Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Liten, men naggande god

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 November 2007 - 17:32

Unregistered94a9ad2c
  • Unregistered94a9ad2c
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Hej alla.

Ny sub ska införskaffas, och givetvis - i den bästa av alla världar - borde vare sig fysisk substorlek eller plånbokens djup spela någon roll för att få den ultimata djupbasen... but obviously it does..

Efter idogt sökande har jag funnit två alternativ; SVS SB12+ och BK XLS300/pr som verkar vara en kompromiss mellan sin lilla storlek (waf) samt ändå ha kraft nog för att prestera djupbas (kanske inte får huset att flytta på sig, men ändå.. kanske kan väcka frun kl 02:00 iaf)... De större modellerna, som t.ex. SVS PB12-NSD eller BK Monolith-df funkar inte riktigt designmässigt för mig.

Kan ni som vet något om detta ge råd? Hört hur dessa låter och om de är tillräckliga för moderata volymer (lågbas)...

Gurun Ikka har testat båda och skrivit ut dess värden, som jag tyvärr är dålig på att tolka, kanske någon teknisk bevandrad kan förklara hur de uppför sig enligt hans siffror? Länk

Länkar till subbarna: BK XLS300/pr & SVS SB12+

Tacksam för all hjälp jag kan få...

Danne

edit: länkfix

Redigerat av Unregistered94a9ad2c, 12 November 2007 - 18:20.

Postad 12 November 2007 - 18:51

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0
Vilken som är mest prisvärd är svårt att säga men den som jag tror är bäst är SVS. Obs, jag har inte lyssnat på någon av dem.

Enligt Ikkas test så spelar den väldigt högt och rätt så djupt, speciellt för sin storlek.
Sedan har den en del roliga inställningar så som en 1 bands paragrafisk eq som kan dämpa den värsta stående vågen med.
Man kan också ställa in storleken på rummet: litet, normalt eller stort, vilket också lär påverka ljudet positivt. Om inte så kan man inaktivera funktionen.

/Heron

Postad 12 November 2007 - 19:25

Unregistered94a9ad2c
  • Unregistered94a9ad2c
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Jo, SB12+ har ju lite extra godis att pyssla med för att få till kurvor, etc. Helst hade jag såklart kanske köpt Monolith-df (vilket jag avundsjukt sett att du har Heron, och som nästan används som referens i olika forum), men eftersom jag kombinerar biorum/vardagsrum/allrum är det halva nöjet att få bra ljud som passar in utan att översvämma rummet, därav min önskan om mindre lådor...

Svårigheten med båda är ju att man får köpa prylen ohörd, men verkar ju ändå lovande med tanke på vilka som bygger dem...

Undrar om de klarar av att ge tryck i bröstet om man vill det...

Postad 12 November 2007 - 19:35

Unregistered94a9ad2c
  • Unregistered94a9ad2c
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Det som talar för XLS300 är ju att den kan köra högnivå och lågnivå med separata inställningar samtidigt, kanon när man kör stereo eller direct mode på hembioförstärkaren...

Svårt att se skogen för alla träd, dvs, varför ska det vara så svårt att välja i djungelutbudet

Postad 12 November 2007 - 22:55

endallas
  • endallas
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
med risk för att bli lynchad eftersom jag inte e helt 100 på om jag har rätt :), vid beskådnig av diagrammet "group delay" på http://www.hometheat...-sb12-plus.html kan man se att SB12+ har väldigt hög group delay, vilket betyder att den har dåligt transistensvar, alltså spelar inte alls speciellt tight.

Nu finns inte XLS300 med i detta test men den är troligen byggd i samma anda som Monolith och XLS200. XLS200 har EXTREMT låg group delay och Monolith har mycket låg för att vara en portad sub.

Min slutsats är alltså att XLS300 är betydligt bättre på musik om inte annars.

Postad 12 November 2007 - 23:11

Unregistered94a9ad2c
  • Unregistered94a9ad2c
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Nej, diagrammen (som jag är för okunnig för att kunna tolka) för xls300 är på g i detta nu vad jag förstått. Den var ju med i höstens stora test (Ikka) och det skulle ta några veckor att färdigställa alla data, enligt avforum...

Övriga värden på sb12+, hur ser de ut (tolkas) enligt länken i tidigare inlägget?

Postad 12 November 2007 - 23:22

endallas
  • endallas
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
det översta är frekvenssvaret, alltså hur högt den spelar vid respektive hz.

det anda är något liknande

den tredje kanske någon annan kan förklara, den vet jag faktiskt inte :D

fjärde visar distortionen vid respektive frekvens och ljudnivå.

femte är en variant på fjärde, inte helt 100 på hur den funkar men ju lägre ju bättre, precis som fjärde.

sjätte är group delay , som jag redan kommenterat.

sjunde har också med transistentsvar att göta och ska optimalt vara jämn och fin.

åttonde och nionde har något att göra med hur mycket övertoner eller "smuts" i ljudet som uppkommer. kurvan skall optimalt vara utan för mycket "blurr". De höga topparna är det som ska komma ut egentligen, tror jag.

En mycket ovetenskaplig förklaring av en lekman som mig själv. Någon annan kanske kan ge en bättre förklaring :)

Postad 12 November 2007 - 23:35

Unregistered94a9ad2c
  • Unregistered94a9ad2c
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Tyckte det var ett helt ok svar från "lekmannen" till en utbildad pedagog som jag :)

Ren svenska, tala till bönder på bönders vis som ordspråket säger... Stort tack.

Väntar med spänning på 300´s diagram, lutar åt den mer och mer (men hinner väl ändra mig 100 ggr till innan köp). För just när jag bestämt mig så kommer det väl ännu en liten låda ut på marknaden som presterar...

Postad 13 November 2007 - 15:14

endallas
  • endallas
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
lycka till, jag avundas dig inte :D . jag har själv varit på jakt efter en sub och det är verkligen en snårig djungel! nu har jag inga frontar heller så jag slipper subproblemet iaf :P

Postad 17 November 2007 - 07:27

Unregistered94a9ad2c
  • Unregistered94a9ad2c
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Fick tag på Ilkka där ute i cyber, och några rader av hans svar redovisas här för andra att ta del av... (om mina frågor av de aktuella subbarna i synnerhet och små lådor i allmänhet...)

Between those two, I would choose the BK XLS300. It has more extension and also lower distortion than the SB12-Plus. The difference isn't large but when you consider it's slightly cheaper too, I would choose it.

BUT I can't say for certain if that's enough for you. You say you don't use high levels but trust me, once you get used to bass, you always hunger for more. Therefore I always suggest one step larger/expensive subwoofer than you are thinking now. The Monolith is definitely a step above those two, but of course it's larger too. I can't force you to buy it if you say it's too large for your room. I certainly understand it.

If you want a small but really high performance subwoofer, that will cost a lot. For example the JL Audio f113 is a great performer and quite small too. But then it costs $3500.
- Ilkka

Valet blev ju lättare mellan dessa två, men inte om jag blir nöjd över tid. Jag som hade bestämt mig för att bestämma mig för små lådor ;)

Gaahh

Postad 14 December 2007 - 00:04

Unregistered94a9ad2c
  • Unregistered94a9ad2c
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Efter långt funderande blev valet mellan dessa två..... svs pb10-nsd..... ehh.

Fick den billigt (5900 inkl frakt o allt annat tillägg) så jag kunde inte motstå frestelsen, så nu är det bara att vänta på tomten...

Postad 16 December 2007 - 22:03

endallas
  • endallas
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
då förväntas du ge en liten kommentar när du gjort dig hemmastad med den, men det visste du redan :lol:

Jag personligen är mest intresserad av hur den beter sig vid musiklyssning. <_<

Redigerat av endallas, 16 December 2007 - 23:31.

Postad 19 December 2007 - 21:33

cbjorkman
  • cbjorkman
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0
Hoppas du kommer att trivas med "den nya" :P

Blev lite förundrad tidigare över diskussionen angående att SB12-plus skulle vara "långsam" eftersom jag inte alls upplever den så utan däremot hänger den med suveränt på allt jag kastar på den. Upplever den som mycket tajtare än Ace-bass2:an jag hade tidigare.

Hursom, såg att Illka som gjort mätningarna av subbarna skrivit lite mer angående det som nämnts ovan och det kan kanske var av intresse för nån här (klippt från SB12-plus mätningen).

The whole accurate and fast issue has more to do with the subwoofer setup, room acoustics and speaker/sub integration than the subwoofer itself. Meaning that the room your listening in or the setup you're using may make the subwoofer/bass frequencies sound slow and inaccurate, and that isn't directly the subwoofer's fault. I always recommend people to measure the low frequency response of their setup/room so that they know what is going on down there. If your room has a strong modal resonance for example at 50 Hz, every unequalized subwoofer in that room will sound slow and inaccurate, no matter if it's an SVS or a Velodyne. A frequency response measuring system and a good parametric EQ are very important things to buy when dreaming of a good sounding subwoofer/system.

The SVS SB12-Plus is definitely accurate and fast enough for any kind of music or with any kind of speakers. It doesn't have the deepest extension nor the highest output due to the physical limitations (very small enclosure), but it is still a very good subwoofer. Two of them would make a great stereo subwoofer system even for a larger space.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.