Navigon 2100 (Norden)
58 svar till detta ämne
Postad 08 November 2007 - 09:20
Unregistered7b66ec4a
-
Unregistered7b66ec4a
-
Användare
-
-
131 inlägg
Hej
Jag undrar om det är någon som har sett denna eller provat den. Funderar på att investera då man kan ta den på volvokortet, men man vill ju inte köpa nått som inte är bra. Går den att jämföra med Tomtom one xl nordic tex. Är det lätt att få tag i "uppdateringar" mm.
Skriv allt ni vet.
TACK
MVH Kpt Kirk
Postad 11 November 2007 - 13:40
Unregistered7b66ec4a
-
Unregistered7b66ec4a
-
Användare
-
-
131 inlägg
Ingen som testat denna modell???
Postad 12 November 2007 - 17:41
ceciliap
-
ceciliap
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Hej!
Köpte den förra veckan och lekte med den i helgen när vi var på långtur så jag har inte använt den så mycket.
Jag letade efter en billig och "enkel" GPS med inbyggd TMC och hade mammas Navigon T7000 och brorsans PackardBell Compasseo 500 som referens (enda jag sett/använt) Gillade Navigons navigering och brorsans menysystem och 2100:an tycks ha fått det bästa av dom två. Fördel att TMC-antennen är integrerad i laddkabeln (och är gratis). Dessutom är hela manicken rätt snygg att titta på.
Det var bara 2 saker jag hade invändningar mot innan köpet: inga egna POI vilket medförde ouppdaterade fartkameror. Men, om man vill kan man ju skaffa programvara för att fixa POI (ca 300kr) och fartkameror kan man prenumerera på från Navigon för 299kr/år.
Kartan ska vara den nyaste (2007-Q2) vad jag läst mig till men nyöppnade delen av E4:an ovanför Uppsala fanns inte med (dock verkade GPS:en köpa att vi hade någorlunda koll på vad vi pysslade med därute i gråzonen och nöjde sig med att bara ge oss några förslag på hur vi skulle komma "rätt" igen
Det lär finnas en uppdaterad version av programvaran att hämta hem men jag vet vad den innehåller (fast jag tvivlar ju på att E4:an ingår i den)
Det finns en dansk hemsida, www.navigon-user.com, där dom har testat Europaversionen (2110) och dom var väldigt nöjda med den. (Man måste registrera sig för att läsa testet/forumet men det är gratis, dom första 60minutrarna har man full tillgång till sidan men sedan spärras vissa delar för icke-betalande)
Summa summarum, jag vet inte om det är den bästa GPS:en men jag är nöjd med den iallafall. Ångrar inte att jag köpte den.
Lycka till med funderandet!
/Cecilia
Redigerat av ceciliap, 12 November 2007 - 17:42.
Postad 14 November 2007 - 11:01
Unregistered7b66ec4a
-
Unregistered7b66ec4a
-
Användare
-
-
131 inlägg
Tack för svaret. Köper nog 2100 idag.
Postad 17 November 2007 - 16:07
mindblow
-
mindblow
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Hej!
Är också sugen på en, så du får gärna komma med lite kommentarer om dina tankar.
Postad 18 November 2007 - 09:51
Unregistered7b66ec4a
-
Unregistered7b66ec4a
-
Användare
-
-
131 inlägg
Hej
Har nu provat en Navigon 2100 några dagar.
+ Snygg
+ kalkylerar snabbt
+ bra menyer
+ bra kartor
+ lättanvänd
+ Lätt att uppgradera via Navigon
+ TMC integrerat i laddkabel
+ Har fartkameror mm sk POI färdiginstallerat.
+ Bra fäste på rutan.
- Kostar att uppgradera via Navigon, ex fartkameror
- svårt att hitta uppgraderingar på nätet, (för mig ialla fall, fattar inte hur man gör)
- Skulle vilja ha fler POI men se ovan.
Summa summarum: Jag ska byta den till en tomtom one XL pga att då kan min svåger hjälpa mig med uppdateringar. Dock verkar det vara ett nerköp då den enligt specar verkar vara lite långsammare, ingen TMC mm. Dock är ju tomtom stora och det finns mycket uppgraderingsmöjligheter gratis. Hade jag fattat hur man gör och hittat mer uppgraderingar hade jag behållt den, men jag är inte så insatt i gps:ar. Har ej tid för tillfället att läsa på heller.
Slutsats: Om man inte bryr sig om uppdateringar, eller vet hur gör, då skulle jag köpa denna Navigon då den fungerar snabbt och bra samt är skitsnygg (liknar min pioneer plasma fast lite mindre).
Kom ihåg att detta är mina personliga åsikter och smaken är ju delad...
MVH Kpt Kirk
Postad 18 November 2007 - 11:28
ceciliap
-
ceciliap
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
- Kostar att uppgradera via Navigon, ex fartkameror - svårt att hitta uppgraderingar på nätet, (för mig ialla fall, fattar inte hur man gör) - Skulle vilja ha fler POI men se ovan.
Vad menar du med uppgraderingar ? Programvaran eller fartkamera/kartor/POI ? Programvaran uppdaterar man genom att först installera programvaran Navigon Fresh (hämtas hos Navigon) på sin dator och sen sköter man backup/uppgradering via programmet. Om jag fattat det hela rätt så sker fartkamerauppdateringen oxå via Navigon Fresh. Men det kostar som sagt (fast fartkamera via TomTom kostar oxå har jag för mig). Kartuppdateringar kan man nog oxå göra här, åtminstone ser det ut så när man kollar Navigon Fresh. POI (och då även fartkameror man hämtar på nätet) har jag ingen koll på mer än att man använder programmet POI Warner. Har ingen aning om hur det går till för jag har inte haft behov av fler POI än. Men som jag sa innan, 2100 passar mig men det finns ju en hel uppsjö av GPS:er därute. Eftersom du har TomTom-ägare i närheten så kanske en TomTom passar dig bättre för då kan du få tips/råd därifrån. Synd bara att du först fick köpa en Navigon innan du hittade rätt... Lycka till med bytet! /Cecilia
Postad 19 November 2007 - 19:32
Unregistered7b66ec4a
-
Unregistered7b66ec4a
-
Användare
-
-
131 inlägg
- Kostar att uppgradera via Navigon, ex fartkameror - svårt att hitta uppgraderingar på nätet, (för mig ialla fall, fattar inte hur man gör) - Skulle vilja ha fler POI men se ovan.
Vad menar du med uppgraderingar ? Programvaran eller fartkamera/kartor/POI ?
Programvaran uppdaterar man genom att först installera programvaran Navigon Fresh (hämtas hos Navigon) på sin dator och sen sköter man backup/uppgradering via programmet.
Om jag fattat det hela rätt så sker fartkamerauppdateringen oxå via Navigon Fresh. Men det kostar som sagt (fast fartkamera via TomTom kostar oxå har jag för mig). Kartuppdateringar kan man nog oxå göra här, åtminstone ser det ut så när man kollar Navigon Fresh.
Hej igen Tack för svaret. Navigon fresh funkade utmärkt och uppgradera program varan också. Dock såg jag att kamerorna kostade om jag ville uppdatera via Navigon fresh... Nu vill jag inte betala mer och vill ändå ha de senaste kamrorna. Därför vill jag byta då jag inte förstår hur man gör med en Navigon (eller någon annan). Men svågrarna kan. Därav bytet. Tycker dock att Navigonen var bra och ffa skitsnygg. Att byta går bra, har redan pratat med säljaren och han håller på att ta in en tomtom one xl. MVH Kpt Kirk
Postad 23 November 2007 - 08:19
Unregistered7b66ec4a
-
Unregistered7b66ec4a
-
Användare
-
-
131 inlägg
Det blev en tomtom one XL europe för 1995 kr. Tyckte det var ett hyfsat pris, eller.
Postad 23 November 2007 - 15:19
mindblow
-
mindblow
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Den ser också riktigt fin ut, funderade också på den. Ligger i min prisklass.
Men det jag saknar är inbyggd TMC. Tror jag satsar på Navigon´en.
Postad 27 November 2007 - 20:17
HkanW
-
HkanW
-
Veteran
-
-
2153 inlägg
Är ni fortfarande nöjda med Navigonen?
Tänkte köpa en till föräldrarna i julklapp!
Hur är användarvänligheten?
Postad 28 November 2007 - 19:54
jocker75
-
jocker75
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Vi har en 2100 som vi håller på att prova i våra servicebilar i Sthlm. Enda riktiga felet hitills är att den inte "hittar" i Slussen (Sthlm), kommer man ner från Katarinav och skall vidare till tex Solna visar den att man skall kunna svänga höger inne i Slussen och därigenom ta sig ner under Slussen för att ta sig upp på Centralbron! Väldigt irriterande då vårt företag ligger på Södermalm... Mvh: Jocke
Postad 29 November 2007 - 08:57
NAVIGON Sverige
-
NAVIGON Sverige
-
Användare
-
-
190 inlägg
Hej på Er,
Trevlig liten tråd det här.
