Flytta gärna ihop dina frontar lite med. Det finns en standardregel som säger att dom inte skall stå längre isär än en och en halv gånger bredden på bildvisaren.
Håller med krasse, det är få centerhögtalare som faktiskt är någorlunda godkända över huvudtaget.
Visade min bror hur stor skillnad det blev när jag släckte hans center, fan va gött ljud sa han och satte igång centern igen ?? Hur tänker man då?
Det påminner mej om en annan lustigkurre i min vänkrets.
Han var inte riktigt nöjd med sina små AudioPro stativares prestation och så förklarade jag för honom att han har dom alldeles malplacerade. De var uppställda alldeles intill tv'n (läs dikt an), i linje med tv'ns bakstycke d.v.s. bakom bildröret.
Bara för att visa honom vilken vinst i ljudkvalite han kunde få med bättre placering så lyfte vi ut hans högtalare och ställde dom lite temporärt på ett par köks-stolar med ca 70cm mellan högtalarna och tv'n, drygt en halvmeter ut ifrån bakväggen. Gissa om det lät annorlunda

. Helt plötsligt så fanns det ett soundstage med både märkbar bredd och en aning djup. Dessutom så framträdde klangen avsevärt bättre (vi fick "ratta in" subben igen) och ljudet blev avsevärt renare...
Han var mäkta förvånad över vad de små burkarna kunde prestera och jag påpekade lite fint att med bättre uppställning (istället för ett par köks-stolar alltså) så var vinsten ännu större.
Nästa gång jag var hemma hos honom igen, så stod högtalarna återigen intryckta bakom tv'ns bildrör!
-Ja, ja. Jag vet. Sa han. -Men det får duga såhär ett tag till.
Det var nog 5 år sedan och gissa om hans högtalare har fått en bättre placering ännu?
Grejen är den att jag känner att jag måste akta mej för att nedvärdera hans åsikter. Det står ju honom självklart fullständigt fritt att göra som han vill. Det är ju trots allt han själv som ska leva med ljudet och högtalarna. Alla har rätt att tycka och tänka som dom vill utan att för den sakens skull bli nedvärderade. Det enda jag tycker en entusiast egentligen har rätt till är att upplysa. Besluten får var och själv ta.
Mitt bidrag i denna tråden är helt och hållet baserat på denna grundläggande åsikt. När det gäller val av center och placering av högtalarna i övrigt så har vill jag inte vara den som talar om hur det ska se ut. Bara vad man kan göra för att förbättra situationen.
Mitt råd om att helt ta bort centern tror jag är det vettigaste man kan göra om man vet med sej själv att man i stort sett alltid sitter i sweetspot iallafall...
Man ska upp ganska rejält i prisklass innan en center-högtalare kan konkurrera med den perfekta klangmatchning en "fantom-center" levererar...