Tackar på förhand
Christoffer
Redigerat av Totteigatan, 12 November 2007 - 23:33.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 12 November 2007 - 23:32
Har tänkt mycket de senaste dagarna på hur man kan kombinera så man får ett bra stereo ljud (2.1) samtidigt som man har ett välljudande surround (5.1). Är det bäst att satsa på en mindre surround förstärkare och köra på med effekt steg eller ska man satsa på en rejäl pjäs, och framför allt.Vilka gör surround försärkare med bra stereo egenskaper? Jag kan nog erkänna att ja är mer åt musik hållet än jag är åt film hållet, men jag är inte riktigt redo att gå över helt än. Jag tittar ju trots allt mycket på film. Så har någon tips på hur man kan göra?
Tackar på förhand Christoffer Redigerat av Totteigatan, 12 November 2007 - 23:33. Postad 12 November 2007 - 23:56
Beror lite på vilken budget det handlar om.. Ett sätt (om man har lite bättre budget) är ju att skaffa en hemmabioreciever som du skickar pre out till en stereoförstärkare. På så sätt så kan du köra stereoförstärkaren när du vill lyssna på musik och köra hemmabio paketet vid film.
Postad 13 November 2007 - 09:39
Också intresserad av denna fråga..Vilken budget får man ha då, som billigast? Postad 13 November 2007 - 09:52
Vilken budget man får ha "som billigast" hänger ju en hel del på vad man vill ha ut som slutresultat. Massor är helnöjda med stereoljudet i en 5' kr flerkanal-anläggning, medan andra menar att en dedikerad stereoanläggning för 30-40' på sin höjd kan användas i köket.
Alltså - vilken budget kan man röra sig med eller vilken steroeanläggning är referens? Postad 13 November 2007 - 09:54
OK, ett litet snabbt överslag på låg men bra nivå om man skall blanda in separat förstärkare/slutsteg. Det finns ingen speciell anledning att krångla till det ifall man inte skall lägga lite mer på högtalarna.
Surroundförstärkare: Från runt 5000 kr börjar försteg och processorer, D/A A/D omvandling likna något även om man helst skall lägga 5-15 000 till... Slutsteg/Förstärkare: Runt 5-8000 kr för en separat förstärkare eller slutsteg till frontkanalerna Högtalare: Front 7-14 000 Center 2-4 000 Bak 1-3 000 Eftersom bäst känner till Hi-Fi klubbens sortiment så kommer följande förslag baserat på ovanstående. (utan att veta vilken typ av musik och karaktär på ljude som du är ute efter...) Denon AVR-1708 Denon PMA-1500 DALI IKON7 DALI IKON VOCAL1 DALI CONCEPT1 / DALI IKON W2 Summa runt 30-35 000 kr Postad 13 November 2007 - 10:10
Jag har precis gjort som du skriver.
Kolla i mitt galleri så ser du hur. Nyckeln är ett stereoförsteg med Hometheater passthrough. Redigerat av Unregistered973, 31 May 2008 - 10:53. Postad 13 November 2007 - 14:59
Så alltså får man först o främst bestämma sig för vilken budget man vill lägga upp sen är då de bästa att ha en hemmabioförstärkare och en vanlig stereoförstärkare o koppla ihop dem. Då får man alltså koppla högtalarna mellan var gång de e musik eller film som gäller? Finns där ingen hemmabioförstärkare som ger bra stereo ljud då?
Postad 13 November 2007 - 15:19
Det finns ett alternativ.
Köp en bra stereoförstärkare som med ett enkelt tryck kan användas som rent slutsteg, tex Amplifix. Du kör då bara stereoförstärkaren (inkl försteg) då du kör stereo och sedan kör du bioförstärkaren med pre-out till stereoförstärkarens slutsteg (stereoförstärkaren är då altså bara slutsteg) när du kikar på bio. En beg Amplifix ligger på ca 6'. Det finns en del andra alternativ åxå. (Frågan har varit uppe ganska många gånger.) Postad 13 November 2007 - 15:20 Nej, du behöver inte ändra några kablar. Du har stereoförstärkaren kopplad till hemmabiorecievern på dess preout utgång. När du då ser på film så driver hbrecievern din center, sourroundhögtalarna och basen medans den skickar ut pre out till stereon som driver frontarna. När du ska lyssna på musik så startar du bara stereoförstärkaren och en eventuell cd spelare som är kopplad till den. Personligen så hade jag nog kört på B&W framför Dali då du lyssnar på mycket olika musikstilar. Tycker B&W är en bättre allround högtalare (dock min egna åsikt!). Postad 13 November 2007 - 15:58
Aha de låter ju faktist riktigt smart. Då kan man ju kombinera med en renodlad hembioförstärkare som ger bra film ljud och en riktigt bra stereoförstärkare. Mycket bra ide.