Skall försöka reda ut några av frågorna ovan.
Vad gäller fartkamera uppdteringar och POIs så finns det två sätt att gå till väga.
Det finns två sätt att uppdatera fartkameror.
1. Installera NAVIGON Fresh på din PC. Detta hittar du på www.navigon.com Det är ett litet program som du enkelt använder för att hålla din NAVIGON gps uppdaterad. Programmet är mycket lättanvänt och tar ej mycket plats på datorn. Naturligtsvis är allt på Svenska.
Här kan du bla uppdatera och köpa nya kartor till din GPS. (Nu har ju 21xx den senaste kartan som finns för tillfället från Navteq. Q2-2007. Så det behövs ju inte.
Dessutom kan man uppgradera sin 21xx så att den får NAVIGONs unia funktion Reality View vilket underlättar körningen än mer.
Vad gäller fartkameror så är även det materialet väldigt uppdaterat, men det kan ju av tekniska skäl inte vara det absolut senaste materialet iom att det installerades en fil på fabriken när enheten producerades. Senare än så kan det ju inte vara.
Men, på Fresh kan du enkelt prenumerera på uppdateringar. Det kostar 299:- för 12 månader. Det släpps en uppdatering i månaden. Anledningen till att Vi tar betalt är därför att Vi köper in en databas av ett företag som endast jobbar med det här. På så vis får du ett mycket bra material som tex inte varnar för kameror på bägge sidor av vägen. Migveteligen varnar bla TomToms nya GPSer för kamerorna på båda sidor av vägen, vilket är mycket irriterande. (Jag kan ha fel men det vari varje fall så på de maskiner jag testkört)
2. Det andra sättet är att på www.poiwarner.de eller www.navigon-user.com ladda hem programmet Poi Warner och installera på din GPS. Detta är inget program NAVIGON står för utan är tredje parts. Tror det kostar ca 29 E. När du väl har det kan du ladda hem vilka kamera databaser du vill på nätet som är gratis och installera. Även skapa egan POIs och så vidare.
Mvh
NAVIGON Sverige
Postad 29 November 2007 - 09:01
NAVIGON Sverige
-
NAVIGON Sverige
-
Användare
-
-
190 inlägg
@ Jocker75
Det problem du beskriver vid Slussen (sthlm) låter för mig som ett fel i kartmaterialet. (Utifrån din beskrivning)
Jag har vidarebefordrat din beskrivning till Navteq och bett dem kolla upp problemet.
Om det enligt dig inte är ett fel i kartmaterialet så säg gärna till, och eventuellt ge en lite exaktare beskrivning av problemet. Gärna start adress samt destination så att jag kan se felet i"simulerings" läget.
Tack på förhand!
Mvh
NAVIGON Sverige
Postad 29 November 2007 - 15:39
jocker75
-
jocker75
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
@ Jocker75
Det problem du beskriver vid Slussen (sthlm) låter för mig som ett fel i kartmaterialet. (Utifrån din beskrivning)
Jag har vidarebefordrat din beskrivning till Navteq och bett dem kolla upp problemet.
Om det enligt dig inte är ett fel i kartmaterialet så säg gärna till, och eventuellt ge en lite exaktare beskrivning av problemet. Gärna start adress samt destination så att jag kan se felet i"simulerings" läget.
Tack på förhand!
Mvh
NAVIGON Sverige
Hej! Kul att ni hittat hit! Prova att lägga in "Katarinav 20" med destination "Solna" så får du felet med att den vill snurra höger runt så att man skall komma ner under Slussen... Tele Atlas (TomTom) har inte "Slussbuggen". Är detta något som man kan gå ut med som en gratis "justering" av kartan? Ganska alvarligt fel med tanke på att Slussen har sett likadan ut i ett antal år... När du ändå är på tråden passar jag på att fråga hur man kommer in i Win CE på 2100:an? Det är enklare på 3100:an.  Mvh: J
Postad 30 November 2007 - 17:22
Volvis
-
Volvis
-
Forumräv
-
-
709 inlägg
Det jag saknar (på dom flesta navigatorer) är en bra zoomfunktion. Själv kör jag med Destinator då jag tycker dom tillhör dom bästa på att behålla informationen oavsett zoomläge.
Tex om man ska åka långt vill jag se "långt fram" med bibehållen information på skärmen, typ städer,hålor osv.
Än så länge har jag inte hittat något program som gör det lika bra som Destinator. Dom flesta tappar informationen på skärmen vid ganska kort utzoomning.
Har varit lite intresserad av Navigon men saknar att man inte kan testa programvaran lite mer på er Hemsida.
All demo visas med 3D vilket jag ALDRIG använder  Mitt förslag är att ni borde ha en demo som man kan leka med själv, gör olika inställningar osv för att se hur den ser ut i verkligheten.
/Fredrik
Postad 03 December 2007 - 14:30
_tompa_
-
_tompa_
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Hej! Dessutom kan man uppgradera sin 21xx så att den får NAVIGONs unia funktion Reality View vilket underlättar körningen än mer.
Är denna uppgradering kostnadsfri? Om inte, vad kostar det isåfall? /Tomas (försöker välja gps)
Postad 03 December 2007 - 18:39
Volvis
-
Volvis
-
Forumräv
-
-
709 inlägg
Hej!
Dessutom kan man uppgradera sin 21xx så att den får NAVIGONs unia funktion Reality View vilket underlättar körningen än mer. Är denna uppgradering kostnadsfri? Om inte, vad kostar det isåfall?
/Tomas (försöker välja gps)
280:- enl deras Hemsida vet inte om denna länk funkar men testar http://www.navigon.c...consumer/addons
Postad 03 December 2007 - 19:27
_tompa_
-
_tompa_
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Ah tackar, det har jag missat.
Postad 07 December 2007 - 13:29
_tompa_
-
_tompa_
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Är det någon som vet om man kan köra med ett 4gb SDHC kort i 2100:an? Isåfall vilket?
Har läst en del på olika forum och det verkar som att vissa modeller/märken funkar medan andra inte gör det, lite smått förvirrande.
Hittade ett inlägg där någon köpt till europakartan och då får man med ett 2gb vanligt sd-kort men där endast 18mb är ledigt utrymme, det känns lite trångt.
/Tomas
Postad 09 December 2007 - 21:41
MattiasN
-
MattiasN
-
Användare
-
-
150 inlägg
Jag har inte sett tillräckliga motiv för att lägga flera tusen kronor på en navigator som man bara har nytta av några gånger i månaden, men nu när jag såg att man kan få en Navigon 2100 med TMC-mottagare för runt 2000 kr blev ett GPS-köp lite mer intressant eftersom jag dagligen kör till och från jobbet genom Göteborg. Frågan är dock hur bra TMC-funktion i Navigon 2100 fungerar? Hur snabbt uppdateras den efter att en trafikstockning/olycka har inträffat? Alltså, hinner man verkligen dra nytta av funktionen vid körning till/från jobbet eller dröjer det en betydande stund innan man "varnas" för köer? Och hur varnas man?
Postad 10 December 2007 - 15:53
LoA
-
LoA
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Jag köpte en 2100 häromdagen men är tveksam till hur pass bra TMC egentligen är. Jag har ännu inte haft möjlighet att prova i rusningstrafik men hoppas på att kunna kolla detta imorgon, undrar om verkligen vanliga rusningsköer kommer med??
Går man in på www.trafiken.nu så finns ju informationen om hastighet på de större vägarna men är detta TMC?
Redigerat av LoA, 10 December 2007 - 15:54.
Postad 10 December 2007 - 18:49
Volvis
-
Volvis
-
Forumräv
-
-
709 inlägg
Tyvärr fungerar TMC ganska dåligt i Sverige, det fungerar bättre utomlands.
Anledningen är att dom lägger ut informationen från Radion för sent.
Kommer det upp att det inträffat en olycka kan det vara flera timmar sen olyckan hände o vägen är
redan "fri".
