Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Val av lcd?

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 November 2007 - 17:41

dotnet
  • dotnet
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Efter som ingen ville svara på förra tråden jag gjorde så får jag testa igen men med ny fråga. Är så att jag ska köpa LCD tv denna eller nästa vecka. Nu vill jag veta vad jag får bäst upplevelse/bild från? En 32" eller 42"? Där jag sitter och fram till tvn är det lite mer än 2 meter så blir 42" för stort eller?
Sen vill jag också veta vad ni kan rekommendera för tv. Spelar ingen roll ifall det är 32" eller 42" bara att den kostar under 10.000kr, kan kanske sträcka mig till 11.000kr ifall det är en 42".

Tack på förhand.

Postad 08 November 2007 - 21:14

dotnet
  • dotnet
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Och ingen kan svara?

Postad 08 November 2007 - 21:47

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0

Och ingen kan svara?

Du frågar efter bäst bild men det har ju inte med storleken att göra. Välj den skärm som du upplever ger bäst bild inom din budget. Storleken måste du förstås också bestämma dig för men det är som sagt en helt annan fråga.

Större skärm ger mer biokänsla och är trevligt om du kommer kolla mycket på film. Ska du mest kolla nyheter och liknande så är det väl inte lika viktigt med en stor skärm. Vilka användningsområden du har har alltså betydelse. Det finns också andra tekniker än LCD men av någon anledning snävar många av från början och väljer bara bland LCD och då garanterar jag dig att du missar en massa skärmar med riktigt bra bild och ofta för mindre pengar.

32" är ganska pyttigt särskilt om man hade 4:3 på den förra tv:n. 37" räknas som grundstorlek numera med inte så stor prisskillnad mot 32". 37"-40" kanske passar? 42" är stort men behöver inte bli för stort. Man vänjer sig snabbt!

Det viktigaste jag vill säga dig är att ALLTID prioritera BILDKVALITET framför storlek! Alltså hellre 11000 på en vass 37"-40" än samma pengar på en 42". Och se till den totala bilden, köp inte 1080p-skärm enkom för att det är fler siffror i specen, det är så mycket annat som spelar in så bedöm själva bilden helt enkelt.

Inte så mycket till hjälp detta antar jag men du skrev inget om dina användningsområden, och sanningen är att det är en djungel där ute och hur man väljer är vad man tycker är bäst är alltid subjektivt.

Postad 09 November 2007 - 19:21

dotnet
  • dotnet
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Okej tack för svar :)
Kunde varit mer utförligare. Har tänkt använda den till att se film på, ha den som datorskärm och kommer koppla in 360 så blir en hel del spelande.

Men vad e det man ska kolla efter? Vilka som har bäst upplösning? Kontrast eller ljusstyrka? Är inte så insatt så är därför jag vill veta vad man ska kolla efter så man får en bra tv.

Postad 09 November 2007 - 20:59

EB#1
  • EB#1
  • Lärjunge

• 353 inlägg
  • 0
Ska du ha den som datorskärm ska du se till att den klarar 1:1 pixelmappning (sök på detta forum). Kontrast, ljusstyrka, responstider mm är ingen idé att titta på eftersom specarna i stort sett bara är rena fantasier. Man måste se burken i verkligheten för att avgöra om den ger bra bild eller inte.

Fulll hd eller icke full hd råder det delade meningar om i de storlekar du pratar om. Själv skulle jag inte tänka så mycket på det om skärmen är mindre än 50 tum men det finns de som tycker annorlunda.

Glöm inte att se över kringutrustningen också. LCD-burkar fungerar bäst med digitala källor så se till att du har en dvd-spelare med hdmi-utgång och om tv:n inte har inbyggd digtalmottagare ska du ha en sådan med hdmi också. Eller varför inte en dvd-recorder med hdmi och digitalmottagare. De har kommit ner i bra prisnivåer nu.

Postad 10 November 2007 - 12:01

dotnet
  • dotnet
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
ok men jag har två som jag väljer mellan 2 stycken nu en Samsung LE-32R86BDX och Sony KDL-40U2530. Tror att detta e deras riktiga namn tog det från netonnet. Vilken av dessa hade ni tagit? Någon som har nån av dessa som kan säga ifall det är bra bild m.m.?

Postad 10 November 2007 - 12:10

EB#1
  • EB#1
  • Lärjunge

• 353 inlägg
  • 0
Tror inte Sonyn stöder pixelmappning så ska du använda den som datorskärm kan du glöma den. Samsungen verkar dock göra det.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.