Det är faktist så att ja ska in idag och lyssna på B&W Dm683 dem verkar vara något för mig. Men isf börjar ja nog med en vettig biostärkare och tar allt stegvis så kan man ju testa sig mer framåt. Tex högtalarna först, sen låna hem olika biostärkare och se vilken som passar. Sen när de e färdigt går man på stereostärkare och lånar hem o ser vilken av dessa som blir bra. Hur låter den iden? Postad 13 November 2007 - 16:02
Precis! Så har jag gjort. Bioförstärkare som är kopplad till dvdn via coax och stereoförstärkare som oxå är kopplad till dvdn men analogt. Sen har jag kopplat preout från biostärkaren till stereostärkaren. Sen växlar jag bara på ingångsväljaren på stereoförstärkaren. Funkar skitbra. Enda nackdelen är att man får ju 2 volymkontroller, men det kan man leva med. Iofs så kör ju jag bara med 2 frontare. Det blir nog lite mer fipplande om man har en hel 5.1 uppsättning, men det lär man sig med tiden.
Postad 13 November 2007 - 16:11 Låter bra det. Volymkontrollerna går ju att fixa med en Logitech Harmony fjärr eller liknande.. Postad 13 November 2007 - 16:26
Jag ska se vad som finns inne. Men har nog personligen riktat in mig på 683:orna men man vet ju aldrig.
Vilken biostärkare rekomenderas till att kombinera med en stereostärkare då? Och viseversa? Hade tänkt lägga ca 15k på biostärkare. Postad 13 November 2007 - 16:42 Jag hade nog också lutat lite åt 683 faktiskt, men det skadar ju inte att testa. Vet inte riktigt med kombinationerna där men skulle tro att Denon och Nad skulle gå ganska bra ihop. Har även hört att Denon och Lyngdorf ska gå väldigt bra ihop. Postad 14 November 2007 - 09:30 Iofs bra, men med en nackdel - då du lyssnar med biostärk så kommer det att krävas att den orkar dra frontarna för att det ska låta bra. Min erfarenhet är att slutstegen ganska ofta är sämre än förstegen på biostärkare. Själv skulle jag därför gått andra vägen - börjat med att skaffa ett stereoljud som jag gilar och sedan hängt på en stärk som låter vettigt med nämnda stereosteg som slutsteg .... men det är ju jag det. Postad 14 November 2007 - 12:06 Tycker jag låter som en bra idé. Du kommer ju lyssna en del på musik och då är ju stereoljudet väldigt viktigt. Dessutom så är frontarna väldigt viktiga delar i en hemmabio då typ 80%-90% av ljudet kommer framifrån.Iofs bra, men med en nackdel - då du lyssnar med biostärk så kommer det att krävas att den orkar dra frontarna för att det ska låta bra. Min erfarenhet är att slutstegen ganska ofta är sämre än förstegen på biostärkare. Själv skulle jag därför gått andra vägen - börjat med att skaffa ett stereoljud som jag gilar och sedan hängt på en stärk som låter vettigt med nämnda stereosteg som slutsteg .... men det är ju jag det. Postad 14 November 2007 - 15:38
Ja de e sant att de kanske hade varit enklare de hållet men eftersom jag inte tänkt köpa allt på en gång så vill man ju ha de man utnyttjar mest först och sen ta de minst viktiga sist. Och jag måste nog sätta biostärkare på prio1 tyvärr. För blir nog att ja bygger fullt surround först sen går på stereo läget när allt annat e fixat, och de lär ta lite tid. Har ju surround nu och man har mer eller mindre vant sig vid att alltid ha de tillgängligt så e nog mest därför ja sätter de före. Men kan hålla med om att de nog blir bättre så
Postad 14 November 2007 - 16:20 Varför går det inte att se film i stereo ett tag då? Jag gör det själv nu hos morsan och har man bara vettiga högtalare så blir känslan vid film fortfarande kanon! Postad 15 November 2007 - 02:20
Hade du tänkt lägga 15 på stärkaren så skulle jag rekommendera att pyttsa över 5k till stereo/slutstegspotten.
Kanske en sån här. Sedan lägger du på ett slutsteg på det. Jag kör själv med en Yamaha RX-V2600 och ett Rotel RB-1080 till mina B&W 703or. Fungerar verkligen kanon. Och Yamaha-stärkarna brukar ju gå ner i pris då det är förra modellen, och med den sänkningen blir de riktigt prisvärda faktiskt. Andra bra reciver är ju Denons motsvarigheter eller Onkyo 805, etc. Postad 15 November 2007 - 11:31
Om man kikar på Denons alternativ i priklassen kanske man kan kolla under "Gruppköp". Där ser det ut att kunna gå att få lös en 2808 för omkring 10'. Det skulle innebära att du kan köpa den OCH stereodelen samtidigt och ändå hålla budget.
Postad 15 November 2007 - 17:06 Varför går det inte att se film i stereo ett tag då? Jag gör det själv nu hos morsan och har man bara vettiga högtalare så blir känslan vid film fortfarande kanon! Jo jag har haft stereo innan och de lät absolut inte illa men man är ju inbiten på de nya formaten och då kan ja ändå börja med en biostärkare.
Som ja skrev innan så är dem nya formaten ett måste men visst man kan gå ner lite och köpa båda givetvis. Men har tänkt att satsa därför jag vill ta de stegvis. Vill inte behöva uppgradera om ett år igen som de blev sist.
Som sagt vill satsa men har lyssnat på den 2808 och den låter ju allt annat än piss. Och den har ju nya formaten så kanske 3808 kan vara nått de återstå att se efter högtalarna e köpta och ja börjat låna hem lite olika. Men egentligen ville ja nog ha reda på om de fanns någon biostärkare med bra stereo ljud Postad 16 November 2007 - 10:07
Själv kör jag rx-v2600 som "försteg" och surround förstärkare och en begagnad rotel rb-1090 som slutsteg.
Låter ypperligt! Postad 17 November 2007 - 18:46
Ja nån liknande uppsättning med tex Marantz 8002 eller Pioneer LX70 och ett passande steg till de hade inte varit fel. Men om ljudet från en tex Marantz biostärkare går genom ett slutsteg av annat märke och in i högtalaren blir ljudet "Marantz" ljud då eller får den mestadels ljudet från slutsteget?
Postad 19 November 2007 - 20:47
Påverkar kanske inte klangen men oj vad högtalarna kan sjunga ut med ett bra slutsteg, är som natt och dag hemma hos mig
Redigerat av PowercorD, 19 November 2007 - 22:10. Postad 26 November 2007 - 15:29
Egentligen var väl frågan mer om man får bättre stereo ljud med slutsteg eller om ljudet fortfarande låter som från en biostärkare. Har svårt med den där prio grejjen.
Postad 26 November 2007 - 16:18
Jag har lite svårt att släppa vill-ha-begäret på slutsteg i min prisklass, eftersom jag egentligen prioriterar 2-kanal mer än hembio även om jag knappast vill välja bort hembio.
Nu när jag snart bestämmer själv över ekonomin så känns det väldigt troligt att en marantz 5002 för bli surround, och slutsteg på frontarna. Kanske mest för att va säker på att det blir så bra som möjligt i min prisklass. Dessutom ser det fett coolt ut Postad 26 November 2007 - 17:24
Vilken är då "din prisklass"?
