Stativare eller golvhögtalare?
60 svar till detta ämne
Postad 08 November 2007 - 11:28
Ace of spades
-
Ace of spades
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Hej på er!
Ny på forumet men har surfat omkring som gäst ganska länge.
Min fundering: Har skaffat mig en onkyo 9211 förstärkare som jag är helnöjd med. Nu är det nog dags att uppgradera mina gamla prosonhögtalare. Undrar vad som är att föredra, stativhögtalare eller golvhögtalare. Kommer ju uteslutande att användas till musiklyssning och då är det främst rock/hårdrock. Har kikat på Dynavoice s6 och Dynavoice f6. Undrar om man kan få kommentarer och åsikter om vilket som är att föredra, stativare eller golvare?
Postad 08 November 2007 - 11:46
Unregistered1d33b6c9
-
Unregistered1d33b6c9
-
Användare
-
-
244 inlägg
Har inte lyssnat på just dessa högtalarna men rent generellt brukar golvhögtalare ha lite djupare bas pga större lådvolym. Har du en sub så går det utmärkt att ha stativare. Med tanke på musikgenre så kanske golv passar dig bättre?
Postad 08 November 2007 - 12:13
Ace of spades
-
Ace of spades
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Tackar för svar. Finns det förslag på några golvare som passar onkyon bra?
Postad 08 November 2007 - 12:46
Ace of spades
-
Ace of spades
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Ingen som kan komma med förslag på baskraftiga stativare(snyggt!) eller spelglada golvare till en onkyo 9211, är fasligt trött på mina twin 716. Inte speciellt rappa om man säger så. Budgeten är väl runt 2500, men billigare är ju alltid bra.
Postad 08 November 2007 - 14:22
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Infinity Primus och Dynavoice M-65 är två av dom mer omtyckta i din prisklass.
Postad 08 November 2007 - 14:41
Heron
-
Heron
-
Veteran
-
-
1800 inlägg
Det finns mycket fynd på beg-marknaden om du är intresserad av det.
Postad 08 November 2007 - 15:08
pechas
-
pechas
-
Lärjunge
-
-
387 inlägg
SNygga stativare. podspeakers minipods. bra ljud grym design
Postad 08 November 2007 - 16:49
Ace of spades
-
Ace of spades
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Tack för förslagen, detta är ett grymt forum med många kunniga och intresserade filurer. Detta om stativare och golvare är ju väldigt personligt förstår jag, har ofta läst att man ska lägga pengar på dyrare stativare istället för ordinära golvare. Vad kommer det sig, och räknas alltid en sub in då?
Postad 08 November 2007 - 22:56
Ace of spades
-
Ace of spades
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Ingen som har en åsikt om det här med dyrare stativare gentemot ordinära golvare?
Postad 09 November 2007 - 01:15
Apinator
-
Apinator
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Jag hade definitivt satsat på stativare för dom pengarna, men tyvärr inte ens med stativare kommer man till himlen med ett par stativare inom given budget. Hade jag varit som dej hade jag sparat ihop lite pengar till och köpt schyssta stativare.
MVH
Postad 09 November 2007 - 14:59
Ace of spades
-
Ace of spades
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Någon som har Dynavoice s6 som frontar och kan säga hur de låter med musik?
Postad 09 November 2007 - 15:12
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Boomigt. Nä dom är helt okey som frontar, man kanske får en och anan puckel men deom är helt okey.
M-65 är ett bättre alternativ som ren front.
Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 09 November 2007 - 15:13.
Postad 09 November 2007 - 15:22
letmefly
-
letmefly
-
Veteran
-
-
2258 inlägg
Bor du i Stockholm tror jag det bästa ljudet i prisklassen skulle komma från mina Mordaunt Short 908 som för närvarande huserar i källarförådet...
Postad 09 November 2007 - 19:41
Ace of spades
-
Ace of spades
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Vet att m-65 blir bättre, men har inte världens största vardagsrum och nej bor tyvärr inte i stockholmsområdet. Tack för inputen widescreen och letmefly, rock on!
