Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LaCie Silverscreen

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
LaCie Silverscreen 500GB (Mediaspelare) 1 7.166666 (5) Inga priser

Postad 14 November 2007 - 11:59

Svangen
  • Svangen
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Är det någon som har erfarenhet av LaCie Silverscreen?
Funderar på att köpa den men hittar inte direkt några inlägg om denna..

Redigerat av Svangen, 14 November 2007 - 12:00.

Postad 17 November 2007 - 19:16

Unregisteredafd17c98
  • Unregisteredafd17c98
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Vad det är värt så har jag den första versionen med 40Gb. Jag tycker den presterar bra bild- och helt ok ljudmässigt, kopplat med S-video (den enda kabel jag har) och digital coax till min förstärkare. Vad jag inte gillar är fjärren och att man inte kan placera textningen lägre på bilden. Snabbspolningen är också olidligt seg, rent praktiskt oanvändbar. En annan störande sak är att om man vill spela alla mp3 i ett bibliotek (normalt ett album) så repeterar den filerna i oändlighet tills man går dit och stänger av. Vad som är förbättrat (förutom betydligt större HD) i nuvarande version har jag ingen aning om men om för ett pris under två tusen så måste det vara ett prisvärt alternativ om man inte behöver HDMI/HD-stöd och nätverk. Jag har som helhet (trots nämnda brister) varit väldigt nöjd med denna som jag har haft stor glädje av . HD-storleken är helt ointressant för mig då det är jättesmidigt att USB-ansluta den till datorn för att tanka över material och då strömmatas den via USB.

Postad 16 December 2007 - 23:02

Unregistered513048f6
  • Unregistered513048f6
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Fick hem min Silverscreen 500GB i nu i helgen. Jag har främst köpt den för att lagra och titta på filmer. Till det tycker jag den är jättebra. Jag använder den medföljande S-video kabeln och bilden blir mycket bra. Ljudet skickar jag digitalt till recievern och det är sjäkvklart bra.

För att spela musik och visa foton är den mindre bra. Musikspelaren tillåter endast att spela upp innehållet i en mapp. Den kan alltså inte spela upp innehållet i flera mappar samtidigt, Samma gäller för att visa foton. Hoppas det uppdateras i någon firmware release snart.

Postad 17 December 2007 - 08:59

Ninia
  • Ninia
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Fick min i helgen och den fungerar bra efter att man fått formaterat den så den har NTFS istället för Fat32 som det låg på den.

Men ett problem jag dykt på är att den kan inte visa alla DVD format i "TV-läge". Den visar vissa IMG filer men inte alla. Har lagt in en drös i film katalogen men enbart ett par kommer upp när man byter i "TV-läge" ???

Någon som vet vad detta kan vara för fel ?

Redigerat av Ninia, 17 December 2007 - 11:01.

Postad 18 December 2007 - 12:27

Ninia
  • Ninia
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Allt löst, min okunskap bara. Döpte om .img filerna till .iso och allt fungerade.

Postad 08 January 2008 - 13:12

olanbi
  • olanbi
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Väsnas själva enheten något? Jag har haft en Argosy med fläkt som lät som en helikopter!

Postad 08 January 2008 - 23:46

Glen Benton
  • Glen Benton
  • Lärjunge

• 371 inlägg
  • 0

Väsnas själva enheten något? Jag har haft en Argosy med fläkt som lät som en helikopter!

Man hör fläktljud men det är inte speciellt högt. Beror på hur långt ifrån du sitter. Vid normalvolym märker jag inte av min.

/GB

Postad 22 January 2008 - 13:19

Catl0ver
  • Catl0ver
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Fick min Silverscreen 500 GB före jul. Tycker den fungerar i stort sett bra, går tyvärr inte att koppla till dator och TV samtidigt men det påpekas ju i manualen.

Däremot står helt klart i manualen att den stöder .VOB-filer. Dock inte min. I "datorläge" är det inga problem att öppna alla filer, men i "TV-läge" läser den in bara den första VOB-filen i t ex en video, sen är det stopp...Någon som vet vad detta beror på...trodde jag skulle slippa köpa brännare men ser ut som det blir nödvändigt i alla fall. Support kan man glömma, både från återförsäljaren och tillverkaren.

Är jag helt dum? Någon som kan hjälpa?

Postad 29 January 2008 - 23:46

Scorp
  • Scorp
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hejsan!
Vad är det för skillnad mellan silverscreen och Lacinema? Tar silverscreen undertext srt,sub tex?
Så... vilken av dom ska man köpa. Tycker att det är konstigt att Lacineman är billigare av ngn anledning.

Postad 30 January 2008 - 08:39

Unregistered93324e54
  • Unregistered93324e54
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Scorp

Har talat med Martin som sitter som säljare på Lacie Nordic och han gav mig en vag indikering på att Silverscreen är den som han skulle rekomendera, OM du skall ha den för att spela upp filmer, bilder etc. på din TV.
Skalll du använda den på samma sätt men lägga upp bilden på datorn eller projektor rekomenderade han Cinemapremier (eller vad den heter)

Nedan finner du citat ifrån honom

"Framförallt är DivX-stödet bättre i Silverscreen så jag rekommenderar denna i ditt fall."

Jag är ute efter att lägga upp filmer, bilder mm och köra detta på TV samt att använda den som lite back-up...
Båda har stöd för subtitles fast i begränsad utformning

Redigerat av Unregistered93324e54, 30 January 2008 - 08:40.

Postad 30 January 2008 - 08:43

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
Tjena på er!

Jag har själv en Packard Bell Store & Play 2500 (2,5" Mediaspelare), den finns/fanns under massor med namn tex Lacie, Izak osv osv.

Jag skulle tro att det är på samma sätt med denna LaCie, man kan nämligen byta ut firmwaren mellan de olika fabrikaten. Just nu kör jag den senaste Unbrain Izak programvaran, bästa funktioner osv. Kolla upp detta om ni är nyfikna, jag kan naturligtvis inte ge några garantier, men det kan vara värt att undersöka. Om ni kollar på andra forum osv så finns det säkerligen trådar om detta! Naturligtvis är det viktigt att man har "rätt firmware" oxå, om något skulle hända med spelaren. Det är ju på egen risk! :)

Postad 04 February 2008 - 18:18

Scorp
  • Scorp
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Tack Powerhouse!

Har beställt den, silverscreen :)
Lite konstigt att warehouse där jag beställde den har endast 1 års garanti på silverscreen, mot 2 på Lacineman :)
Ska ta o ringa dom. Nån annan som vet skillnaden mellan dessa. På specen kan man inte avgöra vad skillnaden igentligen är.

Postad 05 February 2008 - 13:58

Unregistered93324e54
  • Unregistered93324e54
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Scorp, tänk på att du alltid har 2 års garanti genom köpelagen. Så det spelar ingen roll vad företaget köper.
Enda skillnaden är att du efter 1 år måste visa att det är maskinfel och inte hanteringsfel av apparaten.
Jag har som sagt också beställt en och får den förhoppnngsvis här på fredag. Är väldigt spänd inför detta.

Gällande skillnaderna så är de väldigt små. Det skall dock vara lite bättre kylning i lacinema är silverscreen och att den har bättre stöd för HDTV än SC, tror det var 1080i mot SC 720i

Men jag tänkte som så att vill man nyttja högsta upplösning är detta fel maskin att titta på ifrån början...
Jag har läst väldigt mycket utländska recensioner och den får väldigt bra betyg om man inte ställer för höga krav.
Fjärrkontrollen skall vara rätt dålig men enligt Lacie skall senaste generationen var OK, men inte perfekt.

Postad 05 February 2008 - 15:05

Scorp
  • Scorp
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Wannabe!
Jaha, så de e du som är en av dom som försenat min leverans :wacko: Har inte fått min levererad ännu..
Såg oxå att warehouse sänkt priset sen jag beställde min. Skickade ett mail och priset sänktes :)
ligger nu på 2004:- + 69:- i frakt.
Ska ha den till att se film. Har väl inte så stora krav på bild kvallan, bara den skickar bättre bild än i X-box. Vore bra oxå om subben var justerbar o så. tror att den är...Hoppas att fjärren inte är irriterande seg. Har haft en tv där man fick sikta med den. Var lite sugen på lacineman men tyckte att den var så stor. Hur är det med hårddiskarna föresten, Kan dom ligga hur som helst? liggande, stående osv?

Tack för infot!!

Postad 06 February 2008 - 09:33

Unregistered93324e54
  • Unregistered93324e54
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Jag tror att silverscreen bör stå som den gör på bilderna, om inte annat så repar du chassit.
lacinema kunde nog både stå och ligga ner.
Men silverscreen är ju väldigt kompakt, så någonstans borde den väl få plats eller?
Jag ville inte beställa på nätet ifall jag inte är nöjd eller om det blir problem, webhallen var ju bland de billigaste annars och har den på lager, de fick in igår...
Jag fick Inet data i Göteborg att ta in den för ett likvärdigt pris och då med bekvämligheten att gå till butik om det blir problem.
Fick betala 2045 för den...

Postad 06 February 2008 - 16:09

Scorp
  • Scorp
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Nice!

Du får skriva en recension om den när du testat den nog :)
Får nog min på fredag

osså vilja tacka minhembio.com för en kanonsait för såna som mig :(

Postad 06 February 2008 - 16:47

Svangen
  • Svangen
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jag skulle också vilja ha lite intryck på hur den funkar, klarar filformat osv.
Väntar med spänning.....