Postad 10 December 2007 - 19:12
MattiasN
-
MattiasN
-
Användare
-
-
150 inlägg
Det verkar som TMC-infon är kopplad till Vägverket. Jag klipper in nedanstående text från ett inlägg i en annat diskussionsforumstråd kring TMC: ----- 8< ----- På http://www.vv.se/tem...3____13606.aspx finns det för övrigt mer information. exempelvis: "Vägverket sänder ut informationen gratis till de som har mottagare i sina bilar, dygnet runt. RDS-TMC-meddelanden i Sverige omfattar: Trafikolyckor som rapporterats till Vägverket via SOS Alarm. Vägarbeten som påverkar trafiken, till exempel avsmalnande väg, hastighetsbegränsning eller max längd på fordon. Vägväder (oktober–april) med halkvarning, varning för snörök eller varning för modd och snö på vägen. RDS-TMC täcker Sveriges europa-, riks- och viktiga länsvägar (statliga vägar med nummer 4–399). I storstäderna täcks större gator av systemet." ----- 8< ----- // Mattias
Postad 12 December 2007 - 21:20
jocker75
-
jocker75
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Någons som listat ut hur man kommer in i Windows ce på 2100:an?
Postad 12 December 2007 - 22:25
MattiasN
-
MattiasN
-
Användare
-
-
150 inlägg
En fråga: Om jag köper Navigon 2100 med Norden-karta, men vill köpa till en Europa-karta i efterhand, väljer jag då "Europakarta version 2007/08 för Mobile Navigator 6 PDA" som finns på Navigons hemsida? Funkar förresten alla Navigons kartor som är för MobileNavigator6 till 2100-modellen, eller är det "specialkartor" för Navigor 2100?
// Mattias
Postad 13 December 2007 - 08:16
ceciliap
-
ceciliap
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
En fråga: Om jag köper Navigon 2100 med Norden-karta, men vill köpa till en Europa-karta i efterhand, väljer jag då "Europakarta version 2007/08 för Mobile Navigator 6 PDA" som finns på Navigons hemsida?
Nej, du väljer "Europe Map Release 2007/08 för Mobile Navigator 6 PNA" PDA-versionen är för handdatorer, PNA för gps:erna. Eller så lägger du till några hundringar och köper 2110, då får du ju Europa direkt.
Postad 13 December 2007 - 09:52
MattiasN
-
MattiasN
-
Användare
-
-
150 inlägg
ceciliap: Nu när de kör en kampanj på Navigon 2100 så är den över 600 kr billigare än 2110. Och eftersom jag antaglien inte kommer att behöva Europa-kartan så sparar jag nog de där hundralapparna tills det är aktuellt. :-)
Hur upplever du TMC-funktionen? Verkar GPS:en uppdateras snabbt med köbildningar så att man kan ha nån praktisk nytta av den?
Postad 13 December 2007 - 14:46
ceciliap
-
ceciliap
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
ceciliap: Nu när de kör en kampanj på Navigon 2100 så är den över 600 kr billigare än 2110. Och eftersom jag antaglien inte kommer att behöva Europa-kartan så sparar jag nog de där hundralapparna tills det är aktuellt. :-)
Hur upplever du TMC-funktionen? Verkar GPS:en uppdateras snabbt med köbildningar så att man kan ha nån praktisk nytta av den?
Ungefär så resonerade jag oxå - lär inte behöva Europa vad jag vet nu och isåfall kanske det kommit nya kartor så man får senaste Sverigekartan "på köpet"  Jag har inte testat varken navigatorn eller TMC så mycket (hittar ju rätt bra hemomkring och köbildningar är väl max 10 bilar vid rödljusen). När jag passerade Stockholm för 1,5 månad sen hade jag apparaten igång men blev inte riktigt klok på hur det funkade. Någon köbildning råkade vi dock inte ut för, bara lite vägarbeten och dom flöt på rätt bra vid 20-tiden. Minns inte om det syntes på kartan eller om man fick gå in på TMCmenyn - hmm, nu när jag tänker efter, undrar om det inte blev en symbol på kartan sen om man ville veta exakt vad det var fick man gå in och kolla på TMCmenyn. Men som sagt, har inte haft tillfälle att testa så mycket, får väl bli lite mer lek till nyår när vi passerar igen. Nåt måste man ju hitta på som passagerare...
Postad 13 December 2007 - 15:02
ceciliap
-
ceciliap
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Någons som listat ut hur man kommer in i Windows ce på 2100:an? 
Har inte testat och tar inget som helst ansvar för om det går tokigt men jag hittade följande på http://www.navigon-user.com:Lav en tom fil ved navn wince.reg og kopier den til roden af din 2110s SD-kort.
Genstart enheden. Du får nu to ikoner på skærmen: "My device" og "Recycle bin".
Dobbelt-klik ("dobbelt-tap") på My device og du er i en slags File explorer.
