Den utrustning jag har idag är:
Ljud
Densen B-110 (intregrerad 2-kanalsförstärkare, med processoringång)
Densen B-410 (CD)
Monitor Audio RS-6
Bild
Acer AT3201W (LCD-TV)
Optoma HD70 (Projektor)
Övrigt
Hemmabyggd HTPC med HDMI och digtalt (optiskt) ljud.
Dreambox 500T (Digitalbox)
Det jag nu funderar på att göra är att köpa mig en surround-reciever med pre-out (typ Marantz SR4002), koppla ihop min Densen B-110 med denna från pre-out på surroundförstärkaren och in i processoringången på Densen. Alltså så att surroundförstärkaren agerar försteg till frontarna och Densen som slutsteg.
Problemet är att jag har min Densen-utrustning framme vid TV/duk och HTPC samt framtida surroundförstärkare bredvid soffan, ca 3 meter (ca 6-7meter kabelvägen) bort från TV/duk. Med andra ord så behövs det en signalkabel på ca 6-7 meter mellan försteg och slutsteg, vilket jag inte tycker verkar vara optimalt.
Så vad säger ni som kan? Kan man ha en signalkabel på 7 meter? Eller måste jag möblera om så att allt utom projektor står framme vid duk/TV och byta bildsignalkablar från HTPC till projektor (vilket kommer att resultera i att HDMI-kabel och komponentkabel blir ca 10-15m)? Vad är bäst att göra i min situation?
Jag har bla kollat in trådarna här som tar upp tillverkning av egen kabel, det gör jag gärna eftersom att jag tycker sådant är kul. Ska man ha dubbelskärmat eller ska man använda en tvåledare med skärm? RG62 verkar vara en populär kabel, men den är ju enkelskärmad och kanske passar bättre till kablar runt 1m. Två andra kablar jag hittat är denna och denna GAC-2, skulle nån av dessa funka? Den får ju helst inte vara för styv eftersom den ska kunna böjas runt hörn.
Jag bifogar en snabb skiss på hur det ser ut idag (allt ovesäntligt, så som fåtöljer är borttaget). Ej skalenlig.
vardrum_skiss.gif 5.35K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av psychozz, 10 November 2007 - 14:42.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
19 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?