Hur dämpar man betongvägar enklast. Kan inte regla upp och fylla med isolering, rummet är redan väldigt smalt. Går det att dämpa på annat sätt?
Tacksam för hjälp, har stora resonanser i rummet idag!
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 11 November 2007 - 15:07
Tja!
Hur dämpar man betongvägar enklast. Kan inte regla upp och fylla med isolering, rummet är redan väldigt smalt. Går det att dämpa på annat sätt? Tacksam för hjälp, har stora resonanser i rummet idag! Postad 11 November 2007 - 15:52 du kan testa först med madrasser om du har och ställa upp mot väggarna och se om det blir någon skilnad biltema har annars pritex plattor som man kan andvända som dämpning i rummet ser ut som äggkartong. Postad 13 November 2007 - 09:49
Jag prata med en kompis igår om problemet. Jag uplever problemmet mest när jag lyssnar på musik. Vilken vägg ska dämpas då. Kompisen sa att främre vägen ska dämpas vid musik och bakre vid film. Vilket stämmer?
Måste man dämpa från golv till tak? Eller räcker det med plattor? Jag vet att det beror på rummet osv. Jag är ny på detta så behöver lite tips. Postad 13 November 2007 - 09:57
För en billig lösning, sök på google på ljudabsorberande tyg:
http://www.google.se...j...e tyg&meta= Det hjälper bra, sätt tyget en liten bit från väggen och vecka det gärna. Man man fortfarande störs av att basen inte är tillräckligt dämpad stoppar man enkelt in några bra ljudabsorbenter bakom tyget. Postad 15 November 2007 - 12:24
Vad jag vet så skall man placera absorbenter i första hand bakom fronthögtalarna - gärna stora absorbenter.
Nära reflexer skall alltid absorberas då de bara bidrar till ett grötigt, jobbigt ljud. På golvet är det bäst med en heltäckningsmatta, alternativ en tjock matta helst mellan högtalarna och lyssningsplats. Det gäller att absorbera eller diffusera alla ställen som reflekterar ljudet från högtalarna till öronen så som tak, golv och sidoväggarna. Ett soffbord fungerar bra som golvdiffusor då mestadels det reflekterade ljudet via golvet studsar upp mot bordets undersida i stället för till lyssningsplatsen. Akustiktak hela ytan, alternativ främre delen av rummet där högtalarna står. Jag har dämpat halva taket med 50 mm tjock ljudisolering och det funkar bra. I hörnen finns det mycket bas som behöver dämpas med extra tjocka absorbenter eller kvartsvågspipor. Bakre väggen kan man pryda med en diffusor (fullproppad bokhylla). Parallella ytor skall alltid undvikas då de bara skapar stående vågot och utsläckningar. Man får inte glömma det vanligaste som man bör börja med innan allt annat ovan nämnt: gardiner, bokhyllor, soffa, stora växter osv, och så vill jag slå ett slag för parametrisk eq till subwoofern! /Heron 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |