Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nytt Hembiorum byggs från början till slut

24 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 November 2007 - 01:01

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0
Hej!

Vi renoverar och bygger nu ett helt nytt konceptrum och kommer bla sänka tak, hänga upp projektor&plasma, dra alla nödvändiga kablar, bygga in projektor duk i tak, montera kopplingspaneler mm. Vidare kommer därtill ett ljusstyrningssystem, inbyggnadshögtalare och multiroom system från bla speakercraft och russound. Följ bygget och ställ gärna frågor om olika lösningar mm.

Bifogad fil(er)

Redigerat av Reference audio, 14 December 2007 - 14:55.

Postad 14 November 2007 - 10:07

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Har Ni lejt någon akustikkonsult?

Postad 14 November 2007 - 11:49

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0
Hej!

Nej, vi kommer utföra allt själva då det finns kunskaper inom firman ;-)

Erik

Redigerat av Reference audio, 07 January 2008 - 09:57.

Postad 14 November 2007 - 16:18

OC-Hinken
  • OC-Hinken
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Ska bli intressant att följa, se till att ta massor utav bilder!

Postad 15 November 2007 - 12:28

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Kul! Vore kanonkul att se uppmätningar samt åtgärder, somt korta beskriningar om Ni gör något speciellt redan från början (tex ändrar rummått, vinklar od för att slippa parallella väggar som kanske dessutom har ogynnsamma mått).

Postad 17 November 2007 - 12:06

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0
Komplettera gärna med information om materialval om det är någon särskild tanke bakom, tänker då mest akustiskt.

Postad 27 November 2007 - 12:52

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0
Gör en liten kort redogörelse för hur vi har byggt upp/tänkt akustiskt.
Rummet är ett gammalt vardagsrum med två kaminer i varje hörn som faktiskt i detta fall kommer bli naturliga basfällor. Det nya rummet kommer inte vara ett "ljudrum", så därför har vi valt att inte investera allt för mycket i ombyggnaden för just akustiska åtgärder. Vad vi gjort hittils är att vi har:

- Lagt luftspalt från den riktiga innerväggen (betong) fram till gipsskivan. Mellan gipsskivan och väggen har vi mineralull.

- Golvet är i nuläget belagt med heltäckningsmatta. Denna kommer ligga kvar och vi lägger över en riktig parkett i valnöt. I rummets mitt kommer en rejäl soffa som delar av och suger upp basen. Sen skall vi ha kraftiga mattor för att få bort en del av tidiga reflektioner. Rummet kommer att vara uppdelat i två, och likna två olika vardagsrum därför kommer vi inte vilja dämpa det för mycket då det blir orealistiskt för kunden.

Grundtanken är att blanda material, både i form utav möbler/inredning samt rummets former. Tex har vi valt att sätta upp en stenvägg med svarta shifferuppbyggda block som kommer att minimera reflekttionerna från projektorduken samt diffusera ljudet från frontsystemet.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  v_ggen.jpg   136.87K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Reference audio, 27 November 2007 - 12:58.

Postad 27 November 2007 - 13:04

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0
Här kommer lite bilder på lådan som duken sitter i.

Bifogad fil(er)

Postad 27 November 2007 - 17:22

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0
Kul att se, det är just de icke kompromisslösa lösningarna som är mest intressanta när man ska resonera med frun. Svart akustiktak var tydligen utanför diskussionsutrymmet, så det har jag nästan lagt ner.... men det finns kanske annat som man kan resonera in =D

Postad 30 November 2007 - 19:28

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0
Arbetet pågår förfullt och målsättningen är att bli klara till julförsäljningen börjar, men det ser mörkt ut.. :-(
Nästa steg är att bygga in inbyggnadsljud i taket, installera 4 Zoners ljusstyrning, implementera A-BUS paneler med styrning för takhögtalarna. Sen kommer vi kunna koppla in IPOD direkt i väggpanel. Dessutom kunna kommunciera med Escient Fireball där vi har 500GB musik. För att täcka rören i taket blir det en lång inbyggnadslåda till.

Glasdörren har kommit på plats och den kommer snyggt glida in i väggen när den är öppen.

Bifogad fil(er)

Redigerat av Reference audio, 30 November 2007 - 19:42.

Postad 03 December 2007 - 23:02

memis
  • memis
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Kul att se proffs in action. Kommer ni att använda tehuvor (eller vad de nu kallas) för att få någorlunda rätt volym för högtalarna i taket? Gillar också lösningarna med panelerna. Själv har man fått tillverka paneler av täcklock till elkos kontaktdosor. Om jag hade vetat att de fanns i Sverige skulle jag kommit förbi!

Postad 05 December 2007 - 11:16

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0
Vi kommer nog börja och se hur högtalarna beter sig utan "huvor". Visar det sig att de låter kass kommer vi bygga låda runt!

/Erik S

Postad 16 December 2007 - 13:25

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0
Fortsättning följer....

Bifogad fil(er)

Postad 16 December 2007 - 13:38

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0
Mera godis....

Bifogad fil(er)

Postad 16 December 2007 - 13:53

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0
Och en till....

Bifogad fil(er)

Postad 16 December 2007 - 21:23

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0
snyggt men om det skall vara ett demo rum så borde ni inte ha gips i väggar och tak värre matrial finns inte det blir eko av det och var är ljudförbättringarna se bara på golvet en rund matta från rusta varför köpte ni inte rya mattor i stället det blir bättre acustic sett och täckte hela golvet.

Postad 16 December 2007 - 22:55

bananplanta
  • bananplanta
  • Veteran

• 2143 inlägg
  • 0
Verkar, av texten längre upp att döma, som de inte vill ha nåt rent "lyssningsrum/demorum/ljudrum", utan att det mer ska vara som ett vanligt vardagsrum som en kund kan tänkas ha. Gipsskivor i väggar och dåligt med mattor på golvet är ju ingen ovanlig syn i ett vanligt vardagsrum.
Så har jag förstått det hela iallafall.
Kanske får ta en tur upp till Hufvudstaden och slå en kik.

Postad 17 December 2007 - 08:27

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0

snyggt men om det skall vara ett demo rum så borde ni inte ha gips i väggar och tak värre matrial finns inte det blir eko av det och var är ljudförbättringarna se bara på golvet en rund matta från rusta varför köpte ni inte rya mattor i stället det blir bättre acustic sett och täckte hela golvet.

Hej X-12!

Vi kommer att lägga ut större mattor samt en rejält stor soffa som skall stå som rumsavdelare i rummet.
Detta bilder tog jag bara i helgen för att få upp lite snabbt på minhembio. Vi har inte ens satt dit golvlister ;-)
Angående valet av material så är det faktiskt så att vi redan har två ljudrum byggda av akustiker, därav blir detta rum ett mer "realistiskti" rum med en mer naturtrogen ljudåtergivning osv. Ljudrummen har en tendens att bli väldigt dämpade..

/Erik S

Redigerat av Reference audio, 26 December 2007 - 15:34.

Postad 17 December 2007 - 17:06

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0
Raderar mitt inlägg.

Redigerat av Tompa123, 29 December 2007 - 12:21.

Postad 08 January 2008 - 12:45

Unregistered9e8b3d79
  • Unregistered9e8b3d79
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Fan va snyggt det blev. Synd att man inte är snickare själv och kan få till det så bra.

Tänkte bara ställa en fråga, hur styr ni duken? Är den automatisk när ni slår på och av projektorn? För fjärren funkar väl inte igenom taket.

Mvh Fredrik

Postad 08 January 2008 - 15:22

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0
Tack !

Om sanningen ska fram så är ingen av oss snickare, men vi har några händiga i personalen som har fått slita många sena nätter...
Duken är kopplad via autolink, så den kommer automatiskt ner när projektorn slås på. Sitter en liten IR-sändare som triggar motorn i duken att rulla ner.

/Erik

Postad 10 January 2008 - 13:57

Andreas81a
  • Andreas81a
  • Forumräv

• 620 inlägg
  • 0
Kul att se, och jag måste säga att ni förtjänar beröm. Jag syftar på golvläggningen runt kaminen. om inte bilden lurar mig så är jag riktigt imponerad. Framförallt om ni inte är "riktiga" proffs.

Postad 10 January 2008 - 16:36

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0
man tackar å bugar.

Redigerat av Reference audio, 15 January 2008 - 20:37.

Postad 06 February 2008 - 16:45

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0
Tycker att det blev grymt bra och jag gillar mixen av det gamla med det nya (det är på härliga Söder va?). Kommer definitivt kika in i mars när jag är i stan.

Tycker även att det är bra att ni har följt modellen av en vanlig privatpersons hem, där använder man ju faktiskt gipsskivor till väggarna. Dämpning och ljudabsorbenter kan man göra med mycket annat... tavlor, tyg, diverse möbler samt möblernas position... och allt är ju relativt till rummets storlek.

Postad 06 February 2008 - 17:29

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Om det är ett demorum som är under konstuktion, så måste jag säga att jag verkligen gillar tanken med att göra det så "normalt vardagsrums"-realistiskt som möjligt. :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.