Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Philips 37PFL7662D 37" FULL HD - Bäst i test R&R

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Philips 37PFL7662D (TV) 1 7 (2) Inga priser

Postad 07 November 2007 - 23:11

wintermute.se
  • wintermute.se
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Såg i Råd & Rön September -07 att Philips 37PFL7662D utsågs till bästa 37" Full HD. Högt snittbetyg för bildkvalitet (analog SDTV / digital SDTV / RGB-scart / HDTV).

Överväger starkt att köpa en sådan... Någon som har köpt en som vill dela med sig av sina erfarenheter?

Philips produktsida: http://www.consumer....V 37PFL7662D-12

------------------------
R&R september 2007 testade sammanlagt 53 TV-apparater (papperstidning 33 st + nätversion 20 st) på samma skala. Olika storlekar (23-42"), Plasma, LCD, 720p, 1080p.... Kan man göra så? Tydligen...

Panasonic dominerade fullständigt hela HD-ready segmentet 32"-40" (undantaget den berömda Sony KDL-40D3000 som delade första platsen bland 40"). Bästa Full-HD var Panasonic TH-42PZ700E följt av Philips 37PFL7662D = Philips blev bästa 37" Full HD :lol:

Redigerat av wintermute.se, 07 November 2007 - 23:45.

Postad 08 November 2007 - 07:20

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Lite OT, sorry:
Inleder man ett test såhär...

Hd-ready kan låta som något som vid behov kan ställas om till hdtv. Men beteckningen betyder bara att apparaten kan visa hd-sändningar, bilden får inte hdtv: s skarpare upplösning.

Resten av testets tio tv-apparater är full-hd och kan alltså visa hdtv. Men det kräver först en hdtv-digitalmottagare och en kanal som visar hdtv. Till detta kopplas sedan en full-hd-tv. Ska tittaren sedan se att bilden faktiskt är skarpare, kan man inte sitta längre från skärmen än två meter.

...vet man att det inte är läsvärt för fem öre.
http://www.radron.se...est____7429.asp

Rekommenderar HDTVtest UK istället.

Postad 08 November 2007 - 11:43

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0
Jaa man börjar bli lite trött på alla dessa skräptester som fyller blaskorna. "Bästa tv:n utsedd!" står det ju var och varannan vecka. Ofta är de slarvigt skrivna och ibland basunerar de ut direkta felaktigheter. Inte konstigt att det är stor förvirring och mytbildning kring platt-tv-teknikerna. Det är en djungel redan och dålig journalistik gör inte saken lättare.

Postad 08 November 2007 - 21:22

wintermute.se
  • wintermute.se
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Hd-ready kan låta som något som vid behov kan ställas om till hdtv. Men beteckningen betyder bara att apparaten kan visa hd-sändningar, bilden får inte hdtv: s skarpare upplösning.

Resten av testets tio tv-apparater är full-hd och kan alltså visa hdtv. Men det kräver först en hdtv-digitalmottagare och en kanal som visar hdtv. Till detta kopplas sedan en full-hd-tv. Ska tittaren sedan se att bilden faktiskt är skarpare, kan man inte sitta längre från skärmen än två meter.

Mer OT.. :) Om rätt ska vara rätt: Det där har du klippt ut från "reklamen" för testet, inte själva testet, men det kan ju knappast komma som en överraskning att Råd & Rön skriver taffliga texter i försök att få newbies (typ min mormor) att förstå. Det innebär inte automatiskt att testet är kasst. Okej, slut på OT så jag repeterar frågan... :D

Någon som kan dela med sig av sin erfarenhet av Philips 37PFL7662D?

Postad 09 November 2007 - 11:20

Henrik28
  • Henrik28
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Jag gissar att den inte klarar 1080p/24, men jag försöker förstå vad Philips egentligen menar med Datorformat vs Videoformat. Kan någon med lite bättre teknisk förståelse hjälpa mig att tolka nedanstående information och svara på detta:

Om jag ansluter en HTPC med ett 8600GTS-kort som har HMDI ut, kan jag välja upplösningen 1920x1080? (Och vad menas egentligen med "Fh" i uppdateringsintervall?) :)

Saxat från produktbroschyren ( http://www.p4c.phili..._12_pss_swe.pdf ):

Bild/visning
•Svarstid (medel): 6 ms
•Displayskärmtyp: LCD-skärm med Full HD W-UXGA aktiv matris
•Skärmupplösning: 1920 x 1080 bpkt
•Bildförbättring: Pixel Plus HD, LTI (Luminance Transient Improver), CTI (Color Transient Improvement), Dynamisk kontrastförbättring, Contrast Plus, 3:2–2:2 filmdetektering, 3D-kamfilter, Active Control, Digital brusreducering, Undertryckning av ojämna linjer, Progressive Scan

Bildskärmsupplösningar som stöds
•Datorformat
Upplösning - Uppdateringsintervall]
640 x 480 - 60, 72, 75, 85 Hz
800 x 600 - 60, 72, 75, 85 Hz
1 024 x 768 - 60, 70, 75, 85 Hz
•Videoformat
Upplösning - Uppdateringsintervall
640 x 480i 1 Fh
640 x 480p 2 Fh
720 x 576i 1 Fh
720 x 576p 2 Fh
1 280 x 720p 3 Fh
1 920 x 1 080i 2 Fh
1920 x 1080p

Postad 20 November 2007 - 19:05

Henrik28
  • Henrik28
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Så många frågor - så få svar... :)

Postad 29 January 2008 - 12:29

Unregistered241397ab
  • Unregistered241397ab
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Nu när El-Giganten har den på "REA" så undrar även jag om ingen har köpt denna modell samt om de har något att säga om dess prestanda. Sedan så får jag inte heller ihop det hur TV:n kan känna av om det sitter en dator i andra änden av HDMI kabeln. Supporten på Philips säger att en XBOX360 skall fungera som full HD, men inte en dator. Hur hänger det ihop?

Postad 09 February 2008 - 21:59

Morrie
  • Morrie
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Jag är också väldigt intresserad av denna TV! Har sett den i butik och den verkar riktigt bra med en DVD-spelare inkopplad. När jag bad de att byta till en valigt kanal så var bilden sisådär, försäljaren sa att det var inställningar m.m. men det vetefan.

Men med den designen, det priset(9.998:- onoff) och full HD så verkar den vara bra. Dock är det tråkigt att ingen "har" den och som kan berätta mer om den.

Såg även att många onoff butiker inte har kvar den i sortiment enligt deras lagerstatus. När kom denna ut på marknaden egentligen?

Kan det stämma att denna TV inte har VGA? För då är det bara att köpa annat!

Redigerat av Morrie, 09 February 2008 - 22:34.

Postad 10 February 2008 - 18:57

TPS
  • TPS
  • Lärjunge

• 429 inlägg
  • 0

Då vart det så att du får köpa något annat. För Philips har ingen VGA-anslutning på sina skärmar som är större än 20".
Och det gäller givetvis även denna!

Postad 10 February 2008 - 22:04

Friskytten
  • Friskytten
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
"Ext 4: YPbPr, Audio L+R-ingång"

Det är väl "komponent", och det går väl att ansluta VGA -> komponent? För vissa funker det kanske med HDMI -> DVI-D...

Håller annars med, lite "B" att inte ha med VGA... Dessutom så är det bra med en sammanhörande ljudingång.

Min HTPC har HDMI + VGA, och HDMI:n går till projektorn... Då har man bara VGA kvar...

Postad 11 February 2008 - 01:29

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

Lite OT, sorry:
Inleder man ett test såhär...

...vet man att det inte är läsvärt för fem öre.
http://www.radron.se...est____7429.asp

Rekommenderar HDTVtest UK istället.

Jaa man börjar bli lite trött på alla dessa skräptester som fyller blaskorna. "Bästa tv:n utsedd!" står det ju var och varannan vecka. Ofta är de slarvigt skrivna och ibland basunerar de ut direkta felaktigheter. Inte konstigt att det är stor förvirring och mytbildning kring platt-tv-teknikerna. Det är en djungel redan och dålig journalistik gör inte saken lättare.

Förvisso ytterliggare OT men kan inte annat än hålla med. Jag citerar mig själv i en annan tråd där ämnes rubrik löd: Pioneer PDP-508 eller Philips 47PFL9732D

Förvisso har Philips 47PFL9732D höjts till skyarna av nordiska testare men dessa har en tendens att höja det mesta till skyarna, ta mig ### varenda ny produkt de tar sig an är ju det bästa som de har hört eller sett. Ta till exempel
norska Dingz som exempel, de påstår att Philips 47PFL9732D har bättre bilddjup än Pioneer PDP-4280XA.
Nog har jag sett underliga påstående men att påstå att en lcd har bättre bilddjup än en av världens bästa plasmor... ja, jag blir tom på ord...