(Undrar fortfarande varför så många rekomenderar att man ska lägga kosingen på bra stativare?)
Postad 09 November 2007 - 19:46
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Ja men en bra stativare hittar du först om du kanske har en budget på c:a 3500kr.
Under det är det inget man direkt höjer ögonbrynen åt dessvärre. Kolla beggat om du kan hitta Monitor Audio Bronze billigt, då är det klart bättre än nytt.
Edit: Vill du köpa nytt så satsa på Audio Pro Level 03. Den är iof riktigt bra.
Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 09 November 2007 - 19:47.
Postad 09 November 2007 - 20:12
Ace of spades
-
Ace of spades
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Audio pron var ju löjligt snygg iallafall. Den får gott omdöme med ser jag, frågan är väl bara hur rockigt det låter men det får undersökas. Skulle passa bra estetiskt i vårt avskalade v-rum. Lite tyngd hade de också, positiv till dessa.
Postad 09 November 2007 - 20:23
Ace of spades
-
Ace of spades
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Impedans 4 på level 03 och 6 på bronze, har det någon betydelse med onkyon, vill ju gärna att den ska prestera så bra som den kan. Annars var de ju ganska lika till utseendet. Någon som kan hjälpa till med ljudskillnader.
Postad 09 November 2007 - 20:48
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Onkyon lär fungera ypperligt med Audio Pro.
Lägsta impedans är 4,2om och inga större problem, känsligheten 89dB och snäll fas på det.
Bara att tuta och köra. Se till att få riktiga stativ till dom bara.
Postad 09 November 2007 - 21:40
Jaded
-
Jaded
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Vill bara säga att personligen så föredrar jag golvare framför stativare. Min bror köpte för att tag sedan ett par Dali Ikon 2 or å visst det är ju bra tryck i dom för att vara så små. Men det blir ju aldrig som ett par golvare.
Och detta med att kompletera med en sub när man bara ska lyssna på musik i dom har jag aldrig förstått grejen med är det inte bättre att satsa dom pengarna på ett par golvhögtalare med bra tryck i från början då.
Men det är ju min högst personliga åsikt.
Postad 09 November 2007 - 21:46
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Skillnaden är väl att man kan lägga mer pengar på element och låda, filter osv på en tvåvägare.
Vidare får man lägre baffeldiffraktion och egenresonans i en liten högtalare än en stor för samma peng.
Köp stativare för hela budgeten och köp till subwoofer när ekonomi tillåter skulle jag vilja säga.
Jag fattas inte bas när jag spelar på mina stativare. Snarare att jag får en bas som verkligen sitter som en smäck och aldrig låter entonig.
Nu kör jag förvisso inte mycket techno men väl Metallica, det är många hårdrocksrävar som fått se sina hjältar på ett helt nytt sätt via min anläggning.
Mitt rum hjälper till en del förvisso men Låtar som One med Metallica blir nästintill fysiska.
Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 09 November 2007 - 21:50.
Postad 09 November 2007 - 21:48
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Skulle du trådskaparen välja att lägga hela budgeten på en stativare vinner du mer än att köpa en subwoofer till i detta skedet. Det är ett jag sätter min pension på.
Förstärkaren du valt räcker en bra bit upp på stegen så det är bara att kasta på det som tycks passa.
Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 09 November 2007 - 21:49.
Postad 09 November 2007 - 22:30
Jaded
-
Jaded
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Skillnaden är väl att man kan lägga mer pengar på element och låda, filter osv på en tvåvägare. Vidare får man lägre baffeldiffraktion och egenresonans i en liten högtalare än en stor för samma peng.
Köp stativare för hela budgeten och köp till subwoofer när ekonomi tillåter skulle jag vilja säga. Jag fattas inte bas när jag spelar på mina stativare. Snarare att jag får en bas som verkligen sitter som en smäck och aldrig låter entonig.
Nu kör jag förvisso inte mycket techno men väl Metallica, det är många hårdrocksrävar som fått se sina hjältar på ett helt nytt sätt via min anläggning.
Mitt rum hjälper till en del förvisso men Låtar som One med Metallica blir nästintill fysiska.
Okej vad kör du med för stativare och kör du med en sub?? Ja techno vet jag inte mycket om jag lyssnar uteslutande på hårdrock. Nu är ju inte jag någon stor hifi fantast som lägger allt jag äger och har på min stereo men jag tycker det är kul med Hifi prylar. Jag kör ju Nad och C-V å det är väl inte det mest välljudande på marknaden.
Postad 09 November 2007 - 22:34
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Stativarna är Audiovector M1 Signature och förstärkaren S.A.T Amplifix.
Upplever du inte hårdrock som väldigt vasst på CV? eller musik över huvudtaget? Kan du ditta längre stunder och lyssna?
Nej ingen sub i dagsläget. Missar bottenoktaverna men det gör man med dom flesta CV med.
Jag har ju garanterat inte samma ljudtryck som dej, men min anläggning är njutbar över basområdet.
Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 09 November 2007 - 22:36.
Postad 09 November 2007 - 22:40
Jaded
-
Jaded
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Nja det beror lite på hur skivorna är inspelade eller vad du nu vill kalla det för. Men nej det blir väl aldrig särskilt jobbigt att lyssna jag kan sitta i timmar och lyssna på musik. Men visst i bland blir väl diskanten lite vass men det upplevs mest på öronbedövande volymer. Har du några bra alternativ om man vill byta högtalare men ett krav är ju att det är golvare med ett 15" baselement.
Postad 09 November 2007 - 22:46
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
QLN Proson och Dynavoice har väl lämpliga högtalare efter ditt tycke.
Får man fråga varför kravet är 15" , snabba baselement och en mycket bra diskant skulle vara mina prio 1.
Postad 09 November 2007 - 22:49
Ace of spades
-
Ace of spades
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Stativare då för att komma åt det "rena" ljudet då eller, skulle man förlora otroligt mycket bas på att välja stativare. Är inte någon technomänniska som måste ha väldans massa baspump, men erkänner att ett gott driv är skönt. Om man när ekonomin tillåter skulle inhandla sub så är det inga problem att koppla till onkyon då? Efter inhandlandet av onkyon har musiken öppnat sig på ett helt annat sätt som jag vill fortsätta "utforska". Hade förut en sony str-de325 som förvisso pumpa på men var ganska "grötig". Haka inte upp er på grötig, är ny i gamet.
Postad 09 November 2007 - 22:50
Jaded
-
Jaded
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Ha ha jag vet inte har bara snöat in på de det ger ju go å fin djupbas som känns i bröstkorgen. Har haft lite planer på att byta ut dom men jag tror att jag kommer att sakna dom om jag gör av med dom. Men visst man kan ju köpa en anlägning till med lite mer fint ljud eller hur jag ska uttrycka det hela.
Postad 09 November 2007 - 22:58
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Stativare då för att komma åt det "rena" ljudet då eller, skulle man förlora otroligt mycket bas på att välja stativare. Är inte någon technomänniska som måste ha väldans massa baspump, men erkänner att ett gott driv är skönt. Om man när ekonomin tillåter skulle inhandla sub så är det inga problem att koppla till onkyon då? Efter inhandlandet av onkyon har musiken öppnat sig på ett helt annat sätt som jag vill fortsätta "utforska". Hade förut en sony str-de325 som förvisso pumpa på men var ganska "grötig". Haka inte upp er på grötig, är ny i gamet.