Hvis du vil ændre lydene (f.eks. DONG-lyden fra POI-Warner) skal du rulle ned i bunden af listen og starte ControlPanel (dobbelt-tap). Rul ned i bunden og start Volumes&Sounds. Vælg faneblad Sounds. Marker lyden "Exclamation" og i rullelisten forneden vælger du (None). Gør evt. det sammme for Defalt Sound (ellers får du den i stedet).
Når du skal have din Navigon tilbage skal du i Exploreren vælge Storage Card, markere filen wince.reg og derefter vælge File | Delete. Genstart enheden.
Farer du vild i skærmbillederne kan du "tappe" på den smalle grå linie forneden, så får du en taskbar. Ude til højre er der nogle vinduer, klik her og du får en liste over de aktive applikationer. Vælg fra listen.
Har du brug for et tastatur kan du i taskbaren klikke på tastaturikonen i feltet næstyderst til højre. Klik på "Keyboard".
Næste gang du vil lave øvelsen kopierer du Wince.reg over til dit SD-kort igen.
Postad 13 December 2007 - 16:24
LoA
-
LoA
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Har nu hunnit testa min 2100 några dagar....
För:
- snabb GPS (beror kanske mer på sirf3-chippet)
- snygg 3D-karta med loggor för POI (tex statoil, preem mm)
- bra menysystem (kanske t o m lite bättre än Tom Tom som jag haft innan)
- bra funktioner (t ex "vägspärr om x meter samt "besök POI på väg till destination)
Mot:
TMC är ju ett skämt, den hittar lite vägbyggen som funnits i flera månader men en olycka som uppstår och skapar köer rapporteras inte. Jag hade hoppats på att hastigheten i km/h skulle gå att ta del av men det var ju önsketänkande... lite synd eftersom informationen finns hos vägverket!!
Slutsatsen blir att jag gillar den men om man bara är ute efter TMC ska man fundera igen eftersom det är helkass, denna GPS borde säljas utan TMC för en 1000-lapp så hade det varit en hit!!
Postad 13 December 2007 - 19:07
MattiasN
-
MattiasN
-
Användare
-
-
150 inlägg
LoA: Intressant att du dissar TMC så hårt eftersom jag läst inlägg där folk prisat TMC. :-)Får man fråga i vilken stad eller län du bor i? Sen kan man ju också undra om TMC funkar olika bra på olika GPS:er. Nån som vet? Om inte TMC fungerar försvinner ett stort argument för mig att skaffa GPS eftersom jag inte är ute och kör på "okända vägar" så ofta att en GPS kan motiveras. :-(
Redigerat av MattiasN, 13 December 2007 - 19:09.
Postad 13 December 2007 - 22:47
LoA
-
LoA
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Jag bor i Stockholm och olyckan var på E4:an.... jag hoppas att det var tillfälligt och att jag har fel för om det skulle funka som det skulle kunna funka så vore det ju helt suveränt!!
Postad 15 December 2007 - 13:46
MattiasN
-
MattiasN
-
Användare
-
-
150 inlägg
Okej, om du bor i Stockholm så bör ju TMC-info sändas ut så ofta att du skulle ha märkt om det fungerar bra eller inte.
Jag har sett en demonstation av Mobile Navigator 6 på 5100. Används Mobile Navigator 6 på Navigon 2100, eller kan man överhuudtaget använda det på 2100? Och används i så fall samma kartmaterial till Navigon 2100 som till t.ex. Navigon 5100?
// Mattias
Postad 16 December 2007 - 11:28
Obskyr
-
Obskyr
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Jag har en 7000 Europa och mina föräldrar en en serie 71 men jag är förvånad varje gång jag uppdaterar dem. Det saknas ju konstant vägar som funnits i flera år.
Att nya dragningen av E4an saknas är katastrofalt. Dess dragning har varit känd hur länge som helst men den lyser med sin frånvaro.
Vet någon om det finns planer på att lägga till E4:ans dragning? den saknas ju till och med i Navtecs databas!
Postad 16 December 2007 - 21:32
MattiasN
-
MattiasN
-
Användare
-
-
150 inlägg
petterf: Ja, det är väldigt underligt (läs: skitdåligt) att en så stor och viktig väg inte lagts in i kartmaterialet. Men vägen är väl inte färdigbyggd och det är kanske därför den inte är med? Finns den med på andra GPS:ers kartmaterial, t.ex. de med TeleAtlas-kartorna?
