Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BI-amp på Marantz. Koppla till Speak A och B?

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 November 2007 - 21:06

Mille2000
  • Mille2000
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
Tänkte koppla 7.1 ikväll.

Men märkte att om jag har Speaker C på ON bakom min Marantz så kan jag inte ha Surround Back igång. Jag förstår inte riktigt detta.

Jag har biampat från Front Speakar A och Speaker C till högtalarna. Kan man Biampa från Front Speaker A och Front Speaker B istället?? Funkar det på samma sätt??

I manualen kopplar dom från Speaker C som jag gjort... men då funkar ju inte 7.1?? Eller?

Är förvirrad.

Tack för hjälpen.

Postad 11 November 2007 - 13:02

widde
  • widde
  • Beroende

• 1211 inlägg
  • 0

Men märkte att om jag har Speaker C på ON bakom min Marantz så kan jag inte ha Surround Back igång. Jag förstår inte riktigt detta.

Jag har biampat från Front Speakar A och Speaker C till högtalarna. Kan man Biampa från Front Speaker A och Front Speaker B istället?? Funkar det på samma sätt??

I manualen kopplar dom från Speaker C som jag gjort... men då funkar ju inte 7.1?? Eller?

Är förvirrad.

Tack för hjälpen.

Hej!
Nej, det stämmer, man kan inte ha surround back och bi-ampa samtidigt. Detta gäller för i stort sett alla hembioreceivers på marknaden. Om man nöjer sig med 5.1-ljud så kan man få mer kraft till frontarna genom att biampa och koppla om surround back till frontarna istället (med switchen på baksidan i fallet med Marantz).
Speaker a och Speaker B-uttagen är kopplade till samma kanaler, så det blir i stort sett ingen skillnad i kvalité mer än att du separerar bas och mellanregister/diskant. Mycket liten prestandavinst. Bi-amp ger klart mer.
Men kör du 7.1 alltså?

Förresten, hade inte du en H/K AVR-347 förut? Har du bytt till Marantz?

Redigerat av widde, 17 November 2007 - 02:11.

Postad 13 December 2007 - 08:29

Mille2000
  • Mille2000
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
hey.. Jag vet.. sent svar. Men bättre sent än aldrig. hade missat att kolla i denna tråden... har kört med Speaker A och B ett tag nu. Ska testa lite i Jul å se om det är värt att köra med 7.1.

Jag hade en H/K AVR-135 innan. Fick bli en uppgradering samtidigt som jag köpte de nya högtalarna.

Tack för tipset.

Är förvirrad.

Tack för hjälpen.

Hej!
Nej, det stämmer, man kan inte ha surround back och bi-ampa samtidigt. Detta gäller för i stort sett alla hembioreceivers på marknaden. Om man nöjer sig med 5.1-ljud så kan man få mer kraft till frontarna genom att biampa och koppla om surround back till frontarna istället (med switchen på baksidan i fallet med Marantz).
Speaker a och Speaker B-uttagen är kopplade till samma kanaler, så det blir i stort sett ingen skillnad i kvalité mer än att du separerar bas och mellanregister/diskant. Mycket liten prestandavinst. Bi-amp ger klart mer.
Men kör du 7.1 alltså?

Förresten, hade inte du en H/K AVR-347 förut? Har du bytt till Marantz?

Postad 08 January 2008 - 14:26

bananplanta
  • bananplanta
  • Veteran

• 2143 inlägg
  • 0
Blir inte riktigt klok på det här. Ska man köra Front A + Speaker C när man biampar frontarna? Kör även jag med Front A + Front B, då blir det att koppla om lite då och förbereda sig på förhoppningsvis bättre ljud :)

Postad 08 January 2008 - 14:34

Unregistered0d88e7f5
  • Unregistered0d88e7f5
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Nu blev jag lite fundersam här, sitter själv på en SR 7002a och kör bi-ampat. Hur ska speakerinställningen vara, dvs A eller A+B? Kör Jag bara B och höjer volymen så hör jag bakgrundsljud ur högtalarna.

Postad 09 January 2008 - 13:31

bananplanta
  • bananplanta
  • Veteran

• 2143 inlägg
  • 0
En följdfråga. Spelar det någon roll vilken utgång på förstärkaren man använder för höga resp låga frekvenser?

Postad 02 February 2008 - 02:38

bananplanta
  • bananplanta
  • Veteran

• 2143 inlägg
  • 0
Fick hem mina högtalare idag. Kopplade med Front A och Speaker C, funkar ypperligt. Hittade också en liten bidl i manualen till Marantzen där det stod att det var så man skulle göra.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.