Man förlorar inte otroligt med bas om man kör stativare, eller ja allt är ju induviduellt. Det där drivet behöver du inte missa för den informationen ligger över lågbasregistret. Det är inga som helst problem att komplettera med sub efteråt. Det blir precis likadant som om du köper båda delar nu. Dessutom rekomenderar jag att du ger den signal via högnivå (högtalarkablar). Ha ha jag vet inte har bara snöat in på de det ger ju go å fin djupbas som känns i bröstkorgen. Har haft lite planer på att byta ut dom men jag tror att jag kommer att sakna dom om jag gör av med dom. Men visst man kan ju köpa en anlägning till med lite mer fint ljud eller hur jag ska uttrycka det hela.
Har du lyssnat på mycket annat??
Postad 09 November 2007 - 23:02
Jaded
-
Jaded
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Nej inte jätte mycket annat men endel från Dali och några andra som jag inte kommer ihåg vad det var för nåt.
Postad 09 November 2007 - 23:05
Ace of spades
-
Ace of spades
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Postad 09 November 2007 - 23:06
Jaded
-
Jaded
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Det brukar min bror oxå prata om rent ljud det var därför han köpte ett par stativare av modell lite dyrare. Jag vill lyssna på musik sjukt högt och med mycket bas som känns i hela kroppen. Alla är väl olika så det finns väl inte något rätt eller fel hur man vill ha sin ljudbild.
Postad 09 November 2007 - 23:16
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Nej inte jätte mycket annat men endel från Dali och några andra som jag inte kommer ihåg vad det var för nåt.
Okey men ge dej ut på en lyssningsrunda och ta med dina plattor. Få provat lite annat menar jag. Varför högnivå?
För då får subben exakt samma signal som högtalarna.
Postad 09 November 2007 - 23:19
Jaded
-
Jaded
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Ja jag får väl ta å göra de....
Postad 09 November 2007 - 23:22
Ace of spades
-
Ace of spades
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Okey widescreen du är en schyst snubbe som hjälper oss som inte riktigt har koll. Bockar och bugar.
Postad 09 November 2007 - 23:26
Ace of spades
-
Ace of spades
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Det där med att lyssna på musik sjukt högt och få basen i bröstkorgen är gott men när man kommer upp lite i åldern (34)och har familj omprioriterar man lite. Har nu blivit nyfiken på det här renare ljudet och vill få till det så bra som budgeten tillåter och rock/hårdrocken. Den omprioriterar man inte lika lätt. Hårdrocken alltså!!
Postad 09 November 2007 - 23:29
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Det där med att lyssna på musik sjukt högt och få basen i bröstkorgen är gott men när man kommer upp lite i åldern (34)och har familj omprioriterar man lite. Har nu blivit nyfiken på det här renare ljudet och vill få till det så bra som budgeten tillåter och rock/hårdrocken. Den omprioriterar man inte lika lätt. Hårdrocken alltså!!
Vad ligger budgeten på om du skippar subwoofer i nuläget?
Postad 09 November 2007 - 23:33
Jaded
-
Jaded
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Nej det är klart har du familj oxå å ta hänsyn till så kanske man vill ha greje som är lite mer diskret. Det kvinnliga könet brukar ju inte vilja ha lådor i kylskåpsformat i Tv rummet det är min erfarenhet iallafall. En annan är ju en bra bit yngre 23 å har ett helt hus för mig själv att spela i.
Postad 09 November 2007 - 23:44
Ace of spades
-
Ace of spades
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Max 2500:- som det ser ut nu, men man kan alltid spara. Vet att jag är lite silly nu och ekonomisk(usch,blä) men såg argon 7220 på hifiklubben och de var jäkligt snygga men frågan är ju om deras eget märke är något att hänga i granen. Specarna verkade okey men....ja det är ju inget välrenommerat märke direkt. Rätta mig om jag har fel.
Postad 09 November 2007 - 23:46
Ace of spades
-
Ace of spades
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Nej det är klart har du familj oxå å ta hänsyn till så kanske man vill ha greje som är lite mer diskret. Det kvinnliga könet brukar ju inte vilja ha lådor i kylskåpsformat i Tv rummet det är min erfarenhet iallafall. En annan är ju en bra bit yngre 23 å har ett helt hus för mig själv att spela i.