Är det förresten betydande skillnader i kartvyn mellan din 7000T och dina föräldrars 71-serie? Dvs har kartorna/vyn fräschats upp nämnvärt på 71-serien? Jag funderar nämligen på att köpa en 7000T, men tvekar eftersom det kanske är bättre att välja en 2100 som har nyare kartvy (och dessutom är några hundralappar billigare).
Postad 16 December 2007 - 23:54
_tompa_
-
_tompa_
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Jag har köpt mig en 2100 nu och är hitills väldigt nöjd med den även om jag inte testat några längre sträckor/rutter ännu.
För att den ska vara så lite ivägen som möjligt i bilen har jag valt att sätta den till vänster om ratten och vill då ha den så långt ner på vindrutan som möjligt, men det är svårt eftersom usb-kabeln till laddaren ska sitta på undersidan som bekant... (hade ju inte varit fel att ha kontakten på baksidan istället)
Min fråga är om någon vet om man kan få tag på vinklade kontakter (mini-usb) eller nån slags adapter med vinklad kontakt så att jag kan sätta den i själva gps:en och sedan koppla på laddar-kabeln på den?
/Tomas
Redigerat av _tompa_, 16 December 2007 - 23:56.
Postad 19 December 2007 - 23:25
Obskyr
-
Obskyr
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Vet inte om TeleAtlas har den med. Men en väg som finns och brukas ska väl finnas med tycker jag.  71-serien ser mera ut som en 7k med nytt 'skin' bara. Den har ju fler funktioner för telefon, av/påfartsvägar mm men annars var det ingen skillnad tycker jag. petterf: Ja, det är väldigt underligt (läs: skitdåligt) att en så stor och viktig väg inte lagts in i kartmaterialet. Men vägen är väl inte färdigbyggd och det är kanske därför den inte är med? Finns den med på andra GPS:ers kartmaterial, t.ex. de med TeleAtlas-kartorna?
Är det förresten betydande skillnader i kartvyn mellan din 7000T och dina föräldrars 71-serie? Dvs har kartorna/vyn fräschats upp nämnvärt på 71-serien? Jag funderar nämligen på att köpa en 7000T, men tvekar eftersom det kanske är bättre att välja en 2100 som har nyare kartvy (och dessutom är några hundralappar billigare).
Postad 21 December 2007 - 19:36
Volvis
-
Volvis
-
Forumräv
-
-
709 inlägg
Jag har köpt mig en 2100 nu och är hitills väldigt nöjd med den även om jag inte testat några längre sträckor/rutter ännu.
För att den ska vara så lite ivägen som möjligt i bilen har jag valt att sätta den till vänster om ratten och vill då ha den så långt ner på vindrutan som möjligt, men det är svårt eftersom usb-kabeln till laddaren ska sitta på undersidan som bekant... (hade ju inte varit fel att ha kontakten på baksidan istället)
Min fråga är om någon vet om man kan få tag på vinklade kontakter (mini-usb) eller nån slags adapter med vinklad kontakt så att jag kan sätta den i själva gps:en och sedan koppla på laddar-kabeln på den?
/Tomas
Jag hade precis samma problem som du, jag köpte denna http://cgi.ebay.com/...1QQcmdZViewItemHar sökt som en galning efter den här typen av laddare och hittade den av en slump på ebay.
Postad 22 December 2007 - 01:50
Unregisteredc9fa9ae7
-
Unregisteredc9fa9ae7
-
Användare
-
-
185 inlägg
Finns det nån form av röststyrning på den här modellen? Så att jag tex kan trycka på en knapp och sen säga "Trastvägen" så guidas jag dig? (Förutsatt att jag spelat in när jag säger "Trastvägen" innan förstås)
Vad är annars skillnaden mellan den här och 7100 eller 7110?
Postad 22 December 2007 - 20:32
PS
-
PS
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Hej!vill ladda senaste fartkameror
Harhaft en 2100 någon månad nu,tänkte ladda ner POI Warner 3 ....funkar att tanka ner till datorn,nen när man ska ladda till minnet (har läsare i datorn/bärbar)får jag felmedellande......någon som laddat 2100.an med POI .....har Windows Vista om det spelar någon roll....?!
tacksam för hjälp....vill ju ladda senaste fartkamerorna...
//Peter
Postad 25 December 2007 - 16:35
jocker75
-
jocker75
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
/Tomas[/quote] Jag hade precis samma problem som du, jag köpte denna http://cgi.ebay.com/...1QQcmdZViewItemHar sökt som en galning efter den här typen av laddare och hittade den av en slump på ebay. [/quote] Bra grej men synd att man sumpar TMC...
