Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

kass bild med comhem?

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 November 2007 - 09:15

perl11
  • perl11
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Hej

Upplever bilden via comhems digital-tv som ganska usel. på de flesta kanaler känns bilden komprimerad då man får som komprimeringsartefakter över bilden, gäller främst alla kanaler utom möjligen 1,2 och 4. fotboll kan man se detta att då dom zoomar in en person så kan asiktet typ bestå utav en massa fyrkanter.
Då frugan kikar på days of our lives så kan bilden även där se helt horribel ut.

Är detta så som det ska vara eller finns det möjlighet till bättring?

har en samsung 46 le-s86 samt billigaste digitalboxen, kör med en fullscart mellan dessa. jag har testat att byta antennkabel till boxen samt annan scart men har uppfattningen att det måste vara komprimerad signal då det som sagt ser ut precis som en komprimerad film tankad från nätet bitvis.

Är det någon annan som har comhem och upplever liknande fenomen eller har något att säga om saken?

Postad 14 November 2007 - 10:09

jhn
  • jhn
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Vad heter digitalboxen du kör? Jag har läst om liknande problem som folk upplever pga sina digitalboxar....

Postad 14 November 2007 - 10:14

Stringfellow
  • Stringfellow
  • Forumräv

• 625 inlägg
  • 0
Jag får rätt mycket färgblock på en Panasonic PX70 och Humax-boxen (inte HD). Jag såg det första gången under introt till House på Canal+, jag trodde det var tv:n men sen laddade jag hem ett avsnitt av House och då var bilden helt plötsligt klockren. Dvs felet ligger hos Humax eller Comhem. Troligtvis är det väl samma problem som många har med Humax HD-box?

Postad 14 November 2007 - 10:25

Dman
  • Dman
  • Lärjunge

• 427 inlägg
  • 0

Upplever bilden via comhems digital-tv som ganska usel. på de flesta kanaler känns bilden komprimerad då man får som komprimeringsartefakter över bilden, gäller främst alla kanaler utom möjligen 1,2 och 4. fotboll kan man se detta att då dom zoomar in en person så kan asiktet typ bestå utav en massa fyrkanter.
Då frugan kikar på days of our lives så kan bilden även där se helt horribel ut.

Är detta så som det ska vara eller finns det möjlighet till bättring?

Det är nog inte Comhems fel, skyll istället på Ulvskog (?) som stängde det analoga nätet... menar bara att jag tycker det låter som alla har det idag, skapligt på 1'an o 2'an, mestadels ok på 4'an, medan resten av kanalutbudet ser rent bedrövligt ut. Tyvärr. Fast jag har ju inte Comhem själv, så det finns en risk att vi inte menar samma sak med horribelt-bedrövligt.

Postad 14 November 2007 - 10:27

Megapolaren
  • Megapolaren
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Jag har humax c-fox box som är kopplad med standard-scart till en pioneer 436 tv och bilden är mycket bra.
Det förutsätter såklart att källmaterialet har bra kvalité, men ser man ny producerade program på 1, 2, 3, 4, 5, 6:an så är det toppenbild ("nära" dvd-kvalitet"). Vissa andra kanaler lider av sämre bild, men det beror nog inte på comhem.

Jag har inga tendenser till färgblock eller liknande.

Postad 14 November 2007 - 10:30

Dman
  • Dman
  • Lärjunge

• 427 inlägg
  • 0
F'låt lite, missade hela avsikten med inlägget ovan. Jag menade: skräp in ger skräp ut, spelar ingen roll hur många hål man har i väggen när de riktigt kommersiella kanalerna har sån bedrövlig kvalitet från början.

Postad 15 November 2007 - 11:49

contra
  • contra
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

F'låt lite, missade hela avsikten med inlägget ovan. Jag menade: skräp in ger skräp ut, spelar ingen roll hur många hål man har i väggen när de riktigt kommersiella kanalerna har sån bedrövlig kvalitet från början.

Helt rätt! Så länge folk i allmänhet är nöjda med skräpet så mal det vidare. Vore jag annonsör skulle jag tveka att anlita vissa kanaler. Jag retar mig på sorgkanterna som uppstår när man sänder filmer i letterbox.
Leffe

Postad 15 November 2007 - 15:08

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Tyvärr ger ju Dtv i allmänhet dålig bild på många LCDer... De har kass uppskalning dessvärre. Inget varken boxen, leverantören eller signalen orsakar.

Postad 18 November 2007 - 22:08

Minglarn
  • Minglarn
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

Hej

Upplever bilden via comhems digital-tv som ganska usel. på de flesta kanaler känns bilden komprimerad då man får...

Är det någon annan som har comhem och upplever liknande fenomen eller har något att säga om saken?

Tjaba... Kolla in mitt lilla Galleri så ser du hur illa det ser ut med NatGeo tex. Jag har (hade, den boxen brann upp) Humax standard box. Men har nu bytt till HD-Boxen så vi får se om det blir några förändringar.

Postad 19 November 2007 - 16:19

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2484 inlägg
  • 0
Com Hem kodar ju om ett antal kanaler för att kunna bränna in textning. Deras ursäkt är att dessa kanaler ska kunna gå att se textade även på äldre boxar som inte klarar textningen korrekt. Det lär dock vara på gång att avveckla den här fullösningen.

Resultatet blir naturligtvis skit. Jag vet inte exakt vad de använder för utrustning för ändamålet, men det jag vet är att signalen omvandlas till kompositvideo och sedan komprimeras om från grunden. Existerande artefakter samt den begränsade upplösningen i kompositsignalen saboterar processen, så resultatet blir en suddig och urvattnad smet som disintegreras till oigenkännlighet vid minsta rörelse.

Exempel på "skitiga" kanaler hos Com Hem är National Geographic Channel, BBC Prime, Viasat Nature/Crime och Animal Planet. National Geographic är nog ganska kvaddad redan när Com Hem tar emot den och därmed den värsta av dem alla vad gäller artefakter.

Jag lanserar härmed en ny förkortning för att beskriva detta fenomen; HDO (Helt D###### Otittbart). :)

Postad 19 November 2007 - 19:13

Minglarn
  • Minglarn
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Där ser man... Nu fick man lite mer info... Tack...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.