Hur mycket kan du tänka dig att lägga på biostärk resp steg resp rubbet? Vad har du för högtalare? Postad 26 November 2007 - 18:04
Min prisklass, jadu Det kommer att vara B&W 685 eller MA RS-1 som frontar och motsvarande surrar iaf. Maratnz 5002 kostar strax över 5k och steget bör väl kosta ungefär detsamma den dagen jag inhandlar det, fast då begagnat. Jag har en del idag, finns ju i galleriet, men separation gör att ajg måste fundera om lite. Postad 27 November 2007 - 17:59
Jag har satt min prisklass på ca 30 för allt men vet inte då om ja ska lägga dem 30 på 2 kanals eller om ja ska börja med en biostärkare och frontar och sen bygga ut efterhand som pengarna kommer in.
Man ändrar sig ca 10 per dag känns de som. Först är de en självklarhet att man vill ha bio sen 2 kanals osv osv. Men ja antar ju att man får ett väldigt mycket bättre musik system för 30 än man får bio. Men frågan är om man kommer ångra sig om man kör renodlat 2 kanals. Mvh Christoffer Postad 28 November 2007 - 09:19 lol! Jag vill slå ett slag för begagnatmarknaden, du kan ju köpa hembioförstärkaren ny och resten begagnat? -Pc Postad 28 November 2007 - 11:41
Har testat en rad olika lösningar; flerkanalsreceiver, flerkanalsreceiver med tillkopplat slutsteg, flerkanalsreceiver med tillkopplade monoblock, separat flerkanalsreceiver samt stereoförstärkare (med ideliga kabelbyten).
Nu har jag en Marantz SR 7500 som är kopplad till stereoförstärkarens, Onkyo A-9755, hembioingång. Denna lösning är helt överlägsen alla mina tidigare. Som signalkällor har jag Marantz DV-6600, film, och Onkyo DX-7555, CD. På så sätt får jag en helt dedikerad tvåkanalsanläggning och samtidigt ett bättre slutsteg till min hembio. Detta är mitt förslag till dem som vill ha bra tvåkanalsljud och hembio, utan att det skall kosta för mycket. Nackdelen med att köpa en flerkanalsreceiver och koppla på ett slutsteg är att förförstärkardelen i flerkanalsreceivrarna, när det gäller tvåkanal, inte är särskilt bra. Ljudet i stereo blir därför inte särskilt bra, även om du köper ett riktigt bra steg. Detta är mina erfarenheter. Postad 28 November 2007 - 11:48
Jag har både en hembioreciver slutsteg och ett stereosförsteg med HT passthrough.
Funkar bra. Postad 28 November 2007 - 13:36
Är en surr-förstärkares pre-out alltid aktiva, eller måste du in i menyer för att få ut till 2-kanal eller t.ex 5.1 ? men jag kan inte riktigt se fördelen med surr-reciever --> förstärkare mot surr-reciever --> slutsteg ? Du får ju ännu en volymkontroll på köpet? Eller missar jag nåt Postad 28 November 2007 - 13:54
Lösningen med separat 2-kanalare via preout funkar ju, men om man köper en surroundförstärkare med bra
försteg så blir det enklare med ett slutsteg. Man slipper använda olika förstärkare till film och musik. Sen händer det ju att man blir förvånad över hur surroundförstärkare kan prestera på egen hand. Har testat lite med min Denon AVC-A10SE, och den driver B&W 683 utan problem, med bra dynamik, stor öppen ljudbild och bra bas. Det är bara när man spelar riktigt högt som man märker att 1080 ger ett mer kontrollerat ljud och lite mer "bett" i basen (det senare oavsett volym, dvs inget som har med belastningen att göra). På viss akustisk musik är faktiskt A10an t om en aning bättre ibland. Lite förvånande faktiskt. Problemet med neutrala förstärkare som t ex Denon är att mindre bra högtalare avslöjas. Kopplade på skoj in en halvbillig Jamo center, men det kunde man bara glömma. Lät som om de snackade genom ett stuprör.
De är alltid aktiva, men det kanske finns undantag?
Då är vi två En fördel som man inte får glömma bort är att vanliga stereoförstärkare oftast (nästan alltid) har vanliga potentiometrar till reglering av volym, bas, diskant, balans osv. I en någorlunda bra flerkanalare sköts det digitalt, dvs justeringen är digital men signalen förblir analog (om den inte redan är digital från t ex SPDIF ingången). Sen kan man ju använda förstärkarens D/A-omvandlare, dvs man kan lägga mer pengar på en bra förstärkare, mindre på spelaren. Så länge den kan leverera en bitkorrekt signal med någorlunda låg jitternivå så blir det ingen försämring av ljudet. edit: skrev kanske lite luddigt, men menade iaf att en digital reglering ger mindre ljudpåverkan, och någon risk för dålig kontakt pga oxid i potentiometrar osv finns det inte. Redigerat av Ageve, 28 November 2007 - 15:45. Postad 28 November 2007 - 14:04
Okej.