Nej då är utländska testkällor betydligt mer trovärdiga, enligt mig i alla fall. Att Philips 47PFL9732D är en bra lcd råder inga tvivel om, den har ju t.ex. fått EISA-awards 2007/2008 som bästa lcd-tv. Men Home Theater har bara gett Philips 47PFL9732D omdömmet GOOD och gör avdrag för brister som begränsade bildinställningar, att bilden är övermättad vad gäller grönt och blått, att den är något ljussvag samt att den trots det senare har något dålig svärta. cnet har också testat Philips 47PFL9732D, även här fick tv:n bara omdömmet GOOD och testarna gör i princip exakt samma avdrag i omdömmet som Home Theater. Sound and Vision har förvisso inte testat Philips 47PFL9732D men däremot lillebror Philips 42PFL7432D . Denna placerade sig som nummer 16 i deras Best-lista för platt-tv. Nummer ett och två i samma lista ägs av Pioneer Elite PRO 1080p och Pioneer Kuro.

Är trött på att läsa icke kompetenta människors recensioner. Tyvärr lurar de som sagt många att köpa produkter som de annars kanske inte skulle gjort.

Än en gång sorry för mitt OT.

MVH
Jonsod

Edit: Detta inlägg är inte menat att nedvärdera Philips 37PFL7662D som tv, min kritik är enbart riktad mot de allt för ofta oseriösa nordiska test som återfinns i medier.

Redigerat av jonsod76, 11 February 2008 - 02:25.

Postad 11 February 2008 - 16:44

Morrie
  • Morrie
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Nu Kan inte jag så mycket om anslutningar och dylikt men ifall man kör en DVI/hdmi kabel(dvs ena ändan dvi och den andra hdmi), mellan dator och TV. Får man både ljud och bild eller bara bild?

Sedan undrar jag också ifall det finns hdmi komponenter som man kan köpa så att man får ut 2 hdmi anslutningar från en hdmi av TV:n. Har för mig att det finns sådant för Scartutångar?!

Tänkte mest på det då 1 st hdmi går åt till datorn, då har man "bara" 1 ledig hdmi kvar som DVD-spelare, hd-digitalbox samt xbox/playstation ska dela på.

Postad 11 February 2008 - 18:15

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
angående kommentaren om att en LCD hade bättre djup än en pioneer så måste jag säga att skälet till att jag inte köpte en 428 på en gång då dom släpptes var just pga dess sämre djup än dels dess föregångare men framförallt PV60. så att tro att ingen tv kan spöa djupet på en 428 är tyvärr inte rätt!
och att tro att en LCD inte kan ha djup i bilden är tyvärr inte rätt det heller, sitter o kollar på en just nu o den kostade bara 5 papp.
allt beror ju på källa och inställningar
min tjejs samsung dvd inspelare inköpt för 1000:- spöar min Denon 1930 i djup på vissa tvapparater, jag hatar det och tittar på min denon ändå :-)
så pris o djup går inte hand i hand

Postad 11 February 2008 - 18:31

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

angående kommentaren om att en LCD hade bättre djup än en pioneer så måste jag säga att skälet till att jag inte köpte en 428 på en gång då dom släpptes var just pga dess sämre djup än dels dess föregångare men framförallt PV60. så att tro att ingen tv kan spöa djupet på en 428 är tyvärr inte rätt!
och att tro att en LCD inte kan ha djup i bilden är tyvärr inte rätt det heller, sitter o kollar på en just nu o den kostade bara 5 papp.
min tjejs samsung dvd inspelare inköpt för 1000:- spöar min Denon 1930 i djup på vissa tvapparater, jag hatar det och tittar på min denon ändå :-)

Det där får stå för dig. Eftersom bilddjupet är beroende av en god kontrast och en "korrekt" kontrast är beroende av bra svärta så är det du påstår inte möjligt. Det finns ingen LCD i dagsläget som kan konkurrera med Pioneers plasmor vad gäller t.ex. svärta. Detta är ingen som jag behöver försvara för det är så universiellt konstaterat.

Kanske plasmorna du såg var dåligt kalibrerade, det är ju inte helt ovanligt om man säger så.

MVH
Jonsod

Postad 11 February 2008 - 18:43

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

Nu Kan inte jag så mycket om anslutningar och dylikt men ifall man kör en DVI/hdmi kabel(dvs ena ändan dvi och den andra hdmi), mellan dator och TV. Får man både ljud och bild eller bara bild?

Med en sådan kabel får du bara bild, inget ljud. Då måste det vara en ren hdmi-kabel för att du skall få både bild och ljud.

Sedan undrar jag också ifall det finns hdmi komponenter som man kan köpa så att man får ut 2 hdmi anslutningar från en hdmi av TV:n. Har för mig att det finns sådant för Scartutångar?!

Tänkte mest på det då 1 st hdmi går åt till datorn, då har man "bara" 1 ledig hdmi kvar som DVD-spelare, hd-digitalbox samt xbox/playstation ska dela på.

Du menar en hdmi-växlare. Ja det finns, men jag tror de kostar en slant.

MVH
Jonsod

Postad 11 February 2008 - 19:01

Morrie
  • Morrie
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Jaha, ingen ljud, då är den sortens kabel inte aktuell då man vill se på film via datorn!

Då är den traditionella scart och ljud kabeln enda alternativet till 37PFL7662D eller finns det andra alternativ?

Mvh
Morrie

Redigerat av Morrie, 11 February 2008 - 19:01.

Postad 13 February 2008 - 18:26

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0

Det där får stå för dig. Eftersom bilddjupet är beroende av en god kontrast och en "korrekt" kontrast är beroende av bra svärta så är det du påstår inte möjligt. Det finns ingen LCD i dagsläget som kan konkurrera med Pioneers plasmor vad gäller t.ex. svärta. Detta är ingen som jag behöver försvara för det är så universiellt konstaterat.

Kanske plasmorna du såg var dåligt kalibrerade, det är ju inte helt ovanligt om man säger så.

MVH
Jonsod

jag har sett pioneer plasmorna kalibrerarde som bara faan men inte hade dom djup för det!
jag vet inte på vilket sett du har upplevt RIKTIGT djup i en bild men jag kan lova dig att perfekt kalibrerat behöver det absolut inte vara!
men generellt så är det plasma som gäller när man snackar djup men LCDer är inte alltid helt dåliga på det heller.
philips är faktiskt en av dom bättre då det gäller djup på LCD, trots att dom har typ skitdålig svärta.

såg denna tvn idag i varje fall, visste inte ens om att det var tvn denna tråden handlade om, men den hade utan tvekan mest HD lik bild av alla dom som hängde på samma vägg, vilket var i stort sett "alla". att den vunnit test förvånar mig inte alls.
klar ren o fin bild som med lite tveakande förmodligen bara skulle bli bättre.
skulle vara kul att veta om den går att pixelmappa.

Postad 13 February 2008 - 20:05

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

• 893 inlägg
  • 0

Jaha, ingen ljud, då är den sortens kabel inte aktuell då man vill se på film via datorn!

Då är den traditionella scart och ljud kabeln enda alternativet till 37PFL7662D eller finns det andra alternativ?

Mvh
Morrie

Du kan dra en separat kabel för ljudet till TV eller förstärkare, så får du ljud även från datorn. DVI/HDMI är helt klart att föredra jämfört med t.ex. s-video/scart.

Postad 24 February 2008 - 14:05

Unregistered241397ab
  • Unregistered241397ab
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

klar ren o fin bild som med lite tveakande förmodligen bara skulle bli bättre.
skulle vara kul att veta om den går att pixelmappa.

Nog blir bilden riktigt fin med en kalibrering, men svärtan är fortfarande inte svart... Men det är endast i filmer som t.ex. Sagan om Ringen eller liknande som man kan störas. Vid vanligt TV-tittande så är det OK.
Pixelmappning verkar inte vara en möjlighet på denna maskin.

Postad 24 February 2008 - 14:10

Unregistered241397ab
  • Unregistered241397ab
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

Jag är också väldigt intresserad av denna TV! Har sett den i butik och den verkar riktigt bra med en DVD-spelare inkopplad. När jag bad de att byta till en valigt kanal så var bilden sisådär, försäljaren sa att det var inställningar m.m. men det vetefan.

Men med den designen, det priset(9.998:- onoff) och full HD så verkar den vara bra. Dock är det tråkigt att ingen "har" den och som kan berätta mer om den.

Såg även att många onoff butiker inte har kvar den i sortiment enligt deras lagerstatus. När kom denna ut på marknaden egentligen?

Bild via analogt nät är faktiskt riktigt bra. Visst 37 " är lite för stort för att se toppen ut, men det funkar. Via en Digitalbox och scart så närmar det sig toppen.
Jag tolkar Philips hemsida som att den har kommit i höstas, (strax innan den testades i Råd och Rön)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.