ja prova kompisens baslåda i min bil o sen när ja skulle sätta tillbaka allt så satt ja min fel,, var virvad flera varv och mius och plus ser lika ut på kabeln så blev fel.
nu funkar ju det som vanligt, men kan högtalarn ha tagit nån skada av detta?
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Vad kan hända om man råkar koppla + på minus och minus på plus?
Startad av
hmmmm
, Nov 13 2007 13:41
3 svar till detta ämne
Postad 13 November 2007 - 13:41
Råkade gör det av misstag, körde runt ett tag och trodde ja hade spelat sönder min baslåda. sen kom ja på att ja kanske kopplat fel och kollade och så var fallet.
ja prova kompisens baslåda i min bil o sen när ja skulle sätta tillbaka allt så satt ja min fel,, var virvad flera varv och mius och plus ser lika ut på kabeln så blev fel. nu funkar ju det som vanligt, men kan högtalarn ha tagit nån skada av detta? Postad 13 November 2007 - 15:08
Varje gång man kopplar en bas fel, så dör en liten kattunge...
Nädå, blir absolut inga skador! Man brukar tvärtom medvetetet byta fas ibland för att få basen att spela i samma fas som andra högtalare t.ex. vid använding av flera basar på olika ställen i ett rum eller i en cupé. 2 basar med motsatt fas släcker i teorin ut varandra! Slutsteg sänder ju ut en växelspänning, så om du vänder den, gör det detsamma ur skademässig synpunkt. Många monsterbasar klarar att pluggas direkt till vägguttaget i mindre etapper. Dock går nog säkringen istället I USA är det ju bara 120V i uttaget, och där klarar basarna sig bättre. Lite kuriosa Redigerat av jollek, 13 November 2007 - 15:24. Postad 14 November 2007 - 02:14
okej,,skönt att det inte skadade baselementen =)
lät ju helt sepe när det var fel kopplat asså. trodde att antingen steget eller basarna hade pajat. men nu låter dom som vanligt igen =) det där med att koppla basar till vägguttagen fattar itne jag riktigt? vad är det för mening med det? eller är det bara nån som provat för rolighetens skull? Postad 14 November 2007 - 11:30 Hehe, japp. Bara för roligheten skull =) Ville dra paralleller till att det är växelström, och med andra ord, +/- skiftar en jäklans massa gånger per sekund =) 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |