Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Lång signalkabel mellan för- och slutsteg

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 November 2007 - 14:35

psychozz
  • psychozz
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Jag ska bygga ut mitt 2-kanalssystem jag har idag till 5.0-system, och jag har lite funderingar kring detta. Först ska ni få veta mina förutsättningar och idéer.

Den utrustning jag har idag är:

Ljud
Densen B-110 (intregrerad 2-kanalsförstärkare, med processoringång)
Densen B-410 (CD)
Monitor Audio RS-6

Bild
Acer AT3201W (LCD-TV)
Optoma HD70 (Projektor)

Övrigt
Hemmabyggd HTPC med HDMI och digtalt (optiskt) ljud.
Dreambox 500T (Digitalbox)

Det jag nu funderar på att göra är att köpa mig en surround-reciever med pre-out (typ Marantz SR4002), koppla ihop min Densen B-110 med denna från pre-out på surroundförstärkaren och in i processoringången på Densen. Alltså så att surroundförstärkaren agerar försteg till frontarna och Densen som slutsteg.

Problemet är att jag har min Densen-utrustning framme vid TV/duk och HTPC samt framtida surroundförstärkare bredvid soffan, ca 3 meter (ca 6-7meter kabelvägen) bort från TV/duk. Med andra ord så behövs det en signalkabel på ca 6-7 meter mellan försteg och slutsteg, vilket jag inte tycker verkar vara optimalt.

Så vad säger ni som kan? Kan man ha en signalkabel på 7 meter? Eller måste jag möblera om så att allt utom projektor står framme vid duk/TV och byta bildsignalkablar från HTPC till projektor (vilket kommer att resultera i att HDMI-kabel och komponentkabel blir ca 10-15m)? Vad är bäst att göra i min situation?

Jag har bla kollat in trådarna här som tar upp tillverkning av egen kabel, det gör jag gärna eftersom att jag tycker sådant är kul. Ska man ha dubbelskärmat eller ska man använda en tvåledare med skärm? RG62 verkar vara en populär kabel, men den är ju enkelskärmad och kanske passar bättre till kablar runt 1m. Två andra kablar jag hittat är denna och denna GAC-2, skulle nån av dessa funka? Den får ju helst inte vara för styv eftersom den ska kunna böjas runt hörn.

Jag bifogar en snabb skiss på hur det ser ut idag (allt ovesäntligt, så som fåtöljer är borttaget). Ej skalenlig.

Bifogad fil  vardrum_skiss.gif   5.35K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av psychozz, 10 November 2007 - 14:42.

Postad 10 November 2007 - 15:12

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
En av anledningarna till att man kör oblanacerat i hemmasystem är att kabellängden är kort... runt 0.5 till 1 meter normalt.
6-7 meter är långt för signalerna...

Jag hade sett till att all småsignal har så korta kablar som möjligt.

Postad 10 November 2007 - 15:50

psychozz
  • psychozz
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

En av anledningarna till att man kör oblanacerat i hemmasystem är att kabellängden är kort... runt 0.5 till 1 meter normalt.
6-7 meter är långt för signalerna...

Jag hade sett till att all småsignal har så korta kablar som möjligt.

Du förespråkar mao en ommöblering och utbyte av bildsignalkablar? Det var det jag var rädd för :)

Postad 10 November 2007 - 15:53

Unregistered7ff3cfb6
  • Unregistered7ff3cfb6
  • Lärjunge

• 342 inlägg
  • 0
Är det inte bättre att ha långa signal kablar, istället för samma längd på högtalarkablarna?

Postad 10 November 2007 - 15:59

psychozz
  • psychozz
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Är det inte bättre att ha långa signal kablar, istället för samma längd på högtalarkablarna?

Hur menar du? Menar du kablarna till de bakre högtalarna?

Postad 10 November 2007 - 16:21

Unregistered7ff3cfb6
  • Unregistered7ff3cfb6
  • Lärjunge

• 342 inlägg
  • 0
Läste tydligen inte ordentligt såg nu hur du menade.

Postad 10 November 2007 - 16:34

psychozz
  • psychozz
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Nu har jag räknat på hur långa HDMI och komponentkablar måste vara. 12 meter får jag det till så det blir ju isf 15m man får köpa, men finns det egentligen inte en gräns på 10meter när det gäller HDMI?

Edit: Kom på nu att Marantzen kanske har lite förstärkning på HDMI-signalen så att man kan ha längre kablar, någon som vet? Hittar ingen info på Marantz sida...

Redigerat av psychozz, 10 November 2007 - 16:40.

Postad 10 November 2007 - 18:38

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Korrekt att EN version av HDMI hade en begränsning på 10 meter. Jag har min stereo på kortsidan för att ha det lagom långt till proj och tv :). Men om det fortfarande är så vet jag inte... Kör man låg upplösning vill jag minnas att man kan använda längre utan att det blir synligt att man tappar data. Men 1080p kanske inte går?

Lågnivå är känsligare än högnivå. Sådeles är det bättre att ha långa högnivåkablar istället för långa lågnivå. Bäst är givetvis korta av båda :D.

Postad 10 November 2007 - 18:45

psychozz
  • psychozz
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Korrekt att EN version av HDMI hade en begränsning på 10 meter. Jag har min stereo på kortsidan för att ha det lagom långt till proj och tv :). Men om det fortfarande är så vet jag inte... Kör man låg upplösning vill jag minnas att man kan använda längre utan att det blir synligt att man tappar data. Men 1080p kanske inte går?

Lågnivå är känsligare än högnivå. Sådeles är det bättre att ha långa högnivåkablar istället för långa lågnivå. Bäst är givetvis korta av båda :D.

Jag har ju HD70 och den klarar ju "bara" 720p. Jag ska testa med 7 + 5m HDMI och en billig extender därimellan från Clas Ohlson och se hur det blir. Samt köpa en 15 meters komponentkabel. Kompnentkabeln kommer jag inte bry mig så mycket om eftersom att jag i huvudsak har tänkt att köra lågupplöst över den (t ex vanliga TV-sändningar) via bildswitchen i surroundrecievern.

Postad 10 November 2007 - 18:53

psychozz
  • psychozz
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Hittade detta på officiella hemsidan för HDMI:

Does HDMI accommodate long cable lengths?

Yes. HDMI technology has been designed to use standard copper cable construction at long lengths. In order to allow cable manufacturers to improve their products through the use of new technologies, HDMI specifies the required performance of a cable but does not specify a maximum cable length. We have seen cables pass “Standard Cable” HDMI compliance testing at lengths of up to a minimum of 10 meters without the use of a repeater. It is not only the cable that factors into how long a cable can successfully carry an HDMI signal, the receiver chip inside the TV or projector also plays a major factor. Receiver chips that include a feature called “cable equalization” are able to compensate for weaker signals thereby extending the potential length of any cable that is used with that device.

With any long run of an HDMI cable, quality manufactured cables can play a significant role in successfully running HDMI over such longer distances.

Postad 11 November 2007 - 08:20

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Läste precis lite om HDMI kablar. I grund och botten är en HDMI kabel bara vanlig twisted pair fast med fler par än vanlig nätverkskabel. Och nyaste standardern vill ha möjlighet att trycka 3.4Gbit/s genom dem. Då gäller det att det är bra kvalité på kablarna. Och tolleranserna på många TP-kablar är inte direkt riktigt så bra som man skulle kunna önska.

Kör du bara 720p så klarar du 15 meter om du har bra kabel. Jag köpte webhallens noname på 15m, och den fungerar rätt ok. Ett tag hade jag lite problem med lite fixande med kontakter och avlastning hjälpte. Lär inte klara högre än 720p på 15 meter dock. Har du möjlighet att köra över componentkabeln är den ett bättre val för långa längder.

Fin text du hittade btw. Schysst att lämpa över problemet på de stackars kabeltillverkarna. Men så går det när det en standard designas för att gynna producentera av material och inte av tekniker som faktiskt ska använda det. :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.