Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Placering, Center

28 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 November 2007 - 14:45

Unregisteredbe0531bb
  • Unregisteredbe0531bb
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Tycker att center är för lättplacering, hör verkligen att den står uppepå tvn..
vill få det att låta som att ljudet kommer ur den..

Är den kalibrering eller är det en fysik placering som går åt!?

Postad 11 November 2007 - 16:11

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0
Använder du front och center från samma tillverkare? Är allt uppställt som på dina bilder?

Om du har en dvd-skiva som innehåller THX Optimizer så kör ett test och kolla fasen mellan front och center.

Kan guida dej bättre igenom det om du vill.

Postad 11 November 2007 - 17:19

Unregisteredbe0531bb
  • Unregisteredbe0531bb
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Använder du front och center från samma tillverkare? Är allt uppställt som på dina bilder?

Om du har en dvd-skiva som innehåller THX Optimizer så kör ett test och kolla fasen mellan front och center.

Nej tyvärr inte, har ett "budjetsystem" så har plockat ihop lite köpte center, sub, förstärkare och DVD'n nytt..
Har Proson Tower V6 som frontar och Celestion C-F35..
Hade en liten fundering att ställa 2st små lådor på sidorna om tv och ev. sänka utsignalen ur förstärkaren.
(Effekt ut/antal högtalare = dB-sänkning)
Finns det möjlighet att ladda hem THX Optimizer eller blir det kass kvalitét om den inte ligger på DVD?

Redigerat av Unregisteredbe0531bb, 11 November 2007 - 17:29.

Postad 11 November 2007 - 18:35

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0

Nej tyvärr inte, har ett "budjetsystem" så har plockat ihop lite köpte center, sub, förstärkare och DVD'n nytt..
Har Proson Tower V6 som frontar och Celestion C-F35..
Hade en liten fundering att ställa 2st små lådor på sidorna om tv och ev. sänka utsignalen ur förstärkaren.
(Effekt ut/antal högtalare = dB-sänkning)
Finns det möjlighet att ladda hem THX Optimizer eller blir det kass kvalitét om den inte ligger på DVD?

Den finns säkert att ladda hem, men den finns i stort sett med på alla köp-dvd som har THX loggan.
Prova det först.

Postad 12 November 2007 - 01:31

Unregisteredbe0531bb
  • Unregisteredbe0531bb
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Den finns säkert att ladda hem, men den finns i stort sett med på alla köp-dvd som har THX loggan.
Prova det först.

Har nu provat THX Optimizer och högtalarna ligger i fas..
Hade förstärkaren i DVD 5.1 läget (Pioneer VSX-417)
Även om jag tittade på film inställd på 5.1 läge så blev det likadant
Provade att ställa förstärkaren på Vänster front= +6.0 / Center= -6.0 / Höger Front= +6.0 så var ändå centern dominerande..

Så även om både DVDn och förstärkaren var i 5.1 läge då DVDn styr insignalen till varje kanal så blev det inte bra
Frontarna som är för tungdrivna? hittar tyvärr inga specar på dom..

Postad 12 November 2007 - 01:39

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Köp en bättre center!

Budget-högtalare i all ära. De ger ifrån sej ljud och ibland så kan det t.o.m. låta lite imponerande med hänsyn tagen till priset. Men den egenskap hos högtalare som ofta är väldigt dålig hos budget högtalare är just deras förmåga att själva "försvinna ur ljudbilden".

En "budget-lösning" på problemet kan vara att flytta ihop frontarna lite mer, för att ljudet ifrån centern ska smälta ihop lite bättre med frontarna. Den absolut bästa budgetlösningen är dock att ta bort centern och i förstärkaren ange att man inte har någon. Kör i "phantom-läge" m.a.o. Så länge du sitter i frontarnas "sweetspot" så får du perfekt klangmatchning med frontarna när center-ljuden spelas upp och det kommer definitivt inte att låta som om ljudet kom från tv'ns ovansida.

Med vissa förstärkare så kan trots "phantom-läget" fortfarande justera nivå hos centern, så den funktionen behöver du inte nödvändigtvis förlora ändå...

Den lite dyrare lösningen är alltså att skaffa en avsevärt bättre center-högtalare. Men det behövs egentligen bara om du inte alltid sitter i sweetspot när du ser på film, eller om du ofta ser på film tillsammans med ett gäng polare...

Postad 12 November 2007 - 11:26

Unregisteredbe0531bb
  • Unregisteredbe0531bb
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Köp en bättre center!

Budget-högtalare i all ära. De ger ifrån sej ljud och ibland så kan det t.o.m. låta lite imponerande med hänsyn tagen till priset. Men den egenskap hos högtalare som ofta är väldigt dålig hos budget högtalare är just deras förmåga att själva "försvinna ur ljudbilden".

En "budget-lösning" på problemet kan vara att flytta ihop frontarna lite mer, för att ljudet ifrån centern ska smälta ihop lite bättre med frontarna. Den absolut bästa budgetlösningen är dock att ta bort centern och i förstärkaren ange att man inte har någon. Kör i "phantom-läge" m.a.o. Så länge du sitter i frontarnas "sweetspot" så får du perfekt klangmatchning med frontarna när center-ljuden spelas upp och det kommer definitivt inte att låta som om ljudet kom från tv'ns ovansida.