Postad 14 February 2008 - 12:59

Unregistered93324e54
  • Unregistered93324e54
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Alright, nu är maskinen ankommen..slås utav hur liten och kompakt den är, vissa säger tung (1,5 kg) men på den volymen känns den faktiskt mer gedigen. Fjärrkontrollen känns dock som ett billigt ihopplock och kan inte på några sätt mäta sig med den jag använder till mna övriga system, NAD HTR-5

Skall nu tag hem den och hårdtesta den under helgen. Recension kommer på Måndag förmiddag!

Postad 18 February 2008 - 09:19

Unregistered93324e54
  • Unregistered93324e54
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
TEST AV LACIE SILVERSCREEN 500 GB - UPPDRAG GENOMFÖRT

För att kunna ge ett rättvist omdömme bör jag berätta om de förutsättningar jag hade.
Jag har idagsläget 1 vanlig 32" 100 MHz ifrån Thomson som har ca 6 år på nacken, fullt möjligt att kvaliteten på bilderna blir bättre med en modernare TV.
Vidare då jag upptäckte att S-video var värdelöst att köra (på min TV) valde jag att köra component via min reciver, en NAD T752.
Då Silverscreen har stöd för HDMI kan jag tänka mig att detta ger en otroligt mycket bättre bildupplevelse, denna kabel är dock inte standard

Installation - Dator
Det första jag gjorde efter uppackning var att installera den till datorn för att byta filsystem ifrån FAT32 till NTFS.
Det som inte nämns i instruktionen är att de mappar som programvaran ligger i försvinner, så det man måste göra är att skriv ner mappnamnen innan du formaterar (om du skall göra detta) Vidare efter detta uppdaterade jag till senaste firmvare och divx-codec.
Att hantera silverscreen i datormiljö är som vilken USB-disk som helst, möjligen att den är lite snabbare.
Jag hade förberett mappar och filer som jag skulle föra över på totalt 180 GB, detta tog mig ca 35-40 minuter...tror det är rätt ok överföringshastighet.
Vid överföringstillfället upptäckte jag det första irriterande ifrån produkten, man använder sig av det populära L.E.D ljusen för att indikera de olika processerna på burken, dessa lyser väldigt koncentrerat och starkt att jag i alla fall irriterade mig på dem.
Efter att jag hade låtit burken stå på i 4 timmar uppnådde inte den en högre temperatur än 27 grader, då stod den med fri lufttillgång. Kylflänsarna på undersidan är väldigt effektiva.

Installation - Hembio
Som tidigare nämn valde jag att köra komponent via min hembios processor på grund av att jag har redan min scart-kontakter upptagna, hatar att visa mina kablar så det är snyggt draget och dolt och då blir det jobbigt att flytta till och med en kontakt. Så alternativen vad S-Video via TV:n eller komponent via recivern.
Men i övrigt var det väldigt enkelt, bara att koppla in och starta upp

Settings
Här kan man göra inställningar såsom TV-typ, vilken utgång på bilden man använder, uppdatera firmware etc.
Ett väldigt enkelt sätt att kontrollera inställningarna och också ett utmärkt sätt att bekanta sig med fjärrkontrollen. Många har säkert läst att kommunikationen mellan fjärrkontrollen och lacien kan vara dålig och jag kan bekräfta detta, löjligt känslig är vad den är, MEN jag kör med en universalkontroll (NAD HTR-5) och måste säga att det blev faktiskt bättre. Responsen var lite seg men den snappar upp signalen snabbare och enklare vilket gör att man inte blir frustrerad och upplever det hela som rätt smidigt.
Det enda jag hänger upp mig på är att sätter jag bilden till 16/9 så fyller jag inte ut skärmen med bilden jag visar, detta kan ju vara att kör via recivern och inte via TV:n, detta får jag kanske återkomma med.

Test - Film
Laddade upp med filformat som ISO, VOB, MPEG, AVI, MOV, Xvid etc
Här kommer verkligen ordspräket "skit in, skit ut" in. Har man en fil som är inspelad med låg upplösning och Lacien förstorar upp bilden blir det väldigt pixelerat, men om man tar en fil med säg runt 500x420 (väldigt ca storlek) får de verkligen ut en bra bild.
Valde att lägga över Hitta Nemo som en ISO-fil och här ser man att kvalitet lönar sig.
Subtitles fungerar klockrent och följer verkligen varje ord, bilden är superb och man sitter bara tillbaka och njuter.
Det enda format jag inte fick att fungera utav de utlovade var MOV, men dessa är det nog bara ett fåtal som använder.

Test - Musik
Jag la in några MP3-filer och även några musikvideos som var i VOB-format, här upptäckte jag hur firmwaren är definierad på burken. Man kan inte lägga filmer i musikmappen eller musik o bildmappen då codecen är styrd efter mapparna som är fördefiniera. Därför är det superviktigt att inte ändra mapparnas namn, katalogstrukturen under kan se ut hursom helst men inte grundmapparna.
Att spela MP3 på denna burk var helt ok, både digitalt och analogt. Enda man kan säga om vi pratar bitrate är att skit in, skit ut.

Test - Bilder
Har gått igenom ca 200 bilder tagna med en Nikon COOLpix 3200 med högupplösliga bilder.
Vad som också kan sägas att här märker man att strukturerar man upp all hantering i lacien med kataloger och olika trädsystem istället för att lägga alla filer under en och samma katalog tackar dig lacien med snabbare accesstid. Strukturerar man upp det kanske det i slutändan tar lika lång tid att öppna och hitta allt men jag upplevede det som en klar fördel.
Jag upplever inte bilden som knivskarp utan snarare lite dassig, kan kanske bero på att signalprocessorn i recivern eller lacien kanske inte är optimerad för detta. Ett test med direktinkoppling på TV:n kan kanske avslöja detta.
Men min primära användning av denna är inte bild så jag har dessvärre inte lagt någon energi på detta.

Sammanfattning
Jag är både besviken och nöjd över denna produkt.
För att lägga 2000 kronor hade jag förväntat mig mer, MEN en vanligt USB disk ligger på ca 1000 SEK för 500 GB så man betalar egentligen 1000 SEK för funktionen. Motsvarande hos Popcorn och Dvico ligger på ca 3000 SEK och här får man helt klart mer prestande för pengarna. Kvaliteten kan man inte begära att den skall vara på toppklass och det är den inte heller.
Men om du lägger över en film med DVD-kvalitet istället för att rippa och komprimera så får du verkligen ut kvaliteten som är den samma som orginal. Ljudet är riktigt bra och delningen i ljudprocessorn arbetar säkert på fullvarv när man kör med DTS.
Men detta är en liten och tyst apparat som verkligen belönar dig med kvalitet om du matar den dyrt.

Rekomenderas denna produkt...oja, om du inte är superpetig med bilden!

** Uppdatering kommer att följa då jag måste plugga in den i TV:n för att se om det löser problemen **

Redigerat av Unregistered93324e54, 18 February 2008 - 09:42.

Postad 19 February 2008 - 08:29

b92sho
  • b92sho
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Erfarenheter från LaCie Silverscreen

Har haft min Silverscreen 500 i 1 vecka med följande erfarenheter.

Inställningar

Jag har en Plasma Panasonic TH-PV600 HD-ready 1024x768. Jag har skaffat kabel så att jag kan ta ut component från LaCien, när jag stäler om output till HDTV 720P blir menyn mycket suddigare än om jag enbart anger Component. Vet inte om det enbart är menybilden som blir bättre via enbart Component, har inte testat hur det blir med filmer ännu.

Firmvare

På nätet står att den senaste versionen är Posted 24/1 2008 men samma versionsnummer som finns i burken är från 26/4 2007, skall tydligen vara samma men varför olika datum ?

Picture

Har lagt in mina foton från 5 megapixel kamera men inte tagna med högsta upplösningen, detta ger en dålig bild och om jag ökar upplösningen på TVn så blir enbart bilden mindre. Skall testa att fota med högsta upplösningen och se om det blir bättre.

Movies

Har provat lite olika format, jag använder Nero för att rippa mina DVD-skivor och det som fungerar bäst är ISO där det finns fler möjligheter att styra texter eller ljud. VOB-filer har jag inte fått att fungera med DTS-ljud. Har även testat Xvid utan problem. Bilden blir i stort som om du matar från DVD.

Music

För att kunna navigera krävs att du har ordning på dina mappar och filnamn då du inte kan navigera via ID3 taggar. Jag har använt programmet Tag&Rename för att döpa om mina filer så att jag lätt kan navigera. Gruppera också albumen i olika mappar per artist så blir det lättare att hitta och det går också fortare att navigera.

Enligt uppgift kan man bara spela de låtar som finns i ett album och som visas på skärmen vilket verkar korkat, spellistor får man ordna via PCn och dubbellagra de låtar man vill ha i sina spellistor.

Fjärren

Seg fjärr som inte alltid reagerar så fort som du vill

Sammanfattning

För priset (runt 2000) är det en OK, du får stort lagringsutrymme och möjlighet att ta med dig hela musikarkivet, alla bilder och många filmer till sommarstugan eller liknande. Bra kvalite på film om du inte snålar på indatat, musik OK med undantag för bristen till att spela hela album. Bilder dåligt, men kan också bero på indatat.
Supportsiten på nätet verkar inte så vidare användbar och hur ofta man kommer med nya Firmware känns osäkert då den senaste är från 26/4 2007.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.