Postad 26 December 2007 - 19:29
Volvis
-
Volvis
-
Forumräv
-
-
709 inlägg
Ja, tappar man TMC funktionen med denna laddare är den ju INTE bra
men om man som jag inte har TMC är den KANOOOON
Redigerat av Volvis, 26 December 2007 - 19:29.
Postad 25 January 2008 - 22:44
_tompa_
-
_tompa_
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Är jag helt snurrig eller ska inte denna enhet ha text-to-speech? Alltså så att den även läser upp gatunamn.. Det framgår här om man läser, men jag får inte fram det: http://navigonusa.com/products/2100/Tomas
Postad 27 January 2008 - 11:06
Toneloc
-
Toneloc
-
Användare
-
-
102 inlägg
Är jag helt snurrig eller ska inte denna enhet ha text-to-speech? Alltså så att den även läser upp gatunamn..
Det framgår här om man läser, men jag får inte fram det: http://navigonusa.com/products/2100
/Tomas
Som jag har förstått så har USA-modellerna detta men det har ännu inte kommit på europa-modellerna, det är likadant med 7100/7110 den har text to speech i USA men inte i europa. Vet inte om det kommer på europa-modellerna men man kan ju hoppas.
Redigerat av Toneloc, 27 January 2008 - 11:07.
Postad 28 January 2008 - 19:19
_tompa_
-
_tompa_
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Ja det stämmer tydligen.. fick det bekräftat från deras support: Text to speech finns endast i USA inte i Europa. Navigon USA och Navigon Europa är två olika företag, var och en har sin egen mjukvara och gör sina egna beslut. Mjukvaran man köper i USA är inte kompatibel med apparaterna som säljs i Europa och vice versa, fast apparaterna har samma namn. Varför, kan vi tyvärr inte säga.
Redigerat av _tompa_, 29 January 2008 - 12:27.
Postad 21 April 2008 - 00:46
hackeman
-
hackeman
-
Rookie
-
7 inlägg
Hej, Behöver köpa mig en GPS med kartor över Nordamerika innan torsdag, och är inne på 2110. Fungerar dessa kartor till 2110? http://www.navigon.c...ucts/1/map/1174Och vad är det för skillnad på 2110 och 2110 Max?
Postad 06 June 2008 - 18:16
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Vad menar du med uppgraderingar ? Programvaran eller fartkamera/kartor/POI ?
Programvaran uppdaterar man genom att först installera programvaran Navigon Fresh (hämtas hos Navigon) på sin dator och sen sköter man backup/uppgradering via programmet.
Om jag fattat det hela rätt så sker fartkamerauppdateringen oxå via Navigon Fresh. Men det kostar som sagt (fast fartkamera via TomTom kostar oxå har jag för mig). Kartuppdateringar kan man nog oxå göra här, åtminstone ser det ut så när man kollar Navigon Fresh.
Hej igen Tack för svaret. Navigon fresh funkade utmärkt och uppgradera program varan också. Dock såg jag att kamerorna kostade om jag ville uppdatera via Navigon fresh... Nu vill jag inte betala mer och vill ändå ha de senaste kamrorna. Därför vill jag byta då jag inte förstår hur man gör med en Navigon (eller någon annan). Men svågrarna kan. Därav bytet. Tycker dock att Navigonen var bra och ffa skitsnygg. Att byta går bra, har redan pratat med säljaren och han håller på att ta in en tomtom one xl.
MVH Kpt Kirk
Jag trodde diskussioner angående piratkopiering var förbjuden i det här forumet. Du vill alltså ha något som kostar pengar utan att betala för det. Stöld/piratkopiering alltså....lågt...
Postad 07 June 2008 - 16:33
hane36
-
hane36
-
Rookie
-
1 inlägg
Reality view ? Är det värt att uppgradera till den funktionen ?
Finns det någon som kan rekomendera ?
Hur ser man vilken kart-version som är inlagd ?
Postad 13 June 2008 - 11:23
Robert_J
-
Robert_J
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
För er med Volovokortet säljs nu denna för 995 i Volvobutikerna (mellan 15/6 - 15/7). Då det är "mobil kommunikation" kan köpet delas upp räntefritt i 12 månader (83 kr/mån). Beställde en då den kan vara bra att ha inför semesterresandet.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|