Med vissa förstärkare så kan trots "phantom-läget" fortfarande justera nivå hos centern, så den funktionen behöver du inte nödvändigtvis förlora ändå...

Den lite dyrare lösningen är alltså att skaffa en avsevärt bättre center-högtalare. Men det behövs egentligen bara om du inte alltid sitter i sweetspot när du ser på film, eller om du ofta ser på film tillsammans med ett gäng polare...

Tycker ändå inte centern är direkt budjet, Celestion F35c 990:-
"Budjet" är ju för att jag redan hade frontar och surround.

Postad 12 November 2007 - 13:41

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0
Försök få matcade center och frontar iaf.

Finns ju mängder med billigt på marknaden, t.ex Proson Libra eller Dynavoice F6.

Postad 12 November 2007 - 14:08

Unregisteredbe0531bb
  • Unregisteredbe0531bb
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Försök få matcade center och frontar iaf.

Finns ju mängder med billigt på marknaden, t.ex Proson Libra eller Dynavoice F6.

Hur står sig Proson Reality 63 MK2 till högtalare i samma pris klass?
Funderade isåfall på dom och Reality Center 52 MK2

Redigerat av Unregisteredbe0531bb, 12 November 2007 - 14:11.

Postad 12 November 2007 - 14:47

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0
Det finns bättre, har haft den serien.

Postad 12 November 2007 - 14:48

Unregisteredbe0531bb
  • Unregisteredbe0531bb
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Det finns bättre, har haft den serien.

vad rekommenderar du då?

Postad 12 November 2007 - 15:30

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0
Vad har du för budget, vilken storlek är du ute efter??

Postad 12 November 2007 - 15:47

Unregisteredbe0531bb
  • Unregisteredbe0531bb
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Vad har du för budget, vilken storlek är du ute efter??

3000-3500:- kanske.. frontar o center.
kanske ska kolla beg. marknaden.
har ett vardagsrum på runt 25 kvm

Postad 12 November 2007 - 15:57

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0
Det finns ju hur mycket som helst i den klassen, köper du begagnat och låter centern gå ut genom fronthögtalarna kan du ju få riktigt välljud.

Fler önskemål??

Postad 12 November 2007 - 15:59

Unregisteredbe0531bb
  • Unregisteredbe0531bb
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Det finns ju hur mycket som helst i den klassen, köper du begagnat och låter centern gå ut genom fronthögtalarna kan du ju få riktigt välljud.

Fler önskemål??

Ett minus med det är att jag då inte kan köra i 5.1 på DVDn..
men skulle kunna tänka mig ett par Dali etc

Postad 12 November 2007 - 16:04

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0
Hur menar du med att inte kunna köra i 5.1 på dvd:n?
Är den kopplad analogt? Det finns ofta inställningar i både receiver och dvd för att låta frontarna sköta centern. Då får du en helt sömlös ljudvägg i fronten.

Repsam har ett par Heco för 3500kr som är riktigt bra.

Postad bild

Postad 12 November 2007 - 16:08

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0

Lite fakta och bilder osv.

Postad 12 November 2007 - 16:11

Unregisteredbe0531bb
  • Unregisteredbe0531bb
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Hur menar du med att inte kunna köra i 5.1 på dvd:n?
Är den kopplad analogt? Det finns ofta inställningar i både receiver och dvd för att låta frontarna sköta centern. Då får du en helt sömlös ljudvägg i fronten.

Repsam har ett par Heco för 3500kr som är riktigt bra.

Postad bild

Jepp kör analogt via ett 5.1 kablage.
Provade att köra DVD i 5.1 läge och även förstärkaren.. men med Center på off.. då hade jag ingen center alls. allt tal etc försvann

Postad 12 November 2007 - 16:16

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0
vart stängde du av centern? I dvd eller receiver?

Kör du analogt så prova att stänga av center i både dvd och förstärkare, sen bara dvd, efter det bara reciever.

Postad 12 November 2007 - 16:18

Unregisteredbe0531bb
  • Unregisteredbe0531bb
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

vart stängde du av centern? I dvd eller receiver?

Kör du analogt så prova att stänga av center i både dvd och förstärkare, sen bara dvd, efter det bara reciever.

Stängde av den i förstärkaren, vad jag vet går det inte stänga av den i DVDn
Pioneer DV696AV

Postad 12 November 2007 - 16:23

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0
Jo det går men spelaren måste vara stoppad för att menyn ska komma fram.

Stoppa spelaren tryck på HOME MENU knappen på fjärren, gå in på grundinställningar.
Där finns en meny som heter högtalare eller speaker vad för språk du nu har inställt.

Postad 12 November 2007 - 18:10

Unregisteredbe0531bb
  • Unregisteredbe0531bb
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Stoppa spelaren tryck på HOME MENU knappen på fjärren, gå in på grundinställningar.
Där finns en meny som heter högtalare eller speaker vad för språk du nu har inställt.