I min värld så är dom flesta förstegen i flerkanalare tillräckliga i prisklassen ~5000:- om dom är köpta på HIFI-butik och inte Siba. Med det vill jag ha sagt att med en sjysst signalkälla (CD) som matar analogt till flerkanalare som i sin tur pre-out --> slutsteg funkar helt okej. Men vi har alla olika krav. Och att ha en extra volymkontroll blir bökigt i de flesta hemmen i vanliga vardagsrum. MAO slutsteg är nog min väg att gå sålänge jag har en sjysst signalkälla Postad 28 November 2007 - 15:37
Börjar bli intressant de här. Tror att de blir en start med en biostärkare och ett par frontar. Tänker lägga mellan 15-17 på biostärkaren och mellan 12-15 ca på högtalarna. Nån ide om vad som kan matcha varandra bra i den prisklassen?
Postad 29 November 2007 - 10:15
Du är välkommen hem till mig vilken dag som helst Redigerat av PowercorD, 29 November 2007 - 11:51. Postad 29 November 2007 - 10:18
Du har inte en billig flerkanalare som det pratas om Postad 29 November 2007 - 23:38
Varför inte skaffa ett flerkanals försteg. exempelvis nuforce avp 16, som sägs vara grym i 2kanaler. komplettera bara med slutsteg och så är saken klar.
Borde kunna hamna på ca 16.000 med både försteget och ett flerkanalsslutsteg, men fördelen med att använda sig av försteget, är ju att du kan välja vart du vill lägga kraften. du kanske vill ha ett stereoslutsteg med mer kraft, och några enklare monoblock på resterande kanaler. Jag rekomenderar iaf att du läser om avp 16. verkar vara ett kap i den prisklassen Postad 30 November 2007 - 01:18
Ett annat alternativ är Rotel RSP-1098. Bättre än mätutrustningen http://www.hometheat...004-part-1.html Postad 30 November 2007 - 19:45
Hehe ja sen slutsteg på de så får ja köra utan högtalare, den rotel mojängen kostar ju 35 papp. Lite över min totala budget. Men har nog kommit fram till B&W 683 tillsammans med en Marantz 8002. Så får ja vidare uppgradera med stereo senare isf. Så får de blir.
Kan medela senare hur resultatet blev, tyvärr blir de inte förrän efter nyår har fullt upp med annat nu. Men jag lovar att skriva utförligt hur de blev. MVH Christoffer Postad 30 November 2007 - 23:41
Tänkte begagnat, men det blir ändå en slant iofs.
SR-8002 borde funka bra. 2x140W i 8 ohm och 2x225W i 4 ohm (SR-8001, 1kHz) uppmätt av Home Cinema Choice. Postad 02 December 2007 - 13:26
"Ageve" jag ser ju att du kör med B&W 683 och hembiostärkare plus slutsteg, hur mycket bättre blev de när du körde med slutstegen kontra utan? Blev de nån större skillnad? Och isf vad?
Postad 02 December 2007 - 17:57
LÄs längre upp!!
Sen händer det ju att man blir förvånad över hur surroundförstärkare kan prestera på egen hand. Har testat lite med min Denon AVC-A10SE, och den driver B&W 683 utan problem, med bra dynamik, stor öppen ljudbild och bra bas. Det är bara när man spelar riktigt högt som man märker att 1080 ger ett mer kontrollerat ljud och lite mer "bett" i basen (det senare oavsett volym, dvs inget som har med belastningen att göra). På viss akustisk musik är faktiskt A10an t om en aning bättre ibland. Lite förvånande faktiskt. Problemet med neutrala förstärkare som t ex Denon är att mindre bra högtalare avslöjas. Kopplade på skoj in en halvbillig Jamo center, men det kunde man bara glömma. Lät som om de snackade genom ett stuprör. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |