köpa en elslinga och tejpa upp, jag köpte en på Kjell&co och styr den med en fjärrkontroll från Clas Ohlson. Okej den anpassar inte färgen efter vad som visas på skärmen men det är vilsamt för ögonen och det tror jag är viktigast, det är faktiskt stor skillnad att ha det på eller av. Det där med alla färgerna verkar bara vara en gimmick, men det är klart jag har inte upplevt den allra senaste ambilight som dom gör reklam för nu.

Postad 07 November 2007 - 22:41

Dalla
  • Dalla
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0
Tjena!

Jag fick hem min Philips 42 PFL9732 idag, och kan bara konstatera att jag personligen tycker att
ambilight är MYCKET trevligt. Hade tidigare en hemmagjord bakgrundsbelysning till min tjock tv,
men det är inte riktigt samma sak......

Får dock hålla med föregående skribenter, det är absolut inte värt att kompromissa när
det gäller bildkvalitén. Står valet inom din budget mellan bra bild eller ambiligt så ska du välja
bra bild 10 gånger av 10.

För min del så tycker jag att ambilight förhöjer helhetsintrycket,
men tänk på att ingen ambilight i världen kommer ge dig en bättre bild!

Postad 08 November 2007 - 08:42

snyltarn
  • snyltarn
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Tack så mkt för svaren! :) har bestämt mig för att gå på bättre bildkvalité, är såklart sugen på ambilight men som ni sagt, de går ju att ordna ganska fint själv även om de inte blir riktigt samma sak. Bildkvalitén kan ju va lite svårare att fixa själv i efterhand :unsure: Tusen tack, nu återstår bara att härda ut tills ja får tvn!

Postad 08 November 2007 - 09:06

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Förstår inte meningen med det. Man vill ju ha så mörkt som möjligt i rummet så man ser detaljerna på TVn tydligare.
Känns som det är samma personer som diggar neonljus under bilen och i sin dator som "tänder" på ambilight :)

Postad 08 November 2007 - 09:17

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5773 inlägg
  • 0
Säkert coolt i början men personligen är jag rädd att man skulle störa sig på det i längden, men jag antar att man kan stänga av Ambilight också.

Postad 08 November 2007 - 09:27

Unregistered3593016d
  • Unregistered3593016d
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
Jag tror också att det skulle vara roligt i början, sen skulle man stänga av det. Så jag skulle då inte iallafall betala extra för amblight.

Postad 08 November 2007 - 10:09

Unregisterede2a9c094
  • Unregisterede2a9c094
  • Forumräv

• 507 inlägg
  • 0
Har man någon nytta av ambilight om man har tv:n på en på en tv-bänk?

Redigerat av Unregisterede2a9c094, 08 November 2007 - 10:10.

Postad 08 November 2007 - 11:07

Dalla
  • Dalla
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0

Har man någon nytta av ambilight om man har tv:n på en på en tv-bänk?

Beror på hur långt ifrån väggen TVn står. 10-20 cm säger Philips själva är optimalt.
Kan säga att jag själv absolut inte utnyttjar ambilighten optimalt,
då min TV står inne i en bokhylla och har c:a 2 cm fritt på varje sida.
Det är dock ingen tvekan om att det är stor skillnad med ambilight på eller av.

Sedan är ju smaken som baken, men personligen tycker jag (och har alltid tyckt) att det är grymt jobbigt för
ögonen att titta på TV i ett rum som är helt nedsläckt...

Postad 08 November 2007 - 11:38

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0
Ambilight är INTE bara en häftig effekt som man impar på polarna med. Det är utmärkt att titta i ett rum utan andra lampor tända precis som ni är inne på, däremot är det en stor fördel att ha lite dämpat ljus bakom tv:n eftersom det blir mindre ansträngande för ögonen att titta. Somliga säger att den upplevda kontrasten blir bättre också, alltså att man inte tappar detaljer pga ljuset utan tvärtom, samt att bilden blir skenbart större också, men det kan jag inte säga att jag har märkt av eller tänkt på i alla fall. Men det viktigaste är som sagt att om du sitter i ett nedsläckt rum och tittar på en mörk film i 3 timmar så är det stor risk för trötta ögon och huvudvärk men det slipper man med bakgrundsbelysning, hemmabyggd eller fabriksbyggd.

Postad 08 November 2007 - 13:34

jonny1
  • jonny1
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
precis som sir duke säger det blir behagligare för ögonen när man kolla på tv: i ett mörkare rum,,,kompisen har en ambilight phillips lcd och det blir behagligare definitivt...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.