Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skall göra signalkabel - behöver lite hjälp och tips

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 November 2007 - 11:21

Chopha
  • Chopha
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0
Tja,

Har några meter teflonisolerad silvertråd (0,5mm) och jag har tänkt slänga ihop en signalkabel åt mig själv.
Har funderat lite och jag har två frågor jag önskar få hjälp med.
1.Är det en smart idé att göra en fyrfläta (som Svalander) och låta två utav de fyra ledarna vara skärm, eller påverkar det signalkvaliteten att låta skärmen ligga så tätt inpå signalledaren? Eller är det bättre att löda en skärmstrumpa på kontaktens skärm?

2. Blir det någon skillnad till det bättre rent ljudmässigt ju fler ledare jag använder (större kontaktyta) i en signalkabel mellan cd och förstärkare? Ledarna är i detta fall 0,5mm i diameter.

Tack
/Chopha

Redigerat av Chopha, 25 November 2007 - 21:55.

Postad 07 December 2007 - 17:44

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
I en lågnivåkabel är det många som sattsar på så lite kabel area som möjligt då det tydligen ska främja ett fint flöde i diskanten och att ljudet blir luftigare.
lite grövre blir det lite mer kött på benen, men kan ( om man har otur ) tappa kontur och nyansering i diskanten.
Att sattsa på det förstnämda brukar ge bässt resultat, då ljudet annars kan upplevas som burkigt och instängt.

Om det ska vara till en RCA kontakt så hadde jag sattsat på 4-fläta med alla 4 st kopplade som ledare, sedan dragit en strumpa på dom.
Strumpan ansluter jag sedan till "minus" i RCA kontakten i ena änden, i den änden där det är tängt signalen ska "komma ifrån"
Om det ska bli en XLR kabel så hade jag gjort en fläta med 3-st ledare. på den hadde jag lagt en strumpa och anslutit på samma sätt, men på GNDn i stället för på( - )ledaren.

Postad 10 December 2007 - 12:34

Chopha
  • Chopha
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0
Jag tackar för svaret!

Jo det är en RCA jag tänkt göra och inte XLR (tyvärr).
Då undrar jag som följd vilken sorts fläta jag skall "köra på"?
Den klassiska fyrflätan som herr Svalander använder är ett alternativ - men jag har fått för mig att den ökar "kapitansen" (rätta mig om jag har fel) i kabeln, och det är ju inte så bra.
Eller ska jag göra en vanlig flat fläta utav de fyra ledarna?

Jag har även sett en alternativ metod att göra signalkabel som faktiskt verkar bättre.
Den går ut på att linda två isolerade ledare likt en spiral runt en bas av teflonslang - då med någon centimeter ledarna mellan - aka "Double Helix". Detta för att få så låg kapitans som möjligt.
Det känns som om att en sådan kabel känns mer gedigen än den klassiska "fyrflätan" om man efteråt drar en skärmstrumpa ovanpå som skärm.
Vad tror ni?
http://www.venhaus1....erconnects.html

/Christopher

Postad 23 December 2007 - 23:01

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Bara för dig att läsa på och sedan avgöra hur du ska göra.
Jag har bara provad Svalander 4-fläta och tycker att den är mycket bra, men sedan så finns det säkert bättre alternativ :)
du kan ändå prova en 3-släta, alltså en vanlig fläta !
Dom ska tydligen vara mycket bra, men som sagt har ingen egen erfarenhet av dom, utan bygger mina utalanden i detta fallet på enbart saker som jag läst/hört

Postad 23 December 2007 - 23:04

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Upp till dig om du vill göra en 4- fläta/ 3-fläta eller den andra varianten som du hadde hittat,
Men jag tycker att den lät lite skum, undrar om inte den där konstruktionen bode ge onödigt hög induktans + att jag tycker inte att kapacitansen borde bli specielt låg av det där.
Men som sagt, bara att läsa på och sedan bestämma sig

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.