Lyckost, passa på att blås på ordentligt då. Heavy load, dude!!!
Postad 09 November 2007 - 23:49
Jaded
-
Jaded
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Max 2500:- som det ser ut nu, men man kan alltid spara. Vet att jag är lite silly nu och ekonomisk(usch,blä) men såg argon 7220 på hifiklubben och de var jäkligt snygga men frågan är ju om deras eget märke är något att hänga i granen. Specarna verkade okey men....ja det är ju inget välrenommerat märke direkt. Rätta mig om jag har fel.
Jag tror faktiskt att dom är helt okej jag är lite sugen på ett par Argon 7240 dom svarta då. ska kolla upp om dom har dom i Växjö eller Kristianstad så man kan åka dit å lyssna på dom. Hade tänkt att ha dom till tv och dvd:n med en 8 tums sub.
Postad 09 November 2007 - 23:58
Ace of spades
-
Ace of spades
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Ek passar nog jäkligt bra hos mig men som sagt smaken är som...... ska du ha sub till de ja det klart film och tv då kanske det krävs.
Får väl pallra mig iväg till götet och lyssna, är inte så långt. Får se när jag hinner. Risken är väl bara stor att man kommer hem med något annat.
Redigerat av Ace of spades, 10 November 2007 - 00:01.
Postad 10 November 2007 - 00:09
Jaded
-
Jaded
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Jag vill ha ett par svarta eftersom mina C-V CLSC-15 är svarta så blir det snyggast med svart. Ja till film och tv så tycker jag det är okej med en sub. Ja du vet att risken är rätt stor att man får med sig något hem som man inte tänkt att man skulle ha från börjarn som dessutom är dyrar än den budgeten man har lovat frugan att hålla sig till
Postad 10 November 2007 - 00:14
Ace of spades
-
Ace of spades
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Jag vill ha ett par svarta eftersom mina C-V CLSC-15 är svarta så blir det snyggast med svart. Ja till film och tv så tycker jag det är okej med en sub. Ja du vet att risken är rätt stor att man får med sig något hem som man inte tänkt att man skulle ha från börjarn som dessutom är dyrar än den budgeten man har lovat frugan att hålla sig till
Vad kan man säga. Du drog in ett servess.
Postad 10 November 2007 - 12:34
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Ahaa okey jag läste någonstans att du hade c:a 6000kr att leka med. Säger i så fall fortfarande Audio Pro.
Postad 11 November 2007 - 20:10
Ace of spades
-
Ace of spades
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Kan begade B&W 602 vara ett alternativ? Rätt stora iof men verkar klara att vara frontar i ett 2-kanal och ge lite bas.
Postad 11 November 2007 - 21:01
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Ja dom kan helt klart vara ett alternativ, vilken modell är det?
S2 S3??
Postad 11 November 2007 - 21:17
Ace of spades
-
Ace of spades
-
Amatör
-
-
57 inlägg
S2 ligger bra till för mig prismässigt just nu, annars får man vänta och lägga undan lite monedas till S3. Skiljer det något nämnvärt på S2 och S3 då?
Postad 11 November 2007 - 21:47
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Ett par nya Dali Concept 2 rymms ju nästan i budget. Eller Canton GLE 402, Canton LE 130 (med 7" alu bas/mellan.), Infinity Beta 20, Wharfedale Diamond 9.2.
Beta 20 har en skön lite fetare bas. Canton LE130 är en mer exakt högtalare som faktiskt gör det mesta rätt, kanske något stor till måtten. Wharfedale är bra men lite tunn.
Postad 11 November 2007 - 21:57
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Canton LE 130 får man ju för 2100kr ink.frakt, det kan ju vara lämpligt att ha några kronor kvar i budget om man vill få ut max av dom, då är stativ ett måste.
Postad 11 November 2007 - 22:01
Ace of spades
-
Ace of spades
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Tack för alla förslagen widescreen, nu blir det till att försöka lyssna av dem och se vad som passar "mig".
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|