Hittade det!
Men tyckte det blev bättre att bara ställa ner centern till -10 och ha frontarna på +/- 0

Postad 12 November 2007 - 19:50

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0
Ja det kan ju göra sitt det med.

Postad 12 November 2007 - 20:15

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Hittade det!
Men tyckte det blev bättre att bara ställa ner centern till -10 och ha frontarna på +/- 0

Att bara skruva ner nivån på centern ger inte något "phantom-läge" där centerkanalens ljud leds vidare till frontarna.

Mitt bästa budget tips är alltså att helt sonika plocka bort center-högtalaren och låta frontarna ta hand om center-kanals ljudet. Det är i dekodern för ljudet som man måste "ta bort" centern. Avkodar du ljudet i dvd-spelaren så är det alltså där ställer in att du inte har någon center-högtalare. Nu är jag inte helt bekant med Pioneers 696'a, jag har ju själv bara en 656'a, men varför låter du inte förstärkaren sköta avkodningen?

Postad 12 November 2007 - 20:54

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0
Flytta gärna ihop dina frontar lite med. Det finns en standardregel som säger att dom inte skall stå längre isär än en och en halv gånger bredden på bildvisaren.

Håller med krasse, det är få centerhögtalare som faktiskt är någorlunda godkända över huvudtaget.
Visade min bror hur stor skillnad det blev när jag släckte hans center, fan va gött ljud sa han och satte igång centern igen ?? Hur tänker man då?

Postad 12 November 2007 - 21:01

Unregisteredbe0531bb
  • Unregisteredbe0531bb
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Flytta gärna ihop dina frontar lite med. Det finns en standardregel som säger att dom inte skall stå längre isär än en och en halv gånger bredden på bildvisaren.

Håller med krasse, det är få centerhögtalare som faktiskt är någorlunda godkända över huvudtaget.
Visade min bror hur stor skillnad det blev när jag släckte hans center, fan va gött ljud sa han och satte igång centern igen ?? Hur tänker man då?

1½ x bildvisaren är ungefär vad jag har..

haha jadu.. bra fråga! vet faktiskt inte hur man tänker då!:)

Postad 12 November 2007 - 21:15

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0
Inte på dina bilder iaf, alltså om du mäter bredden på tv:n och lägger till en halv tv till. Det mellanrummet skall du ha mellan högtalarna. Inte mellan tv och högtalare.

Postad 12 November 2007 - 21:18

Unregisteredbe0531bb
  • Unregisteredbe0531bb
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Inte på dina bilder iaf, alltså om du mäter bredden på tv:n och lägger till en halv tv till. Det mellanrummet skall du ha mellan högtalarna. Inte mellan tv och högtalare.

Okej, då förstår jag!!
Får prova det, sen se vad jag tycker!

Postad 17 November 2007 - 03:28

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Det påminner mej om en annan lustigkurre i min vänkrets.

Han var inte riktigt nöjd med sina små AudioPro stativares prestation och så förklarade jag för honom att han har dom alldeles malplacerade. De var uppställda alldeles intill tv'n (läs dikt an), i linje med tv'ns bakstycke d.v.s. bakom bildröret.

Bara för att visa honom vilken vinst i ljudkvalite han kunde få med bättre placering så lyfte vi ut hans högtalare och ställde dom lite temporärt på ett par köks-stolar med ca 70cm mellan högtalarna och tv'n, drygt en halvmeter ut ifrån bakväggen. Gissa om det lät annorlunda ;) :D . Helt plötsligt så fanns det ett soundstage med både märkbar bredd och en aning djup. Dessutom så framträdde klangen avsevärt bättre (vi fick "ratta in" subben igen) och ljudet blev avsevärt renare...

Han var mäkta förvånad över vad de små burkarna kunde prestera och jag påpekade lite fint att med bättre uppställning (istället för ett par köks-stolar alltså) så var vinsten ännu större.

Nästa gång jag var hemma hos honom igen, så stod högtalarna återigen intryckta bakom tv'ns bildrör!

-Ja, ja. Jag vet. Sa han. -Men det får duga såhär ett tag till.

Det var nog 5 år sedan och gissa om hans högtalare har fått en bättre placering ännu?

Grejen är den att jag känner att jag måste akta mej för att nedvärdera hans åsikter. Det står ju honom självklart fullständigt fritt att göra som han vill. Det är ju trots allt han själv som ska leva med ljudet och högtalarna. Alla har rätt att tycka och tänka som dom vill utan att för den sakens skull bli nedvärderade. Det enda jag tycker en entusiast egentligen har rätt till är att upplysa. Besluten får var och själv ta.

Mitt bidrag i denna tråden är helt och hållet baserat på denna grundläggande åsikt. När det gäller val av center och placering av högtalarna i övrigt så har vill jag inte vara den som talar om hur det ska se ut. Bara vad man kan göra för att förbättra situationen.

Mitt råd om att helt ta bort centern tror jag är det vettigaste man kan göra om man vet med sej själv att man i stort sett alltid sitter i sweetspot iallafall...

Man ska upp ganska rejält i prisklass innan en center-högtalare kan konkurrera med den perfekta klangmatchning en "fantom-center" levererar...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.